Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Flere lar seg lure av «Microsoft-svindlere»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi trenger flere slike selskaper som dette. De som går på dette kvalifiserer til teknoverdens Darwin awards og er bare greit de subsidierer denne virksomheten. Den største faren for noe sikkerhet er ikke disse selskapene, men disse brukerene som er så ubegripelig dumme at de går på dette.

 

Ja, du mener at svindel og bedrag er helt greit, og omtrent er å se på som et samfunnsgode, så lenge vi har noen som biter på?

 

Vi kunne såklart fratatt halve befolkningen PC og internett, men da hadde vi skapt et gedigent klasseskille. Ingen god løsning med andre ord.

 

I dag er *ALLE* på nett. Vi er «avhengig» av nettbank, epost, facebook, nyheter, vær, streaming av musikk, film, serier, etc. etc. Skal ikke alle få lov til å ta del i dette? Uten å måtte være redd for å bli svindlet?

 

Jeg har ikke løsningen på svindleriene, men å legge skylden på de som blir lurt, løser i alle fall ingen ting!

 

Brukergrupper som muligens biter på svindelen: barn/unge, eldre, psykisk utviklingshemmede, etc. Skal vi virkelig akseptere at disse blir utsatt for svindel og bedrag?

 

- Før fikk man bare en dårlig formulert epost, som havnet rett i spamfilteret av seg selv.

- Nå ringes vi ned av ansatte fra Microsoft, uten noen form for "spam-filter" ...

 

Er det _egentlig_ så teknisk vanskelig for Telenor/andre å spore opp callsentrene, og effektivt blokkere all trafikk fra de linjene? (Ja, de oppgir riktignok fake tlf.nr når de ringer, så det holder ikke å blokkere det nummer som kommer opp i displayet. Men vil ikke alle anrop komme inn til landet via en felles node/gateway eller ha noen andre fellestrekk man kan filtrere de på?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette fenomenet har vært omtalt i omtrent alt som er av medier det siste året. Hvis folk fortsatt går på det får de skylde seg selv.

Lenke til kommentar
Er det _egentlig_ så teknisk vanskelig for Telenor/andre å spore opp callsentrene, og effektivt blokkere all trafikk fra de linjene? (Ja, de oppgir riktignok fake tlf.nr når de ringer, så det holder ikke å blokkere det nummer som kommer opp i displayet. Men vil ikke alle anrop komme inn til landet via en felles node/gateway eller ha noen andre fellestrekk man kan filtrere de på?)

 

 

Telenor sperrer en god del svindelnummer hvert år.

 

Det skulle dog vært en eller annen god måte å sjekke nummrene som ikke er sperret og andre ting på nett som er en risiko, f.eks. en godt synlig permanent link i forskjellige massemedier. Det blir vel vanskelig uten at en lov om at sikkerhetsinfo skal være godt synlig og permanent linket til i de mediene folk bruker, tviler på at f.eks. VG, TU eller Tek vil ha en ekstra permanent link (som i menyen på TU eller de på toppen av siden på Tek) som "forstyrrer".

Lenke til kommentar

 

Vi trenger flere slike selskaper som dette. De som går på dette kvalifiserer til teknoverdens Darwin awards og er bare greit de subsidierer denne virksomheten. Den største faren for noe sikkerhet er ikke disse selskapene, men disse brukerene som er så ubegripelig dumme at de går på dette.

 

Ja, du mener at svindel og bedrag er helt greit, og omtrent er å se på som et samfunnsgode, så lenge vi har noen som biter på?

 

Vi kunne såklart fratatt halve befolkningen PC og internett, men da hadde vi skapt et gedigent klasseskille. Ingen god løsning med andre ord.

 

I dag er *ALLE* på nett. Vi er «avhengig» av nettbank, epost, facebook, nyheter, vær, streaming av musikk, film, serier, etc. etc. Skal ikke alle få lov til å ta del i dette? Uten å måtte være redd for å bli svindlet?

 

Jeg har ikke løsningen på svindleriene, men å legge skylden på de som blir lurt, løser i alle fall ingen ting!

 

Brukergrupper som muligens biter på svindelen: barn/unge, eldre, psykisk utviklingshemmede, etc. Skal vi virkelig akseptere at disse blir utsatt for svindel og bedrag?

 

- Før fikk man bare en dårlig formulert epost, som havnet rett i spamfilteret av seg selv.

- Nå ringes vi ned av ansatte fra Microsoft, uten noen form for "spam-filter" ...

 

Er det _egentlig_ så teknisk vanskelig for Telenor/andre å spore opp callsentrene, og effektivt blokkere all trafikk fra de linjene? (Ja, de oppgir riktignok fake tlf.nr når de ringer, så det holder ikke å blokkere det nummer som kommer opp i displayet. Men vil ikke alle anrop komme inn til landet via en felles node/gateway eller ha noen andre fellestrekk man kan filtrere de på?)

Ja, mener helt klart vi trenger slike selskaper. Det er nesten som "gratis opplæring" å regne. Samfunnet taper lite, kun de som er dumme nok til å gå på svindelen.

 

Hvis en som bruker ikke er i stand til å filtrere dette jeg kaller åpenbar svindel bør en kanskje vurdere å enten lære seg litt mer eller la være å bruke systemene.

Din logikk blir nesten som å la alle få kjøre bil uten opplæring og heller bare se hvordan det går. Og går det ikke bra er det jo så klart ikke brukerene sin feil, men systemet rundt som ikke er sikkert nok. Vi må polstre alle biler og for all del ikke kjøre fortere enn gangfart.

Tåpelig overdrevet kanskje, men vil heller at folk skal være ansvarlig for sin egen nettbruk og evt. ta konsekvensene av manglende forståelse slik vi ser i saken.

 

Og ang. brukergruppene du snakker om som kan gå på svindelen, kanskje de bør ha litt tilsyn? Gir du barna dine full tilgang til alt som finnes på internett? Da har du kanskje feilet litt som forelder, eller du bør vurdere å foreløpig ikke bli en.

 

Det er umulig å idiot-sikre verden, men utrolig lett å lære hvordan en kan ta enkle forhåndsregler.

Lenke til kommentar

 

Vi trenger flere slike selskaper som dette. De som går på dette kvalifiserer til teknoverdens Darwin awards og er bare greit de subsidierer denne virksomheten. Den største faren for noe sikkerhet er ikke disse selskapene, men disse brukerene som er så ubegripelig dumme at de går på dette.

 

Ja, du mener at svindel og bedrag er helt greit, og omtrent er å se på som et samfunnsgode, så lenge vi har noen som biter på?

 

Vi kunne såklart fratatt halve befolkningen PC og internett, men da hadde vi skapt et gedigent klasseskille. Ingen god løsning med andre ord.

 

I dag er *ALLE* på nett. Vi er «avhengig» av nettbank, epost, facebook, nyheter, vær, streaming av musikk, film, serier, etc. etc. Skal ikke alle få lov til å ta del i dette? Uten å måtte være redd for å bli svindlet?

 

Jeg har ikke løsningen på svindleriene, men å legge skylden på de som blir lurt, løser i alle fall ingen ting!

 

Brukergrupper som muligens biter på svindelen: barn/unge, eldre, psykisk utviklingshemmede, etc. Skal vi virkelig akseptere at disse blir utsatt for svindel og bedrag?

 

- Før fikk man bare en dårlig formulert epost, som havnet rett i spamfilteret av seg selv.

- Nå ringes vi ned av ansatte fra Microsoft, uten noen form for "spam-filter" ...

 

Er det _egentlig_ så teknisk vanskelig for Telenor/andre å spore opp callsentrene, og effektivt blokkere all trafikk fra de linjene? (Ja, de oppgir riktignok fake tlf.nr når de ringer, så det holder ikke å blokkere det nummer som kommer opp i displayet. Men vil ikke alle anrop komme inn til landet via en felles node/gateway eller ha noen andre fellestrekk man kan filtrere de på?)

Enig! Dette høres ut som et problem det burde vært mulig å løse om noen engasjerte seg litt.. Problemet er kanskje at ingen i rett posisjon har noe økonomiske initiativ for å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...