Gå til innhold

Får ikke til å sende mail med Getmail

Anbefalte innlegg

Jeg har et advarselprogram (for varmt i kjøleskap/fryser) som må kunne sende meg E-post for å slå alarm. Nå har jeg holdt på i en time uten å komme noen vei! Jeg ville helst brukt Gmail-kontoen til å sende med, men j... Get har selvsagt sperret for de fleste andre SMTP-servere enn deres egen, omtrent uansett port! Det eneste jeg får til å bruke, er en Online.no-konto, men vil ikke bruke den av flere årsaker. Jeg har nå prøvd med brukernavnet på Get (mobilnummeret), og E-postadressen på get (****@getmail.no), jeg har sjekket at passordene er riktige begge steder, og jeg bruker SSL og port 587, som det står på Gets sider. Men jeg kommer ingen vei! Jeg får øyeblikkelig "Can not connect to server smtp.getmail.no:587", som jeg går ut fra egentlig er at tilkoblingen er avvist (siden det tar 10-15 sekunder før jeg får den samme meldingen når jeg bruker en annen port). Jeg har også prøvd å slå av alt av brannmurer på oppsettet, men det er ikke det heller.

Har noen en anelse om hva jeg kan gjøre for å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SIkker på at du har nett? Sikker på at det ikke er trøbbel med utgående trafikk? "Cannot connect" høret ut som du ikke får kontakt med serveren, hvis brukernavn/passord hadde feilet, ville du fått username/password wrong eller noe lignende.

Get sperrer ikke for SMTP til Gmail eller noen andre.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Er du sikker på at de ikke gjør det? Jeg har aldri fått til Gmail hjemmefra med vanlig E-postprogram heller.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1259447

(Denne er litt gammel, men etter det jeg har hørt, er forskjellen at de nå sperrer flere SSL og lignende porter.)

Og ja, jeg er sikker på at det er avvisning, det programmet jeg bruker, har samme melding for timeout og avvisning. Og en timeout tar som nevnt en liten stund, men avvisningen kommer øyeblikkelig.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Det er veldig merkelig. For hjemme får jeg ikke sendt mail fra det vanlige mailprogrammet mitt (Forté Agent - et eldgammelt program for datafolk, det er totalt sikret mot E-postvirus), mens her jeg er nå (på et hotell i Sverige) funker det helt utmerket.

Og snakker om "blast from the past"!  :rofl: Jeg tror skulderputer var på moten sist jeg brukte Telnet. Men man glemmer ikke gamle kunster... Jepp, jeg kommer rett inn i bouvier.getmail.no ESMTP postfix. Så som sagt må det nok være et problem med autentiseringen jeg ikke klarer å finne ut av.

Lenke til kommentar

Jeg har et advarselprogram (for varmt i kjøleskap/fryser) som må kunne sende meg E-post for å slå alarm. Nå har jeg holdt på i en time uten å komme noen vei! Jeg ville helst brukt Gmail-kontoen til å sende med, men j... Get har selvsagt sperret for de fleste andre SMTP-servere enn deres egen, omtrent uansett port! Det eneste jeg får til å bruke, er en Online.no-konto, men vil ikke bruke den av flere årsaker. Jeg har nå prøvd med brukernavnet på Get (mobilnummeret), og E-postadressen på get (****@getmail.no), jeg har sjekket at passordene er riktige begge steder, og jeg bruker SSL og port 587, som det står på Gets sider. Men jeg kommer ingen vei! Jeg får øyeblikkelig "Can not connect to server smtp.getmail.no:587", som jeg går ut fra egentlig er at tilkoblingen er avvist (siden det tar 10-15 sekunder før jeg får den samme meldingen når jeg bruker en annen port). Jeg har også prøvd å slå av alt av brannmurer på oppsettet, men det er ikke det heller.

For å få det til må du gjøre det riktig... ;)

De fleste ISP-er sperrer vel for å sende mail fra andre domener på sin smtp-server (sikkerhet / hindre spam). Funker fint å sende gmail hos Get hvis man bruker smtp.googlemail.com på port 465.

Lenke til kommentar

JEEEEZZZZZ! Getmail har feil info på siden sin! Jeg fant forresten ut at jeg kan bruke smtp.googlemail.com fra E-postprogrammet mitt (der smtp.gmail.com ikke funket før hjemmefra, bare når jeg var andre steder, så Get blokkerer tydeligvis smtp.gmail.com, men ikke smtp.googlemail.com), men fra automatiseringsprogrammet får jeg "SMTP Protocol Error: Your Message may not have been sent!" Jeg har søkt litt, og det virker faktisk som om Python har et problem med å sende med Gmail. Derfor begynte jeg å prøve på nytt med Getmail. Get har denne infosiden:

https://www.get.no/v3/kundeservice/bredband/include-sos/hjelp/problemer+med++sende+eller+motta+e-post

Her står det: 

Utgående e-post
Server (SMTP): smtp.getmail.no
Port for utgående e-post: 587
Huk av for sikker godkjenning (SSL).

Og det funker bare ikke. Verken fra E-postprogrammet mitt eller fra automatiseringsprogrammet. Og først da jeg satte innstillingene feil med vilje, fungerte det!!!! For jeg kom til å tenke på at SSL-porten er 465, det er TLS-porten som er 587, akkurat som du sier, RattleBattle. Så det som går, er å sende E-post med Gets SMTP-server med TLS. Selv om de @£@£$!"%¤"%#/ tullingene (se for dere "banningen" til en sint Donald Duck) skriver at det er SSL som skal brukes, er det altså TLS. Så nå funker det som bare det. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, for morro skyld, la oss gå igjennom mulighetene hvis ISP blokker noe som helst:

Alternativ 1)

HVIS Get prøver å snyte deg for gratis onlinetjenester så ligger problemet i DNS serveren deres. Uansett hva det er, om det er dårlige forsøk på sensur eller om det er en feil, så pleier problemet å ligge der. Du kan omgå ALLE sperrer ved å f.eks bruke opendns.

Det finner du her (og guide til å sette opp finner du under):

https://www.opendns.com/

https://www.piratpartiet.no/dns/

Det er gratis.

Lenger enn dette trenger de fleste ikke gå. Men vil du ta det et skritt videre, fortsett å lese under streken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alternativ 2) 

Bruke en gratis proxyløsning som f.eks TOR (www.torproject.org), da får du anonymt nett. Baksiden av medaljen er at dette er tregt. Hopper elegant over alle blokkeringsforsøk. Netflix kjører du da i et separat vindu.

Det er gratis.

Alternativ 3)

Livstidsabbonement på en VPN, fossbytes pleier å kjøre gode kampanjer på dette:

https://deals.fossbytes.com/sales/pay-what-you-want-vpn-lifetime-bundle

Hopper også elegant over alle blokkeringsforsøk, men kan lage problemer med netflix (pga regionssperre og at hele linja di, dvs all datatrafikk til/fra din pc, er kryptert og anonymisert)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Takk, men nå har jeg endelig funnet ut av det. Jeg brukte smtp.googlemail.com med port 465, og ingenting kom fram. Til slutt kom det en E-post fra Google som mente at jeg brukte et for lite sikkert program til kontoen (kontoen inneholder ingen som helst informasjon, det er som sagt bare en ren varslingskonto) , men at jeg allernådigst skulle få lov til å bruke det hvis jeg gikk inn på sikkerhetsinnstillingene og endret dem. Så etter å ha tatt dobbel baklengs salto og begravd en katt på kirkegården en torsdagsnatt, var Google fornøyde, selv om de sutret litt ekstra. Så nå funker det endelig med bare å bruke Gmail til å sende og motta!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...