Gå til innhold

Vannscooter ikke et nyttefarkost - bråkete leketøy for hensynsløse egoistiske idioter


Anbefalte innlegg

Når det argumenteres for at vannscooter er et transportmiddel og et nyttekjøretøy, så er man på svært tynn is. Alle, med mindre man er helt idiot, vet/forstår at vannscooter egner seg kun til lek og moro i vår skjærgård og med vårt klima.

 

Noe av det verste jeg vet er at folk kamuflerer meningene sine med falske argumenter. Vannscooter tilhenger vil ha fri slipp kun fordi de synes det er gøy å kjøre( noe det selvsagt er lov å mene).

Nei, vannscootere HAR en nytteverdi i vår skjærgård og vårt klima. Både for redningstjenesten og for bedrifter.

 

* Vannscooteren er ett raskt fremkomstmiddel

* Vannscooteren er svært manøvrerbar

* Pga vannjett så er det _mindre_ risiko for personskade

* Vannjett er og mer skånsomt for miljøet

* Siden den ikke har propell kan den også gå nærmere land eller andre installasjoner

* Vannscooteren har ett lavt forbruk om den blir kjørt fornuftig

* Kan også brukes i mer uforutsigbar skjærgård

 

Kan du nå fortelle meg hvorfor den ikke har en nytteverdi i vår skjærgård og vårt klima?

Endret av nomore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fotballkamper og konserter er vel ofte for kortere og begrensede tider, mens vannscooterkjøring i verste fall kan være til plage for enkelte i månedsvis og i ett kjør helle sesongen.

 

Tja, det er vel ganske heftig med konserter og andre type uteaktiviterer i gode sommermåneder. Konserter og festilavel foregår vel gjerne også til langt på natt, noe vel vannscooterkjøring neppe gjør.

 

Barn som leker er også veldig høylydte når det er bra vær, noe som er en kilde til irritasjon for meg selv. Det samme med naboer som griller og støyer ute på hverandaen. Hvilke nytteverdi gir grilling og snakking på verandaen? Kan ikke slike aktiviteter foregå innendørs eller langt borte fra der andre oppholder seg?

... eller bør man heller se seg litt i speilet?

Jeg tror kanskje vi er enige om at vi alle burde ta litt mere hensyn til andre rundt oss. Jeg er helt enig at det du beskriver som støy for deg er like irriterende. Vi er lever tettere eo tettere innpå hverandre, og blir mer og mer egoister uten respekt for andre, og det er ingen bra kombinasjon.

Lenke til kommentar

De fleste båter i Norge er ikke nyttekjøretøy. Endel biler er ikke nyttekjøretøy. Mange motorsykler også. Vil du ha noe å klage på må det vel være bedre å dra frem motorsykler uten potte. Noen av disse bråker jo så inn i at man får hørselsskade, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar

Nordmenn er eksperter på å furte å surmule over hva alle andre gjør med fritiden sin.

 

Opp med humøret, er ikke noe vits å sitte å furte for at andre har det gøy.

 

 

Norge har i lang tid vært et land av forbud , men det har snudd litt de siste årene heldigvis. Man kan ikke forby alt som er gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste båter i Norge er ikke nyttekjøretøy. Endel biler er ikke nyttekjøretøy. Mange motorsykler også. Vil du ha noe å klage på må det vel være bedre å dra frem motorsykler uten potte. Noen av disse bråker jo så inn i at man får hørselsskade, bokstavelig talt.

 

Det er jo forsåvidt legitimt å klage på, men det er allerede forbudt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har i lang tid vært et land av forbud , men det har snudd litt de siste årene heldigvis. Man kan ikke forby alt som er gøy.

 

Nei, men man kan regulere det på en fornuftig måte - slik at plagene og farene blir på et akseptabelt nivå for de fleste.

 

Synes selv det er fryktelig artig å kjøre vannscooter, snøscooter og ATW, men ser klart behovet for at det ikke er fritt fram for bruk overalt. Man kan f.eks på generelt grunnlag skjerpe fartsgrenser langs land, f.eks at det ikke er lov å kjøre fortere enn 5 knop når man  er nærmere enn 150 meter fra land, samt i definerte soner. Man kan også stille skjerpa støykrav til utstyr.

 

Det er ikke fri ferdsel med motoriserte kjøretøy i utmark og det bør kanskje ikke være det på sjøen heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes to typer egoistiske drittsekker, de som gjør X og de som vil forby at andre gjør X :)

Som her, det er de egoistiske drittsekkene som kjører med vannscooter og har det gøy, så er det de som ikke kan fordra at andre kjører og har det gøy. Begge tenker kun på seg selv.

 

+1 Insightful

Lenke til kommentar

 

Norge har i lang tid vært et land av forbud , men det har snudd litt de siste årene heldigvis. Man kan ikke forby alt som er gøy.

 

Nei, men man kan regulere det på en fornuftig måte - slik at plagene og farene blir på et akseptabelt nivå for de fleste.

 

Synes selv det er fryktelig artig å kjøre vannscooter, snøscooter og ATW, men ser klart behovet for at det ikke er fritt fram for bruk overalt. Man kan f.eks på generelt grunnlag skjerpe fartsgrenser langs land, f.eks at det ikke er lov å kjøre fortere enn 5 knop når man  er nærmere enn 150 meter fra land, samt i definerte soner. Man kan også stille skjerpa støykrav til utstyr.

 

Det er ikke fri ferdsel med motoriserte kjøretøy i utmark og det bør kanskje ikke være det på sjøen heller.

 

I dag er det ikke lov til å kjøre fortere enn 5 knop når man er mindre enn 400 meter fra land(500m i ferskvann). Problemet er at politiet og kystvakten har ikke kapasitet til å kontrollere eller bøtelegge de som bryter dette. Selv om en reduserer forbudssonen til 150m vil de slite med å kontrollere og bøtelegge brudd på reglene.
Lenke til kommentar

 

Når det argumenteres for at vannscooter er et transportmiddel og et nyttekjøretøy, så er man på svært tynn is. Alle, med mindre man er helt idiot, vet/forstår at vannscooter egner seg kun til lek og moro i vår skjærgård og med vårt klima.

 

Noe av det verste jeg vet er at folk kamuflerer meningene sine med falske argumenter. Vannscooter tilhenger vil ha fri slipp kun fordi de synes det er gøy å kjøre( noe det selvsagt er lov å mene).

Nei, vannscootere HAR en nytteverdi i vår skjærgård og vårt klima. Både for redningstjenesten og for bedrifter.

 

* Vannscooteren er ett raskt fremkomstmiddel

* Vannscooteren er svært manøvrerbar

* Pga vannjett så er det _mindre_ risiko for personskade

* Vannjett er og mer skånsomt for miljøet

* Siden den ikke har propell kan den også gå nærmere land eller andre installasjoner

* Vannscooteren har ett lavt forbruk om den blir kjørt fornuftig

* Kan også brukes i mer uforutsigbar skjærgård

 

Kan du nå fortelle meg hvorfor den ikke har en nytteverdi i vår skjærgård og vårt klima?

 

Nå kan ikke jeg reglene til fingerspissen, men jeg antar at redningstjenesten++ er unntatt.

Samtidig håper(og tror) jeg også at bedrifter får disp. dersom de har behov for det.

 

Dette handler dog om privat ferdsel/bruk.

Endret av Ketil_H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Heldigvis er det ingen som snakker om å forby alt som er gøy. 

Nei, noen mennesker snakker om å kun forby ting som de selv ikke synes noe om. Det som de selv liker skal selvsagt ikke være forbudt.

Lenke til kommentar

 

 

Norge har i lang tid vært et land av forbud , men det har snudd litt de siste årene heldigvis. Man kan ikke forby alt som er gøy.

 

Nei, men man kan regulere det på en fornuftig måte - slik at plagene og farene blir på et akseptabelt nivå for de fleste.

 

Synes selv det er fryktelig artig å kjøre vannscooter, snøscooter og ATW, men ser klart behovet for at det ikke er fritt fram for bruk overalt. Man kan f.eks på generelt grunnlag skjerpe fartsgrenser langs land, f.eks at det ikke er lov å kjøre fortere enn 5 knop når man  er nærmere enn 150 meter fra land, samt i definerte soner. Man kan også stille skjerpa støykrav til utstyr.

 

Det er ikke fri ferdsel med motoriserte kjøretøy i utmark og det bør kanskje ikke være det på sjøen heller.

 

I dag er det ikke lov til å kjøre fortere enn 5 knop når man er mindre enn 400 meter fra land(500m i ferskvann). Problemet er at politiet og kystvakten har ikke kapasitet til å kontrollere eller bøtelegge de som bryter dette. Selv om en reduserer forbudssonen til 150m vil de slite med å kontrollere og bøtelegge brudd på reglene.

 

 

Fullt klar over hva reglene er i dag, men poenget med 150 meter + visse soner er at da kan vannscooter og fritidsbåter likebehandles i stor grad. Det finnes i dag vann, områder knyttet til "naturreservater" og særskilte installasjoner med totalt forbud mot motorisert småbåttrafikk. 150 meter betyr en skjerping for fritidsbåter, en skjerping som jeg synes er helt grei. Dog kan alltid metergrenser diskuteres.

 

Håndheving er et klart problem, men det er ikke et argument mot å ha gitte reguleringer.

Lenke til kommentar

Fullt klar over hva reglene er i dag, men poenget med 150 meter + visse soner er at da kan vannscooter og fritidsbåter likebehandles i stor grad. Det finnes i dag vann, områder knyttet til "naturreservater" og særskilte installasjoner med totalt forbud mot motorisert småbåttrafikk. 150 meter betyr en skjerping for fritidsbåter, en skjerping som jeg synes er helt grei. Dog kan alltid metergrenser diskuteres.

 

Håndheving er et klart problem, men det er ikke et argument mot å ha gitte reguleringer.

Eg sier ikke at vi ikke skal ha reguleringer, men eg tviler på at en endring fra 400 meter til 150 meter gjør så mye fra eller til.

 

Å likestille vannscooter og småbåter tror eg vil fungere veldig bra. Lav hastighet inn/ut av båthavner samt i trange sund/kanaler blir i stor grad respektert i dag, og brudd på dette er det en god del selvjustis på(båteiere som tar for seg de som kjører fort).

 

Kjøring innenfor badebøyer blir slått ned på allerede i dag når dette blir oppdaget/klaget på.

 

Da gjenstår ferdsel i naturreservat, områder med begrenset ferdsel og bajaskjøring. Det blir da straffet/bøtelagt som ellers i dag(selv om dette alene også er vanskelig å håndheve godt nok).

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne at da det ble et ganske så strengt forbud mot vannscootere i 1998 så var det på grunnlag av at de var støyende og forurensende i forhold til båter, noe som selvfølgelig var en sannhet med modifikasjoner. I dag er derimot vannscootere så stillegående og lite forurensende at de ikke er særlig mer til bry enn en båt med tilsvarende hastighetspotensial.

 

Jeg har båt men ikke vannscooter, og har absolutt ingen problem med vannscootere på sjøen. De aller fleste viser sjøvett og er ikke til plage for meg når jeg tar meg en fisketur. De som jeg har størst problemer med er rikfolk i 40+ fots luksusskip som lager meterhøye bølger og som tror de har forkjørsrett fordi de har størst båt.

 

En jeg kjenner har derimot vannscooter og bruker den flittig til kjøring i sjærgården og den er et godt fartøy for ilandgåing på holmer og skjær der det med båt er vanskelig å komme til. Og så har man friheten. Ingenting gir mer frihet enn å kjøre hvor man vil, så fort man vil og uten en bekymring i livet annet enn hvor man skal reise nå.

 

Jeg ser ikke problemet med vannscootere mer enn motorsykler eller andre fremkomstfartøy. Å forby alt man ikke liker er jo mange politikeres drøm, gjerne de på venstresiden. Heldigvis er det mer fornuftige og frihetsglade mennesker som styrer nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jamen hva er det legitime argumentet mot vannscootere da? Det eneste jeg har hørt er at "det bråker" og at "det ikke er 'nyttig'"; noe som er mildt sagt veldig subjektive argumenter. 

 

Dersom man synes at naboens kjøring med vannscooter er plagsomt, da er det lov å ta en prat med vedkommende; på samme måte som man snakker med naboen om denne spiller høy musikk. Eller så kan man heller bare overse lyden og heller nyte at det er sommer. :)

 

EDIT: Og hva er definisjonen på "nyttig" og "bråker" i denne sammenhengen? Bråker det sånn at man får hørselsskade? Lyd er det jo mulig å måle, så hva er en grei grense?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...