Gå til innhold

Årslønn på kontrakt, hva blir månedslønn?

lesles

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er oppgitt årslønn på kontrakten min.

Vil det jeg får per måned være: årslønn/12, 

eller vil årslønnen bli regnet om til timelønn, og månedslønn vil variere fra måned til måned (da hver måned ikke er like langt)

Takk på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at du har fastlønn, så da er det riktig som du sier årslønn/12.

Takk for svar.

Overtid vil bli beregnet basert på timelønn antar jeg, 

Forutsatt normal arbeidsuke på 7,5 timers arbeidsdager, fem ganger i uken

Blir timelønn = årslønn/1950?

Lenke til kommentar

om du får 12 utbetalinger fra arbeidsplassen så er årslønnen på kontrakten din (lønn - feriepenger ) / 12 

dvs at du får lønn i den måneden du tar feie ( trekk fordelt ut over alle månedene eller du får betal for ferien )

eventuelt så er det Lønn - Feriepenger / 11 

Lenke til kommentar

vell alle plasser jeg har jobbet som kun har oppgitt total årslønn på kontrakten har denne summen vært inkludert feriepenger .

dvs at månedes lønn er årslønn minus Feriepenger delt på antall utbetalinger i året 

og om du har 5 uker ferie så er feriepengene 12% ikke 10,2%

• Liker 1
Lenke til kommentar

vell alle plasser jeg har jobbet som kun har oppgitt total årslønn på kontrakten har denne summen vært inkludert feriepenger .

dvs at månedes lønn er årslønn minus Feriepenger delt på antall utbetalinger i året

Dette hørtes rart ut.

Det som er vanlig er å få årslønn delt på 12. I juni får man utbetalt feriepenger uten vanlig lønn, og blir evt. trukket for 5 ferieuke.

Merk at det er relativt liten forskjell mellom 12 ganger månedslønn og 11 ganger månedslønn + feriepenger.

F.eks. 400 000 årslønn er 33 333 i mnd. 33 333 * 11 = 366 666. 366 666 * 1.102 = 404 066.

Lenke til kommentar

Virker som at du har fastlønn, så da er det riktig som du sier årslønn/12.

Takk for svar.

Overtid vil bli beregnet basert på timelønn antar jeg,

Forutsatt normal arbeidsuke på 7,5 timers arbeidsdager, fem ganger i uken

Blir timelønn = årslønn/1950?

Ja.

Lenke til kommentar

Dette hørtes rart ut.

Det som er vanlig er å få årslønn delt på 12. I juni får man utbetalt feriepenger uten vanlig lønn, og blir evt. trukket for 5 ferieuke.

Merk at det er relativt liten forskjell mellom 12 ganger månedslønn og 11 ganger månedslønn + feriepenger.

F.eks. 400 000 årslønn er 33 333 i mnd. 33 333 * 11 = 366 666. 366 666 * 1.102 = 404 066.

tja det er jo veldig varierende hvordan dette praktiseres rundt om , jeg har sett :

12 utbetalinger + feriepenger , hvor de trakk 2,8 dager fra lønna hver måned som var ferie trekket , meget praktisk da man fikk lik lønn hele året

11 utbetalinger + feriepenger , men trekk i lønna den måneden man tok fri og de antall dager man hadde fri 

11 utbetalinger + feriepenger med 5 uker trekk i en av sommermånedene 

alle plassene sa kontrakten min årslønn inkludert ferie penger , og jeg tror all plassen utbetalte 150 timer i måneden uavhengig av antall faktiske dager måneden hadde , selv om noen måneder er lenger eller kortere en dette så på lang sikt skulle dette bli rett 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...