Gå til innhold

Politiet løsnet skudd mot mann

Anbefalte innlegg

.................

....................... 

Det er ikke mange som takler at nervesystemet låser seg ;)

Sant det, sett noen filmer der personer har bevegd seg uten å ha vist noe form for anstrengelse etter elektrovåpen. Men har ikke helt tenkt på at det er jo samme problemet med vanlig våpen også. Lurer på hvorfor det ikke finnes våpen som klarer å låse kroppen uten å drepe den, må jo selvfølgelig være hurtigvirkende også.

Etter å ha blitt skutt med et elektrovåpen opphører jo effekten, jeg skjønner ikke hva du vil frem til?

Om du mener folk som klarer å bevege seg mens de påføres strøm så kan det fort være at elektrodene ikke får nok kontakt med vedkommende.

Nå er det jo noen få som takler dette bedre. Men prosentandelen av de som gjør det er så liten at det ikke engang tas med i risikovurderingen av slike våpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha blitt skutt med et elektrovåpen opphører jo effekten, jeg skjønner ikke hva du vil frem til?

Om du mener folk som klarer å bevege seg mens de påføres strøm så kan det fort være at elektrodene ikke får nok kontakt med vedkommende.

Nå er det jo noen få som takler dette bedre. Men prosentandelen av de som gjør det er så liten at det ikke engang tas med i risikovurderingen av slike våpen.

Er ikke noe spesielt jeg vil frem til, kom bare i tankene at det finnes svært lite av veldig effektive paralyserende våpen. Men er nok sant som du sier at det er nok en svært liten prosentandel som takler det, at det blir for dumt å vurdere andre metoder. 

Lenke til kommentar

Så de skyter mao selv om det ikke er total sikkerhet for treff?

AtW

Du vant nettopp VM i kverulering.... 

Nei, de er bare ikke gode nok og overvurderer egne evner.

Når hele poenget i innlegget ditt var at de kun skyter når det er total sikkerhet, så virker det for meg litt merkelig å kalle det kverulering å påpeke at det åpenbart ikke er tilfellet.

AtW

Lenke til kommentar

Det er instruksen og drillingen, om de så skyter utenfor instruks er det slett politiarbeide.

Det vi egentlig bør diskutere i så fall er individuelle tjenestemenns skikkethet for jobben.

I Tromsø ble en narkoman skutt i rompa (etter ryktene å tro så var det med vilje) for å vifte med luftpistol, hvorpå politiet var klar over at det var nettopp en luftpistol.
Slike hendelser får ihvertfall meg til å undre på hvor godt skikket enkelte elementer er til tjeneste.

Lenke til kommentar

Det er instruksen og drillingen, om de så skyter utenfor instruks er det slett politiarbeide.

Det vi egentlig bør diskutere i så fall er individuelle tjenestemenns skikkethet for jobben.

I Tromsø ble en narkoman skutt i rompa (etter ryktene å tro så var det med vilje) for å vifte med luftpistol, hvorpå politiet var klar over at det var nettopp en luftpistol.

Slike hendelser får ihvertfall meg til å undre på hvor godt skikket enkelte elementer er til tjeneste.

Det er mulig, jeg kjenner ikke politiets instruks i detalj. I mine øyne bør de isåfall endre den, å kun skyte når man er 100% sikker betyr at man aldri kan skyte. Eventuelt må man tolke det slik at de egentlig ikke mener 100%, og da bør de i mine øyne ha en innstruks som passer bedre med virkeligheten.

AtW

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på situasjonen.

Nei, man opererer ikke med usannsynligheter når det kommer til slike konfrontasjoner. Eksperimentering er ikke akkurat noe man har tid til i en slik situasjon.

Du finner ingen seriøse styrker som skyter for å prøve å se om de treffer, det er i verste fall uprofesjonelt.

Som sagt, det hele kommer an på situasjonen. Politiet er ikke lært opp til å gjøre det samme i alle situasjoner, men til å tilpasse seg til situasjonen. Og det kan faktisk bety at de kan skyte uten å være sikre på å treffe dersom situasjonen tilsier det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, tvert imot. Skyteferdighetene til den jevne politimann er langt under par i Norge. Politiet har verken råd eller tid til å trene nok.

Dette vet du strengt tatt ingen verdens ting om. At du kommer med påstander om skyteferdighetene til den jevne politimann blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. De var ikke klare over at det var en luftpistol. En tilfeldig fremmed skal muligens ha påstått at det var det, men politiet må gjøre jobben sin. Det innebærer å ta selvstendige beslutninger basert på det de selv vet. De kan ikke basere seg på tilfeldige og uverifiserte påstander. Det de visste var at vedkommende truet med en eller annen type våpen.

Forøvrig skjøt de mannen i låret og ryggen.

Det er tydelig at du ikke vet noe som helst om politiets opplæring, kompetansenivå, instrukser eller noe annet som er relevant for saken.

Lenke til kommentar

Nei, tvert imot. Skyteferdighetene til den jevne politimann er langt under par i Norge. Politiet har verken råd eller tid til å trene nok.

Dette vet du strengt tatt ingen verdens ting om. At du kommer med påstander om skyteferdighetene til den jevne politimann blir bare for dumt.

Minner meg på andre som hele tiden hevder at Politiet er svært kompetent, dvs motsatte synspunkt, uten å ha grunnlag for dette. ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Skyter sammen med to politidistrikt, resultatene er ikke overraskende bra.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. De var ikke klare over at det var en luftpistol. En tilfeldig fremmed skal muligens ha påstått at det var det, men politiet må gjøre jobben sin. Det innebærer å ta selvstendige beslutninger basert på det de selv vet. De kan ikke basere seg på tilfeldige og uverifiserte påstander. Det de visste var at vedkommende truet med en eller annen type våpen.

Forøvrig skjøt de mannen i låret og ryggen.

Det er tydelig at du ikke vet noe som helst om politiets opplæring, kompetansenivå, instrukser eller noe annet som er relevant for saken.

Mannen ble skutt så høyt i låret at her nordpå kaller vi det for rompa. 

Se illustrasjonsbilde for hvor han faktisk ble skutt.

post-126774-0-97250200-1468948397_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på situasjonen.

Nei, man opererer ikke med usannsynligheter når det kommer til slike konfrontasjoner. Eksperimentering er ikke akkurat noe man har tid til i en slik situasjon.

Du finner ingen seriøse styrker som skyter for å prøve å se om de treffer, det er i verste fall uprofesjonelt.

Som sagt, det hele kommer an på situasjonen. Politiet er ikke lært opp til å gjøre det samme i alle situasjoner, men til å tilpasse seg til situasjonen. Og det kan faktisk bety at de kan skyte uten å være sikre på å treffe dersom situasjonen tilsier det.

Å skyte uten å være sikker på å treffe er noe man lærer i alle organisasjoner å absolutt ikke gjøre. 

Det være seg DFS, Heimevernet, Forsvaret eller Politiet.

Noe så hårreisende er det lenge siden jeg har sett noen påstå at politiet har slags instruks.

Det er forøvrig ekstremt spenstig å påstå at hver situasjon skal behandles likt, selvfølgelig tilpasser man seg enhver situasjon men med forutlagte hovedinstrukser.

Elementær opplæring brukes for å overkomme de situasjonene som oppstår. Ikke tilpasse situasjonen opplæringen.

Om du selv er politimann og føler at du blir tråkket på tærne av dette så bør du kanskje revurdere egen integritet.

Lenke til kommentar

Dessverre er det liten grunn til å tro på deg på dette punktet. Hvorfor skulle du skyte sammen med politiet?

Å skyte uten å være sikker på å treffe er noe man lærer i alle organisasjoner å absolutt ikke gjøre. 

Noe så hårreisende er det lenge siden jeg har sett noen påstå at politiet har slags instruks.

Du har ikke lest politiets instruks, og vet ingenting om hvordan politiet skal håndtere våpen. Dermed blir påstandene dine som vanlig helt fjerne. Politiet bruker ikke våpen på samme måte som militæret. Du vet rett og slett ikke hvordan politiets våpenbruk foregår.

Lenke til kommentar

Minner meg på andre som hele tiden hevder at Politiet er svært kompetent, dvs motsatte synspunkt, uten å ha grunnlag for dette. ;)

Du tar dessverre feil som vanlig. Det du enten glemmer å nevne eller bevisst utelater er at jeg legger faktaopplysninger til grunn for det jeg skriver. Når jeg påpeker at norsk politi er mer enn kompetent nok så viser jeg f.eks. til hvordan de har taklet væpnede oppdrag. Og dette viser fakta at de har gjort på en meget bra måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg på andre som hele tiden hevder at Politiet er svært kompetent, dvs motsatte synspunkt, uten å ha grunnlag for dette. ;)

Du tar dessverre feil som vanlig. Det du enten glemmer å nevne eller bevisst utelater er at jeg legger faktaopplysninger til grunn for det jeg skriver. Når jeg påpeker at norsk politi er mer enn kompetent nok så viser jeg f.eks. til hvordan de har taklet væpnede oppdrag. Og dette viser fakta at de har gjort på en meget bra måte.

Du forveksler Politiets versjon av deres voldsbruk, som gjengis i media, med fakta.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

.................

Personen truet med selvmord, så tviler på at han var fare for noen andre enn seg selv. Elektro våpen er på ingen måte 100% sikkert da det er mange som kan takle det og fortsatt være en trussel.

Jeg kjenner ikke denne sakens omstendigheter godt, så uttaler meg generelt; vanlige våpen er heller ikke på noen måte 100% sikkert.

AtW

Det er sant, rart det ikke finnes noen våpen som klarer å paralysere kroppen totalt samt kjapt og ikke dødelig.

Man har jo petrificus totalus.

Lenke til kommentar

Dessverre er det liten grunn til å tro på deg på dette punktet. Hvorfor skulle du skyte sammen med politiet?

Du har ikke lest politiets instruks, og vet ingenting om hvordan politiet skal håndtere våpen. Dermed blir påstandene dine som vanlig helt fjerne. Politiet bruker ikke våpen på samme måte som militæret. Du vet rett og slett ikke hvordan politiets våpenbruk foregår.

Skyter ikke SAMMEN med de i den forstand men bruker samme anlegg som de på regulær basis. Det er ikke imponerende skyting.

Nei, jeg har ikke lest hele instruksen men diskuterer den i ny og ne med de jeg kjenner i politiet.

Og politiet bruker våpen på samme måte som forsvaret. Om du kjenner til andre fremgangsmåter er det sikkert flere enn meg som vil høre om det.

"Som vanlig"? Sier du virkelig det etter to innlegg eller følger du med hvordan flere forumbrukere skriver? :lol:

Lenke til kommentar

Du forveksler Politiets versjon av deres voldsbruk, som gjengis i media, med fakta.

Det er slett ikke bare politiets versjon som gjengis i media. I skytesaken på Grønland var det for eksempel stort sett "alternative forklaringer" som ble hausset opp av journalister. Disse viste seg selvsagt å være feilaktige, men journalistene valgte uansett å ta dem for god fisk (selv om det her var snakk om påståtte vitner som for eksempel var 100 meter unna eller som kom med påstander som sa noe helt annet enn offeret selv og hans familie).

Jeg forveksler altså ikke politiets versjon, men ser på fakta i sakene.

Det du gjør er derimot å se bort ifra fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...