Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Jobben er å søke jobb - man kan søke jobb, oppsøke arbeidsgivere i hele landet, ikke bare der du bor. Det er til og med ett krav om at man skal være villig til å flytte på seg for å få jobb. (det har vært litt fram og tilbake på denne regelen, men du skjønner poenget) TS har selv sagt at han var der for å treffe sin kjære, ikke søke jobb. Så hva er det du holder på med egentlig? Det står ganske greit forklart hvordan en har rett til penger ved reise, og TS går ikke under noen av de som jeg har vist deg. Hjemmekontor er ikke ensbetydende med at du må være hjemme der du bor. Har selv hatt hjemmekontor og vært på helt andre kanter av landet. Hans hjemmekontor er hele landet iom han kan søke overalt og gjerne oppsøke arbeidsgiverne selv. Hjemmekontor er når du er hjemme, sitter du en annen plass å jobber så jobber du på en annenplass. Det ligger liksom litt i ordet, vet du. Uansett, saken er ganske klar. Får håpe for TS sin del at saksbehandler er grei. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/frav%C3%A6r-p%C3%A5-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap I utgangspunktet har du ikke rett på AAP når du har feriefravær. Greit nok det, men spørsmålet er om trådstarter har "vært på ferie" eller ikke. At "saken er ganske klar" kan man vel kun si om man synes det er greit å treffe konklusjoner basert på minimal info. Endret 17. juli 2016 av Belfaborac 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/frav%C3%A6r-p%C3%A5-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap I utgangspunktet har du ikke rett på AAP når du har feriefravær. Greit nok det, men spørsmålet er om trådstarter har "vært på ferie" eller ikke. At "saken er ganske klar" kan man vel kun si om man synes det er greit å treffe konklusjoner basert på minimal info. Her er tilfellene hvor en kan reise vekk og allikevel få penger av NAV, hvilke faller TS inn under mener du? Du har avklart med NAV at aktiviteter eller annen oppfølging fra NAV ikke er aktuelt for deg i perioden. Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske. NAV har lagt inn en friperiode fra et arbeidsrettet tiltak i aktivitetsplanen din. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Har ingen anelse, for jeg vet ikke når og hvor lenge trådstarter var borte. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Har ingen anelse, for jeg vet ikke når og hvor lenge trådstarter var borte. Det er ingen tidsbegrensning, om du leser infoen... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) TS har selv sagt at han var der for å treffe sin kjære, ikke søke jobb. Så hva er det du holder på med egentlig? Det står ganske greit forklart hvordan en har rett til penger ved reise, og TS går ikke under noen av de som jeg har vist deg. Ja, men han sitter ellers hjem og råtner i leiligheten. Hva holder han på med der da? Er ferie definert av å besøke sin kjære? Bor denne 10min unna, så kan du ikke besøke? Mener du virkelig man ikke kan besøke sin kjære hvis man ikke bor sammen? For man må jo reise dit. Hjemmekontor er når du er hjemme, sitter du en annen plass å jobber så jobber du på en annenplass. Det ligger liksom litt i ordet, vet du. Tja, jeg vet ikke det - jeg kaller det hjemmekontor iom man er bort fra jobbsted. Man styrer det selv, bare jobben blir gjort. Jeg sitter ikke hjemme når jeg kan være på hytta til naboen å jobbe f.eks (hvis vi har planlagt fisking, jakt osv - selvfølgelig blir jobben gjort, men man er da stasjonært slik at man umiddelbart kan gå over til hobby istedet for å bruke tid på å komme seg dit.) Siterer fra nett: – Det å arbeide vekk fra kontoret, kall det hjemmekontor, mobilt eller virtuelt arbeid, øker veldig i Europa. Endret 17. juli 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Føler jeg snakker med en gjeng Nav saksbehandlere her. Man kan ikke sitte å søke jobb hele dagen, så mange jobber i nærheten finner du ikke. Hva gjør man med resten av tiden? Drit i det, det er ingens jobb å fortelle meg hva jeg gjør i hverdagen. Jeg har i grunnen fått svar på hva jeg spurte om. Jeg kan ikke regne med å få noe tilbake, men skal prøve å komme til enighet med drittkjærringa uansett. Faktisk så finnes mer enn nok jobber i de fleste byer å tettsteder i landet til å sitte i månedsvis og årsvis 7,5 timer daglig å søke jobb. Nei, det er ikke alle som er utlyst, faktisk er de fleste stillinger ikke utlyst i det hele tatt. Men når man faktisk har 60% av tidligere lønn kan man vel også forvente at man faktisk bruker minst 4 timer daglig også til å søke jobb... dessverre er det svært få som gjør akkurat dette men å i tillegg sutre når man blir trekt i dagpenger av opplagte grunner blir i min øyne dumt. Det å finkjemme hvilke rettigheter man har samtidig som man hopper bukk over forpliktelsene sier litt om holdningen man har til NAV. Endret 17. juli 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Ja, men han sitter ellers hjem og råtner i leiligheten. Hva holder han på med der da?Er ferie definert av å besøke sin kjære? Bor denne 10min unna, så kan du ikke besøke? Mener du virkelig man ikke kan besøke sin kjære hvis man ikke bor sammen? For man må jo reise dit. Det er ikke jeg som setter reglene, så det får du ta med NAV. Poenget er at han skal være tilgjengelig for NAV og gjøre det som de har avtalt. Han må følge deres retningslinjer, noe han ikke har gjort og konsekvensen er trekk i "lønn". Tja, jeg vet ikke det - jeg kaller det hjemmekontor iom man er bort fra jobbsted. Man styrer det selv, bare jobben blir gjort. Jeg sitter ikke hjemme når jeg kan være på hytta til naboen å jobbe f.eks (hvis vi har planlagt fisking, jakt osv - selvfølgelig blir jobben gjort, men man er da stasjonært slik at man umiddelbart kan gå over til hobby istedet for å bruke tid på å komme seg dit.) Siterer fra nett: – Det å arbeide vekk fra kontoret, kall det hjemmekontor, mobilt eller virtuelt arbeid, øker veldig i Europa. Jaja, jeg sier iallefall ikke at jeg er på hjemmekontoret når jeg sitter ombord i en båt eller på en rig og gjør noe arbeid.. Jeg sier jeg har hjemmekontor når jeg jobber hjemme. Men nå er vi langt i fra topic her. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Det er ikke jeg som setter reglene, så det får du ta med NAV. Poenget er at han skal være tilgjengelig for NAV og gjøre det som de har avtalt. Han må følge deres retningslinjer, noe han ikke har gjort og konsekvensen er trekk i "lønn". Du sier vel at det er ferie å besøke sin kjære. Han hadde vel tlf med og kan enkelt møte opp dagen etter, så han er tilgjengelig. NAV vet ikke om han har drevet oppsøkende jobbsøk eller hva han har gjort der - ikke skjønner jeg hvordan de vet at han engang har vært der. Mulig IP ved meldekort, men det er ikke en holdbar kontroll i det hele tatt. Endret 17. juli 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Du sier vel at det er ferie å besøke sin kjære. Han hadde vel tlf med og kan enkelt møte opp dagen etter, så han er tilgjengelig. NAV vet ikke om han har drevet oppsøkende jobbsøk eller hva han har gjort der - ikke skjønner jeg hvordan de vet at han engang har vært der. Mulig IP ved meldekort, men det er ikke en holdbar kontroll i det hele tatt. Du får gjerne sitere meg hvor jeg sier akkurat det, men å reise vekk for å være med sin kjære er noe jeg definerer som ferie/ikke arbeid. Hvorfor fortsetter du synsingen egentlig? Det er ganske klare retningslinjer, og TS er ikke innenfor. Det eneste han kan håpe på nå er at de er greie med han. Selv om du mener han kan lyve og si han var på jobbjakt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Du får gjerne sitere meg hvor jeg sier akkurat det, men å reise vekk for å være med sin kjære er noe jeg definerer som ferie/ikke arbeid. Mente reise, ikke ferie. (sorry) Edit: Om ens kjære har vært i hjemmet, så er vel ikke det akkurat jobb heller? Hvorfor fortsetter du synsingen egentlig? Det er ganske klare retningslinjer, og TS er ikke innenfor. Det eneste han kan håpe på nå er at de er greie med han. Selv om du mener han kan lyve og si han var på jobbjakt. Synsing? Er det ikke det du også gjør - synser om hva reglene sier. Ser du siterer reglene, men ser ingen plass det er definert lengden av reise. Så hvor er de klare retningslinjene. For du må vel være enig i at man ikke med reglene pr def nekter at man kan besøke sine nærmeste - de må komme på besøk til deg? Hvor langt unna kan man være - kan man gå seg en lang tur med hundene - slik jeg gjør. Kunne jeg gått mine faste turer på noen timer? Jeg syns ikke reglene er så soleklare Jeg mener ikke at han skal lyve, men at NAV bare kan kutte slik når de ikke vet grunn til reisen og ikke har vært i god dialog med han, syns jeg er kritikkverdig. Selvfølgelig kan man jo søke jobb andre plasser i landet - dette skal og bør NAV vite. Man skal være tilgjengelig ... men hvor er denne grensen på dine såkalte klare retningslinjer. Har du et klart svar på det - er det på 10min, 1 time, 6timer, 12timer, 24t eller hva? Endret 17. juli 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Du får gjerne sitere meg hvor jeg sier akkurat det, men å reise vekk for å være med sin kjære er noe jeg definerer som ferie/ikke arbeid. Mente reise, ikke ferie. (sorry) Edit: Om ens kjære har vært i hjemmet, så er vel ikke det akkurat jobb heller? Hvorfor fortsetter du synsingen egentlig? Det er ganske klare retningslinjer, og TS er ikke innenfor. Det eneste han kan håpe på nå er at de er greie med han. Selv om du mener han kan lyve og si han var på jobbjakt. Synsing? Er det ikke det du også gjør - synser om hva reglene sier. Ser du siterer reglene, men ser ingen plass det er definert lengden av reise. Så hvor er de klare retningslinjene. For du må vel være enig i at man ikke med reglene pr def nekter at man kan besøke sine nærmeste - de må komme på besøk til deg? Hvor langt unna kan man være - kan man gå seg en lang tur med hundene - slik jeg gjør. Kunne jeg gått mine faste turer på noen timer? Jeg syns ikke reglene er så soleklare Jeg mener ikke at han skal lyve, men at NAV bare kan kutte slik når de ikke vet grunn til reisen og ikke har vært i god dialog med han, syns jeg er kritikkverdig. Selvfølgelig kan man jo søke jobb andre plasser i landet - dette skal og bør NAV vite. Man skal være tilgjengelig ... men hvor er denne grensen på dine såkalte klare retningslinjer. Har du et klart svar på det - er det på 10min, 1 time, 6timer, 12timer, 24t eller hva? yeez glad jeg ikke er saksbehandleren din... 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 yeez glad jeg ikke er saksbehandleren din... Jeg er i jobb jeg, så det trenger du ikke. Men klare svar utifra reglene har du ikke, du synser bare 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 yeez glad jeg ikke er saksbehandleren din... Jeg er i jobb jeg, så det trenger du ikke. Men klare svar utifra reglene har du ikke, du synser bare Overraskende 2 Lenke til kommentar
tven Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Syns problemstillingen her ikke er klar. Nå har jeg ikke giddet å finlese 3 sider, men nøyet meg med å skumme igennom de. Nav veilederen din har ikke rett til å endre meldekortet ditt uten ditt samtykke. Hvis det er tilfellet her så klag. Hvis du skulle vært på et tiltak, møte osv og ikke møtte opp så risikerer du trekk i ytelse. Da skal det fattes vedtak om dette. Hvis du skal reise vekk over lengre tid så gi beskjed til saksbehandleren og si at du kan søke jobber på det nye stedet. Hvis dette ikke går i orden så kan du melde flytting til folkeregisteret til det nye stedet du skal oppholde deg. Men hvis du vil ha skikkelig hjelp fra forumet så kan du kanskje si litt om vedtaket du har fått, paragrafene som gjør at du har fått redusert 50% av utbetalingen osv. Hvis du bare ønsker å klage og syte på nav så skal du få gjøre det i fred for meg. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Overraskende Sånn blir enkelte når man er tom for saklige svar. Btw så var jeg på NAV for endel år siden. Før jeg gjorde noe, så kontaktet jeg saksbehandler istedet for at det skulle bli noe krøll. Jeg ville gjerne dra til utlandet i ferien. Noe jeg ikke fikk, da måtte det være særskilte grunner for det ble jeg fortalt. Men jeg kunne dra i hele Norge uten at dette var noe problem, så fram til at jeg kunne avbryte ferien asap og stille opp hvis det skulle dukke opp noe. Nå vet jeg ikke om reglene er endret siden den gangen, eller om det er saksbehandlers tolkning av samme regler på tilgjengelighet. Endret 17. juli 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Merkelig hvordan man plutselig blir usikker på om å lufte hunden kan regnes som en ferie... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Merkelig hvordan man plutselig blir usikker på om å lufte hunden kan regnes som en ferie... Feil, det er snakk om å være tilgjengelig - hvor kjapt skal man kunne stille opp. Om det er å lufte hunden i noen timer, eller besøke de nærmeste hvis dette tar noe tid (en fordel å lese det som står) 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Jeg har lest det som står, men det er jo lov å tenke så vidt logisk også. Men, det burde kanskje vært definert ert par tusen eksempler over gjøremål som regnes som ferie og ikke. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Hva er egentlig reell arbeidssøker - er det ikke en som søker jobb? Så da er vel 'sitte hjem og råtne i leiligheten' likestilt med å besøke sin kjære en annen plass i landet, skulle jeg tro. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå