Gå til innhold

Politiet løsnet skudd mot mann

Anbefalte innlegg

Her ser vi hvordan politiet generelt i Europa løser en situasjon i forhold til USA.

Mest sannsynlig ville denne personen ligget på sykehus med 2 skudd i bryst regionen hvis dette skjedde i USA.

Politiet løste dette utmerket med hva jeg vil tro var et planlagt skudd mot arm.

http://www.aftenposten.no/norge/Politiet-losnet-skudd-mot-mann-600411b.html

Kudos til Politibetjentene.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok vært lettere på avtrekkeren hvis jeg var en politibetjent i USA, se hvor mye dritt som foregår der og nå oppfordrer mange innen BLM andre til å være voldelige mot politiet. Ikke rart politiet der er kjappere til å dra i avtrekkeren, de vil hjem i live de også.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Her ser vi hvordan politiet generelt i Europa løser en situasjon i forhold til USA.

Mest sannsynlig ville denne personen ligget på sykehus med 2 skudd i bryst regionen hvis dette skjedde i USA.

Politiet løste dette utmerket med hva jeg vil tro var et planlagt skudd mot arm.

http://www.aftenposten.no/norge/Politiet-losnet-skudd-mot-mann-600411b.html

Kudos til Politibetjentene.

Eller politiet i Norge er ikke så gode til å sikte?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det der er ingenting annet enn flaks.
Å skyte et med pistol på et mål på 10cm i diameter med høy puls og stressnivået i taket er galskap.

Enten skyter man for å immobilisere (bryst, så hodet) eller så lar man vær.
Det neste steget er ikke-dødelige våpen som elektrosjokkvåpen.

Endret av Dufen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg avventer litt mer info før jeg gir kudos til Politiet, spesielt Bergenspolitiets som ikke har en positiv historikk i deres voldsutfoldelse.

Tenker du da på noe annet enn det som ligger 30-40 år tilbake i tid, da det var et helt annet politikorps i Bergen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye konspirasjonsteorier og hets mot norsk politi. Det er liksom ikke måte på hvor udugelige de er ifølge aktive nettsoldater i ulike fora og kommentarfelter. Men norsk politi løser slike oppdrag stadig vekk. I helgen pågrep politiet i Oslo en mann med skarpladd våpen, og det skjedde uten at et eneste skudd ble løsnet:

http://www.tv2.no/nyheter/8456751/

Det alle disse sakene viser er at norsk politi er utrolig tilbakeholdne med å skyte, så når de først gjør det så er det meget god grunn til det. Dette får blant annet alt hatet mot politiet i skyteepisoden på Grønland (kvinnen som prøvde å knivdrepe et barn) å fremstå som latterlig og egentlig litt tragikomisk.

Også under den midlertidige bevæpningen viste det seg at norsk politi bare tar i bruk våpen når det er absolutt nødvendig. Tall fra TV2 viste blant annet at politiet truet sjeldnere med våpen under bevæpningen enn det som var tilfelle før den midlertidige bevæpningen ble innført.

Endret av hekomo
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Blir vel høna og egget, det der - men i det tilfellet virker det som det er politiet som har startet galskapen, da er det de som må gå foran med et godt eksempel - selv om det er farlig.

I hvilket tilfelle virker det som politiet startet sa du?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det der er ingenting annet enn flaks.

Å skyte et med pistol på et mål på 10cm i diameter med høy puls og stressnivået i taket er galskap.

Enten skyter man for å immobilisere (bryst, så hodet) eller så lar man vær.

Det neste steget er ikke-dødelige våpen som elektrosjokkvåpen.

Politiets våpeinstruks sier at skadevirkningene skal begrenses mest mulig når våpen tas i bruk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tvert imot er de tydeligvis meget gode til å sikte, siden de greier løse slikt uten å ta livet av fyren. Det er mer enn amatørene i USA fikser :)

Ja det er enten eller. Jeg har prøvd pistol og vil vel heller si dette enten var hendig uhell(prøvde å skyte torso), eller halvmeters avstand. Hvis politiet sto et stykke unna og skøt mot hånden, er det mulig den personen ikke burde jobbe som politi i det hele tatt, da det gav motparten en god grunn til å starte skuddveksling(om det hadde vært bom).

Lenke til kommentar

Blir vel høna og egget, det der - men i det tilfellet virker det som det er politiet som har startet galskapen, da er det de som må gå foran med et godt eksempel - selv om det er farlig.

Du vet, i kriminaliteten.

Lenke til kommentar

USA. Det er hvertfall mitt inntrykk av at de lenge har brukt unødig mye makt, og at det synes å slå tilbake på dem. Dermed er det også de som må vise at de har forbedret seg.

Lenke til kommentar

Jaha? Generalisering? Jevnt over har de brukt for mye makt, det betyr ikke at ALLE gjør det. Disse sakene som blir dratt frem fra tid til annen hadde medført lange fengselsstraffer for politimennene som var involvert om de skjedde her i landet, og med god grunn. Lojaliteten går ikke alltid til befolkningen som er ment å beskyttes, men til partneren og andre kolleger. Det synes virkelig å være en ukultur der borte hvor slikt ikke sees på like alvorlig som her i landet. Hva annet kan være forklaring på at de "må" ty til slike midler jevnlig i USA; mens man her knapt er borti at politiet skader noen de vil ha tak i?

Kall meg gjerne en tyster, men om jeg var politi og en kollega hadde en "dårlig dag" og slang noen knyttnever mot en mistenkt uten gyldig grunn hadde det blitt rapportert inn. Det får være grenser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mye konspirasjonsteorier og hets mot norsk politi. Det er liksom ikke måte på hvor udugelige de er ifølge aktive nettsoldater i ulike fora og kommentarfelter. Men norsk politi løser slike oppdrag stadig vekk. I helgen pågrep politiet i Oslo en mann med skarpladd våpen, og det skjedde uten at et eneste skudd ble løsnet:

http://www.tv2.no/nyheter/8456751/

Det alle disse sakene viser er at norsk politi er utrolig tilbakeholdne med å skyte, så når de først gjør det så er det meget god grunn til det. Dette får blant annet alt hatet mot politiet i skyteepisoden på Grønland (kvinnen som prøvde å knivdrepe et barn) å fremstå som latterlig og egentlig litt tragikomisk.

Også under den midlertidige bevæpningen viste det seg at norsk politi bare tar i bruk våpen når det er absolutt nødvendig. Tall fra TV2 viste blant annet at politiet truet sjeldnere med våpen under bevæpningen enn det som var tilfelle før den midlertidige bevæpningen ble innført.

Jeg må innrømme at jeg ble overrasket av negativiteten mot politiet i denne tråden, det kommer fra en som ofte er kritisk mot Norsk politi.

Når de først skyter en i armen så er det galt, hadde de skutt karen i hodet hadde det vært galt.

For det første noe de fleste med noe taktisk trening med våpen forstår er at man skyter ikke en person som ønsker ta sitt liv i hodet, de vil som oftest være i situasjon der politiet enten kan skyte ut kniven av hånden eller skyte et ikke dødelig skudd slik at kniven ikke lenger er en trusel for personen som ønsker bruke den mot seg selv ikke politiet, hvis mot politiet er det ofte i et ønske om å faktisk bli skutt så de selv slipper ta livet sitt.

Igjen stor Kudos til politiet for episoden i Oslo og denne i Bergen.

Uten at jeg vet alle detaljer føler jeg politiet reddet et liv i denne saken.

Lenke til kommentar

Tror jeg avventer litt mer info før jeg gir kudos til Politiet, spesielt Bergenspolitiets som ikke har en positiv historikk i deres voldsutfoldelse.

Tenker du da på noe annet enn det som ligger 30-40 år tilbake i tid, da det var et helt annet politikorps i Bergen?

Han skal alltid finne noe negativt med staten eller politiet, blir litt som anti politi gruppene på facebook som reposter gamle ting daglig for å øke hate mot politiet.

Bergen har vel et helt normalt politikorps pr idag, ikke hørt noe negativt fra de jeg kjenner som bor der, utenom at de kan være litt vel ivrig i sin jakt på narkomane noe som er tydelig belyst siste året.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok vært lettere på avtrekkeren hvis jeg var en politibetjent i USA, se hvor mye dritt som foregår der og nå oppfordrer mange innen BLM andre til å være voldelige mot politiet. Ikke rart politiet der er kjappere til å dra i avtrekkeren, de vil hjem i live de også.

Nei, når man ser på hvordan de handler i en skarp situasjon er det ofte total inkompetanse der nede i de aller fleste tilfeller.

Helt tragiske unødvendige drap, jeg forstår godt frustrasjonen til folk der nede, husk de skyter også en hel del hunder, er vanlig praksis mange steder bare skyte hunden i hagen til et hus som ikke har noe med saken de forfølger.

Lenke til kommentar

Jaha? Generalisering? Jevnt over har de brukt for mye makt, det betyr ikke at ALLE gjør det. Disse sakene som blir dratt frem fra tid til annen hadde medført lange fengselsstraffer for politimennene som var involvert om de skjedde her i landet, og med god grunn. Lojaliteten går ikke alltid til befolkningen som er ment å beskyttes, men til partneren og andre kolleger. Det synes virkelig å være en ukultur der borte hvor slikt ikke sees på like alvorlig som her i landet. Hva annet kan være forklaring på at de "må" ty til slike midler jevnlig i USA; mens man her knapt er borti at politiet skader noen de vil ha tak i?

Kall meg gjerne en tyster, men om jeg var politi og en kollega hadde en "dårlig dag" og slang noen knyttnever mot en mistenkt uten gyldig grunn hadde det blitt rapportert inn. Det får være grenser.

Prøver du virkelig å sammenligne USA og lille norge? De er faktisk ikke sammenlignbare i det hele tatt. USA har langt større utfordringer enn det vi har da de har ett mye høyere befolkningstall, USA består også av utenlendinger, ikke sammenlign en salamander med godzilla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...