sverreb Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 (endret) Som alle vet, er syklister og bilister likestilte i trafikken. Samme regler, samme veier osv.. Så sant de sykler over 20 km/t. Correct me if I'm wrong. Bortsett fra det du sier om farten er det riktig. Trafikkreglene gjelder alle som oppholder seg på eller ved veien. Mitt spørsmål er dette: dersom jeg er ute og kjører bil, og en kollisjon mellom meg i min bil og en syklist på hans sykkel forekommer, og hendelsen er syklistens feil, hva skjer da i forhold til eventuelle skader på bilen min? Syklister har jo ikke delkasko-forsikring, så må syklisten betale fra egen lomme, eller må min forsikring betale for dette? Ansvaret er helt uavhengig av plikten til å ha forsikring (Som gjelder ansvarsforsikring, ikke kasko). P.g.a. sitt langt høyere skadepotensiale, spesiellt for liv og helse som er der de store forsikringsutbetalingene skjer, har man bestemt at eiere motorkjøretøy skal være pliktige til å ha ansvarsforsikring. Dette gjelder ganske riktig ikke lettere trafikanter som syklister og fotgjengere. Dette endrer imidlertid ikke selve det rettslige ansvaret man kan sitte med. Nå er det imidlertid slik at nesten alle har en ansvarsforsikring som gir dekning for erstatningsansvar man skulle pådra seg som syklist eller gående, da det er en ansvarsdekning innebygd i hus eller innboforsikring, noe nesten aller har. Om min forsikring må betale for dette, og jeg mister bonus, burde da syklister ha lov til å sykle på veien? Burde de ikke i så fall ha påbud om delkasko i det minste? Takk for svar på forhånd :-) Plikten til å ha forsikring eller fravær av slik endrer ikke ansvarsforhold. Om andre er ansvarlige for skade på din eiendom medfører dette erstatningsplikt forsikring eller ei. Endret 17. juli 2016 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå