Gå til innhold

Koster det noe å bruke GPS på mobilen?

Anbefalte innlegg

Har en Huawei P8 med Djuice abonnement, og har lenge tenkt på dette med GPS. Og ja, er interessert i å prøve Pokemon Go, selv om det ikke er hovedgrunnen til hvorfor jeg vil ha GPSen. Spørsmålet er kort hvor mye det koster å bruke GPSen på mobilen? Har lett litt rundt, og finner alt fra at det er gratis hvis man har kart installert, til at det koster mange tusen i måneden. Hva stemmer egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A-GPS bruker relativt små mengder med data. Ikke noe du trenger å bekymre deg for. Bruker kun litt datatrafikk for å kjappere kunne lokalisere deg og øke presisjon, samt kart data, som avhenger av hvilken app du bruker etc.

Hvis du f.eks bruker Google maps, og laster ned hele stor Oslo på forhånd, så er det litt over 10MB. Så du skal reise ganske mye i Norge før du bruker opp kvoten din.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

det er kun datatrafikken som koster(3g/4g), selve gps-bruken er gratis. Nå kan man som nevnt bruke så vidt datatrafikk til lokalisering, men dette går jo også via 3g/4g.

Når du ser bil-gps'er som koster, så er dette med oppdateringer, eget sim-kort osv, Ren GPS er kun mottak av data som allerede er sendt til alt og alle(samme prinsipp som FM-radio).

Så, det eneste du har å bekymre deg over er hvor mye datatrafikk du bruker, glem GPS'en :)

Lenke til kommentar

Jeg liker appen 'Here' til reise. Her kan du enkelt laste ned land og sette appen i offline. Bruker også å lagre steder jeg ønsker å besøke. Kan gjøre kart offline i G mars også, men foretrekker Here. Det er forøvrig gratis, samme gjelder GPS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

GPS er en PASSIV tjeneste. Selve GPS-enheten i telefonen din sender ikke eller bruker ikke noe datatrafikk på abonnementet ditt. Det som eventuelt koster (avhengig av hva slags avtale du har med operatøren din) er nedlasting av kartdata og lignende.

...og jeg liker også HERE for nedlasting av kart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Har brukt min telefon til Pokemon Go nå i ca en uke. Har kommet til Level 8, og delt min tilkobling med datteren min som har gått tomt for mobildata. På en uke har vi to tilsammen brukt 25 MB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

HERE er et godt alternativ for de som trenger en gratis navigasjonsapp med nedlastbare kart. Dersom man oppretter en HERE-konto, kan man legge inn destinasjoner fra en PC, og disse synkes over til mobil enhet når man starter appen der. 

Nå er det ikke alltid at en enkelt app dekker behov og ønsker for alle, og det finnes også andre gode alternativer. Jeg har brukt Navmii en del, den har litt annerledes brukergrensesnitt, og kartgrunnlaget er open source, som ikke alltid er like oppdatert som HERE (og motsatt av og til). Pleier å ha installert HERE med nødvendige kart + en app til, sånn just in case.

Nedlastede kart i Google Maps funker på et vis, men gir dårlige søkemuligheter uten datatrafikk, og støtter heller ikke gå-modus (sist jeg prøvde den). Dersom man skal kjøre langt er den også lite egnet, da området man kan laste ned er relativt lite.

Ellers finnes det masse gode (bedre) betalte navi-apper, jeg liker best TomTom og Route 66. Har også testet Sygic og Garmin, men opplevde de som ustabile og buggy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...