HKS Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 komplett har iallefall GTX 1060 partnerkort på lager nå... Begynner på 2799 og oppover... https://www.komplett.no/kampanje/11222/datautstyr/nvidia-geforce-gtx-1070-gtx-1080 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 komplett har iallefall GTX 1060 partnerkort på lager nå... Begynner på 2799 og oppover... https://www.komplett.no/kampanje/11222/datautstyr/nvidia-geforce-gtx-1070-gtx-1080 Og rx480 partnerkort er ikkje å se. 1060 vant denne runden som forventet desverre. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Må jo si at jeg syns det er JÆVLIG synd at norske nettbutikker er med på å ødelegge konkurransen fullstending. Mens RX 480 i alle andre fornuftige land vinner priskrigen og kortet har en MSRP som er $30-50 lavere. Allikevel klarer de å få prisen til å bli lik. Hvordan i granskauen får de til det? De operer med MSRP i dollar x 10 for nvidia, noe som er helt grei prising her i Norge. Men når de begynner med tull som MSRP i dollar x 10 + 500 i tillegg, ja da tar de faen meg god profitt pr. kort. Skjønner jo at kortet får minus for pris når prissettingen her i Norge er fullstendig på villspor. Kanskje dette kunne vært en sak for Tek.no? Hvorfor prisen er lik, til tross for så forskjellig MSRP. For øvrig syns jeg reference kort er noe tull. Syns både AMD og nvidia burde vente med lanseringen til partnerne har klare kort med custom pcb. Endret 19. juli 2016 av Cappo Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Før jeg svarer så skal jeg bare vise noen tall her. Alle tall er 1440p, siden dette skal være et 1440p kort, og GTX 970 og. OFte må du nok ned på 61080 derimot for 60 fps, som som kjent Nvidia er bedre på. DA:I 4,8% høyere for GTX 970 GTA5: 15 % høyere for 970 (Tallene her virker annerledes enn andre sider, og utifra artikkelen virker det som om benchmakret i GTA 5 fungerer dårlig for AMD, så faktisk ytelsesfordel for 970 er sikkert mer 5%) Witcher 3: 4.9% Tomb Raider: 9.5% fordel til RX 480. Pris for GTX 970 som er på lager hos CDON, 2300 kr: http://cdon.no/elektronikk/gainward-nvidia-geforce-gtx-970-4gb-dvi-hdmi-2xdisplayport-p36463067?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no Pris for RX 480 som er på lager hos CDON, 2800 kr: http://cdon.no/td_redirect?tduid=d375c121a7d558858e91bb83527c798f&url=http%3A%2F%2Fcdon.no%2Felektronikk%2Fsapphire-radeon-rx-480-hdmi-3xdp-8gb-p38328190%3Futm_source%3Dprisguide_no%26utm_medium%3Dcpc%26utm_campaign%3Dprisguide_no Så dette er faktaene tek bedømmer RX 480 på: Rundt 5% lavere ytelse enn GTX 970. 22% dyrere enn GTX 970 Bruker like mye strøm som GTX 1080 RX480 OVERPRISET når det er kortet som gir mest for pengene i skrivende stund? Anbefaler heller 970 som er dyrere og dårligere? Ignorer 100% kommende hopp i ytelse fra programvareoppdateringer?Haha, for en spøk av en side. Spekulerer også i 1060 som ikke engang er ute. Kjøpt og betalt artikkel. Les det over, det gjør tydelig ikke det. GTX 970 er bedre pris/ytelse sammenlignet med RX 480 8GB i Norge. Hvorfor skal de ta me en tenk ytelse som kommer med oppdateringer? Har ikke Nvidia oppdateringer? Er det ikke litt trsit om RX 480 må få nye drivere i 3 år for å slå GTX 970? De har ellers allerede testet GTX 1060, så de vet hvordan kortet gjør det. Trodde folk var ferdig med kjøpte og betalte artikler..... Hvis du har noe å si på artikkelen, si noe konstruktivt! Tek lytter til konsktruktiv kritikk, men ikke til folk som er misfornøyde over at et produkt gjorde det dårlig og kaller det kjøpt pga det. hw.no nvidia fanboys confirmed. Trist at denne kommentaren har 14 liker klikk. Hvis du ikke har noe konstruktivt å si, så kan du la være. Testen er 100% objektiv. Ser heller ingen grunn til at det skal få minus for å "mangle" DVI. Det er da utallige kabler med overganger for den som ønsker det, eller adaptere.Er vel heller et lite hint om at teknologien går fremover.Dere skriver heller ikke akkurat at det er et minus at det mangler VGA. De fleste kort som har en DVI har den DVIen som kan brukes med en DVI til VGA adapter. Så når de da har DVI så føger det alltid med en slik "liten" adapter i esken, slik at du kan koble VGA rett inn uten problemer. Faktisk stemmer ikke dette lenger - denne generasjonen skjermkort støtter IKKE analog VGA i det hele tatt, kun digitale utganger. Det vil si at selv om du bruker en vanlig passiv DVI-VGA-adapter, vil du ikke få noe analogt signal ut på den. På nye kort vil du trenge en aktiv DisplayPort/HDMI/DVI til VGA-adapter i stedet, som koster litt mer. Man kan fortsatt bruke passive DP/HDMI til DVI-adaptere også, og de koster heller ikke all verden, så noe stort problem er det forøvrig ikke. Det visste jeg ikke, greit å vite Unnskyld, men denne testen er den værste jeg har sett så langt. Her lukter det nvidia propaganda så langt det rekker, virkelig amatør greier. Skjønner godt hvorfor AMD ikke har prioritert dere, spesielt når dere ikke engang bruker en Fury X i testene deres for en rettferdig test av alle kort tilgjengelig eller gidder ikke å teste de nyeste driverne... Har du noe konstruktivt å si? Eller skal du bare klage over testen fordi kortet fikk dårlig karakter? Hva var galt med testen, siden den var så ille?. De bruker ikke Fury X, fordi AMD har ikke gitt dem et kort de kan bruke over lengre tid. AMD sin feil at de får sene tester, og alle kortene deres ikke er med. AMD ønsker åpenbart ikke publisitet rundt kortene sine. Ifølge det jeg leser her så mener jo åpenbart folk her at AMD ikke gir dem kort, fordi AMD får dårlig karakter her. Som om det var en negativt ting om tek, snarere tvert imot. Negativt for AMD i så fall. Uansett er det nok mest sannsynlig pga befolkning, men folk elsker jo å komme med anklager åpenbart. Så langt jeg kan se er det kun CDON som selger GTX 970 til den lave prisen som er oppgitt i artikkelen. Samtlige andre butikker selger kortet for 2700 kr og høyere, som er samme pris som testkortet. Med andre ord er det ikke nødvendigvis RX 480 som er spesielt overpriset, men CDON som har en uvanlig god pris på GTX 970 for øyeblikket, sannsynligvis for å tømme lageret. Vil man ha en annen versjon av 970 enn den CDON selger må man med andre ord ut med like mye som for RX 480. I tillegg kommer RX 480 på andreplass i testens egen tabell over best ytelse per krone - førsteplass om man ser bort fra den ene lave prisen på GTX 970. Da stiller jeg meg svært undrende til den negative vinklingen i teksten, karakteren og ikke minst hovedkonklusjonen: "Et godt kort som foreløpig holdes tilbake av prisen." ... ? Den koster 2300 hos Cdon, den har kostet 2300 lenge i forskjellige produkter. Dette er ikke en uvanlig pris for GTX 970 i det siste. Billigste RX 480 er og hos Cdon forresten. Skal de basere konklusjonen sin på spekulasjoner om hva prisen blir, når de har en pris rett foran seg? Syntes det er litt urettferdig å gi kortet trekk for pris når den feilledende prisen fra AMD er veldig god? Kan vel ikke gi produktet skylden for at distributører og forhandlere melker kundene? Så distributører og forhandlere øker prisene på AMD, men ikke NVidia? Nettbutikkene i Norge har gått sammen og lagt på en AMD tax? Virker lite troverdig spør du meg. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 komplett har iallefall GTX 1060 partnerkort på lager nå... Begynner på 2799 og oppover... https://www.komplett.no/kampanje/11222/datautstyr/nvidia-geforce-gtx-1070-gtx-1080 Og rx480 partnerkort er ikkje å se. 1060 vant denne runden som forventet desverre. Vel, av det en leser på forumene så skulle en jo tro at RX 480 var et fantastisk kort, og de knuser Nvidia, og GTX 1060 kommer til å bli altfor dyrt og dårlig. Folk her sier jo 970 nivå og 3500 kr. Til tross for pris, tilgjengelighet, strøm og 3. part så er det utrolig mange her som mener tek er Nvidia fanboys når de sier at RX 480 ikke er så bra. Interessant å se hva forsvaret blir når du akkurat nå kan bestille GTX 1060 for samme pris som RX 480, men da 3.part kort. Og en ytelse som er lik GTX 980. Men om en ser objektivt på det, så ser man lett at det er klart at NVidia har vunnet denne runden. Så langt hvertfall, får se hva AMD kommer med av priskutt utover, og nye kort. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Man refererer jo til tidligere rykter om ytelse og pris, og de så ut til å være feil. Men gitt informasjonen i tråden her er RX 480 overpriset her i landet, og et svært godt kjøp i sitt prissegment der det BURDE vært, basert på prisene i andre land.Jeg greier ikke se at det er et dårlig kjøp dersom det havner på riktig nivå i pris og yter som det gjør. Hva har nvidia i segmentet under 2500kr? GTX960? Jeg er også litt spent på hva nettbutikkene gjør ved reklamasjon av f.eks. 970 eller 980. Jeg ville følt meg snytt om jeg reklamerte på et slikt kort og fikk 1060 i retur siden det tross alt mangler SLI-støtte. Det gikk noen rykter om at 6GB-kortene skulle få det, men sånn gikk det ikke. Endret 19. juli 2016 av knopflerbruce Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Jeg er også litt spent på hva nettbutikkene gjør ved reklamasjon av f.eks. 970 eller 980. Jeg ville følt meg snytt om jeg reklamerte på et slikt kort og fikk 1060 i retur siden det tross alt mangler SLI-støtte. Det gikk noen rykter om at 6GB-kortene skulle få det, men sånn gikk det ikke.SLI og CF er i en litt "ekkel" situasjon nå... Med Vulkan og DX12 vil det bli veldig vanskelig med "driverkontrollert multi-GPU". Det vil kreves at spillene selv implementerer støtte for multi-GPU. I slike tilfeller vil 1060 (selv uten SLI støtte) fint kunne kjøre multi-GPU. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 ...men 1070 og 1080 har det? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) ...men 1070 og 1080 har det?Ja, offisielt sier vel Nvidia at de kun fokuserer på SLI i high-end, altså de som ville kjøpt to GPUer nå. Som nevnt så fungerer ikke SLI eller CF med DX12 og Vulkan, så i fremtiden blir det et veldig lite nisjemarked for spesielt interesserte. Multi-GPU støtten som er i DX12 og Vulkan krever at applikasjonen/spillet implementerer støtten for flere GPUer. Da vil spillet, og ikke driver eller GPU gjøre lastbalanseringen mellom de to eller flere kortene. Hvis spillutvikleren fa gjør en god jobb kan du implementere multi-GPU med forskjellige kort (AMD og Nvidia i samme maskin), hvis de gjør en dårlig jobb blir det ingen støtte for muli-GPU. Jeg vil uansett fraråde folk å kjøpe SLI og CF nå hvis de ikke er "spesielt interesserte". Edit: Foreløpig er det vel kun Ashes Of The Singularity og Rise of Tomb Raider som implementerer multi-GPU av DX12 spill? Endret 19. juli 2016 av HKS Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Interessant å se hva forsvaret blir når du akkurat nå kan bestille GTX 1060 for samme pris som RX 480, men da 3.part kort. Og en ytelse som er lik GTX 980. Men om en ser objektivt på det, så ser man lett at det er klart at NVidia har vunnet denne runden. Så langt hvertfall, får se hva AMD kommer med av priskutt utover, og nye kort. Hjelper jo ikke med priskutt for AMD når nettbutikker, spesielt her i Norge, tar seg ekstra betalt for AMD kortene kontra nvidia slik at prisen allikevel blir lik, til tross for at AMD i utgangspunktet er mange hundre kroner billigere. Er nok redd for at nvidia vant denne generasjonen, så da får vi bare vente på neste. 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Interessant å se hva forsvaret blir når du akkurat nå kan bestille GTX 1060 for samme pris som RX 480, men da 3.part kort. Og en ytelse som er lik GTX 980. Men om en ser objektivt på det, så ser man lett at det er klart at NVidia har vunnet denne runden. Så langt hvertfall, får se hva AMD kommer med av priskutt utover, og nye kort. Hjelper jo ikke med priskutt for AMD når nettbutikker, spesielt her i Norge, tar seg ekstra betalt for AMD kortene kontra nvidia slik at prisen allikevel blir lik, til tross for at AMD i utgangspunktet er mange hundre kroner billigere. Er nok redd for at nvidia vant denne generasjonen, så da får vi bare vente på neste. Så nettbutikkene i Norge har dannet en konspirasjon mot AMD, og legger på en "AMD tax" på kortene fra AMD, og ikke Nvidia? For meg blir det lite mye konspirasjonsteori. Tror andre grunner ligger bak enn det. Eksempelvis er jo og AMD sene med å sende testkort til Norge, mens NVidia villig sender og lar sider beholde kort. Tror og mange her ikke tenker over norske priser når de ser på RX 480. Hvis du kan kjøpe 4GB RX 480 for 200 USD, så er det jo utvilsomt et bra kjøp, men RX 480 fåes ikke i 4GB, og 8GB versjonen koster 2800 kr i Norge. Når du går på en utenlandsk side og leser at RX 480 er bra, så betyr det ikke at det er det samme i Norge. 2 Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Så nettbutikkene i Norge har dannet en konspirasjon mot AMD, og legger på en "AMD tax" på kortene fra AMD, og ikke Nvidia? For meg blir det lite mye konspirasjonsteori. Tror andre grunner ligger bak enn det. Eksempelvis er jo og AMD sene med å sende testkort til Norge, mens NVidia villig sender og lar sider beholde kort. Tror og mange her ikke tenker over norske priser når de ser på RX 480. Hvis du kan kjøpe 4GB RX 480 for 200 USD, så er det jo utvilsomt et bra kjøp, men RX 480 fåes ikke i 4GB, og 8GB versjonen koster 2800 kr i Norge. Når du går på en utenlandsk side og leser at RX 480 er bra, så betyr det ikke at det er det samme i Norge. Hvordan er det konspirasjonteori når det er fakta? Og jeg mener ikke at det er en konspirasjon her heller, jeg syns bare det er mildt sagt jævlig merkelig. Men du er tydeligvis ikke enig? Du syns kanskje det er normalt at en prisdifferanse på flere hundre kroner plutselig blir borte når produktet kommer til Norge? På et produkt til et par tusen bare? Jeg skjønner norske særavgifter kan gjøre gode kjøp mindre gode, men jeg forventer i hvert fall at det er likt for alle. Men hadde GTX1060 kommet først så hadde det sikkert vært de som hadde blitt melket i stedet. Poenget er vel mer at en slik ekstra melking er veldig ødeleggende for den faktisk priskonkurransen. Uansett, AMD tapte denne runden også. Og jeg tror ikke det kommer til å forandre seg dessverre. Til syvende og sist vil vi sitte igjen med bare Intel og nvidia som kan ta akkurat den prisen de vil for produktene sine fordi de vil rett og slett ikke ha noen reel konkurranse. Egentlig gjør vi vel det allerede, for AMD er stort sett bare for oss som er litt sære, såkalte hipsters. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 ...men 1070 og 1080 har det?Ja, offisielt sier vel Nvidia at de kun fokuserer på SLI i high-end, altså de som ville kjøpt to GPUer nå. Som nevnt så fungerer ikke SLI eller CF med DX12 og Vulkan, så i fremtiden blir det et veldig lite nisjemarked for spesielt interesserte. Multi-GPU støtten som er i DX12 og Vulkan krever at applikasjonen/spillet implementerer støtten for flere GPUer. Da vil spillet, og ikke driver eller GPU gjøre lastbalanseringen mellom de to eller flere kortene. Hvis spillutvikleren fa gjør en god jobb kan du implementere multi-GPU med forskjellige kort (AMD og Nvidia i samme maskin), hvis de gjør en dårlig jobb blir det ingen støtte for muli-GPU. Jeg vil uansett fraråde folk å kjøpe SLI og CF nå hvis de ikke er "spesielt interesserte". Edit: Foreløpig er det vel kun Ashes Of The Singularity og Rise of Tomb Raider som implementerer multi-GPU av DX12 spill? Nå er det mange år til vi får spill som kun støtter DX12 - så lenge spillet støtter DX11 kan man fortsatt bytte til det for å kjøre SLI/CFX. Det vil uansett by på større ytelsesforbedringer enn å kjøre DX12 på ett kort. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Nå er det mange år til vi får spill som kun støtter DX12 - så lenge spillet støtter DX11 kan man fortsatt bytte til det for å kjøre SLI/CFX. Det vil uansett by på større ytelsesforbedringer enn å kjøre DX12 på ett kort.Så nå er plutselig ikke DX12 støtten så viktig, heller DX11 og SLI/CF? Dessverre er det nok ikke får DX11 er borte at vi virkelig kan hente ut potensialet i DX12, designvalgene du må gjøre i en spillmoter er i veldig mange tilfellet motstridene med DX11 og DX12. Jeg tror at en "dårlig" DX11 port av et Vulkan/DX12 spill vil skalere veldig dårlig i CF/SLI. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Nå er det mange år til vi får spill som kun støtter DX12 - så lenge spillet støtter DX11 kan man fortsatt bytte til det for å kjøre SLI/CFX. Det vil uansett by på større ytelsesforbedringer enn å kjøre DX12 på ett kort.Så nå er plutselig ikke DX12 støtten så viktig, heller DX11 og SLI/CF? Dessverre er det nok ikke får DX11 er borte at vi virkelig kan hente ut potensialet i DX12, designvalgene du må gjøre i en spillmoter er i veldig mange tilfellet motstridene med DX11 og DX12. Jeg tror at en "dårlig" DX11 port av et Vulkan/DX12 spill vil skalere veldig dårlig i CF/SLI. Poenget mitt er at det er ikke krise om spillet ikke støtter multi-gpu via DX12, siden DX11 sannsynligvis vil virke. Forøvrig støtter DX12 også klassisk SLI/CFX som bruker broer osv., men har i tillegg andre moduser som ikke krever det. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Jeg er spent på hvordan prisen på RX 470 (4GB) vil bli... bør vel bli rundt 1750 kr når man ser RX 480 (8GB) selges for 2800 kr, hvis man antar samme forhold som dollarprisene (149$ og 239$)? Spesifikasjoner som oppgis på diverse nettsider viser at ytelsen ikke bør være så mye lavere enn RX 480, så dette bør bli enda mer bang-for-the-buck... (og TDP på 110W virker også lovende) Endret 20. juli 2016 av jonny Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Random guess: ytelsen går omtrent like mye ned i prosent som TDP. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Random guess: ytelsen går omtrent like mye ned i prosent som TDP. Ikke etter at man har flashet den til en RX480. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 ...men da har den sikkert TDP som en 480, også Får seom slike ting lar seg gjøre denne gangen,. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 ...men da har den sikkert TDP som en 480, også Får seom slike ting lar seg gjøre denne gangen,. Eh, det var vel det som var poenget mitt. Men ja, det blir spennende å se om RX470 kommer til å kunne flashes. OM så, kommer den til å bli et vilt bra kjøp. Eneste ekte "budsjett" kort med mulighet for mid-range ytelse og VR under 2000Kr.. Hvis man er heldig med flashing da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå