Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva i all verden har skjedd med meg?

Anbefalte innlegg

Jeg velger å poste denne som anonym da jeg ikke vil bli relatert med brukeren min til det jeg skriver her.

Nå de siste dagene har det skjedd noe utrolig merkelig med meg. Det startet med at jeg lå for å sove. Jeg merket plutselig at jeg følte meg veldig avslappet. Ganske normalt tenker kanskje dere, men jeg følte meg liksom litt mer tilfreds en vanlig. 

De neste dagene poppet den samme tanken i hodet flere ganger når jeg slappet av. Tenkte egentlig noe særlig mer over det, men nå idag skjedde det noe helt spessielt. Jeg lå egentlig bare å slappet av i sofaen og hørte på litt musikk i bakgrunnen. Plutselig tenkte jeg over hvor bra lyden ifra anlegget var(Jeg har alltid vært intressert i lyd og har investert like mye i stereo som mannen i gata bruker på en bil. Men den store forskjellen var at jeg istedet for å lytte etter "feil"(f.eks pga akustiske utfordringer) med lyden følte jeg at jeg genuint klarte å nyte den. Jeg følte meg rett og slett mindblown over hvor bra det hørtes ut.

Men det er ikke det eneste, jeg "lærte" meg plutselig å overføre dette tankemønsteret til alt annet også. Sålenge jeg kan huske har jeg alltid tenkt over ting jeg sier, når jeg er med andre folk, dette fordi hva andre synes om meg alltid har vært veldig viktig for meg. Selv om jeg føler jeg er godt likt i de fleste sosiale miljøer. Nå i ettertid kan jeg egentlig enkleste det som at jeg klarer å være meg selv. Jeg sier det jeg tenker istedet for det jeg tror mottaker vil høre.

En annen ting er sex. Jeg har alltid slitt med potensproblemer, spessielt med damer. Ikke at jeg ikke fikk den opp, men at den var litt sånn halvslapp og jeg måtte konsentrere meg for å klare å gjennomføre et vanlig samleie. Blitt mye kleine opplevelser... . Har hatt sex med ganske mange jenter, jeg har aldri klart å være avslappet og virkelig nyte det. Men nå er det helt annerledes, sex er en helt ny verden for meg.

Som dere sikkert skjønner har dette snudd livet mitt på hodet. Jeg føler meg faktisk lykkelig og tilfreds med livssituasjonen min idag. Jeg føler alle sanser har forandret seg til det bedre. Jeg har mer energi. Ja jeg ble rett og slett iløpet av en time en helt ny person.

Jeg skjønner jo at jeg må ha hatt et psykisk problem, men jeg er litt nyskjerrig på hva som kan ha utgjort at det ble borte. Eller ganske mange siden så og si alt har forandret seg for meg?

Jeg har prøvd å tenke litt over hva som kan ha gjort det, fordi jeg har tydeligvis hatt disse psykiske problemene sålenge jeg kan huske, uten å ha vært klar over det.

-Jeg har begynt på allergimedisin, har misstenkt lenge at jeg hadde pollenallergi. Kjøpte en pakke med reseptfrie allergimedisiner på butikken og begynte med disse

- Jeg kjøpte min første egne leilighet i våres, noe som gjør at jeg endelig har fått den spacen rundt meg jeg trenger for å slappe av.

- Jeg har eksperimentert med psykedelia 3-4 ganger iløpet av det siste halve året.

- Fått opp igjen kontakten med noen gamle kamerater fra ungdomskolen.

Dette er de eneste tingene jeg kan tenke meg at kan ha påvirket meg til det som har skjedd. Er litt nyskjerrig på andres tanker om det som skjedde, som dere sikkert skjønner var det en veldig spessielt oppleves, og en følelse som er 100 ganger bedre enn å vinne i lotto.

Anonymous poster hash: 5030e...ae1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting som tyder på at det går over. Jeg er også mye bedre fysisk form en for bare noen uker siden. Jeg trener styrke 4 ganger i uken, så vet gått hvordan den fysiske formen min er og jeg klarte f.eks nå planken dobbelt sålenge som jeg gjorde for bare en uke siden. Puist og alt føles mye bedre. Så jeg mistenker at jeg kanskje har en form for allergi og har hatt fysiske plager som følge av dette som har gjort at jeg ikke har følt meg bra psykisk. Jeg har også mye mer energi, og ting som før føltes som et ork tenker jeg ikke over en gang.

Lenke til kommentar

Fortsett med det livet du lever akkurat nå så skal du nok se at dette vedvarer. Du har ordnet opp i ting og tatt steg for en bedre hverdag. Du får igjen for det når du minst venter det. Som når du lå i sengen og alt føltes bra. Du har fått skylt ut dritten i systemet kan man si.

Ikke ta på deg noe ekstra stress, unngå tungt økonomisk ansvar som lån, ikke velg feil kjæreste / partner / venner.

Nyt sommeren og livet, la det være så enkelt som du kan.

Jeg har hatt slike "euforiske" episoder over lengre tid, følte at alt bare var riktig i livet en veldig lang stund. Men, klarte å kjøre utfor ved å ta feil valg (som føltes riktig der og da) men som har bitt meg i ræva nå, og gnagd på lykken min i flere år slik at jeg har blitt utbrent og "mistet meg selv".

Lykke til. Hold det enkelt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg litt om den gangen jeg ble manisk/psykotisk.

Man er jo ikke særlig selvreflekterende ved en slik episode. Kanskje i ettertid?

Virker som trådstarter heller opplever akutt selvtilfredshet, er beruset av sommersola eller har en "motivational spike".

Uansett hva det er bør han jo ri denne bølgen, nyte livet og trene hardt for da kommer det veldig fort nye bølger med høye topper og lave bunner.

Lenke til kommentar

Minner meg litt om den gangen jeg ble manisk/psykotisk.

Man er jo ikke særlig selvreflekterende ved en slik episode. Kanskje i ettertid?

Virker som trådstarter heller opplever akutt selvtilfredshet, er beruset av sommersola eller har en "motivational spike".

Uansett hva det er bør han jo ri denne bølgen, nyte livet og trene hardt for da kommer det veldig fort nye bølger med høye topper og lave bunner.

Som du sier, i ettertid ja. TS ser ut til å ha mer innsikt enn det jeg hadde den gangen. Men når jeg var manisk så følte jeg alt ble forsterket og alt var så fantastisk.

Får bare håpe han er frisk og at det vedvarer som du sier. Jeg synes det høres litt 'for godt til å være sant' - let's hope I'm wrong.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det føles ikke som en motivational spike, det føles mer genuint som om jeg har funnet den indre roen, sluppet alt stress og lært meg å nyte øyeblikket jeg er i istedet for å hele tiden sikte på noe fremover slik jeg har gjort før. Før hadde jeg alltid 

Lån, stress og psykiske belastninger skal jeg holde meg langt unna, for denne bølgen vil jeg flyte på sålenge som mulig. Jeg er heldigvis allerede godt etablert og i en solid jobb selv om jeg er relativt ung, så ingenting som tilsier at jeg skal møte på noen flere dumper som slår meg tilbake til dit jeg var. 

Denne lykkerusen har også gitt meg en helt annen utstråling, jeg merker at alle rundt meg oppfører seg annereledes mot meg. F.eks når jeg står med ukjente i heisen så kommer vi automatisk i prat osv, dette skjedde aldri før og det kan ikke være tilfeldig. At jeg får så mye mer positiv feedback sosialt gjør jo at jeg bare føler meg ennå bedre igjen. Jeg føler meg fortsatt som jeg vant eurojackpotten for 5 minutter siden. 

Lenke til kommentar

Høres ut som ettereffekter av psykedelika. Hva brukte du?

3-4 ganger iløpet av siste halvår betyr sannsynligvis 4 ganger. Du bør ikke ta det for hyppig.

Og du burde starta innlegget med at du har brukt psykedelika nylig. Dette er sannynligvis årsaken til at du nå føler noe "uvanlig". Og det vet du. Så hvorfor spør du egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen enkle spørsmål?

Hvor gammel var du da du la merke til problemene dine?

Hvor gammel er du nå? Hvor lenge har du vært uten problemer?

Jeg fant det ut når jeg pistet denne tråden og jeg er nå 24 år. Når jeg tenker tilbake har jeg vel hatt disse problemene siden jeg var 12. Hadde et par år med mobbing. Legen mener jeg er bipolar, men hvordan forklarer det de store forandringene i fysikken min? Har lagt på meg mye muskler selv om jeg trener mindre. Holdningen har blitt bedre og jeg puster lettere. Humøret mitt er ustabilt ja, men sålenge jeg lytter til kroppen er humøret på topp hele tiden selv om det flater ut mer. Føler meg "som før" nå men har beholdt de sosiale egenskapene, jeg har sunne verdier her i livet, går ikke å puler masse damer selv om jeg kan nå som jeg har lært meg hvordan. Gir ikke helt mening i mitt hodet, men tiden vil vise. Rotete tekst, men skriver på tlf, så dere får ha meg unnskyldt.:)

Lenke til kommentar

Noen enkle spørsmål?

Jeg fant det ut når jeg pistet denne tråden og jeg er nå 24 år. Når jeg tenker tilbake har jeg vel hatt disse problemene siden jeg var 12. Hadde et par år med mobbing. Legen mener jeg er bipolar, men hvordan forklarer det de store forandringene i fysikken min? Har lagt på meg mye muskler selv om jeg trener mindre. Holdningen har blitt bedre og jeg puster lettere. Humøret mitt er ustabilt ja, men sålenge jeg lytter til kroppen er humøret på topp hele tiden selv om det flater ut mer. Føler meg "som før" nå men har beholdt de sosiale egenskapene, jeg har sunne verdier her i livet, går ikke å puler masse damer selv om jeg kan nå som jeg har lært meg hvordan. Gir ikke helt mening i mitt hodet, men tiden vil vise. Rotete tekst, men skriver på tlf, så dere får ha meg unnskyldt. :)

Jeg tror at du kanskje har blitt mer stabil i både kropp og hode , dette er noe som effektene av trening bidrar til, men også alder. Vi menn har en plass som du sikkert oppdaget med store og intense forandringer fra ca pre-pubertet til vi er noen og tyve år gamle , i denne perioden er vi under mange forandringer og dette kan selvsagt ha påvirket deg.

Det som er viktig nå er at du tar vare på de positive endringene dine og prater med jevne mellomrom med venner og bekjente og forhører deg også med dem om hvordan de oppfatter deg, det vil trolig hjelpe om du skulle endre deg i en negativ rettning eller tilbake der du var før. 

Personlig tror jeg heller at du nå har fått til stabilitet , men fortsett og trene i moderat mengde og kos deg med livet, fokuser på det positive og ikke tenk for mye på det negative.

Lenke til kommentar

Noen enkle spørsmål?

Jeg fant det ut når jeg pistet denne tråden og jeg er nå 24 år. Når jeg tenker tilbake har jeg vel hatt disse problemene siden jeg var 12. Hadde et par år med mobbing. Legen mener jeg er bipolar, men hvordan forklarer det de store forandringene i fysikken min? Har lagt på meg mye muskler selv om jeg trener mindre. Holdningen har blitt bedre og jeg puster lettere. Humøret mitt er ustabilt ja, men sålenge jeg lytter til kroppen er humøret på topp hele tiden selv om det flater ut mer. Føler meg "som før" nå men har beholdt de sosiale egenskapene, jeg har sunne verdier her i livet, går ikke å puler masse damer selv om jeg kan nå som jeg har lært meg hvordan. Gir ikke helt mening i mitt hodet, men tiden vil vise. Rotete tekst, men skriver på tlf, så dere får ha meg unnskyldt. :)

Jeg tror at du kanskje har blitt mer stabil i både kropp og hode , dette er noe som effektene av trening bidrar til, men også alder. Vi menn har en plass som du sikkert oppdaget med store og intense forandringer fra ca pre-pubertet til vi er noen og tyve år gamle , i denne perioden er vi under mange forandringer og dette kan selvsagt ha påvirket deg.

Det som er viktig nå er at du tar vare på de positive endringene dine og prater med jevne mellomrom med venner og bekjente og forhører deg også med dem om hvordan de oppfatter deg, det vil trolig hjelpe om du skulle endre deg i en negativ rettning eller tilbake der du var før.

Personlig tror jeg heller at du nå har fått til stabilitet , men fortsett og trene i moderat mengde og kos deg med livet, fokuser på det positive og ikke tenk for mye på det negative.

Det er litt det samme jeg føler. Men jeg var uten tvil litt manisk når jeg startet denne tråden, men ting begynner å falle på plass. Hukommelsen er dårlig og jeg er litt distre, Familien min virker overlykkelige etter å ha sett utviklingen min og har blitt skikkelig livsnytere, og det føles utrolig bra. Er på psykiatri nå men slipper nok snart ut. Føles som jeg har et fantastisk liv forran meg og at hele mitt tidligere liv, inkludert psykosen har vært med på å forme de holdningene og verdiene jeg har idag. Jeg har rett og slett et fantastisk liv i møte, og lottovinnere kan ta seg en bolle :) ?

Lenke til kommentar

Sebby, du hadde rett. :)

;)
Tror jeg har møtt deg før? Hvis du er intr. Kunne vi møttes og delt noen erfaringer? Kan sende deg pm isåfall :)

Å? Har du? Send meg gjerne en PM ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...