Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Tilstandsrapport bolig med verditakst, hva er verditakst?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en regning på "Tilstandsrapport bolig med verditakst", men hva er egentlig verditakst?

På tilstandsrapporten er det kun teknisk verdi, er det dette som er verditakst?

Hva er egentlig prisen man kan forvente for en slik rapport? regningen min er på 8000, syntes det er latterlig mye for noe slikt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Tilstandsrapporten utarbeidet av kompetene folk (eks. tømrermester, som er godkjent for slike rapporter), er det en nøye gjennomgang av HELE huset ditt. I motsettning til vanlige takster, som i hovedsak ser på overflater, m2 og pris i området og tomt. Normalt utført av utført teknisk personell, som ikke har utføerelses erfaring.  

Så din takst skal i tilegg se på slitasje, feil/manger, fukt-og råte problemer og hva det vil koste å oppgradere dette, i hele huset. Men normalt er dette kun en teknisk verdi på boligen og ikke på hele eiendommen. Så dette bør være en reell teknisk verdi, på det som står der i dag og ikke hva det kunne ha vært som et nybygg.

8 tusen kr. høres da greit ut og du har sluppet relativt rimelig fra dette. Kunne vært mye dyrere. :) Må ikke sammenlignes med vanlige takster, der folka løper i mellom huset.

Lenke til kommentar

TS. Jeg trode det dreide seg om et bolighus, ikke en leilghet. :)

Da er jeg mer skeptisk til prisen. Men de skal ha betalt for alt, i denne forbindelse også reise, utregninger og skriving av rapport. Kanskje du skal høre med andre i borettslaget. Mulig det er flere som har kjøpt slik tjeneste.

Og du kan sjekke prisen opp mot tjenstene i linken, som "zanta" la ut.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke vet hva "Tilstandsrapport bolig med verditakst" faktisk er.

Jeg har fått "Bygningsteknisk gjennomgang med- teknisk verdi" i følge rapporten jeg fikk.

Er verditakst det samme som teknisk verdi?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

TS. Svar på ditt siste spørsmål, er nei! Verditakst er ikke det samme, som teknisk verdi. Jeg er ikke takstmann. Men "tenisk verdi", er hva det vil koste å bygge tilsvarene bygg/leilighet i dag, med dagens priser og normalt med fratrekk for feil, mangler og slitasje og manglende vedlikehold. Men i alle slike rapporter, er det ikke bare overskriften som er viktig. Spessielt undertekst, men også forbehold, o.l., viser hva dokumentet egenlig er.

Jeg kan skrive litt kort om dette. De siste 10 -15 årene er blitt ganske forvirrende, med de forskjellige begrepene som svever rundt. Begynte etter klage på da "gamle" takstene (Verditakst) og så ble det i ettertid oppdaget mye feil og manger i ettertid. Og da var ikke taksten mye verdt. Men de som takserte, hadde ikke kunskaper til å vurdere problemene. Tror det var Mester forbundet, som kom med en løsning og det var en grundig gjennomgang av hele bygg/leilighet, som ble kalt for Tilstandsrapport. Og det ble opprettet en godkjenningsordning. Dette betyde at de (fleste) tidligere taksmenn, ikke kunne utføre denne nye taksten. De var jo "livredde" for å miste et viktig marked. :)

Så etter "sutring" fra deres forbund over lang tid og politisk press, så fikk de en "godkjenning", bassert på et system og ikke på fagkompetanse. (Manglende praktisk erfaring, med utførelsen) Så med litt kursing, nye systemer, o.l., har NTF bygd et større system, med forskjellige rapporter og takster. Kronen på deres verk, er vel Boligsalgsrapport, som skal inneholde det meste. Personlig så er jeg ikke begeistret. Ser nok fint ut på paipret, men har ikke taksmann den rette kompetansen, utelates mer enn nødvendig fra rapportene, eller blir feil vurdert grunnet manglende kompetanse på utførelse. Og har en ikke den, er det problematisk å vurdere kostnader ved feil, mangler, o.l. 

Vurderte selv å begynne med dette, da det ville blitt et stort behov (mange tusen) for aktuell kunskap, før "de gamle" takstfolkene ble godkjent også for Tilstandsrapporter, m.m. 

Men du kunne jo googlet litt, så hadde du sikkert fått svarene. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Problemet er at de bruker forskjellige begreper over alt, når man ikke kan noe av det blir det vanskelig å finne ut av.

F.eks sier prislisten(utdatert) "boligsalgsrapport" og "verdi- og lånetakst"

Men jeg har fått "tilstandsrapport", som ikke er nevnt noen steder.

Så ser jeg at rapporten er bestilt "uten markedsverdi", mens faktura sier "med verditakst", i rapporten står det "med teknisk verdi".

Når man ikke kan dette er det lett å bli forvirret når de bruker forskjellige begreper på den måten, har prøvd å google, men de svarene jeg finner har samme rotet med forskjellige begreper.

Lenke til kommentar

Det er noe forvirrende for meg også, enda jeg har vært i byggebransjen i ca 40 år, så jeg forstår deg. :)

Hvis du sikter til listen (i linken til zanta), så oppgir den div. priser på Tilstandsrapporter. Så, sjekk igjen.

Som dokument, er det rapporten som er viktig, ikke hva som står på faktura. Det kan være skrivefeil. Slike raporter er forskjellig utformet og kan inneholde mer enn det de har utført hos deg, bl.a. en verdivurdering. Men, den er tydlig ikke med. Teknisk verdi er med og da er det dette, som er det viktige i rapporten. D.v.s. en Tilstandsrapport som kun skal vurdere "Teknisk verdi".

Du kan jo lese lit her, om forskjellige rapporter hos NTF:  http://www.ntf.no/norsk/finn-takstmann/bolig/boligsalgsrapport/

Feil tekst i faktura, er gennerelt ikke bra. Men jeg tror ikke det har noen betydning her, som på mange andre varer og tjenester en kjøper. Men kontakt firmaet.

Lenke til kommentar

Teksten i selv er ikke viktig, men lurer jo litt på om jeg har betalt for en rapport med markedsverdi eller ikke. Fikk ikke prisen i forkant, så jeg vet ikke.

Er det bare en skrivefeil bryr jeg meg ikke, men om jeg betaler for noe jeg ikke har fått er jo det vesentlig.

Så på linken, men igjen er det jo dette problemet med forskjellige utrykk.

F.eks har jeg fått en "tilstandsrapport med teknisk verdi", men i listen til zanta står det ingenting om teknisk verdi eller markedsverdi.

Det nærmeste jeg kommer er vel "Tilstandsrapport bolig med arealmåling, grunnpris" til 7200...

Har sendt mail, mer liker ikke dumme meg helt ut på slike ting ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har sendt mail, mer liker ikke dumme meg helt ut på slike ting ;)

Lista til zanta, er gammel og firmaet utfører ikke, eller har ikke kompetanse til å vurdere "tekninsk verdi". Men ut fra prisene og da listen er gammel, vil jeg tro at din faktura er ok. Da med standariserte priser og ikke timebassert + utgifter.

Googler du etter pris på "teknisk verdi", kan de hende du finner andre oppdatterte lister. 

Viktig med entydig oppdragstekst og pris i forkant. Da vet en at en får riktig tjeneste/produkt og pris.

Lenke til kommentar

Det gikk litt vel fort, og via megler og jeg kan virkelig ikke dette. Kombiner dette med 60-timers arbeidsuker, klargjøring til fotografering, håndtverkere som skal ordnes og komme, så skjer slikt, man rekker verken tenke gjennom eller sjekke ut.

Oppdragsteksten er entydig, regningen er ikke det. Hadde regningen sagt det samme som bestillingen og rapporten så hadde det vært greit, men når ingen av de sier det samme blir jeg usikker.

Prisen i seg selv er jo ganske høy for 20 minutter hos meg så skrive litt på kontoret, hadde regnet med en del mindre selv om jeg vet jo at det koster.

Lenke til kommentar

Prisen i seg selv er jo ganske høy for 20 minutter hos meg så skrive litt på kontoret, hadde regnet med en del mindre selv om jeg vet jo at det koster.

Tiden hos deg, er ikke viktig. Men hva taksmannen faktisk gjør, i oppdraget er viktig. Det går nok med litt mer timer enn det du illuderer.  Og standariserte priser, tar høyde for slikt konsulentarbeid. Mye som folk ikke tenker på, men som likevel må gjøres.

Lenke til kommentar

Så klart, men det er ett relativt lite skjema som skal fylles ut. Vet jo det går med mye mer tid enn tiden hos meg, men 8000 bør holde til en liten arbeidsdag, tviler på at det gikk med mer enn 2-3 timer totalt sett.

Lenke til kommentar

Den sørgelige realiteten er at du har fått en stor regning for en tjeneste som i praksis er verdiløs. 20 minutter i en leilighet er ikke mer enn at "takstmannen" rekker å registrere fargen på veggene, type vinduer og hvorvidt det er fall mot sluk på badet. Resten av dokumentet fylles ut basert på erfaring med lignende bygg tidligere, samt alder på bygget og generell byggemetode. Og om du leser over det, ser du at det er skrevet på en måte som nesten garanterer at forfatter ikke kan arresteres for å ha gjort en slett jobb.

Jeg har lest en rapport, av takstmann med stempel og greier, som sa at et hus var i god stand. Vedkommende hadde ikke engang stukket hodet opp loftsluka og sett at innertaket var svart av sopp. Mitt inntrykk er at dette nivået av "tilstandsvurdering" er mer normen enn unntaket...

Jeg kan bare gi deg følgende råd: Lukk øynene, dra kortet og bli ferdig med flytteprosessen med minst mulig plunder og heft. Antagelig vil det ikke være verdt bryet å krangle på dette, særlig ikke om uka di er full fra før av...

Lenke til kommentar

Har nå sendt mail for å spørre on det er riktig, gidder ikke krangle nei, men jeg oppfatter regningen som feil. Er et jeg som har misforstått er det greit, men det skader da ikke å spørre :)

Har tjent såpass på salget at jeg tåler litt, men vil ikke betale for noe jeg ikke har fått.

Lenke til kommentar

Pleier ikke slike enkle takstrapporter å koste 3500kr for leiligheter av relativt beskjedne størrelser?

Den summen synes jeg er grei nok, selv om papirene man får såvidt kan benyttes til å tørke seg bak.

Og hvorfor krangle om noen få tusenlapper med takstmann når man betaler 100k til en sleip megler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle vet man ikke kan stole på disse rapportene uansett. De er null verdt men noe "bransjen" krever at man MÅ ha.

For å nevne ett eksempel så kan en gammel kjeller med synlige råteskader ikke være nevnt med annet enn byggeår. Fordi man da må forvente råte, samt at man kan se det på visning selv.

I leilighetskompleks blir det ikke foretatt inspeksjon av andre ting enn leiligheten innvendig. Dette er for dårlig og husleien kan skyte i været. Styret/megler har heller ingenting å komme med om kommende utgifter faktisk ikke er VEDTATT av styret, selv om man er klar over betydelige kostnader i fremtiden.

Lenke til kommentar

Var mer en observasjon. Man sutrer og klager på mindre kostnader, mens den store elefanten i rommet er megleren med faktura på 100k. Pr time innsats har nok megleren tiganger'n av hva takstmannen har. Uten at de bringer særlig med kunnskap om bygget eller ansvar i etterkant

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...