Stigma Skrevet 17. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2016 Hei, Nå er det på tide med en opprydding av maskinparken, og å installere fresh OS er vel noe de fleste av os her sikker rimelig godt kjennt med, men det er mange elementer å tenke på både før og etter, og det er ikke lett å være rutinert på dette når det som regel går mange måneder (eller til og med år) mellom hver gang. I den forbindelse lurer jeg på om noen kjenner en god checklist/guide (for avanserte brukere) for ting du bør tenke over ved en fresh installasjon. (jeg finner selvfølgelig noen på google, men de fleste tar for seg (bare) litt for grunnleggende ting føler jeg). For eksempel, hvilke OS settings som typisk kan være verdt å endre fra default for avanserte brukere, optimalisering av ytelse, installasjon av midre åpenbare drivere (dvs. erstatte default drivere som fungerer, men ofte ikke er optimale), fjerning av bloatware / unødvendige services og "spy" settings I win10. Det er kjekt å kunne forholde seg til en oversikt for å huske å få med seg alt det viktige - og selv for avanserte brukere så er det sikkert mange viktige tips og triks som er langt fra åpenbare. Jeg kan jo bare nevne en ting jeg ikke visst om før relativt nylig - og det er at AHCI driverene du velger har ganske stor påvirking på ytelse. Default drivere fra windows 10 fungerte flott og riktig, men ved å velge optimale drivere fikk jeg nesten 30% bedre IOPS ytelse på SSDen min - hvilket er ingenting å fnyse av. Jeg kan legge med en link her til en guide for sistnevnte for andre interesserte: http://www.win-raid.com/t25f23-Which-are-the-quot-best-quot-Intel-AHCI-RAID-drivers.html Takke og bukker for alle linker (eller individuelle konkrete tips) som dere kan bidra med -Stigma Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366 Skrevet 18. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2016 Hei, Nå er det på tide med en opprydding av maskinparken, og å installere fresh OS er vel noe de fleste av os her sikker rimelig godt kjennt med, men det er mange elementer å tenke på både før og etter, og det er ikke lett å være rutinert på dette når det som regel går mange måneder (eller til og med år) mellom hver gang. I den forbindelse lurer jeg på om noen kjenner en god checklist/guide (for avanserte brukere) for ting du bør tenke over ved en fresh installasjon. (jeg finner selvfølgelig noen på google, men de fleste tar for seg (bare) litt for grunnleggende ting føler jeg). For eksempel, hvilke OS settings som typisk kan være verdt å endre fra default for avanserte brukere, optimalisering av ytelse, installasjon av midre åpenbare drivere (dvs. erstatte default drivere som fungerer, men ofte ikke er optimale), fjerning av bloatware / unødvendige services og "spy" settings I win10. Det er kjekt å kunne forholde seg til en oversikt for å huske å få med seg alt det viktige - og selv for avanserte brukere så er det sikkert mange viktige tips og triks som er langt fra åpenbare. Jeg kan jo bare nevne en ting jeg ikke visst om før relativt nylig - og det er at AHCI driverene du velger har ganske stor påvirking på ytelse. Default drivere fra windows 10 fungerte flott og riktig, men ved å velge optimale drivere fikk jeg nesten 30% bedre IOPS ytelse på SSDen min - hvilket er ingenting å fnyse av. Jeg kan legge med en link her til en guide for sistnevnte for andre interesserte: http://www.win-raid.com/t25f23-Which-are-the-quot-best-quot-Intel-AHCI-RAID-drivers.html Takke og bukker for alle linker (eller individuelle konkrete tips) som dere kan bidra med -Stigma Du har jo allerede pekt på viktige ting, og du virker som en oppegående fyr med peiling, men årelang erfaring har gjort at jeg i dag sitter med følgende tips: 1) Ikke installer Antivirus før du har installert alle windows oppdateringer. 2) Vedrørende Antivirus så har jeg den erfaring at altfor mange systemer ødelegger ytelsen til Windows. Bruker betalt versjon av symantec endpoint protection cloud. Du kan selvsagt bruke andre sikkerhetssystemer, men sørg for at ikke alt av unødvendige scannere er slått på. 3) Tidligere ør SSD diskene brukte man egen partisjon til swap. Dette er ikke nødvendig lenger. 4) Sørg for at indekseringen er slått på på de katalogene du ønsker. Anbefaler deg å slå av indekseringen mens du installerer filer, og heller slå den på når alt er ferdig. Dette sparer deg for unødvendig reindeksering. 5) Anbefaler deg å holde deg langt unna Internet Explorer. Det er nå min personlige mening og kan diskuteres. 6) La windows bruke sin egen foreslåtte drivere (om mulig) til skjermkortet helt til alle oppdateringer er installert. Så foretar du en clean install med siste skjermkort driver. 7) Hvis driverne til hovedkortet ditt er gamle, så installer de før du installerer oppdateringer. På den måten kan windows selv overskrive enkelte komponenter som det faktisk finnes bedre nyere drivere til. 8) Personlig bruker jeg SSD disker i RAID 5 eller 10. Husk å slette partisjoner på disse før du setter de i RAID. Da får du som regel kjørt TRIM på SSDene. Importer partisjonen på en annen PC, og slett SSD partisjonen. Bruk gjerne en dedikert RAID controller for ytterligere ytelse på bandbredden. 9) Til slutt anbefaler jeg å bruke lokal brukerkonto, slik at du ikke får noen innblanding av tidligere oppsett. Vel, det var mitt lille bidrag, Sikkert noen som vil argumentere for og imot, men dette er basert på mye erfaring. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2016 En basic huskeliste for meg er: 1. Last ned alle drivere, lagre disse på minnepenn, sørg for at alt et pakket ut, eller at du har et utpakkingsprogram klart til installasjon. Det viktigste er nettverksdriveren så du får hentet resten av driverne etter formatering. 2. Besøk ninite.com og lag en all in one installer, legg på minnepenn. 3. Last ned Unchecky, legg på minnepenn. 4. Eventuelt andre programmer (installers) du skal bruke på pc kopieres også til minnepenn. 5. Ta backup av Steam spill som krever mye plass så slipper du laste ned disse på nytt. 6. Bruk Gamesave Manager for å kopiere gamesaves til spill som ikke lagrer seg på Steam Cloud. 7. formater 8. Installer Windows 9. Legg inn drivere først, så programvare og spill. Husk Unchecky og Ninite Kanskje ikke nøyaktig det du spurte etter, men det er slik jeg gjør det, så tar jeg settings i windows etterhvert som det trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå