Sentinelle Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Hei, For ca. et halvår siden fikk jeg en plutselig idé om at jeg kanskje burde ta meg et år på folkehøgskole. Jeg bestemte meg for at det var dette jeg ville og en stund senere søkte jeg meg inn og fikk plass. Jeg tok dette valget fordi jeg følte jeg henger etter sosialt (jeg gikk gjennom hele vgs uten noen nære venner og følte meg generelt som en outsider), og så på fhs som en mulighet til å utvikle meg på dette området. Det siste halvåret var motivasjonen også ganske dårlig og jeg gjorde kun det aller mest nødvendige av skolearbeid. I dag fikk jeg svar på Samordna opptak, og så at jeg hadde kommet inn på det studiet jeg egentlig har drømt om å komme inn på helt siden 8. klasse på ungdomsskolen, nemlig Datateknologi ved NTNU (var ett poeng over endre grense). Selv om jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for fhs, fikk jeg med ett kalde føtter og ble i tvil på om dette er den rette veien å gå. Hva om jeg ikke kommer inn på studiet neste år? Hva om jeg egentlig ikke har behov for et år på fhs, og at det hele bare er bortkastede penger? På den annen side er jeg redd for at hvis jeg går rett på studier vil jeg bare ende opp sliten, ensom og ulykkelig. Noen innspill? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Er det mulig å reservere studieplassen din til neste år? Jeg er såvidt usikker på om fhs er en gyldig grunn. Hva var poenggrensen for datateknologi? Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Husk at når du går FHS så får du også tilleggspoeng (vet ikke om det er ett eller to poeng), men da øker også poengene dine Men da vil du også måtte søke på ordinært istedenfor på førstegangsvitnemål (høyere grenser igjen). Anbefaler at du tar et år på FHS, høres ut som du trenger det, og jeg har ihvertfall erfaring med at et år med helt fremmede, gjerne boende på internatordning gjør under for sosiale evner og velferd! Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 18. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2016 Er det mulig å reservere studieplassen din til neste år? Jeg er såvidt usikker på om fhs er en gyldig grunn. Hva var poenggrensen for datateknologi? Nei, fhs er ikke gyldig grunn utifra det jeg har lest. 57 på ordinær kvote og 55.2 på førstegangsvitnemål. Jeg har 56.5 poeng. Lenke til kommentar
Breadandpie341 Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Du vil garantert få nye venner på den skolen du fikk studieplass ved, her vil det være mange mennesker med samme interesser som deg og jeg tror du vil få like mye sosialt utbytte av å være der eller på FHS :-) om du er skolelei burde du velge FHS, men jeg garanterer deg at du vil få mange nye venner og mest sannsynlig trives sosialt på studiet ditt. Samtidig koster det jo en del på fhs.. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt studiet :-) Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Jeg ville tatt folkehøgskole. Etter at du er ferdig med studiet vil du anse deg selv som for gammel for et år på FHS. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Du vil garantert få nye venner på den skolen du fikk studieplass ved, her vil det være mange mennesker med samme interesser som deg og jeg tror du vil få like mye sosialt utbytte av å være der eller på FHS :-) om du er skolelei burde du velge FHS, men jeg garanterer deg at du vil få mange nye venner og mest sannsynlig trives sosialt på studiet ditt. Samtidig koster det jo en del på fhs.. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt studiet :-) Jeg støtter dette argumentet. I trondheim har du en herlig studentby - det er bare å bli med i samfundet i Trondheim. Du vil opplevde det som fhs. Det kan jeg love deg! Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 18. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2016 Takk for svar folkens. Jeg gikk inn på en poengkalkulator og skrev inn at jeg var ett år eldre, og jeg ser at jeg da vil få to ekstrapoeng til neste år. Stemmer dette? Isåfall gjør jo det valget lettere, for da er det vel nærmest umulig at jeg ikke kommer inn til neste år. Jeg innser at et år på folkehøgskole er dyrt, men jeg drives ikke av noe ønske av å tjene meg rik. Selv om Trondheim er en utmerket studentby, tror jeg fhs vil kunne by på en pakke av opplevelser og erfaringer man finner få andre steder. Derfor heller jeg i dette øyeblikk mer mot fhs, men jeg har jo enda greit med tid til å bestemme meg. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Det stemmer at du får 2 alderspoeng til neste år ja. Kjør på med fhs, det er nå eller aldri! Lenke til kommentar
lesles Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Takk for svar folkens. Jeg gikk inn på en poengkalkulator og skrev inn at jeg var ett år eldre, og jeg ser at jeg da vil få to ekstrapoeng til neste år. Stemmer dette? Isåfall gjør jo det valget lettere, for da er det vel nærmest umulig at jeg ikke kommer inn til neste år. Jeg innser at et år på folkehøgskole er dyrt, men jeg drives ikke av noe ønske av å tjene meg rik. Selv om Trondheim er en utmerket studentby, tror jeg fhs vil kunne by på en pakke av opplevelser og erfaringer man finner få andre steder. Derfor heller jeg i dette øyeblikk mer mot fhs, men jeg har jo enda greit med tid til å bestemme meg. Du får to ekstra poeng, men da kommer du på ordinær vitnemål Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 18. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2016 (endret) Takk for svar folkens. Jeg gikk inn på en poengkalkulator og skrev inn at jeg var ett år eldre, og jeg ser at jeg da vil få to ekstrapoeng til neste år. Stemmer dette? Isåfall gjør jo det valget lettere, for da er det vel nærmest umulig at jeg ikke kommer inn til neste år. Jeg innser at et år på folkehøgskole er dyrt, men jeg drives ikke av noe ønske av å tjene meg rik. Selv om Trondheim er en utmerket studentby, tror jeg fhs vil kunne by på en pakke av opplevelser og erfaringer man finner få andre steder. Derfor heller jeg i dette øyeblikk mer mot fhs, men jeg har jo enda greit med tid til å bestemme meg. Du får to ekstra poeng, men da kommer du på ordinær vitnemål Tror ikke det blir noe problem siden det skal vel mye til før ordinærkvoten stiger med mer enn 3,5 poeng. Endret 18. juli 2016 av Gomby Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 (endret) Hei Om du kommer rett fra VGS ville jeg absolutt tatt ett år før universitetet dette er den tida du faktisk kan gjøre noe spennende og annerledes når du er ferdig med universitetet kommer jobb og sikkert familie etc. ta muligheten før det er for sent. Med folkehøyskole vår du også 4 poeng. 2 alders poeng og 2 tilleggs poeng for enten forsvaret, fhs eller 60 studiepoeng. Endret 18. juli 2016 av Zimmerh Lenke til kommentar
lesles Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 (endret) Takk for svar folkens. Jeg gikk inn på en poengkalkulator og skrev inn at jeg var ett år eldre, og jeg ser at jeg da vil få to ekstrapoeng til neste år. Stemmer dette? Isåfall gjør jo det valget lettere, for da er det vel nærmest umulig at jeg ikke kommer inn til neste år. Jeg innser at et år på folkehøgskole er dyrt, men jeg drives ikke av noe ønske av å tjene meg rik. Selv om Trondheim er en utmerket studentby, tror jeg fhs vil kunne by på en pakke av opplevelser og erfaringer man finner få andre steder. Derfor heller jeg i dette øyeblikk mer mot fhs, men jeg har jo enda greit med tid til å bestemme meg. Du får to ekstra poeng, men da kommer du på ordinær vitnemål Tror ikke det blir noe problem siden det skal vel mye til før ordinærkvoten stiger med mer enn 3,5 poeng. Nei, det er det ikke sikkert det gjør. Spørsmålet er om ordinærkvoten ikke er høyt nok allerede? edit: leste gjennom tråden, og ser at trådstarter har nok poeng. Jeg sier kjør på, på det du har lyst! Er det kun pga. det sosiale, så kan NTNU være like sosial hvis du gidder å ta initiativ, alt er avhengig av deg. Endret 18. juli 2016 av lesles Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Du har mange år på deg på å studere. Ta deg et friår på FHS. Jeg tror neppe du vil angre på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Jeg gikk på folkehøgskole sammen med noen som var rundt 30 år gammel. Det var vi andre helt okei med, og jeg er ganske sikker på at vedkommende stortrivdes. At noen blir for gammel til å gå på fhs etter et bachelorstudie, det er noe sabla tull. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Takk for svar folkens. Jeg gikk inn på en poengkalkulator og skrev inn at jeg var ett år eldre, og jeg ser at jeg da vil få to ekstrapoeng til neste år. Stemmer dette? Isåfall gjør jo det valget lettere, for da er det vel nærmest umulig at jeg ikke kommer inn til neste år. Jeg innser at et år på folkehøgskole er dyrt, men jeg drives ikke av noe ønske av å tjene meg rik. Selv om Trondheim er en utmerket studentby, tror jeg fhs vil kunne by på en pakke av opplevelser og erfaringer man finner få andre steder. Derfor heller jeg i dette øyeblikk mer mot fhs, men jeg har jo enda greit med tid til å bestemme meg. Du får to ekstra poeng, men da kommer du på ordinær vitnemål Poengene kommer på det ordinære vitnemålet ja, men førstegangsvitnemålet har han fremdeles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå