Gå til innhold

Oppgradering skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å oppgradere skjermkortet mitt,men trenger råd angående kompatibilitet siden min maskin er 6 år gammel. Bør jeg oppgradere alt liksom eller greier det seg med nytt skjermkort?

Ønsker å spille nyere spil men trenger ikke det beste siden jeg spiller kun i helgene litt.

Takk på forhånd. Her her liste av mine komponenter i maskinen

 

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 700MHz,

 

Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156

ATX, P55, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLAN, USB 3.0, On/Off Charge,

 

Corsair HX 650W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker å oppgradere skjermkortet mitt,men trenger råd angående kompatibilitet siden min maskin er 6 år gammel. Bør jeg oppgradere alt liksom eller greier det seg med nytt skjermkort?

Ønsker å spille nyere spil men trenger ikke det beste siden jeg spiller kun i helgene litt.

Takk på forhånd. Her her liste av mine komponenter i maskinen

 

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 700MHz,

 

Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156

ATX, P55, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLAN, USB 3.0, On/Off Charge,

 

Corsair HX 650W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm 

Man bør kjøpe cpu etter hvilken gpu man skal ha. Det systemet der er såpass gammelt at jeg ville kjøpt alt nytt nå. Kommer jo også veldig ann på hvilken grafikk du ønsker å kjøre i spillene dine.

Lenke til kommentar

Nåda, den cpu'en greier fint et skjermkort til 1500 eller 2800 Kr.

Har du ikke så mye penger og vurderer også å få tak i en god skjerm etter hvert hadde jeg satset på RX 480 + Freesync skjerm, har du derimot mulighet til å bruke litt penger på selve skjermkortet ( opp til 5000 ) så er trolig noe av det bedre som finnes et 1070.

 

1060 er også et bra kort som yter bedre enn RX 480 i samtlige DirectX 11 spill, i DX12 ser det ut som det er en knapp fordel for RX 480.

Lenke til kommentar

Etter din beskrivelse så ville jeg faktisk ikke anbefalt noen av de nye kortene. Med mindre penger ikke er et faktor for deg. Jeg vil heller anbefale deg å prute på finn. Å prute ned et gtx 980 kort helt ned til 1500-2000 kr på finn er fullt mulig. Gtx 970 er fremdeles meget gode kort, og de har jeg pruta ned til 1100kr. De kortene som ligger der ute er dømt til å bli solgt med stort tap. Etter som de nye kortene er ute, og de er i år mye bedre enn de gamle.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Jeg har selv veldig lyst på 1060 varianten som nevnt her. Hovedkortet mitt har pci exp 2 slot men de nyeste kortene  Kjører 3 gen.

Slik jeg forstår er de kompatibelt med hverandre men går dette på hastigheten? evn, for man rett og slett ikke utnyttet kortet som man skal???

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Jeg har selv veldig lyst på 1060 varianten som nevnt her. Hovedkortet mitt har pci exp 2 slot men de nyeste kortene  Kjører 3 gen.

Slik jeg forstår er de kompatibelt med hverandre men går dette på hastigheten? evn, for man rett og slett ikke utnyttet kortet som man skal???

Du mister nok bare noen få % ytelse, så ingen fare :) Bare husk å oppdatere hovedkortet til nyeste bios før du bytter skjermkort. Sånn i tilfelle du har en gammel bios som ikkje støtter skjermkortet helt. 

Lenke til kommentar

 

Takk for mange gode svar. Jeg har selv veldig lyst på 1060 varianten som nevnt her. Hovedkortet mitt har pci exp 2 slot men de nyeste kortene  Kjører 3 gen.

Slik jeg forstår er de kompatibelt med hverandre men går dette på hastigheten? evn, for man rett og slett ikke utnyttet kortet som man skal???

Du mister nok bare noen få % ytelse, så ingen fare :) Bare husk å oppdatere hovedkortet til nyeste bios før du bytter skjermkort. Sånn i tilfelle du har en gammel bios som ikkje støtter skjermkortet helt. 

 

Jeg er ingen nerd, så er ikke sikker hvordan man gjør det med bios oppdatering men kan sikkert google og finne ut av. tnx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...