Prebkrist Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Hei! Jeg er på utkikk etter en ny laptop, og håper på litt hjelp i forumet da mine egne datakunnskaper dessverre er begrensede. Jeg kommer til å bruke den hovedsakelig til å streame filmer, surfe og skrive i office. Selv om jeg ikke skal bruke den til så mye tungt, har jeg allikevel noen kriterier: - Budsjettet mitt er på ca 6000,- kr. - Den MÅ være stillegående. - PC-en kommer hovedsakelig til å stå på fanget mitt, så det er et stort pluss om den er forholdsvis lett. - Siden jeg i stor grad kommer til å bruke den til å streame filmer, ønsker jeg at den har et godt bilde, og at det ikke blir noe trøbbel med hakking, lagging osv., og en skjerm som er 17,3". - Laptopen trenger ikke å ha dvd- eller cd-spiller. - God lyd ved bruk av hodetelefoner er også en fordel. Høyttalerne trenger imidlertid ikke å ha spesielt god lyd, da jeg bruker hodetelefoner når jeg ser film. Jeg sendte mail til Komplett og Multicom, og fikk tips om disse maskinene: https://www.komplett.no/product/871889/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/lenovo-g70-80-173-hd# http://www.multicom.no/multicom-arctic-w970l-173-hd/cat-p/c/p10634646 Ser også at best-i-test-guiden anbefaler denne: http://cdon.no/elektronikk/acer-aspire-e5-721-65y3-17-baerbar-pc-svart-p36263901?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&utm_campaign=tradedoubler_2244374_B?+i+test+Guiden+Norge Noen som har noe formening om disse eller har andre de heller vil anbefale? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Problemet med en så stor laptop til så lite penger er at du får svak maskinvare, og en lavoppløst skjerm. Jeg ville ikke hatt lavere oppløsning enn full HD på en 13,3" engang. Acer'en har snurredisk, så den bør du utelukke umiddelbart. De to andre har imidlertid så svak prosessor at du, til tross for SSD, vil slite med lav ytelse. Vær også oppmerksom på at Multicom's "egne" maskiner i utgangspunktet leveres uten operativsystem. Lenke til kommentar
Prebkrist Skrevet 17. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2016 Problemet med en så stor laptop til så lite penger er at du får svak maskinvare, og en lavoppløst skjerm. Jeg ville ikke hatt lavere oppløsning enn full HD på en 13,3" engang. Acer'en har snurredisk, så den bør du utelukke umiddelbart. De to andre har imidlertid så svak prosessor at du, til tross for SSD, vil slite med lav ytelse. Vær også oppmerksom på at Multicom's "egne" maskiner i utgangspunktet leveres uten operativsystem. Takk for svar! Har du noen formening om hvor mye jeg eventuelt må opp i for å få noe som er bra nok? Spør kanskje dumt nå, men er HD+ dårligere enn full HD? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Du begynner å få en del å velge i når du beveger deg mot 7500-8500 kroner, men jeg ville ha utvidet søket mitt til å inkludere 15,6" skjermer. Utvalget blir litt for dårlig med kun 17,3". HD+ er 1600x900 piksler, mens FHD er 1920x1080. Lenke til kommentar
Prebkrist Skrevet 17. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Du begynner å få en del å velge i når du beveger deg mot 7500-8500 kroner, men jeg ville ha utvidet søket mitt til å inkludere 15,6" skjermer. Utvalget blir litt for dårlig med kun 17,3". HD+ er 1600x900 piksler, mens FHD er 1920x1080. Takk for hjelpen. Da skjønner jeg at jeg nok bør se etter noe med full HD. Kom over denne på Arrowdirect. Noen tanker om denne/Arrowdirect? http://www.arrowdirect.no/baerbar-pc-mac/hp-elitebook-8760w-i7-2630qm-quad-core-17-3-16gb-256gb-ssd-q3000-win-7-pro?filter=1%2C8%2C6&sort=p.price&order=ASC&limit=100 Endret 17. juli 2016 av Prebkrist Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Den første tanken min er at det er en brukt maskin med en 5,5 år gammel prosessor, og den andre tanken min er "Hva er Arrowdirect?" Ok, tidligere Greentech... Ikke kjøp brukt PC. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 For å se filmer, surfe og skrive i Office trenger man ikke rare prosessorytelsen i det hele tatt. Celeron er veldig bra nok for sånt. Men en god skjerm er jo ønskelig. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Uansett hva man bruker maskinen til, er det ikke gøy når den er treg og jævlig. Mye innhold på nett krever faktisk litt av prosessoren, både flash og HTML5. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Jeg er enig i at ved å kun vurdere 17-tommers maskiner så begrenser man utvalget veldig. Det produseres faktisk ikke så mange 17-tommere lenger i den lavere prisklassen som det gjorde før i tiden. Går man ned til 15 tommer er utvalget straks bedre i tynne, lette og så godt som lydløse maskiner. Denne for eksempel: Intel Core i3 prosessor, 15,6 tommer 1920x1080 matt IPS skjerm, 250 GB SSD harddisk, grafikkbrikke integrert i prosessoren. Multicom Xishan N250JU Windows kommer i tillegg. Endret 18. juli 2016 av thomit Lenke til kommentar
Prebkrist Skrevet 17. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2016 Skjønner ut ifra tilbakemeldingene her at jeg nok bør gå for en 15" med tanke på hva som er å få tak i. Har en 17" i dag, og så for meg at en 15" ble liten, men blir kanskje stort nok allikevel. Tar imot alle tips med et stort tak! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Hvor gammel er maskinen du har nå? Du må tenke levetid også, ikke bare innkjøpspris. Gå gjerne i en butikk og kikk litt, men vær bestemt på å ikke kjøpe noe der og da. Da får du et bedre inntrykk av hvordan forskjellige maskiner er i bruk. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Jeg har kikket litt rundt på nettet, og jeg finner faktisk ikke noen maskin under 7000 jeg kan anbefale bedre enn den Multicom'en jeg lenket til. Du får veldig bra hardware for prisen med den, selv om du må legge til en tusenlapp for Windows. Skjermen er veldig god, prosessoren holder i massevis, den har SSD (altså ingen snurrende harddisk som kan lage lyd) med god plass, og rikelig med RAM. jeg ville ha gått for den jeg, med tanke på hva du hovedsakelig skal bruke maskinen til. 15,6 tommer på fanget er stort nok. Endret 17. juli 2016 av thomit Lenke til kommentar
Prebkrist Skrevet 17. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2016 Jeg har kikket litt rundt på nettet, og jeg finner faktisk ikke noen maskin under 7000 jeg kan anbefale bedre enn den Multicom'en jeg lenket til. Du får veldig bra hardware for prisen med den, selv om du må legge til en tusenlapp for Windows. Skjermen er veldig god, prosessoren holder i massevis, den har SSD (altså ingen snurrende harddisk som kan lage lyd) med god plass, og rikelig med RAM. jeg ville ha gått for den jeg, med tanke på hva du hovedsakelig skal bruke maskinen til. 15,6 tommer på fanget er stort nok. Tusen takk for innsatsen! Skal ta meg en tur på en eller annen elektronikksjappe for å sammenligne 15- og 17-tommer skjermer for å se om det holder med 15". Lenke til kommentar
Prebkrist Skrevet 17. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2016 Hvor gammel er maskinen du har nå? Du må tenke levetid også, ikke bare innkjøpspris. Gå gjerne i en butikk og kikk litt, men vær bestemt på å ikke kjøpe noe der og da. Da får du et bedre inntrykk av hvordan forskjellige maskiner er i bruk. Maskinen jeg har nå kjøpte jeg 4.11.2013. Det er en Fujitsu Lifebook NH532 Intel i7-3630QM 8GB 500GB 17.3" W8. Den har det dessverre bare vært trøbbel med siden jeg fikk den ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå