Gå til innhold

Vannscooter ikke et nyttefarkost - bråkete leketøy for hensynsløse egoistiske idioter


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/telemark/_-vepsene-fra-helvete-1.13048254

 

Her er en sak om akkurat dette. Lar meg ikke helt overbevise av alle argumentene dog.

 

- Vanlige fritidsbåter brukes også stort sett til "lek", så synes ikke det er så relevant å sammenlikne det med det som et mer seriøst kjøretøy i så måte.

- Denne vannscooter-fyren virker ikke så reflektert han heller "om det er i henhold til regelverket er det vel greit", er litt vel enkelt, og "ingen klager på motorsykler" får meg til å tro at han lever i en annen verden enn min.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Om man er 5 stk på en Princess 42 som er på ferie, skal man da noe sted? Ja er vel svaret, men er det da nyttetransport? :)

 

Jeg velger å tolke henne slik ihvertfall. Mulig hun også regner småbåter som bare kjører rundt i området på en tur også til å bare skal et sted, evt at problemet er at folk oppholder seg i et lite området lenge, vanskelig å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tar meg ofte en gåtur, sykkeltur, biltur eller båttur uten noen form for destinasjon eller planlegging (om ikke det er en langtur på flere dager). Jeg nyter turen og reiser der tilfeldighetene tar meg. For noen dager siden brukte jeg opp en hel dieseltank i løpet av en dag på å kjøre på måfå rundt i kommunen og de to nabokommunene. Det var en fin tur der jeg bare fulgte veiene, tok noen sideveier, stoppet på utsiktspunkter, rasteplasser og serverdigheter før det ble mørkt og jeg bestemte meg for at det var på tide å dra hjem. Det samme gjør jeg med båtturer også, der jeg kan finne på å overnatte på en øy om det er fint vær (pass på om øya/holmen har fredet fuglehekking).

 

Med vannscooter tror jeg nok det ofte er samme prinsippet, men det er et par ting som forhindrer langturer. Først og fremst er det slitsomt å kjøre fort på vannscoter. Jeg har kjørt på gøy rundt oppmerket bane på feriesteder og da betaler jeg som oftest for ca. en halvtime med det resultat at hele kroppen er sliten etterpå. Så har man tekniske begrensninger.

 

Den råeste vannscooteren man får kjøpt i Norge er en Kawasaki jetski på 310 hk med en toppfart på ca. 60 knop. Dette monsteret til 230 000 kr bruker en firetakters motor på kun 1.6 liter. Å få så mye krefter ut av en så liten motor krever mye kompleksitet, noe som gjør at den fort går varm. Man bør ikke kjøre mer enn en times tid i høy fart og aktiv kjøring med knappe svinger og hopp i bølger. Dette står ofte forklart i bruksanvisningen. Mange vannscotere vil ha automatiske systemer som griper inn før man begynner å se røyk fra motorrommet, med hastighetsbegrensning som følge. Det er altså lite aktuelt for de fleste å drive med villkjøring halve dagen.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Makan til trangsyntheit also..

Du gjer det ganske klart at du ikkje likar vannscooter og det bør forbys fordi det bråkar/ikkje har nytteverdi.

Skal man liksom forby alt som er gøy, men bråkar?

Kvifor skal man ta frå gleden til eit ganske so lite antall mennesker når det plagar langt ifrå dei fleste?

Men klart, om man skal irritere seg over sånt, har man kanskje andre problem.

 

Om dette er ei so stort problem, er det jo bare å gå ein annan plass vel?

Som sagt over, driv ikkje folk å køyrer vannscooter i timesvis. Og dette skjer vel strengt tatt nesten bare om sommaren?

 

Om man skal likestille vannscooter med småbåtar, kan man jo like gjerne sei at mc'ar skal likestillast med bilar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Daxt3r. Jeg vil ikke at vannscooter skal forbys. Jeg vil bare ikke at reglene skal mykes opp, og synes det er synd for alle som bor langs kysten hvis reglene mykes opp..

 

Forsøker du virkelig å si at folk må flytte fra kysten slik at folk skal kunne leke med vannscooter? Jeg vil si det er enmillion ganger viktigere at folk skal kunne bo og trives langs kysten enn at folk skal kunne leke med vannscooter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folkens. Dere som argumenterer mot meg og for løsere regler for vannscooter. Et par spørsmål til dere:

 

Er det ok å ha tastelyd på telefonen når andre mennesker er rundt?

Er det problematisk å spille musikk fra telefonen uten hodetelefoner når andre mennesker er rundt?

Åpner dere døren for og/eller hjelper eldre mennesker om dere ser at det trengs?

Lenke til kommentar

Hva om det å kjøre vannscooter for noen er en essentiel del av det å bo ved kysten?

Hvor ofte er det tilfellet?

 

De fleste jeg kjenner som lever langs kysten har båt og ikke behov for vannscooter. De fleste jeg kjenner til er også imot vannscooterkjøring i områder nært der de bor.

Lenke til kommentar

MC er dessuten et positivt innslag i trafikken. Flere MC betyr mindre kø. I storbyer der folk flest ikke har råd til bil og derfor kjører tohjuling, er det sjelden kork. Forøvrig er det så stor forskjell på sjø og vei at vi ikke kan trekke så mange paralleller. 

 

Et par vannscootere holdt på i fjorden her i går kveld, og de gjorde ingenting for å avkrefte mine fordommer. Full gass og lydnivå godt over alle de tungt motoriserte fritidsbaljene som også var utpå. Hadde ikke lasermåler, men det var heller ikke nødvendig for å konstatere at det ble holdt hastigheter langt over fem knop, og avstanden fra land var under 100 meter storparten av tiden. Hopping og herjing. Det er dette vannscootere er laget for, og jeg har aldri sett dem brukt annerledes. 

 

Man kan gjerne fremsette en hypotetisk stor gruppe snille og greie brukere, men om de finnes (jeg tviler) må de dessverre se seg sabotert av klovnene som ikke klarer å styre seg. Hvis et produkt i stor utstrekning misbrukes, er det god nok grunn til å vurdere et forbud når det ikke har nevneverdig nytteverdi som ikke kan fylles av lovlige (og langt mindre forurensende) alternativer i privat bruk. 

 

Mange vil nok mene at det er den som vil forby noe som har det største forklaringsproblemet. Og i mange tilfeller vil jeg være enig, men det er ingen hovedregel, og i 2016 er det den som vil tillate et dyrt, prangende, drivstofforbrukende leketøy som sliter. 

 

Mye av problemet er at det ikke er så mye sjøpoliti å snakke om i Norge. Hadde vi hatt det, ville idiotene blitt bøtelagt pronto, og bruken ville blitt mer nøktern. Salget ville nok også sviktet, siden målgruppen stort sett ikke er interessert i slik bruk. 

Jeg tenker at hvis et frislipp gjør det nødvendig å trappe opp politiinnsatsen for å holde tritt med misbruk, da skal de positive følgene av et slikt frislipp være betydelige. At frihet som prinsipp opprettholdes er ikke bra nok. Det finnes andre verdier. 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvor ofte er det tilfellet?

 

De fleste jeg kjenner som lever langs kysten har båt og ikke behov for vannscooter. De fleste jeg kjenner til er også imot vannscooterkjøring i områder nært der de bor.

Hvordan i huleste skal jeg vite det, men er det virkelig så utenkelig at det kan finnes mennesker som bor ved kysten som synes at det å kjøre vannscooter er veldig viktig for trivselen? At man er i mot vannscooterkjøring, er det et argument for å nekte andre å kjøre det om de så ønsker?

 

Som flere her inne har påpek: kjøring med vannscooter er noe som pågår i begrensede perioder i året, og det er ikke slik at man kjører vannscooter hele dagen. Ei heller er det så støyete sett i forhold til andre ting.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Grimnir. Det virker som du ikke har peiling på livet langs kysten. Og ja, det er rimelig utenkelig at vannscooter er en essensiell del av livet på kysten for noen. Isåfall er det ikke fastboende, men turister. Og sannsynligvis veldig få. De fleste hytteboere har også båter, så vannscooter er iallefall ikke nødvendig for sjøtransport eller generell sjøbruk til fritidsaktiviteter.

 

Når man bor i Norge og spesielt langs kysten er sommeren den beste tiden ute. En sommer kan enkelt ødelegges av idioter som br4åkermed vannscooter eller kjører forstyrrende i områder hvor folk fisker osv.

 

Bare fordi luften er fri for alle betyr ikke at det er fritt frem å fise andre i trynet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Grimnir. Det virker som du ikke har peiling på livet langs kysten. 

Neivel.
 
Og ja, det er rimelig utenkelig at vannscooter er en essensiell del av livet på kysten for noen. 

Ja unnskyld, jeg glemte jo at du er et orakel. Du vet jo selvsagt disse tingene.

 

Isåfall er det ikke turister fastboende, men turister  fastboende. Og sannsynligvis veldig mange. De fleste hytteboere har også båter, så vannscooter er iallefall ikke nødvendig for sjøtransport eller generell sjøbruk til fritidsaktiviteter.
Ser du hva jeg gjorde der? Utsagnet blir akkurat like verdiløst andre veien.
 
Når man bor i Norge og spesielt langs kysten er sommeren den beste tiden ute. En sommer kan enkelt ødelegges av idioter som br4åkermed vannscooter eller kjører forstyrrende i områder hvor folk fisker osv.
En sommer kan ødelegges av mye rart. Personlig ergrer jeg meg over barn som er høylydte når de leker og naboer som spiller høy musikk.
 
Bare fordi luften er fri for alle betyr ikke at det er fritt frem å fise andre i trynet.
Nei, men det er fullstendig fritt frem for å fise inne i bussen og andre offentlige steder.
Lenke til kommentar

Daxt3r. Jeg vil ikke at vannscooter skal forbys. Jeg vil bare ikke at reglene skal mykes opp, og synes det er synd for alle som bor langs kysten hvis reglene mykes opp..

 

Forsøker du virkelig å si at folk må flytte fra kysten slik at folk skal kunne leke med vannscooter? Jeg vil si det er enmillion ganger viktigere at folk skal kunne bo og trives langs kysten enn at folk skal kunne leke med vannscooter.

 

Men du brukar so argument at dei som bur med kysten er so fælt plaga av vannscootera.

Bur man med kysten, må man forvente litt støy frå sjøen, på same måten som at når eg bur i byen, må eg bare finne meg i at det er mc'ar og rånebilar ute å køyrer i tide og utide.

 

Om man sitt på stranda/brygga/svaberget, er det nokon som blir plaga av støyen av motor mens andre blir irritert på bråket/musikken til dei ved sida av, so alt er relativt.

 

Om ønsket ditt er å begrense støy generelt på havet, er vel dette ganske smått ift f.eks. traffikken.

Eksempel, kvifor er det so mangen som køyrer  1person i ein bil med plass til 4-7 stk og bråkar og tar opp plass?

 

For nokon er det køyre vannscoter, ein del av sommaren, andre ikkje.

Problemet ditt er jo stort sett at det skjer eit par månedar i året sant?

Selfølgelig skal jo man ta hensyn og ansvar, å politiet burde bli flinkare til å følge det opp.

 

Men, problemet ditt med vannscootera er ganske smått lydmessig samanlikna med alle andre køyretøy mtp antallet vannscootera der ute.

Lenke til kommentar

 

Mange vil nok mene at det er den som vil forby noe som har det største forklaringsproblemet. Og i mange tilfeller vil jeg være enig, men det er ingen hovedregel, og i 2016 er det den som vil tillate et dyrt, prangende, drivstofforbrukende leketøy som sliter. 

 

Då antar eg vi kan legge til dei fleste mc'ar og mangen sportsbilar samt alle super bilar i denne lista også?

 

Du som mc fører burde no skjønne at folk vil gjerne ha det litt gøy frå tid til anna. 

Om folk klagar på at min mc bråkar for møkje, ja då for det jaggu bare være, dei 2-3 månedane eg har mulegheit til å bruke den.

Kvifor skal folk klage på folk som morar seg(innen rimelighetens grenser soklart)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...