Gå til innhold

Vannscooter ikke et nyttefarkost - bråkete leketøy for hensynsløse egoistiske idioter


Anbefalte innlegg

 

 

Mange vil nok mene at det er den som vil forby noe som har det største forklaringsproblemet. Og i mange tilfeller vil jeg være enig, men det er ingen hovedregel, og i 2016 er det den som vil tillate et dyrt, prangende, drivstofforbrukende leketøy som sliter. 

 

Då antar eg vi kan legge til dei fleste mc'ar og mangen sportsbilar samt alle super bilar i denne lista også?

 

Du som mc fører burde no skjønne at folk vil gjerne ha det litt gøy frå tid til anna. 

Om folk klagar på at min mc bråkar for møkje, ja då for det jaggu bare være, dei 2-3 månedane eg har mulegheit til å bruke den.

Kvifor skal folk klage på folk som morar seg(innen rimelighetens grenser soklart)?

 

 

Spørsmålet er hva er "rimelighetens grenser", "om folk klager får det bare være", høres ikke ut som "innen rimelighetens grenser", det er ikke rimelig at man skal kunne støye ubegrenset, så får alle andre tilpasse seg, da må man sette grensen et sted, og da må man gjøre litt mer grundige vurdering enn "hold kjeft og tål det", eller "flytt et annet sted".

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Vannscootere forbindes gjerne med støy. Vista Analyse påpeker også i rapporten at støymålinger viser at vannscootere har lavere desibelnivå enn andre fritidsbåter."

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/

 

Ja, jeg leste denne saken fra "vista analyse", ekstremt overfladisk, uten kilder, og en begrepsbruk som tyder på at de ikke vet hva de snakker om. Det betyr selvfølgelig ikke at det er feil, men jeg kjøper det ikke uten videre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mer fornuftige er vel ett desibel-nivå, ikke type fartøy?

Det går båter på vannet her nede som gjør at huset mitt nærmest rister, dette er innenfor, men så fort det heter vannscooter er det ikke innenfor?

 

Ja, det tenker jeg også, det er jo derfor "bråker ikke mer enn en båt", er ganske vagt, det er stor forskjell på båter.

 

EDIT: Forøvrig bør man holde tunga rett i munnen når man ser på nivået til vannscootere også, hvilket nivå er det snakk om? Jeg har inntrykk av at vannscootere hopper endel over vannet, og da vil jeg tro støynivået øker betraktelig. Rent lydnivå tar heller ikke med at vannscootere har mer variabel lyd(?) som er mer irriterende.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Mange vil nok mene at det er den som vil forby noe som har det største forklaringsproblemet. Og i mange tilfeller vil jeg være enig, men det er ingen hovedregel, og i 2016 er det den som vil tillate et dyrt, prangende, drivstofforbrukende leketøy som sliter. 

 

Då antar eg vi kan legge til dei fleste mc'ar og mangen sportsbilar samt alle super bilar i denne lista også?

 

Du som mc fører burde no skjønne at folk vil gjerne ha det litt gøy frå tid til anna. 

Om folk klagar på at min mc bråkar for møkje, ja då for det jaggu bare være, dei 2-3 månedane eg har mulegheit til å bruke den.

Kvifor skal folk klage på folk som morar seg(innen rimelighetens grenser soklart)?

 

 

Spørsmålet er hva er "rimelighetens grenser", "om folk klager får det bare være", høres ikke ut som "innen rimelighetens grenser", det er ikke rimelig at man skal kunne støye ubegrenset, så får alle andre tilpasse seg, da må man sette grensen et sted, og da må man gjøre litt mer grundige vurdering enn "hold kjeft og tål det", eller "flytt et annet sted".

 

AtW

 

Men kva blir forskjellen om eg køyrer mc(eg har heller ingen behov for å "råne" med denne) og nokon som driv å høyrer på høg musikk å plagar andre eller "rånera" som køyrer med høg musikk og har eit høgt effektanlegg.

Forskjellen blir at eg køyrer forbi mens desse er på ein plass eller køyrer i ring.

Man kan jo ikkje gå rundt å måle kva som støyar mest åsso forby dette fordi det plagar dei som klagar høgast.

 

Altso skal man drive å klage på alle som bråkar, blir man jo gal..

Man må nesten finne seg i at det bur andre folk i landet og i byen man bur i.

 

Man har jo eit maks db-nivå på køyretøy, og ein vannscooter blir jo tatt dersom denne er over grensa(som dei fleste andre).

Det fins jo ingen db-grense for kor høgt man har lov å spele musikk f.eks, dette går jo på skjønn.

 

Forøvrig er denne argumentasjonen same som at man skal restriktere bruken av "rånebilar", dei har jo ingen "nytte", dei bråkar fælt og forurensar ikkje sant samt at dei irriterar folk?

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar

 

Men kva blir forskjellen om eg køyrer mc(eg har heller ingen behov for å "råne" med denne) og nokon som driv å høyrer på høg musikk å plagar andre eller "rånera" som køyrer med høg musikk og har eit høgt effektanlegg.

 

Forskjellen blir at eg køyrer forbi mens desse er på ein plass eller køyrer i ring.

Man kan jo ikkje gå rundt å måle kva som støyar mest åsso forby dette fordi det plagar dei som klagar høgast.

 

Altso skal man drive å klage på alle som bråkar, blir man jo gal..

Man må nesten finne seg i at det bur andre folk i landet og i byen man bur i.

 

Man har jo eit maks db-nivå på køyretøy, og ein vannscooter blir jo tatt dersom denne er over grensa(som dei fleste andre).

Det fins jo ingen db-grense for kor høgt man har lov å spele musikk f.eks, dette går jo på skjønn.

 

Forøvrig er denne argumentasjonen same som at man skal restriktere bruken av "rånebilar", dei har jo ingen "nytte", dei bråkar fælt og forurensar ikkje sant samt at dei irriterar folk?

 

 

De fleste ting i samfunnet har krav til støyutslipp, det er riktig at man ikke kan måle alt i samfunnet, men det er jo et regelverk. Og regelverket er basert på noe.

 

Ja, og endel av å finne seg i at det bor andre folk et sted, er at man ikke kan bråke så mye man vil.

 

Det er sikkert grenser for vannscootere også, jeg kjenner ikke til regelverket for de konkret.

 

Jeg er usikker på hvem som har forfektet at rådning ved folks hus er en positiv ting?

 

AtW

Endret av Gavekort
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

 

Mange vil nok mene at det er den som vil forby noe som har det største forklaringsproblemet. Og i mange tilfeller vil jeg være enig, men det er ingen hovedregel, og i 2016 er det den som vil tillate et dyrt, prangende, drivstofforbrukende leketøy som sliter. 

 

Då antar eg vi kan legge til dei fleste mc'ar og mangen sportsbilar samt alle super bilar i denne lista også?

 

Du som mc fører burde no skjønne at folk vil gjerne ha det litt gøy frå tid til anna. 

Om folk klagar på at min mc bråkar for møkje, ja då for det jaggu bare være, dei 2-3 månedane eg har mulegheit til å bruke den.

Kvifor skal folk klage på folk som morar seg(innen rimelighetens grenser soklart)?

 

Dette er utenfor rimelighetens grenser. En forskjell på vannscooter og bil/MC er at vannscooter er en lett definerbar klasse. Bil og MC bør i hovedsak være lov, og der det er vanskelig å sette en grense akkurat der en motorvogn blir for tøvete, er det lett å si hva som er en vannscooter og hva som ikke er det. Jeg kjører mest til og fra jobb, og grunnen til at jeg kjører motorsykkel er at det er artigere enn å kjøre bil. Dessuten er det langt mer praktisk i bykjernen med gratis parkering og ingen bompenger, MC bruker mindre drivstoff og gir ingen kødannelse. Det er mye positivt med MC, den eneste store ulempen er høyere risiko. I privat bruk er så godt som det eneste positive med vannscooter at det er gøy. Det holder ikke. 

 

 

"Vannscootere forbindes gjerne med støy. Vista Analyse påpeker også i rapporten at støymålinger viser at vannscootere har lavere desibelnivå enn andre fritidsbåter."

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/

Det sier seg selv at støydemping ikke kan være høyt prioritert på en liten farkost der en kraftig motor utgjør brorparten av vekten, og i praksis er det lett å høre. Hvis man gjør målinger på alle turtall og regner gjennomsnitt vil kanskje scooteren komme godt ut, men det som er vesentlig er den hyppige plagsomme bruken.

Marinmotorer opererer generelt på jevnere turtall enn landbaserte, og lyden blir derfor mer monoton. Når motoren i tillegg stort sett brukes nær maks, slik det gjerne er med vannscootere, blir støyen slitsom å forholde seg til sammenlignet med den mer vekslende lyden av MC og bil. 

 

Det kommer frem et annet interessant poeng i VG-artikkelen

Blant annet kan det være farlig at man må så langt ut fra land som 400 meter før man kan gi gass. I Sverige er det registrert drukningsulykker der vannscooterfører har havarert langt ute, og forsøkt å svømme tilbake til land.

Ja, men dette betyr da at vannscootere er mindre trygge enn andre farkoster. Ikke at reglene bør lempes. 

Jeg kan godt se for meg at en vannscooter på lavt turtall avgir mindre støy enn mange båter, men det er ikke vesentlig. 

 

Når det gjelder "råning" er det et vagt begrep, men trafikkreglenes paragraf 16 åpner faktisk for å slå ned på mye av atferden vi forbinder med råning. Det har vel også vært gjort fra tid til annen. 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Daxt3r. Jeg vil ikke at vannscooter skal forbys. Jeg vil bare ikke at reglene skal mykes opp, og synes det er synd for alle som bor langs kysten hvis reglene mykes opp..

 

Forsøker du virkelig å si at folk må flytte fra kysten slik at folk skal kunne leke med vannscooter? Jeg vil si det er enmillion ganger viktigere at folk skal kunne bo og trives langs kysten enn at folk skal kunne leke med vannscooter.

 

Det er jo det motsatte, folk langs kysten er jo de som aller mest kan ha gleden av vannscootere. Hvorfor skal man forby (dagens regelverk er helt tåpelig og er i praksis et forbud) et produkt som mange kunne tenke å skaffe seg? Jeg bor langs kysten og blir bare glad om jeg ser båter og vannscootere kjøre forbi.

Lenke til kommentar

MC er en vanskelig definerbar klasse, mens vannscooter(strengt tatt vannets MC) er lett definerbart?

Båt(fordi den har propell):

img_45aa24eaee3e1.jpg

Nei, det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at det er vanskelig å si akkurat hvor MC og bil går over fra å være nyttig til å være leketøy. Det der er helt klart en vannscooter. Påhengs-vannscooteren er vel også mer eller mindre utdødd, blant annet fordi den var farlig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er definert som en båt og var lovlig å kjøre før vannscooter var lovlig.

Farlig, jepp, men også lovlig.

 

"En forskjell på vannscooter og bil/MC er at vannscooter er en lett definerbar klasse."

Jeg trodde du mente at det var vanskelig å definere bil/MC-klassen, ikke nytten.

Men igjen, nytten til de fleste private båter er utelukkende rekreasjon/lek/morro, det gjelder også vannscooter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer. 

 

En annen ting diskusjonen ikke har vært inne på, er hva støy egentlig er for noe. 

Antropolog Mary Douglas sa en gang at "dirt is matter out of place". Altså, smuss er ting som er der det ikke skal være. Avføring er ikke smuss i en septiktank eller bleie, men smurt utover en husvegg er saken en annen. Hygiene handler om å holde ting der de hører hjemme. Slik er det også med lyd. Støy er lydsmuss. Noen nevnte at "ingen" klagde på musikk, mens de ikke liker motorstøy på samme volum. Det er fordi de anser musikken som på sin plass, ikke motorstøyen. Derfor kan også lyd fra en skjærgårdsjeep være bare lyd, mens lignende fra en vannscooter blir støy, fordi vannscooteren er "out of place". Feilen er å tenke at dette er helt urimelig. Dette er noe må vi ta med i betraktningen, og å se lyden som et rent tall atskilt fra alt annet, blir derfor feil. Det er en vital del av problemstillingen at noe oppleves som støy, annet ikke. Og at det å oppleve noe som støy er helt legitimt.

Lenke til kommentar

Vel, du sier at støy er lydsmuss, smuss er ting som er der det ikke skal være, noe jeg jo ikke er uenig i.

Så mener du at båter ikke er lydsmuss ettersom de tross alt hører hjemme på vannet i fjorden osv. Men vannscooter hører ikke hjemme på vannet i fjorden ettersom de gir lydsmuss.

 

Lyd fra vannscooter på vannet er altså "out of place", mens lyd fra båt hører hjemme.

Hvorfor hører lyd fra vannscooter mindre hjemme på vannet enn lyd fra båt?

Det er sånn jeg ser det to sider av samme sak, begge er fartøyer på vann som avgir motorlyd.

 

Du ser det åpenbart anderledes, at støy fra ett fartøy hører hjemme men støy fra ett annet lignende fartøy ikke hører hjemme.

 

Konklusjonen man kan dra fra det er jo at vannscooter ikke hører hjemme på vannet ettersom støyen de avgir ikke hører hjemme der. I motsettning til støy fra f.eks båten jeg viste til over, som er livsfarlig men har stort sett samme egenskaper og antagelig støy som en vannscooter.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på sjøen ofte i disse findagene (var i går, skal igjen i dag) og da har vannscootere som oftest det mest behagelige støynivået og lydbilde. De har et lavere lydnivå, samt en mer behagelig og mørk firtaktsmelodi. Når jeg sitter i båten med motoren av og fisker så er de mest irriterende fartøyene mtp lyd er gamel påhengs av totaktsmotorer med forgasser, store halvplanerende dieselbåter og helikopter med nordsjøtrafikk. Snekker med gammel ettstempelmotor er egentlig ikke en plage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at man ikke kan si "disse to tingene lager like mye lyd, deal with it". Eller, i noen tilfeller kan man det, for eksempel hvis det var snakk om noe veldig nyttig. For eksempel redningshelikopter, som lager et helvetes spetakkel, men har stor nytteverdi. 

At folk opplever vannscooter som støy, men ikke fritidsbåter, fordi de er mindre vant med vannscooter og synes det er noe tull, er ikke noe som kan blankt avfeies. Opplevelsen er en gyldig faktor i regnestykket. 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg er på sjøen ofte i disse findagene (var i går, skal igjen i dag) og da har vannscootere som oftest det mest behagelige støynivået og lydbilde. De har et lavere lydnivå, samt en mer behagelig og mørk firtaktsmelodi. Når jeg sitter i båten med motoren av og fisker så er de mest irriterende fartøyene mtp lyd er gamel påhengs av totaktsmotorer med forgasser, store halvplanerende dieselbåter og helikopter med nordsjøtrafikk. Snekker med gammel ettstempelmotor er egentlig ikke en plage.

 

At gamle kjøretøy bråker mer er vel ikke noen overraskelse akkurat?

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk blir med tiden vant til vannscooter også. De første motorbåtene i landet var nok også regnet som lydsmuss på den tiden men ikke nå lengre. På sikt blir nok vannscooter en del av det naturlige bildet.

Det gjelder alt som støyer, det er nytt, uvant og plagsomt for mange men man venner seg til det på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...