Gå til innhold

Problemer med Nav

Stormwolf

Anbefalte innlegg

Har ikke peiling på hva dette kommer under, så dere må gjerne flytte tråden om den hører til et annet sted.

Har fått en kjæreste som bor et stykke unna, og jeg har dratt dit 2 ganger for å møte henne. Et langdistanse forhold som er basert på meldinger og telefonsamtaler dør kjapt ut. Men Nav har funnet ut av dette, og har trukket meg 50% på forrige meldekort, og vil sikkert gjøre det samme denne gangen. Dette og reisepengene har tar fullstendig knekken på økonomien min. Har alltid balansert ting så jeg ikke trenger å mase på Nav om noe som helst, men nå havner jeg i en krisesituasjon. 

Skjønner ikke hva jeg har gjort galt. Når man ikke har noen prospekter i sikte, og er i et forhold, så må man for faen kunne flytte på seg så lenge man betaler for det selv og er raskt tilgjengelig om noe skulle oppstå. Dette forholdet kan også føre til at jeg flytter til en større plass med nye jobbmuligheter, men Nav vil bare at jeg sitter og sturer i leiligheten min og ikke gjør den dritt. Er det noe jeg kan si eller gjøre for å få dette til å fungere? Helt absurd at dette er et problem.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling på hva dette kommer under, så dere må gjerne flytte tråden om den hører til et annet sted.

Har fått en kjæreste som bor et stykke unna, og jeg har dratt dit 2 ganger for å møte henne. Et langdistanse forhold som er basert på meldinger og telefonsamtaler dør kjapt ut. Men Nav har funnet ut av dette, og har trukket meg 50% på forrige meldekort, og vil sikkert gjøre det samme denne gangen. Dette og reisepengene har tar fullstendig knekken på økonomien min. Har alltid balansert ting så jeg ikke trenger å mase på Nav om noe som helst, men nå havner jeg i en krisesituasjon. 

Skjønner ikke hva jeg har gjort galt. Når man ikke har noen prospekter i sikte, og er i et forhold, så må man for faen kunne flytte på seg så lenge man betaler for det selv og er raskt tilgjengelig om noe skulle oppstå. Dette forholdet kan også føre til at jeg flytter til en større plass med nye jobbmuligheter, men Nav vil bare at jeg sitter og sturer i leiligheten min og ikke gjør den dritt. Er det noe jeg kan si eller gjøre for å få dette til å fungere? Helt absurd at dette er et problem.

Om du reiser vekk slik at du ikke er tilgjengelig for NAV så skal du jo åpenbart ikke ha "lønn". Blir litt som om du hadde hatt en jobb og dro fra den, de hadde ikke betalt deg de heller

Lenke til kommentar

Men jeg har jo ikke "jobb" Sitter jo bare i leiligheten og ikke gjør den dritt. Nå har jeg tatt et steg i rett retning som kan føre til at livsituasjonen min vil endres på sikt, og Nav lar seg ikke vente på før de totalt saboterer det.

Skjønner naturligvis hva du vil fram til, men syns ikke det er holdbart at folk ikke får ha et liv så lenge de mottar penger fra nav.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

Oppdaget det først i dag, og har litt panikk. Skal kontakte dem i morgen, men håpte på noen har lignende erfaringer og måter å håndtere situasjonen på. Mulig jeg har noen rettigheter, men nekter å tro at nav vil informere meg om dem.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

Det skal i grunn holde at enn oppholder seg i Norge, men er tilgjengelig Asap.

Eksempel, det skal ikke gjøre noe at du tar en båttur men jollen din sålenge du har mobilen med og kan møte dem asap (dagen etter eller så)

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg har jo ikke "jobb" Sitter jo bare i leiligheten og ikke gjør den dritt. Nå har jeg tatt et steg i rett retning som kan føre til at livsituasjonen min vil endres på sikt, og Nav lar seg ikke vente på før de totalt saboterer det.

Skjønner naturligvis hva du vil fram til, men syns ikke det er holdbart at folk ikke får ha et liv så lenge de mottar penger fra nav.

Jo, du stiller til rådighet for NAV. Det er en del av avtalen. Skal du ha ferie skal du heller ikke ha lønn, det er likt for så og si alle mennesker her i landet. Jeg skjønner at det er kjipt å finne ut av det i ettertid, men du burde jo forhørt deg med NAV ang dette før du dro. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er på en måte ansatt i NAV og hvis du sitter hjemme å ikke gjør en dritt så gjør du heller ikke jobben din men er da litt vanskeligere å bevise.

Du skal være aktiv arbeidssøker for å motta dagpenger og når du viser NAV at du ikke bruker tiden din på å søke jobber så trekker de deg så klart.

Du har rettigheter så lenge du oppfyller dine plikter...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skal du ha ferie skal du heller ikke ha lønn, det er likt for så og si alle mennesker her i landet.

Nå har han hatt sosialt liv, ikke ferie. Det er en rett også de i arbeid har

Slik jeg forstår det har han reist vekk, til sin partner. Det må da kvalifiseres som en ferie. Han har ikke vært tilgjengelig for sin "arbeidsgiver".

Lenke til kommentar

Skal du ha ferie skal du heller ikke ha lønn, det er likt for så og si alle mennesker her i landet.

På helg er jeg enig... på hverdag så skal man være arbeidssøkende og ikke reise rundt omkring i landet på private besøk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har han reist vekk, til sin partner. Det må da kvalifiseres som en ferie. Han har ikke vært tilgjengelig for sin "arbeidsgiver".

Så hvis du har en partner i Trondheim og bor selv på Dombås, så kan du ikke reise dit på en dagstur? Kaller du det ferie?

Her har TS kommet med litt for lite info til at man kan definere noe som helst.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du prøvd å dra på tur i arbidstiden for å sosialisere deg og samtidig kreve full betaling for det?

Prøv det gjerne neste uke, dra på en ukes tur til andre siden av landet og si til sjefen din at du har krav på ett sosialt liv om han trekker deg i lønn :)

Klart han skal ha ett sosialt liv, men ikke nødvendigvis få betalt for å reise rundt å være sosial uten å være tilgjengelig for NAV/arbeidsgiver

Lenke til kommentar

Så hvis du har en partner i Trondheim og bor selv på Dombås, så kan du ikke reise dit på en dagstur? Kaller du det ferie?

Her har TS kommet med litt for lite info til at man kan definere noe som helst.

Som du selv sier så foreligger det lite info, men om NAV har trukket 50% så er det jo lite sannsynlig at det er slik du forespeiler. 

Lenke til kommentar

Dere har nok helt rett i at dette er min egen feil. Får ta lærdom i hva jeg har gjort galt, og samtidig prøve å komme til en enighet med saksbehandleren min i morgen. 

Men en eller annen enighet må vi komme til, for ellers sulter jeg ihjel denne mnden, og muligens ikke klarer å betale husleiga i tillegg. 

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

Har du prøvd å dra på tur i arbidstiden for å sosialisere deg og samtidig kreve full betaling for det?

Prøv det gjerne neste uke, dra på en ukes tur til andre siden av landet og si til sjefen din at du har krav på ett sosialt liv om han trekker deg i lønn.

Arbeidstiden ... har man 24/7 bare for at man går på NAV?

Poenget er at hvis du har 0 oppdrag og kan dra fra jobb og kan stille asap(det er ikke på timen, men neste dag) når det dukker opp noe - tror du ikke du har fått lov å dra på andre siden av landet? Tror du virkelig din arbeidsgiver har brydd seg med hvor du har vært? Har han trekt deg i lønn for at du har vært i Oslo istedet for Dombås?

Edit: TS - Hvor langt dro du?

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...