El Viking Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hvordan kan jeg finne ut om jeg har for lite strøm? Maskinen oppfører seg litt rart. (se sig) KT266A Hovedkort AMD XP1800+ Prosessor 2x256 RAM (2100) 1 Radeon 9500Pro Skjermkort 1 Audigy Player Lydkort 2 nettverkskort 1 kontrollerkort 1 CD-brenner 1 DVD/CD-spiller 3 Harddisker 1 eller 2 usb enheter 4 kabinettvifter 1 prosessorvifte Alt driftes på 300W (tror jeg) Chieftec. Og hvordan arter det seg hvis man har for lite strøm? Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 hehe Har nok litt liten PSU ja Du merker det med at den kan henge seg helt plutselig (uten grunn), og den kan låse seg under oppstart. Slik merket ivertfall jeg det. Jeg hadde en 250w psu før. Nå har jeg kjøpt en chieftec 360w, så nå går alt som smurt harddisker, cdrom, skjermkort og cpu bruker ganske mye strøm. du kan jo prøve å koble fra noen harddisker for å se om det blir bedre.. Lenke til kommentar
Revenant Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Se her for hvor mange watt du trenger: http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Har aldri låst uten grunn eller under oppstart. Det eneste er at jeg i det siste har begynt å få problemer med harddiskene som står på kontrollerkortet... Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Ja, i følge den trenger jeg mellom 370 og 400 watt. Men det er jo ikke akkurat sånn at jeg bruker alt på en gang. Både webkamera, brenner og ser film samtidig...? Pluss at jeg spiller heftig 3d-game? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) Se her for hvor mange watt du trenger: http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Jeg begynner å bli lei av den drittsida! Jeg har "recommended minimum PSU" på 444W, men med min Chieftec 360W er PC'n 101% stabil. Jeg kan stressteste boksen i dagevis i strekk uten at den finnes ustabil i det hele tatt. Endret 25. november 2003 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Se her for hvor mange watt du trenger: http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Jeg begynner å bli lei av den drittsida! Jeg har "recommended minimum PSU" på 444W, men med min Chieftec 360W er PC'n 101% stabil. Jeg kan stressteste boksen i dagevis i strekk uten at den finnes ustabil i det hele tatt. Jeg har å den PSUèn den virker svært stabil og jeg tror den leverer godt med strøm. jeg hadde i en periode 5 harddisker og 2 cdrom + masse vifter og anna stasj. Den funket som F Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 PSU'en din er nok ikke ALTFOR liten, og jeg tror nok at den skal gi nok strøm for ditt behov. Ville nok heller ha sjekket om det finnes firmware-oppgradering etc for kontrollerkortet ditt. Du kan jo evt forsøke å koble fra CD-brenner og DVD-spilleren samt nettverkskortene dine en periode og se om harddiskene fremdeles har problemer. Mye tyder på at det ikke er PSU'en som forårsaker akkurat den feilen, dersom du ikke sliter med andre problemer i tillegg (som heng etc nevnt ovenfor) Lenke til kommentar
xthal Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 PSU'en din holder nok den, er mest sannsynlig noe annet som er galt. Men hvis du først skal kjøpe en ny PSU, så kjøp KVALITET, du får det du betaler for! Legg gjerne i 1000-2000 for ny PSU, det synes nå iallefall jeg, har brent meg på å kjøpe jallamerker som går istykker før, og det har kosta meg mye mere enn hvis jeg kjøpte en skikkelig PSU til begynne med :!: Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Tror heller ikke det er psu, nei. For disken (som har problemer) har funket feilfritt i flere måneder. Og alle diskene som står på det kontrollerkortet har problemer. Det som er rart er at det begynte plutselig. Kan ikke huske jeg har gjort noe med systemet som skulle forårsake dette. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 kjøp et nytt kontrollerkort og test om det fikser problemet, iom. at det høres ut som det er der feilen ligger. De er jo så billige nå til dags at de nesten blir kasta etter deg Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Jepp. Skal låne en kompis sitt, og sjekke. Lenke til kommentar
Adde-OVERCLOCKER Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Weeeee har nettopp fått tak i en PSU på 520 W!! Det går som bare det hehe..... PSU`en Lenke til kommentar
Labov Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 En ting du bør sjekke et hvor mange ampere strømforsyningen leverer på +12 volt railen. Dette står på strømforsyningen som oftest. På en maskin av nyere dato så vil cpu og hovedkort trekke strøm på +12v railen mens dette tidligere gikk på +5 volt railen. Dersom strømforsyningen er av litt eldre dato så er den som oftest dimensjonert for å gi god effekt på +5 v railen siden det i de dager var nødvendig for å forsyne cpu og hovedkort. +12v railen kan ofte være effektsvak på eldre strømforsyninger. Dersom du bruker en slik eldre 300w strømforsyning på en nyere maskin så kan du fort få problemer. Dette vet jeg av egen erfaring. Jeg hadde en Aopen 300w strømforsyning. Den leverte 12A på +12v railen. På +5v hadde den 30 A. Da jeg oppgraderte til ny maskin så leverte den ikke nok effekt på +12v til å kjøre maskinen stabilt. Jeg oppgraderte til en 300w som hadde 18A på +12v. Problem solved. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Bare for å slenge inn en kommentar om Aopen PSU. Bruker selv et Aopen 300W PSU fra min gamle HX08 som skal gi 15A på +12V. Dette PSU'et har vært med på mye, og jeg har aldri hatt no problemer. Maskinspec står i sig. Har i tillegg til det som står der DVD-Rom, CD-RW, 3x80mm og en CCL. Har også lest en del positivt om aopen sine PSU. Ifølge den linken som ble nevnt tidligere her, burde jeg MINST hatt 370W PSU... slike ting skal tas med en klype salt. Tolk det som et grovt overslag vil nå jeg si... koster forresten ca 800kr for 400W Aopen PSU. Prisen er ikke så forskjellig fra prisen på andre (mer ettertraktede men nødvendigvis ikke bedre) PSU. Og en siste ting. Sånn generelt med PSU så gjelder det at desto høyere pris og vekt, desto bedre PSU (med noen unntak.. f.eks aluminium "housing" o.). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Så lenge alt er stabilt så er nok PSU'en din kraftig nok. "Don't fix it if it aint broken". Du kan jo sjekke/logge spenningene på hovedkortet og se om de synker vesentlig under det de skal være. (minus 5% er helt normalt) PS. Watt og strøm er IKKE det samme. Kan være lurt å merke seg forskjellen. Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 En standard P4 maskin får jo over 300 watt på den siden (http://www.jscustompcs.com/power_supply/), hvordan kan de da selge kabinetter "P4 ready" med bare 250 watt PSU? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 En standard P4 maskin får jo over 300 watt på den siden (http://www.jscustompcs.com/power_supply/), hvordan kan de da selge kabinetter "P4 ready" med bare 250 watt PSU? Vel, så lenge det fungerer helt fint med 250W så må vel det bety at den linkede siden er mildt sagt unøyaktig og missvisende. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Står jo forsåvidt på sida der da... "Please Note: The Wattages listed below are maximum potential wattages for each item. The total amount this calculator figures is for all devices running at peak utilization. It is important to bear in mind that this amount will never be reached under typical operation. However we feel that this tool will give you a better idea of how much power your system will need. After all when it comes to power, it is better to be safe than sorry." De regner med maks forbruk per enhet... noe som er veldig usannsynlig at vil forekomme. Men men, det vil vel gi en liten pekepinn på hva man kan ha behov for. Nå har det seg jo heldigvis slik at enkelte PSU kan levere mer enn spesifikasjonen tilsier Dette blir litt som når man kjøper hifi-utstyr. Watt er ikke alltid det samme (og da tenker jeg ikke på rms kontra pmpo osv). Forresten noen som har no erfaring med Q-tec sine PSU? Innbiller meg at disse ikke er så bra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå