Pengeinteressert Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Jeg har funnet et produkt som jeg tror jeg vil kunne importere til Norge ved å få det sendt til Strömstad og ta det over grensen derfra for å slippe Norsk moms, basert på hva jeg ser av priser på tilsvarende på finn og norske nettbutikker er dette noe jeg tror jeg vil kunne legge nesten 100% påslag på ved salg og fortsatt være langt billigere enn de "konkurrentene" jeg ser på markedet nå. Det jeg lurer på er hvor mange salg kan jeg gjøre eller hvor mye kan jeg tjene på dette før jeg regnes som en næringsdrivende som må forholde meg til angreretten og forbrukerkjøpsloven? Er snakk om ca 3000 kr fortjeneste per salg hvis jeg får solgt det til de prisene jeg forestiller meg. Tror dessverre ikke det er så høy etterspørsel etter det at jeg kan se for meg å starte et "skikkelig" selskap for å selge det spesielt da jeg sikkert måtte gått veldig nærme mye større konkurrenter i pris om jeg skulle gitt angrerett og reklamasjonsrett Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366 Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Jeg har funnet et produkt som jeg tror jeg vil kunne importere til Norge ved å få det sendt til Strömstad og ta det over grensen derfra for å slippe Norsk moms, basert på hva jeg ser av priser på tilsvarende på finn og norske nettbutikker er dette noe jeg tror jeg vil kunne legge nesten 100% påslag på ved salg og fortsatt være langt billigere enn de "konkurrentene" jeg ser på markedet nå. Det jeg lurer på er hvor mange salg kan jeg gjøre eller hvor mye kan jeg tjene på dette før jeg regnes som en næringsdrivende som må forholde meg til angreretten og forbrukerkjøpsloven? Er snakk om ca 3000 kr fortjeneste per salg hvis jeg får solgt det til de prisene jeg forestiller meg. Tror dessverre ikke det er så høy etterspørsel etter det at jeg kan se for meg å starte et "skikkelig" selskap for å selge det spesielt da jeg sikkert måtte gått veldig nærme mye større konkurrenter i pris om jeg skulle gitt angrerett og reklamasjonsrett Har omsetning over kr 50.000,- i en periode på 12 måneder skal du betale moms av alt over kr 50.000,-. http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltmannsforetak-og-moms/ Hvordan skattereglene for næringsinntekt forholder seg kan du lese her: http://frilansinfo.no/slik-regnes-skatt-for-naeringsinntekt-og-vanlig-lonn Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Det jeg lurer på er hvor mange salg kan jeg gjøre eller hvor mye kan jeg tjene på dette før jeg regnes som en næringsdrivende som må forholde meg til angreretten og forbrukerkjøpsloven? Svindel, med andre ord. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Det du skisserer vil fort være brudd på tollforskriften §5-1-3 tredje ledd: Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Det jeg lurer på er hvor mange salg kan jeg gjøre eller hvor mye kan jeg tjene på dette før jeg regnes som en næringsdrivende som må forholde meg til angreretten og forbrukerkjøpsloven? Svindel, med andre ord. Ehm, hæ? Lenke til kommentar
Pengeinteressert Skrevet 18. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2016 Det jeg lurer på er hvor mange salg kan jeg gjøre eller hvor mye kan jeg tjene på dette før jeg regnes som en næringsdrivende som må forholde meg til angreretten og forbrukerkjøpsloven? Svindel, med andre ord. Det er det på ingen måte, kjøper vil få akkurat det de ønsker og jeg vil ikke gi noen illusjoner om at de har angrerett eller reklamasjonsrettigheter. Det du skisserer vil fort være brudd på tollforskriften §5-1-3 tredje ledd: Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods. I så fall kunne jeg jo bare fått slettet momsen fra det originale EU landet, ved å få det sendt direkte til Norge. Ville blitt litt lavere marginer, men kan fortsatt tjene greit så lenge jeg ikke må forholde meg til angrerett og forbrukerkjøpsloven (tror ikke produktet er dårlig, men om et par kunder skulle komme tilbake med et ønske om å reklamere etter 3 år ville jeg måttet kjøpe ett helt nytt produkt til de eller påkoste min egen tid eller advokater til å krangle med de) Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 "Er utanlandsopphaldet kortare, kan du éin gong i løpet av 24 timar ta med deg varer for3 000 norske kroner toll- og avgiftsfritt." http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 "Er utanlandsopphaldet kortare, kan du éin gong i løpet av 24 timar ta med deg varer for 3 000 norske kroner toll- og avgiftsfritt." http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/ "Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods." https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1732452&do=findComment&comment=23360503 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Det er det på ingen måte, kjøper vil få akkurat det de ønsker og jeg vil ikke gi noen illusjoner om at de har angrerett eller reklamasjonsrettigheter.Kjøper vil alltid ha reklamasjonsrett, men det er forskjell om du selger som privatperson eller næringsdrivende. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 For å svare på åpningsspørsmålet: Når du begynner med dette i den hensikt å tjene penger på det. Med andre ord; bare glem å drive salg av nye, innkjøpte varer og samtidig prøve å fraskrive deg angrerett og forbrukerkjøpslov... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Her har vi klart et eksempel på at man bør tenke seg om flere ganger i forhold til hvordan man gjør det. * Dersom forventet avanse ligger på ca 3000 kr vil det si at salgspris er rundt 6000 kr, dvs man skal ikke selge mer en 9 stk i løpet av 12 mnd før man må registrere seg i merverdiavgiftsregisteret. * Når det gjelder å "sende/hente" via Sverige fra annet EU-land så skal faktisk avsender/produsent bruke svensk moms som hovedregel. Dvs det finnes noen beløpsgrenser - så dersom denne leverandørene har salg til Sverige under denne grensen så skal han bruke sitt eget lands mva-sats (VAT). Hovedgrensen er på € 100 000, men det finnes en spesialgrense på € 35 000 som kan brukes i gitte tilfeller. Men er man over gjeldende grense er det da ingenting å spare på å gå via Sverige. * Reklamasjonsrett etc kan man faktisk forsikre seg mot om det er snakk om omsetning av et visst volum. * Vær også klar over at ved videresalg av produkter i et omfang som vil regnes som næringsvirksomhet kommer også produktansvarsloven inn. Ut fra opplysningene i første post kan vi vel estimer at innkjøpspris er 3000 kr inkl leverandørlandets mva (laveste i EU er 18 % - så jeg bruker den - selv om noen områder ikke ha mva). Salgspris i Norge 6000 kr. Regner med at frakt er i innkjøpsprisen. Via Sverige, og leverandør kan bruke eget land sin mva - avanse 3000 kr. Via Sverige, og leverandør må bruke svensk mva - avanse 2822 kr. Har her ikke tatt hensyn til eventuell kostnader knyttet til import via Sverige - behandlingsgebyrer. (som nevnt ovenfor er dette formelt sett ikke lovlig etter tollloven) Importert til Norge som privatperson - solgt som privatperson. Leverandør skal da selge mva-fritt, dvs importpris blir 2 542 + 25 % mva + gebyrer (ca 146 kr) = 3 323,50 kr - dvs avanse 2 676,50 kr. Importert til Norge som næringsdrivende - solgt som næringsdrivende (mva-registert). Leverandør skal selge mva-fritt, dvs importpris blir 2 542. Importør skal betale 25 % mva men denne kommer til fradrag - så netto effekt blir null. Man må selv beregne mva og betale den inn, men det er ingen behandlingsgebyrer så vidt jeg vet. Produktet selges for kr 6 000 hvorav 1 200 er mva, dvs netto er 4 800 kr. Dette gir en avanse på 2 258 kr. Så det er klart lavest avanse i kr som næringsdrivende. Men dette er ikke hele historien - selv om man ikke har omsetning som gjør at man er registeringspliktig i mva-registeret så er man skattepliktig. Og som "privatperson" får man ikke fradrag for kostnader på samme måte som næringsdrivende. Så man må også regne med dette - og det kan faktisk endre regnestykket til slutt. Men for trådstarter er eneste fornuftige framgangsmåte å starte virksomheten som "privat" import og videresalg, og registerere seg i mva-registeret når han eventuelt når 50 000 kr i omsetning. Og som Inge Rognmo så korrekt skriver, angrerett og forbrukerkjøplov er noe man ikke kommer seg unna når man driver videresalg for å tjene penger, det uansett hva som er registeringsgrenser for mva etc. Så det må man ta høyde for fra første dag - enten ved å forsikre seg eller sette av nødvendig kapital. Endret 19. juli 2016 av Bolson Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Fra forarbeidene til den tidligere angrerettsloven, min uthevelse: I begrepet «næringsvirksomhet» ligger for det første at aktiviteten må ha en økonomisk karakter som objektivt sett er egnet til å gi overskudd. At virksomheten drives med fortjeneste for øye, vil være en sterk indikasjon på at vilkåret er oppfylt. Ren hobbyvirksomhet vil derimot falle utenfor begrepet. Rettspraksis fra skatteretten, hvor grensen mellom hobby/fritidssyssel og næringsvirksomhet nærmere er trukket opp, kan her være veiledende. Det kan bl.a nevnes at lengre tids kjøp og salg av frimerker til en verdifull frimerkesamling, ble ansett for å være næringsvirksomhet etter skattelovens bestemmelser. Tilsvarende avgrensninger gjelder for forbrukerkjøpsloven mv. Du driver virksomhet med fortjeneste for øye. Videresalg av dertil innkjøpte varer regnes i praksis aldri som hobbyaktivitet. Ergo omfattes du av forbrukerkjøpsloven og angrerettsloven. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå