Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Ja, men her er det ingen god grunn til at folk skal venne seg til det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Der er vi også uenige Jeg ser ingen grunn til å holde på ett gammelt forbud uten særlige andre grunner enn at det støyer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 I tillegg er vannscootere forurensende, prangende og laget for risikabel bruk. De hører hjemme i en forbruksoptimisme vi forlengst burde ha lagt bak oss. Vannscootere har en plass blant enorme V8-ere, Concorde og månelandinger. Ikke i 2016. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 I tillegg er vannscootere forurensende, prangende og laget for risikabel bruk. De hører hjemme i en forbruksoptimisme vi forlengst burde ha lagt bak oss. Vannscootere har en plass blant enorme V8-ere, Concorde og månelandinger. Ikke i 2016. Eh, no kan du ikkje være seriøs vel? Du meinar altso å påstå at ein vannscooter eller 10 brukar like møkje drivstoff som f.eks ein 50 fots fritidsbåt? Det er no ikkje noko meir nytte i å ha ein svær båt til fleire millionar som slukar diesel når man kanskje er ein 5-6 stk ombord.. Å forby noko bare på grunnlag av at folk ikkje er vant til det, blir jo bare tøvete. Dei fleste som har mc, brukar jo også den i hovudsak til fritid og rekreasjon. Det var ei tid det var uvanleg med dette og. " Jeg kjører mest til og fra jobb, og grunnen til at jeg kjører motorsykkel er at det er artigere enn å kjøre bil" Nettopp derfor mangen køyrer vannscooter istadenfor båt, same greia. Blir det same som å samanlikna bil og mc, ein mc kan umuleg forurense like møkje fordi den aldri vil bli brukt like masse. "I tillegg er vannscootere forurensende, prangende og laget for risikabel bruk." Ja, kan man ikkje i hovedsak sei dette om all mc over 1000cc då? Eg har ikkje bruk for ein sykkel med 1300cc og 190hk, skal dette også kanskje forbys fordi det har absolutt ingen nytte enn leik å moro? Eg brukar den også til transport, men om man brukar den argumentasjonen, kvifor ikkje ta buss f.eks. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nei, det mener jeg ikke å påstå. Og ja, på sikt vil det nok bli riktig å innskrenke adgangen til slike drivstoffmonstre også, men her er det snakk om å innføre noe. Det blir en helt annen sak. Du bommet på poenget med MC-historien. Jeg kjører til og fra jobb, grunnen til at jeg bruker MC er at det er artigere. Men jeg bruker den til noe nyttig. Antallet pendler-vannscootere er forsvinnende lavt. Jo, man kan si det samme om mange motorsykler og biler, men det er som sagt vanskelig å sette en grense. Dessuten er det mest forurensende med en bil/MC at den finnes, ikke hvilken type den er, og derfor ville en slik grense også hatt begrenset nytte. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nei, det mener jeg ikke å påstå. Og ja, på sikt vil det nok bli riktig å innskrenke adgangen til slike drivstoffmonstre også, men her er det snakk om å innføre noe. Det blir en helt annen sak. Du bommet på poenget med MC-historien. Jeg kjører til og fra jobb, grunnen til at jeg bruker MC er at det er artigere. Men jeg bruker den til noe nyttig. Antallet pendler-vannscootere er forsvinnende lavt. Jo, man kan si det samme om mange motorsykler og biler, men det er som sagt vanskelig å sette en grense. Dessuten er det mest forurensende med en bil/MC at den finnes, ikke hvilken type den er, og derfor ville en slik grense også hatt begrenset nytte. Joda, eg ser poenget ditt, men om poenget ditt er å være nyttig, ta bussen. Det er vel allerede relativt strengt med vannscooter køyring. Det er heller ikkje slik at det er eit stort problem i Norge med vår korte sommar. Ift støy blir det jo bare latterlig å seie at det ska tas hensyn til rett og slett fordi nokon syns båt er støy, mens vannscooter ikkje er det og omvendt. Same med bil/mc, nokon ser ikkje poenget med å ha ein bråkete bil/mc, mens andre elskar det. Om eg bråkar med min mc og du bråkar med f.eks grasklipparen din eller høg musikk, kven "bråkar mest"? Den som blir mest irritert? Man kan ikkje samanlikne sånt. Definisjon av vannscooter: "§ 2.Definisjoner I denne forskrift betyr: a. Vannscooter: En farkost med skroglengde mindre enn 4 meter, utstyrt med innenbords forbrenningsmotor som driver et vannjetaggregat som hovedfremdriftsmiddel, og som er konstruert for å bli betjent av en eller flere personer som sitter, står eller kneler på, fremfor i, skroget." § 4.Forbudssoner hvor det ikke er tillat å kjøre med vannscooter og lignende motordrevne fartøy Det er ikke tillatt å kjøre vannscooter og lignende motordrevet fartøy i sjø: a. i et heldekkende belte på 400 meter ut fra land, b. i verneområder, og c. i et heldekkende belte på 400 meter fra alle verneområder. Det er ikke tillatt å kjøre vannscooter og lignende motordrevet fartøy i vassdrag, herunder innsjøer: a. i et heldekkende belte på 500 meter ut fra land, b. i verneområder, c. i et heldekkende belte på 500 meter fra alle verneområder, og d. i innsjøer mindre enn 2 km² jf. lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag § 4 tredje ledd. Som man kan sjå, er reglane ikkje akkurat lause for å køyre vannscooter. Du seier det er vanskelig å sette ei "nytte-grense" mc, mens vannscooter er kun leiketøy? Man bør forvente at folk skal venne seg til nye ting etter kvart, men dette meinar kanskje du ikkje? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 De innvendingene der har jeg allerede svart på. Og når du bruker ord som "latterlig" om andre meninger kan du ikke forvente noen saklig respons. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 De innvendingene der har jeg allerede svart på. Og når du bruker ord som "latterlig" om andre meninger kan du ikke forvente noen saklig respons. Vanskeleg å kalle det noko anna når man kjem med slike argument som du gjer, at VS forurensar meir og er eit mindre nyttemiddel enn ein båt.Og at folk ikkje skal venne seg til det fordi det ikkje er praktisk eller kva du meinte. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Virker som det er vannscooteren som er den store synderen her uansett, både forurensning, bråk og sikkerhet, selv om båter som fint kan være MYE værre på alle tre er greit. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nei, de er ikke greie de heller, men de er mye mer problematiske å forby. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 So då skal man bjynde med det som forurensar minst? Ja kvifor ikkje... Forby alt tilslutt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nei, de er ikke greie de heller, men de er mye mer problematiske å forby. Ja, da kan jo ikke rikingene og kongehuset ta seg en båtferie i bensinslukerne sine. Best å ta den lille mann som bare vil kjøre litt på vannscooteren sin. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Man kan jo kalle det lydsmuss selv om man aksepterer dets eksistens. Lastebilene utenfor vinduet mitt er per def lydsmuss, selv om jeg ikke lager tråd på diskusjon.no for å forby dem. Det samme gjelder musikk, liker du ikke musikken blir det lydsmuss. Hvordan en vannscooter på vann (!) kan være "out of place" lurer jeg på hvordan går an En får ha en viss mengde prinsipper i bunn, det er ikke verre enn at man da pålegger vannscooterførere og båtførere å ha bevis på seg for at de har et vesentlig ærend om de skal ut på sjøen dersom et forbud mot støy fra havet er det man ønsker. Å forby det ene og ikke det andre, fordi det er noen få i den ene leiren som har det som nyttekjøretøy blir rart. Hva med de 10-12 i landet som bruker vannscooter til samme formål? En eller annen bruker det GARANTERT til noe vettugt jevnlig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 So då skal man bjynde med det som forurensar minst? Ja kvifor ikkje... Forby alt tilslutt Alle monner drar, og da kan vi begynne med noe som er lett og mulig. Forøvrig en typisk logisk brist å forlange at man heller skal bry seg om noe som er "enda verre". Her diskuterer vi vannscootere. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Jeg er på sjøen ofte i disse findagene (var i går, skal igjen i dag) og da har vannscootere som oftest det mest behagelige støynivået og lydbilde. De har et lavere lydnivå, samt en mer behagelig og mørk firtaktsmelodi. Når jeg sitter i båten med motoren av og fisker så er de mest irriterende fartøyene mtp lyd er gamel påhengs av totaktsmotorer med forgasser, store halvplanerende dieselbåter og helikopter med nordsjøtrafikk. Snekker med gammel ettstempelmotor er egentlig ikke en plage. At gamle kjøretøy bråker mer er vel ikke noen overraskelse akkurat? AtW Det er ikke det som er poenget heller, poenget er det totale lydbildet på sjøen, uansett alder på fartøyene. Det er ikke bare helt nye farkost på sjøen. Vannscootere er uansett for det meste av nyere alder, da de fleste har blitt kjøpt nylig. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 I tillegg er vannscootere forurensende, prangende og laget for risikabel bruk. De hører hjemme i en forbruksoptimisme vi forlengst burde ha lagt bak oss. Vannscootere har en plass blant enorme V8-ere, Concorde og månelandinger. Ikke i 2016. Du vet tydeligvis ikke noe om hvordan vannscootere fungerer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Man kan jo kalle det lydsmuss selv om man aksepterer dets eksistens. Lastebilene utenfor vinduet mitt er per def lydsmuss, selv om jeg ikke lager tråd på diskusjon.no for å forby dem. Det samme gjelder musikk, liker du ikke musikken blir det lydsmuss. Hvordan en vannscooter på vann (!) kan være "out of place" lurer jeg på hvordan går an Da får du lure litt til. Med litt velvilje tror jeg du forstår det til slutt. I tillegg er vannscootere forurensende, prangende og laget for risikabel bruk. De hører hjemme i en forbruksoptimisme vi forlengst burde ha lagt bak oss. Vannscootere har en plass blant enorme V8-ere, Concorde og månelandinger. Ikke i 2016. Du vet tydeligvis ikke noe om hvordan vannscootere fungerer. Hva har det med saken å gjøre? Endret 21. juli 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Det har svært mye med saken å gjøre da det du sier er rent søppel uten rot i virkeligheten. Gjør ihvertfall litt undersøkelse om du ikke vet hva du snakker om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Kunne jo kanskje begynt med å forby båter av typen luksusyachten Mia-Elise? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Det har svært mye med saken å gjøre da det du sier er rent søppel uten rot i virkeligheten. Gjør ihvertfall litt undersøkelse om du ikke vet hva du snakker om. Nei, hvordan vannscootere teknisk fungerer har ingenting med deres plass i den sammenhengen å gjøre. Det poenget gikk tydeligvis over hodet på deg, hvis det ikke heller er viljen det står på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå