Gå til innhold

Vannscooter ikke et nyttefarkost - bråkete leketøy for hensynsløse egoistiske idioter


Anbefalte innlegg

Argumentet om at de bråker og forurenser gir liten mening om man faktisk vet hva man snakker om, altså at man har vært på sjøen en del og kjørt vannscooter selv eller møtt på dem på eller langs sjøen. De bråker ikke nevneverdig mye. En 20 hk totaktsmotor på en trettenfots jolle bråker mer på sjøen enn en vannscooter.

 

Vannscootere er også svært sikre da de er veldig manøvrerbare og mange av dem har faktisk også innebygd brems som standard.

 

Det vriker som de fleste som er i mot vannscootere ikke skjønner hva en vannscooter er og heller er ute etter å forby på måfå. Litt slik som janteloven; hvis ikke jeg har vannscooter så skal ikke du få ha en heller. Gjerne ytret av en som bor i en byleilighet uten særlig forhold eller tilknytning til sjølivet.

 

Kjenner ikke til disse scooterene spesielt godt, men fant noen tall, og det virker som de bråker ganske mye, ihvertfall ikke mindre enn en "normal båt", basert på de, de bruker også totakere så det ut til, som forurenser mye, og bråker mer enn 4-taktere, som båter stort sett har gått over til. Virker ikke som ulempene er argumenter som faktisk gir mening.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argumentet om at de bråker og forurenser gir liten mening om man faktisk vet hva man snakker om, altså at man har vært på sjøen en del og kjørt vannscooter selv eller møtt på dem på eller langs sjøen. De bråker ikke nevneverdig mye. En 20 hk totaktsmotor på en trettenfots jolle bråker mer på sjøen enn en vannscooter.

 

Vannscootere er også svært sikre da de er veldig manøvrerbare og mange av dem har faktisk også innebygd brems som standard.

 

Det vriker som de fleste som er i mot vannscootere ikke skjønner hva en vannscooter er og heller er ute etter å forby på måfå. Litt slik som janteloven; hvis ikke jeg har vannscooter så skal ikke du få ha en heller. Gjerne ytret av en som bor i en byleilighet uten særlig forhold eller tilknytning til sjølivet.

Helt sant, nye vannscooter modeller forurenser og bråker mye mindre enn de fleste båter. Hadde en som kjørte fordi båten til en kompis her på lørdag vil ikke akuratt si den bråket mye. Hans gamle snekke bråket mer. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

...så hvor leder diskusjonen hen? OPs nye ønske om å forby båter på sjøen? :)

 

Patetisk trolling, løgnaktige fantasipåstander om hva andre mener, kvalmende kverrulering, og bruk av ikke argumentasjon til å argumentere er ikke akseptabelt på denne tråden. Derfor kan 90 prosent av de som har ytret at de støtter å løse opp reglene for vannscooter forlate tråden og prøve å irritere folk en annen plass med sin idioti. Helst ikke langs de Norske kyster takk.

 

Fornuft, gode argumenter for/imot og en generøs holdning er velkommen i diskusjonen.

 

Den første tråden min var å sette ting på spissen, så jeg skjønner godt noen kan ha latt seg provosere av det, men det er ingen god grunn til å være en idiot og ingen unnskyldning for å være delvis tilbakestående.

 

Jeg vil oppfordre alle egoister til å skjerpe seg og ha litt empati og forståelse for andre.

 

Og til slutt vil jeg spørre? Er det viktigere med voksne barns lek enn voksne fastboendes fred?

Lenke til kommentar

Slik du kjefter skulle en tro jeg var USA, eller noen andre "ting" du tilfeldigvis har lagt for hat.

Nå som det er relativt bra dokumentert at småbåter er mer støyende enn vannscooter er det åpenbart at du, om det er støy du er redd for, bør ønske å forby båttrafikken først. Det var det jeg siktet til, om du må ha det inn med teskje.

Når det er sagt er eksempelet mitt absolutt relevant. Jeg er bosatt rett over gaten for en pub. Jeg må forsåvidt forvente endel støy fra denne puben (og fra gateplan under), på samme måte som man nødvendigvis må forvente støy fra havet - begge deler er steder der folk ferdes. Om du ønsker å forby støyende atferd på sjøen er det ekvivalent med at jeg vil forby støyende atferd i sentrumsgatene. Som jeg også påpekte: mesteparten av folks aktiviteter i byen er "lek og moro" (pub er ikke noe bedre enn vannscooterkjøring i så måte), så får du selv vurdere om du mener det er hensiktsmessig at man skal holde seg på godf avstand fra bebyggelse så snart man skal gjøre annet enn å gå rolig langs fortauet, eller faktisk har et reelt og viktig ærend. Prinsippene du maser om gjelder like mye for enhver sentrumsboer som en som bor ved vannkanten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Da bør du vurdere dine evner til å ta til de informasjon og din intellektuelle kapasitet generelt sett.

 

Hva i huleste er det som har skjedd med deg? Har noen stjålet diskusjon.no kontoen din? Jeg kan ikke tro det du skriver på denne3 trden, i noen av innleggene dine. Det er ikke slik jeg husker deg fra tidligere diskusjoner.

 

Det som har skjedd med meg, det er at jeg har veldig liten interesse av å diskutere med AtW. Dette er da han knapt klarer å skrive et eneste innlegg uten å ty til personangrep, stråmannsargumentasjon, flytting av målposten flisespikkeri og/eller kverulering. Jeg vil mye heller tømme en utedass med en papirkopp fremfor å dras inn i en diskusjon med den mannen. For meg så passer AtW alle definisjonene på en forumtroll, og jeg har gjentatte ganger sagt fra at jeg ikke har noen intersse av å diksutere med han, men han insisterer likevel på å skrive til meg; derfor skrev jeg "blablabla".

 

Men virker jo ikke til at du er stort bedre enn han da i og med at du må kommentere min "intellektuelle kapasitet".

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei. Det er balansen mellom nytteverdien og plagsomheten som er det viktige.

Kan du si noe om hva som er "nytteverdien" og "plagsomheten" akkurat i denne konteksten da? Er ikke sikkert vannscooter har spesielt stor nytteverdi for deg, men for den som bruker vannscooter så har den nok en stor nytteverdi. Om ikke annet kan det fungere som et middel for rekreasjon, og da er vel nytteverdien for vedkommende ganske høy?
 
Plagsomhet og støy derimot er noe som er mulig å diskutere da det er lett å måle, og her finnes det jo grenseverdier som sier noe om hva som kan gi hørselskader og liknende.
 
Råning med bråkete biler i byer og tettsteder burde selvsagt være forbudt fordi det er irriterende for folk som bor der. Men om noen kjører seg en fornøyelsestur med bil er det nok få som blir mer plaget av det enn av generell bilkjøring.
Inne i en by er det en million ting som kan være irriterende, noe man nesten må forvente seg når man bor inne i en by. 
 
Det burde være dB grenser på biler i byer og sentrum i tettsteder.
Uten å påstå å være noen ekspert på temaet: inne i byer er det vel det den akkumulerte støyen som er problemet, ikke en enkelt bil som kjører? Altså det er summen av alle lyder som fører til støyforurensning, ikke en enkelt rånebil som kjører rundt.
 
Når det gjelder vannscooter: det må da være mulig å finne en løsning uten å rope ut om forbud med en gang?
Lenke til kommentar

 

Argumentet om at de bråker og forurenser gir liten mening om man faktisk vet hva man snakker om, altså at man har vært på sjøen en del og kjørt vannscooter selv eller møtt på dem på eller langs sjøen. De bråker ikke nevneverdig mye. En 20 hk totaktsmotor på en trettenfots jolle bråker mer på sjøen enn en vannscooter.

 

Vannscootere er også svært sikre da de er veldig manøvrerbare og mange av dem har faktisk også innebygd brems som standard.

 

Det vriker som de fleste som er i mot vannscootere ikke skjønner hva en vannscooter er og heller er ute etter å forby på måfå. Litt slik som janteloven; hvis ikke jeg har vannscooter så skal ikke du få ha en heller. Gjerne ytret av en som bor i en byleilighet uten særlig forhold eller tilknytning til sjølivet.

 

Kjenner ikke til disse scooterene spesielt godt, men fant noen tall, og det virker som de bråker ganske mye, ihvertfall ikke mindre enn en "normal båt", basert på de, de bruker også totakere så det ut til, som forurenser mye, og bråker mer enn 4-taktere, som båter stort sett har gått over til. Virker ikke som ulempene er argumenter som faktisk gir mening.

 

AtW

 

 

Kan du vise til noen produktark fra f. eks Sea-doo, Yamaha eller andre merker som er til salgs i Norge og bruker totaktsmotor? De siste 5 årene hvor jeg har vært på båtmesser, så har det vært firetaktsmotorer som er installert i vannscootere. Dette gjør at de bråker mindre enn en firetaktsutenbordsmotor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Absolutt. Eg synes regelverket burde endres slik at vannscootere blir sett på som vanlige småbåter.

 

En vannscooter er like mye en båt som snøscooter er bil.

 

 

 

 

...så hvor leder diskusjonen hen? OPs nye ønske om å forby båter på sjøen? :)

 

Patetisk trolling, løgnaktige fantasipåstander om hva andre mener, kvalmende kverrulering, og bruk av ikke argumentasjon til å argumentere er ikke akseptabelt på denne tråden. Derfor kan 90 prosent av de som har ytret at de støtter å løse opp reglene for vannscooter forlate tråden og prøve å irritere folk en annen plass med sin idioti. Helst ikke langs de Norske kyster takk.

 

Fornuft, gode argumenter for/imot og en generøs holdning er velkommen i diskusjonen.

 

Kanskje du skal gå fremfor med ett godt eksempel? Du legger lista i denne tråden her, og den lista er lav..

 

Det er ingen argumentasjon i den kommentaren din øverst der og den bidrar mer til at tråden fremstår som trolling enn å være nyttig. Så dersom du faktisk ønsker en seriøs diskusjon så foreslår eg at du faktisk begynner. Startinnlegget ditt var ett veldig godt eksempel på at du faktisk ikke ser ut til å ønske en diskusjon men er låst til en mening.

Lenke til kommentar

 

Nå som det er relativt bra dokumentert at småbåter er mer støyende enn vannscooter er det åpenbart at du, om det er støy du er redd for, bør ønske å forby båttrafikken først. Det var det jeg siktet til, om du må ha det inn med teskje.

 

 

Er det bra dokumentert? Har sett noe spekulasjon, men ingen dokumentasjon, ihvertfall ikke bra dokumentasjon. Men er meget interessert i dokumentasjon om du har det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Argumentet om at de bråker og forurenser gir liten mening om man faktisk vet hva man snakker om, altså at man har vært på sjøen en del og kjørt vannscooter selv eller møtt på dem på eller langs sjøen. De bråker ikke nevneverdig mye. En 20 hk totaktsmotor på en trettenfots jolle bråker mer på sjøen enn en vannscooter.

 

Vannscootere er også svært sikre da de er veldig manøvrerbare og mange av dem har faktisk også innebygd brems som standard.

 

Det vriker som de fleste som er i mot vannscootere ikke skjønner hva en vannscooter er og heller er ute etter å forby på måfå. Litt slik som janteloven; hvis ikke jeg har vannscooter så skal ikke du få ha en heller. Gjerne ytret av en som bor i en byleilighet uten særlig forhold eller tilknytning til sjølivet.

 

Kjenner ikke til disse scooterene spesielt godt, men fant noen tall, og det virker som de bråker ganske mye, ihvertfall ikke mindre enn en "normal båt", basert på de, de bruker også totakere så det ut til, som forurenser mye, og bråker mer enn 4-taktere, som båter stort sett har gått over til. Virker ikke som ulempene er argumenter som faktisk gir mening.

 

AtW

 

 

Kan du vise til noen produktark fra f. eks Sea-doo, Yamaha eller andre merker som er til salgs i Norge og bruker totaktsmotor? De siste 5 årene hvor jeg har vært på båtmesser, så har det vært firetaktsmotorer som er installert i vannscootere. Dette gjør at de bråker mindre enn en firetaktsutenbordsmotor. 

 

infoen jeg så fra 2014 tydet på det ihvertfall, men har du ny info, så er jeg interessert, også om du har lyddata, og gjerne også lyddata på utenbordmotorer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Da bør du vurdere dine evner til å ta til de informasjon og din intellektuelle kapasitet generelt sett.

 

Hva i huleste er det som har skjedd med deg? Har noen stjålet diskusjon.no kontoen din? Jeg kan ikke tro det du skriver på denne3 trden, i noen av innleggene dine. Det er ikke slik jeg husker deg fra tidligere diskusjoner.

 

Det som har skjedd med meg, det er at jeg har veldig liten interesse av å diskutere med AtW. Dette er da han knapt klarer å skrive et eneste innlegg uten å ty til personangrep, stråmannsargumentasjon, flisespikkeri og kverulering. Jeg vil mye heller tømme en utedass med en papirkopp fremfor å dras inn i en diskusjon med den mannen. For meg så passer AtW alle definisjonene på en forumtroll, og jeg har gjentatte ganger sagt fra at jeg ikke har noen intersse av å diksutere med han, men han insisterer likevel på å skrive til meg; derfor skrev jeg "blablabla".

 

Men virker jo ikke til at du er stort bedre enn han da i og med at du må kommentere min "intellektuelle kapasitet".

 

 

Ønsker du ikke å diskutere, så er min anbefaling å la være, istedet for å komme med feilaktige beskyldninger. Generelt vil jeg anbefale å se på innleggets innhold istedet for avsenderen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vil anbefale at du tar deg selv en god og lang titt i speilet, og at du kanskje prøver å tilegne deg selv et snev av selvinnsikt; ofte en stor fordel i interaksjon med andre mennesker.

 

For eksempel så vil normale mennesker respektere det dersom man sier til de at man ikke har noe ønske om å diskutere, men forventer ikke at du tar akkurat det til deg... så du kan gjerne få "siste stikk" igjen om du ønsker det.

 

Til slutt så må du gjerne sitere mine innlegg. Men hvorfor du skriver til meg som om forventer svar, på tross av at jeg mange ganger nå har sagt at jeg ikke har noen interesse av å diskutere med deg, det vet bare du. Du har vel kanskje et eller annet behov for å "brilliere" kanskje, hvem vet!? 

 

EDIT:

For andre som leser dette, det er bare knappe to uker siden AtW kalte et av mine innlegg for "lite virkelighetsnært"; sånn bare mens vi er inne på dette med "feilaktige beskyldninger".

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Nå som det er relativt bra dokumentert at småbåter er mer støyende enn vannscooter er det åpenbart at du, om det er støy du er redd for, bør ønske å forby båttrafikken først. Det var det jeg siktet til, om du må ha det inn med teskje.

 

 

Er det bra dokumentert? Har sett noe spekulasjon, men ingen dokumentasjon, ihvertfall ikke bra dokumentasjon. Men er meget interessert i dokumentasjon om du har det.

 

AtW

 

 

Trodde det ble postet noe om det, men her er hvertfall et par kilder:

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/h%C3%B8ringsuttalelser-om-vannscooter

http://vista-analyse.no/site/assets/files/6884/va-rapport_2014-49_evaluering_regelverk_for_vannscooter.pdf (side 9)

 

Lenke til kommentar

 

 

Absolutt. Eg synes regelverket burde endres slik at vannscootere blir sett på som vanlige småbåter.

 

En vannscooter er like mye en båt som snøscooter er bil.

 

 

 

 

...så hvor leder diskusjonen hen? OPs nye ønske om å forby båter på sjøen? :)

 

Patetisk trolling, løgnaktige fantasipåstander om hva andre mener, kvalmende kverrulering, og bruk av ikke argumentasjon til å argumentere er ikke akseptabelt på denne tråden. Derfor kan 90 prosent av de som har ytret at de støtter å løse opp reglene for vannscooter forlate tråden og prøve å irritere folk en annen plass med sin idioti. Helst ikke langs de Norske kyster takk.

 

Fornuft, gode argumenter for/imot og en generøs holdning er velkommen i diskusjonen.

 

Kanskje du skal gå fremfor med ett godt eksempel? Du legger lista i denne tråden her, og den lista er lav..

 

Det er ingen argumentasjon i den kommentaren din øverst der og den bidrar mer til at tråden fremstår som trolling enn å være nyttig. Så dersom du faktisk ønsker en seriøs diskusjon så foreslår eg at du faktisk begynner. Startinnlegget ditt var ett veldig godt eksempel på at du faktisk ikke ser ut til å ønske en diskusjon men er låst til en mening.

 

 

Du kan jo lese debatten om Brexit fyren startet. Ikke måte på hvor mye løgn og faenskap motstanderne driver med, visstnok.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...