Gå til innhold

Tesla vil endre på radar for å hindre nye ulykker


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

"Dersom Teslas planer om å gjøre endringer i programvaren til Autopilot viser seg å fungere, kan de adressere problemet før etterforskningen avsluttes."

 

ja for da er jo hele problemet løst... :p

ja, det er jo det, i dette isolerte tilfellet. Og, tesla løser et problem som ikke skulle eksistert om amerikanerne tok sikkerhet for vogntog på alvor. Elon sine selskap er bare helt ekstremt fremoverlente og sikkerhetsbevisste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...og det er umulig for en datamaskin å takle uforutsette situasjoner slik et menneske kan.

Grunnen til dette er delvis fordi mennesker ofte handler irrasjonelt ved uforutsette situasjoner. I slike tilfeller er vanligvis datamaskinens handlemåte bedre. Se på f.eks ABS og ESP.

stabiliserende systemer og abs-systemer er like fullt ikke det som styrer bilen. Det gjør sjåføren, som blir asistert av automatikken. Den gjør ikke alt.

Lenke til kommentar

 

 

 

nå vil de endre på den ja... etter at noen daua..

 

Hva var grunnen til at de ikke hørte på disse rådene før?

 

alle robotmekanikere gjør det på denne måten med 3d-modeller.... -.-

Tesla driter i om noen dør pga dårlig teknologi, de skal kun ha reklame!

 

 

Det er en ganske drøy påstand.. 

norske forum = stort sett bare drøye påstander.

Det er bare å se i videoene nedenfor så ser man hvor utrolig dårlig autopiloten til Tesla er. Å lansere denne er å leke med menneskers liv, og fullstendig useriøst. Det er opplagt at de kun gjør det for reklamens del og for å skape et image av å være innovative.

 

Å skylde på at motlys gjorde at autopiloten ikke klarte å stoppe blir for dumt. Er ingen motlys i videoen linket under.

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er bare å se i videoene nedenfor så ser man hvor utrolig dårlig autopiloten til Tesla er. Å lansere denne er å leke med menneskers liv, og fullstendig useriøst. Det er opplagt at de kun gjør det for reklamens del og for å skape et image av å være innovative.

 

Å skylde på at motlys gjorde at autopiloten ikke klarte å stoppe blir for dumt. Er ingen motlys i videoen linket under.

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/

 

 

autopilot har kjørt 200 millioner miles med ett dødsfall, normalt går det rundt 60 i Norge og 100 verden rundt. Det er ingenting som tyder på at dette er en forverring, tvert i mot. 

 

Dette systemet takler ikke alle situasjoner, faktisk takler det få situasjoner derfor skal en hele tiden passe på selv. Dette har sjåføren skrevet under på, og i manualen står det faktisk spesifisert at bilen ikke håndterer stillestående objekter godt. Altså burde sjåføren vist at han kom til å få problemer med van'en på motorveien. Dette er en av bakdelene med radar. 

 

Bare det at du har to videoer av 200 millioner kjørte miles forklarer jo litt. 

 

Jeg bruker systemet hver dag, og brukes det som planlagt og en følger med selv er det helt problemfritt å bruke, faktisk veldig digg. 

 

Skal du begynne å klage bør du gjøre det på mercedes og bmw sine system, de taper mot Tesla i tester i ett sett. Men det får lite dekning.. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du begynne å klage bør du gjøre det på mercedes og bmw sine system, de taper mot Tesla i tester i ett sett. Men det får lite dekning.. 

Har det vært noen alvorlige ulykker med deres systemer? Verken BMW eller M-B har frontet semi-autonom teknologi i særlig stor grad. Sikkert smart, da systemene ennå er i betafasen. C&D har bl.a. testet slike systemer, men så er det også et blad/nettsted for bilinteresserte.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

Skal du begynne å klage bør du gjøre det på mercedes og bmw sine system, de taper mot Tesla i tester i ett sett. Men det får lite dekning.. 

Har det vært noen alvorlige ulykker med deres systemer? Verken BMW eller M-B har frontet semi-autonom teknologi i særlig stor grad. Sikkert smart, da systemene ennå er i betafasen. C&D har bl.a. testet slike systemer, men så er det også et blad/nettsted for bilinteresserte.

 

 

Nei og det har jeg heller ikke sagt, problemet er at systemene de leverer i dag er etter tester dårligere enn Tesla sine. Og nå er all oppmerksomhet rettet mot Tesla sitt system og om det er trygt eller ikke mens BMW og mercedes leverer ut sine, som leverer dårligere resultater og har mindre sannsynlighet for å bli forbedret ift hvordan de er laget. 

 

autofil testet også nettopp, mercedes sitt nye gikk på ett dundrende tap, dessverre. 

Lenke til kommentar

 

 

Skal du begynne å klage bør du gjøre det på mercedes og bmw sine system, de taper mot Tesla i tester i ett sett. Men det får lite dekning.. 

Har det vært noen alvorlige ulykker med deres systemer? Verken BMW eller M-B har frontet semi-autonom teknologi i særlig stor grad. Sikkert smart, da systemene ennå er i betafasen. C&D har bl.a. testet slike systemer, men så er det også et blad/nettsted for bilinteresserte.

 

 

Nei og det har jeg heller ikke sagt, problemet er at systemene de leverer i dag er etter tester dårligere enn Tesla sine. Og nå er all oppmerksomhet rettet mot Tesla sitt system og om det er trygt eller ikke mens BMW og mercedes leverer ut sine, som leverer dårligere resultater og har mindre sannsynlighet for å bli forbedret ift hvordan de er laget. 

 

autofil testet også nettopp, mercedes sitt nye gikk på ett dundrende tap, dessverre. 

 

Tviler på at særlig mange, såfremt de ikke er bilinteresserte, faktisk har fått med seg at BMW og M-B har tilsvarende løsninger. Har også inntrykk at slike systemer ikke brukes like aktivt hos deres førere som blant Tesla sine. Sikkert fordi de bare fungerer sånn passe. Det er også primært Tesla som markedsfører dette aktivt i media, og da er det naturlig at mesteparten av oppmerksomheten rettes mot de.

Lenke til kommentar

 

 

Tviler på at særlig mange, såfremt de ikke er bilinteresserte, faktisk har fått med seg at BMW og M-B har tilsvarende løsninger. Har også inntrykk at slike systemer ikke brukes like aktivt hos deres førere som blant Tesla sine. Sikkert fordi de bare fungerer sånn passe. Det er også primært Tesla som markedsfører dette aktivt i media, og da er det naturlig at mesteparten av oppmerksomheten rettes mot de.

 

 

mercedes er da svært aktiv om dagen, om en følger med på deres PR. Men klart de ikke har reklamert mye før, de har jo ikke hatt systemet klart. Det starter nå, foruten S-klasse til "millioner" som har hatt det en stund, men som iallefall var håpløst. 

 

Poenget er uansett at en bør ikke bekymre seg særlig for Tesla sitt system, kjørte mil viser at det er ganske irrasjonelt å tenke slik. Det en dog bør bekymre seg for er menneskelige førere, både med og uten autopilot. De er håpløse de.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

En kan mene hva en vil om systemet, men det er ingen tvil om at det er tesla som er fremoverlente her og som gjør alt de kan for å få systemet (og dermed betydelig tryggere trafikk) til å bli allemannseie. MB, BMW & Co synes sikkerhet bare hører til hos eliten...

Lenke til kommentar

En kan mene hva en vil om systemet, men det er ingen tvil om at det er tesla som er fremoverlente her og som gjør alt de kan for å få systemet (og dermed betydelig tryggere trafikk) til å bli allemannseie. MB, BMW & Co synes sikkerhet bare hører til hos eliten...

Strengt tatt er samtlige tilgjengelige Tesla-modeller i Premium-segmentet, og egentlig ikke beregnet på allmuen. Det er bare særnorske regler som gjør de tilgjengelig for hvermansen her. ;)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

En kan mene hva en vil om systemet, men det er ingen tvil om at det er tesla som er fremoverlente her og som gjør alt de kan for å få systemet (og dermed betydelig tryggere trafikk) til å bli allemannseie. MB, BMW & Co synes sikkerhet bare hører til hos eliten...

Strengt tatt er samtlige tilgjengelige Tesla-modeller i Premium-segmentet, og egentlig ikke beregnet på allmuen. Det er bare særnorske regler som gjør de tilgjengelig for hvermansen her. ;)

 

Tesla er klokkeklare på at folkemodellen Model 3 skal få samme autopilot som Model S og Model X. Er MB, BMW & Co like klokkeklare?

Lenke til kommentar

 

En kan mene hva en vil om systemet, men det er ingen tvil om at det er tesla som er fremoverlente her og som gjør alt de kan for å få systemet (og dermed betydelig tryggere trafikk) til å bli allemannseie. MB, BMW & Co synes sikkerhet bare hører til hos eliten...

Strengt tatt er samtlige tilgjengelige Tesla-modeller i Premium-segmentet, og egentlig ikke beregnet på allmuen. Det er bare særnorske regler som gjør de tilgjengelig for hvermansen her. ;)

 

 

Pr i dag ja :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En kan mene hva en vil om systemet, men det er ingen tvil om at det er tesla som er fremoverlente her og som gjør alt de kan for å få systemet (og dermed betydelig tryggere trafikk) til å bli allemannseie. MB, BMW & Co synes sikkerhet bare hører til hos eliten...

Strengt tatt er samtlige tilgjengelige Tesla-modeller i Premium-segmentet, og egentlig ikke beregnet på allmuen. Det er bare særnorske regler som gjør de tilgjengelig for hvermansen her. ;)

 

Tesla er klokkeklare på at folkemodellen Model 3 skal få samme autopilot som Model S og Model X. Er MB, BMW & Co like klokkeklare?

 

MB, BMW & Co har vel ca. 1.5-2 år på seg før Model 3 er her, så mye kan skje i mellomtiden. Jeg prøver ikke å henge ut Tesla på noen måte, men innimellom er det greit å bli minnet på at Tesla foreløpig er en ren Premium-bil. Derav denne: ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig alternativet til Tesla sin måte å utvikle Autopiloten på?

 

"Alle" er enige om at selvkjørende biler må komme.

 

Mange av bilprodusentene har jobbet med dette i flere år allerede.

 

Politikere ønsker dette for å få ned ulykker og også spare enorme summer i bedre utnyttelse av veiene. Eu har f eks  en plan om autonome biler 

 

 

https://circabc.europa.eu/sd/a/a68ddba0-996e-4795-b207-8da58b4ca83e/Discussion%20Paper%C2%A0-%20Roadmap%20on%20Highly%20Automated%20Vehicles%2008-01-2016.pdf

 

Nivå 1 på side fem her er utstyr som cruisekontroll og ABS. Tesla er etter min mening et sted mellom nivå 2 og 3.

 

Det er her overskriften på artikkelen blir litt spekulativ. Tesla har sagt som alle andre at det er en utvikling mot nivå 5, helt selvkjørende som er målet. Det er imidlertid mye som må gjøres for å komme dit både på hardware og software.

 

En av de tingene som det ikke er mulig å hoppe over er innsamling av en enorm mengde data fra virkelig trafikk, som danner grunnlag for forbedringer i små steg. Du kan simulere og ta forutsetninger, men i den virkelige trafikken vil det oppstå en stor mengde situasjoner det ikke var mulig å simulere eller tenke seg til.

 

Der tesla skiller seg fra de andre er ved å ha funnet en måte å samle like mye data på dager som Google gjør over flere år. De andre går det anda tregere med. De ønsker ikke å somle til engang etter 2030 slik Eu ser ut til å tro er nødvendig.

 

Det viktige spørsmålet er om det er tryggere med en uten. Vi har allerede en hel mengde systemer i bilene som er der for å beskytte oss, men som i en gitt situasjon kan drepe oss. Både airbager og sikkerhetsbelter er eksempler på utstyr som skader. Det er vel ingen som idag ville mene det er riktig å forby dem, da de redder et betydelig antall liv.

 

Dette er Teknisk ukeblad sin del av forumet, her bør det kunne forventes en forståelse for at det ikke lages statistikk ut av enkelt tilfeller.

 

Som nevnt over målet og kravet til nivå 5 må være at det er betydelig bedre og sikrere enn menneskelige sjåfører. Men at dette skal være det første sikkerhetssystemet med krav om absolutt 100% feilfrihet blir både dumt og umulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...