ATWindsor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Passelig med frihet er best. Vi trenger ikke vannscootere for å være lykkelige. Hva om du heller lar være å fortelle andre mennesker hva de trenger for å være lykkelige? Dine preferanser er ikke andres preferanser. Ubegrensede forbruksrammer gir griller i hodet og feil fokus. Det er på tide å begynne å tenke annerledes. Griller, feil fokus og tenke anerledes sett i forhold til hva da? Der har vi forøvrig nummer to: vi er ikke bare gledesdrepere, men "frihetshatere". Jeg elsker nok frihet like mye som deg, men det er ofte sånn at begrensninger fører til mer netto frihet enn fullt frislipp, fordi sistnevnte bare kommer de svært ressurssterke til gode. Du virker til å elske de frihetene som du selv liker. De frihetene som andre mennesker liker men som du selv ikke synes noe om, det er det visst ikke så nøye med? Nei dette er ikke en stråmann, men det er den oppfatingen jeg sitter igjen med etter å ha lest innleggene dine i denne debatten. Man kan jo føre akkurat de samme argumentene mot det du har skrevet? Du elsker friheten til å kjøre vannscooter, men vil ikke ha frihten til å ikke bli utsatt for støy? Jeg ser ikke på dette som frihet vs ikke-frihet på noe vis, det er to friheter som kolliderer, og ete sted må man sette grensen. AtW 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 At de kan brukes nær land er bare positivt. Nå skal det snart ut på høring om å likestille vannscootere med båter så da kan man endelig slippe å tenke på alle tullete byråkratiske lover og regler som er forbundet med vannscootere. Selvfølgelig vil det finnes enkelte frihetshatende politikere som ønsker restriksjoner, men de blir forhåpentligvis overkjørt. Jo mer frihet, jo bedre. Passelig med frihet er best. Vi trenger ikke vannscootere for å være lykkelige. Ubegrensede forbruksrammer gir griller i hodet og feil fokus. Det er på tide å begynne å tenke annerledes. Der har vi forøvrig nummer to: vi er ikke bare gledesdrepere, men "frihetshatere". Jeg elsker nok frihet like mye som deg, men det er ofte sånn at begrensninger fører til mer netto frihet enn fullt frislipp, fordi sistnevnte bare kommer de svært ressurssterke til gode. Jeg har ikke råd til å legge ut 200 000 kr for en ny vannscooter nå, men jeg tror jeg en dag (til neste år kanskje?) vil ha romslig nok økonomi til å kjøpe en (trenger ikke være helt ny, trenger ikke være den raskeste) og jeg syns alle skal få ha den muligheten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Hvis alle skal få ha den muligheten, må jo alle ha penger å bruke på sånne ting, og vi vet begge at det ikke skjer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Hvis alle skal få ha den muligheten, må jo alle ha penger å bruke på sånne ting, og vi vet begge at det ikke skjer. Hvem er det som ikke har råd til å kjøpe seg en vannscooter dersom det er hva de ønsker seg? Nav-klienter? Uteliggere? Alle har muligheten bare de prioriterer riktig, men det er mange som har null interesse av det. Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om vannscooter, men jeg påroper meg ikke retten til å fortelle andre mennesker at de ikke skal kunne kjøpe seg vannscooter og kjøre med denne om de så måtte ønske det. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det er mange jobber som ikke gir mulighet til slik luksus. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om vannscooter, men jeg påroper meg ikke retten til å fortelle andre mennesker at de ikke skal kunne kjøpe seg vannscooter og kjøre med denne om de så måtte ønske det.Ikke F16 over huset ditt engang? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ikke F16 over huset ditt engang? Jeg er faktisk vokst opp like ved en militær flyplass. Der pleide det å ta av F16 fly flere ganger i uken, og iblant drønnet det slik at vinduene ristet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det er mange jobber som ikke gir mulighet til slik luksus. Da bør man kanskje ikke prioritere å kjøpe vannscooter? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det er mange jobber som ikke gir mulighet til slik luksus.Da bør man kanskje ikke prioritere å kjøpe vannscooter? Bør? Det finnes ikke rom for å prioritere noe som helst i den prisklassen! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ikke F16 over huset ditt engang?Jeg er faktisk vokst opp like ved en militær flyplass. Der pleide det å ta av F16 fly flere ganger i uken, og iblant drønnet det slik at vinduene ristet. Jeg hørte på brennpunkt at det var snakk om å betale og erstatte til mennesker som bodde nær en ny slik flyplass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Bør? Det finnes ikke rom for å prioritere noe som helst i den prisklassen! En prisklasse på kr 200 000? Er vel sikkert mulig å få en vannscooter som er billigere enn det om man vil, særlig om man kjøper brukt. Jeg hørte på brennpunkt at det var snakk om å betale og erstatte til mennesker som bodde nær en ny slik flyplass. Kanskje man kan få etterbetalt? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det kan godt hende. Jeg har ikke noe argument at med prioriteringer kan hvem som helst ta seg råd til å kjøpe noe som koster mindre. Eventuelt kan de som vil kjøre vannscooter betale til de om er rundt for støyen de skaper. Eventuelt betale for nye hus og hytter så de som bor i nærheten kan flytte. Dette var tilfellet med militærflyplassen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det kan godt hende. Jeg har ikke noe argument at med prioriteringer kan hvem som helst ta seg råd til å kjøpe noe som koster mindre. Så kanskje denne avsporingen da kan legges død? Eventuelt kan de som vil kjøre vannscooter betale til de om er rundt for støyen de skaper. Eventuelt betale for nye hus og hytter så de som bor i nærheten kan flytte. Dette var tilfellet med militærflyplassen. Vil dette da også gjelde for andre ting som støyer, eller skal det kun gjelde vannscooter? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Tja, hvilke andre ting støyer i samme grad og med samme hensikt som vannscooter og F16 fly? Vi kan godt legge snakket om at ikke alle har råd til luksus for 200'000, men vær klar over at det inkluderer folk med jobb og ikke bare navere og uteliggere. Endret 22. juli 2016 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Tja, hvilke andre ting støyer i samme grad og med samme hensikt som vannscooter og F16 fly? Sammenlikner du nå støy fra en vannscooter med støy fra et jagerfly? Det er vel få ting som støyer så mye som et jagerfly, men ganske mange andre ting som støyer like mye (eller mer) enn en vannscooter!? Vi kan godt legge snakket om at ikke alle har råd til luksus for 200'000, men vær klar over at det inkluderer folk med jobb og ikke bare navere og uteliggere. På hva måte er dette relevant for debatten? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Abigor: Alle vannscottermerkene som blir solgt i Norge idag (Kawasaki, Yamaha og Sea-doo) bruker firetaktsmotorer og bråker omtrent det samme som en båt med utenbordsmotor. Jeg fatter ikke hvilken støy folk snakker om forbundet med vannscooter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Det kan godt hende. Jeg har ikke noe argument at med prioriteringer kan hvem som helst ta seg råd til å kjøpe noe som koster mindre. Så kanskje denne avsporingen da kan legges død? Eventuelt kan de som vil kjøre vannscooter betale til de om er rundt for støyen de skaper. Eventuelt betale for nye hus og hytter så de som bor i nærheten kan flytte. Dette var tilfellet med militærflyplassen. Vil dette da også gjelde for andre ting som støyer, eller skal det kun gjelde vannscooter? I utgangspunktet er det den som bygger en støyende virksomhet som må betale til de rundt for den støyen de skaper ja (dvs, de betaler jo ikke direkte, de må bekoste tiltak). (men dette gjelder jo ikke på enkeltkjøretøynivå, det er de som feks bygger veien) AtW Endret 22. juli 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
Sir Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) De fleste båter i Norge er ikke nyttekjøretøy. Endel biler er ikke nyttekjøretøy. Mange motorsykler også. Vil du ha noe å klage på må det vel være bedre å dra frem motorsykler uten potte. Noen av disse bråker jo så inn i at man får hørselsskade, bokstavelig talt.Det er jo forsåvidt legitimt å klage på, men det er allerede forbudt. AtW Ser nå ofte folk med Harley ute på veiene, så helt forbudt er det ikke. Merket Harley er ikke forbudt, motorsykler uten potte som bråker på hørselsskadenivå er forbudt. AtW Det er ikke bare merket Harley som ikke er forbudt. Andre vanlige Harleyer også. Endret 22. juli 2016 av Sir Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Nå driver vannscootermafiaen på igjen slik at de skal kunne plage resten av samfunnet med disse leketøyene. Har du en stokk som du banker i taket når leiligheten over spiller for høy musikk også? 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2016 Har folk lyst på frihet får de heller klage på at de må slave for banken hele livet og jobbe 08-16 for å betale til banken og systemet som er helt idiotisk. Det er det som er frihetsberøvelse. Når det kommer til andre friheter må det finnes en balanse mellom disse og hensyn til folk generelt Ellers kan vi tillate røyking inne3 ijen for eksempel, siden "frihet" er det eneste som teller koste hva det koste vil. Vil dere ha frihet får dere styrte dagens regimer i vesten som vannstyrer våre samfunn med et tyranni forkledd som demokrati og er4satte dette falske demokratiet med et styresett hvor folket faktisk har makt og innflytelse. Da er det mest om å gjøre at folk er så smarte s+o mulig, har så mye informasjon som mulig og er best mulig utdannet i stort sett alt som er relevant for samfunnet, slik at de faktisk kan gjennomføre et folkelig demokrati. Vannscooterbegrensniner har ingenting med frihet å gjøre, det har med hensyn til andre å gjøre, akkurat som forbudet mot å røyk;e nne på offentlig plass. Fordi det er ting som har liten nytteverdi, mange alternativer og er plagsomt for mange. Hver gang du forstyrrer4 adre folk ved å kjøre vannscooter i bukta deres, fise dem i trynet, eller røyke inne på offentlig plass, frarøver du faktisk andre friheten til å leve det livet de ønsker. Så å løse opp regler for vannscooter er mer frihetsberøvende enn det er frihetsgivende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå