Gå til innhold

Kommet inn på venteliste på alt jeg har søkt på - Media på universitetet

uruha

Anbefalte innlegg

Heisann, 

jeg så på søknaden min i dag på samordna og jeg kom inn på venteliste på alt jeg har søkt på. 

Det er litt trist, men jeg har bare søkt på 4 forskjellige studier. 

Medievitenskap (0,7 poeng unna årets poenggrense) 

Journalistikk (165 på venteliste..) 

Medier og kommunikasjon (45 på venteliste)

Medier og kommunikasjon årsstudium (65 på venteliste) 

Så, hva kan jeg gjøre? Jeg vil studere og jeg vil ha en utdanning innenfor noe i media. 

Gravejournalistikk hadde vært spennende, men jeg er selvfølgelig fleksibel. 

Er det noen fag jeg kunne tatt for å få 2 poeng til for neste års søknad om jeg ikke kommer inn?

Noe som eventuelt gir meg fordeler? Jeg ønsker gjerne en jobb med litt reise og opplevelser, men det er helt OK å drive med journalistikk innenfor Norges grenser. 

Jeg har måttet ta 6 fag som privatist grunnet at jeg har hatt dårlig helse, så jeg hadde et lengre sykehusopphold under videregående (2 klasse). 

Hvis du jobber innenfor mediabransjen, vær så snill å del litt erfaringer og hvordan jeg eventuelt kunne ha kommet meg videre i jobb! Jeg er for tiden arbeidsledig og helsen min strekker ikke til for å kunne jobbe på heltid eller deltid, dette plager meg grusomt. 

Jeg har sagt ja til venteliste på alle plassene mine fordi jeg vil gjerne komme inn, men om jeg ikke har sjans, hva gjør jeg eventuelt da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, 

jeg så på søknaden min i dag på samordna og jeg kom inn på venteliste på alt jeg har søkt på. 

Så, hva kan jeg gjøre? Jeg vil studere og jeg vil ha en utdanning innenfor noe i media. 

Er det noen fag jeg kunne tatt for å få 2 poeng til for neste års søknad om jeg ikke kommer inn?

Noe som eventuelt gir meg fordeler? Jeg ønsker gjerne en jobb med litt reise og opplevelser, men det er helt OK å drive med journalistikk innenfor Norges grenser. 

Jeg har måttet ta 6 fag som privatist grunnet at jeg har hatt dårlig helse, så jeg hadde et lengre sykehusopphold under videregående (2 klasse). 

Hvis du jobber innenfor mediabransjen, vær så snill å del litt erfaringer og hvordan jeg eventuelt kunne ha kommet meg videre i jobb! Jeg er for tiden arbeidsledig og helsen min strekker ikke til for å kunne jobbe på heltid eller deltid, dette plager meg grusomt. 

Jeg har sagt ja til venteliste på alle plassene mine fordi jeg vil gjerne komme inn, men om jeg ikke har sjans, hva gjør jeg eventuelt da?

Hvilken plass ligger du på på førstnevnte som er så nær i poeng? Bedre med 50 poeng på 1. plass på lista et meh sted med 200 plasser kontra 58 poeng på 35. plass på et med 25 plasser liksom. Du kan fortsått komme inn om du ligger høyt  (lavt?) på ventelista.

Lenke til kommentar

Heisann, 

Hvilken plass ligger du på på førstnevnte som er så nær i poeng? Bedre med 50 poeng på 1. plass på lista et meh sted med 200 plasser kontra 58 poeng på 35. plass på et med 25 plasser liksom. Du kan fortsått komme inn om du ligger høyt  (lavt?) på ventelista.

Det står ingenting om venteliste eller noe, eneste som står er "Venteliste . Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det" 

Kunne sette meg på venteliste, men har ikke fått noe nummer som det står på alle de andre.. 

Lenke til kommentar

Rare greier, har samme med min. Unummerert venteliste. Så vidt jeg har skjønt så er det fordi de ikke akter å "etterfylle" (jeg vet ikke om det med dette menes suppleringsopptaket til SO eller en prosess lærestedene gjør selv etter at alt, til og med restetorget, er ferdig) da de har tatt inn en del fler enn de regner med å fortsatt ha med seg uti september (må likevel si at jeg vet om et par som verken har fått opp ventelisteplassen sin eller den meldingen om etterfylling).

Det kan vel hende det i praksis ikke er noen venteliste, at det er sannsynligvis ikke forsvinner mange nok til å ta inn flere og at opptak til visse studier har de vel regna seg frem til at bare funker bedre på det settet. Om det gjør så mye forskjell til slutt vet jeg ikke.

Hvorvidt SO overbooker litt og folk får tilbud om plass med en gang eller om de lar deg vente er vel til syvende og sist nesten irrelevant (eller i hvert fall ugunstlig å prøve å finne en måte å utnytte) rent merittmessig, si at de skulle ta inn 50 på et gitt studie og endte med det (ca) uansett om de kjørte overbookingsstrategien eller ikke, variablene der blir jo (i tillegg til prioritering, ønsker etc som man har fra før) hvilken effekt det har å ha blitt satt på venteliste kontra å bli tilbudt plass tidligere, osv. Til slutt blir det jo det samme, de med høyest poengsum som takket ja til plass eller holdt seg på lista hele veien inn. Kan ikke si hvilke utslag det ville gitt om de kjørte opptaket to ganger på samme person med samme poengsum, men overbooka i ett tilfelle og satte på tidlig venteplass i det andre.Tror ikke det er så mye vits i å prøve å finne ut av spesifikke eksempler uten mer data, det avhenger jo av så mange ting, antall studiplasser, førstevelgere og deres poengsum og andre søkte studier, hvor mange læresteder fører det gitte studiet, er det et populært studie, er det samme studiet mer populært der du har prioritert, etc etc.

Lurer på hvordan det hele utspiller seg over alle studiene, skulle gjerne likt å se finkornet data på svartid på tilbud, venteliste osv osv osv, masse data å kryssreferere, spennende greier den her statistikken, de koser seg nok godt de som har alle tallene her, med økonomisk og sosial bakgrunn på søkere, skolene de gikk på, osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...