aklla Skrevet 20. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2016 Joda, men fortsatt, hadde megler tatt mer enn avtalt hadde jeg sutret der også. Liker ikke bli lurt, samme om jeg har betalt 5k eller 100k... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Pleier ikke slike enkle takstrapporter å koste 3500kr for leiligheter av relativt beskjedne størrelser? Det er mange forskjellige rapporter. Tviler på om du får en Tilstandsrapport for 3500,- Tja, slike rapporter er viktige for b.a. banker. De forteller om tilstanden til leligheten/bygget, i mosettning til en del andre rapporter. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Alle vet man ikke kan stole på disse rapportene uansett. De er null verdt men noe "bransjen" krever at man MÅ ha. Du kan ikke sammenligne en verditakst, som ser på overflater (i boligrom og tomt) og ikke tar hensyn til, hva det vil koste å utbedre tilstanden i bygget. Tror det er flere her som ikke vet hva de prater om og synser mye rart. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Joda, men fortsatt, hadde megler tatt mer enn avtalt hadde jeg sutret der også. Liker ikke bli lurt, samme om jeg har betalt 5k eller 100k... Du har jo ikke avtalt noe pris med takstmann, så du er jo ikke lurt. Kanskje du skulle ta deg tid til, å sjekke etter oppdatterte prislister for slike tjenster, i stedet for å sutre her. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har kontaktet takstmann og venter på svar. Om du leser tråden er det heller ikke direkte prisen, men en misstanke om at jeg har betalt for mer enn jeg har fått. Om du bestiller standard hotellrom, men det står suite på regningen ville du sikkert spurt om du hadde betalt for en suite du også om du ikke viste prisen på forhånd. Jeg er ikke noe fan av tankegangen "jaja, har jo brukt X kr på en ting, så å betale alt for mye for en annen ting er greit" Om jeg klarer å senke regningen fra 8000 til 6000 er det 2000 spart, selv om jeg har brukt 100 000 på megler. Det finnes ingen oppdatert prisliste for han jeg hadde her. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) TS, m.f. En kan ikke forlange at hver enkelt konsulet har egne prislister, enten de er takstmenn, arkitekter, advokater, o.l., hvis de har priser som er gjengs i markedet. Ofte benyttes da rådgivende priser fra forbundet, men det er opp til hver enkelt å oppgi dette. Forbundene legger normalt ikke dette ut offentlig, kun for medlemmer. Avviker de fra gjengs priser, så er det anbefalt å opplyse prisene. Det er opp til kunden å be om Tilbud, eller sjekke priser på forhånd, før bestilling av tjeneste. Jeg har tidligere antydet, at prisen virket noe høy. Men etter å ha sett på pakkeprisne i listen (zantas liste) som ble lagt ut tidligere, så jeg at "pakke" prisene, er på nivået du har fått regning på. Derfor mente jeg at regningen var ok., tross amatørenes vurdering av nødvendig timearbeid. Ser at du ikke har sjekket markedet for oppdatterte priser, på tilsvarende tjenester, så jeg gjorde et raskt søk nå i natt. Og fant oppdaterte priser. Se under Tilstandsrapport (første linje) og uten prisvurdering og kontroll av areal. Og hvis du har lest det jeg har skrevet tidligere, så er en Tilstandsrapport i utgangspunket en "teknisk verdi", men kan utvides til mer omfattende rapport. (hva det koster å bygge tilsvarende - fradrag = teknisk verdi). Så heng deg ikke opp i at det ikke står spesifisert "teknisk verdi". Prisen fra dette firmaet, er oppdattert og på samme nivå. http://iltakst.no/prisliste/ Så prisen er ok. Men selvfølgelig er det greit å sjekke opp, om noe er feil med den fakutraen du har fått. Endret 20. juli 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå