Gå til innhold

Ikke betale faktura i 3 måneder

Lengsel

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ca 15 000 og 30 000 kroner gjeld hos to forskjellige krdittselskaper. Jeg har alltid betalt tilbake i over et år til når, men når skal jeg flytte igjen til lærlingsplass men jeg må betale depositum og første leie i August. Så jeg har ikkje nok penger for å betale det når. Tanken min er: Hvis jeg utsetter betaling til Oktober og så betaler vanlig fradrag igjen, går dette bra, eller kommer jeg til domstol? Jeg kan ikke betale for denne måneden. Jeg vil endeli fullføre min utdanning og leve som et vanlig menneske, spise seg mett hver dag etc.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å ta en telefon til kreditorene og forklare situasjonen? I de fleste tilfeller når du er åpen om saken med de går det bra, ofte litt være hvis du går a-wall.

Tror nok dette er den beste løsningen. BTW: Det heter AWOL ;-)

Du vil neppe havne i forliksrådet på 3mnd. Etter forfall får du inkassovarsel med 14 dagers frist, deretter går saken til inkasso med 14 ny dager. De vil så ringe og mase om innbetaling en stund før saken til slutt blir sendt til forliksrådet. Det er ingen garanti for at de vil gå med på en såpass lang betalingsutsettelse, men det er absolutt verdt et forsøk. Evt. kan du foreslå å få avdragsfrihet. Jo mer informasjon du kan fremvise som sannsynliggjør at du faktisk ikke har mulighet til å betale dette vil jeg tro går til din fordel. F. eks ved å vise arbeidskontrakt som viser at du må flytte og evt. ny leiekontrakt hvor depositumssum står oppført.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å ta en telefon til kreditorene og forklare situasjonen? I de fleste tilfeller når du er åpen om saken med de går det bra, ofte litt være hvis du går a-wall.

Tror nok dette er den beste løsningen. BTW: Det heter AWOL ;-)

Du vil neppe havne i forliksrådet på 3mnd. Etter forfall får du inkassovarsel med 14 dagers frist, deretter går saken til inkasso med 14 ny dager. De vil så ringe og mase om innbetaling en stund før saken til slutt blir sendt til forliksrådet. Det er ingen garanti for at de vil gå med på en såpass lang betalingsutsettelse, men det er absolutt verdt et forsøk. Evt. kan du foreslå å få avdragsfrihet. Jo mer informasjon du kan fremvise som sannsynliggjør at du faktisk ikke har mulighet til å betale dette vil jeg tro går til din fordel. F. eks ved å vise arbeidskontrakt som viser at du må flytte og evt. ny leiekontrakt hvor depositumssum står oppført.

Tusen Takk. Dette vil jeg defenitiv forsøke. Har allerde ringt med non men de sa foreløpig nei. Så je skal forsøke å ringe på ny.

Lenke til kommentar

De fleste kredittselskaper gir frie måneder til kunder som har betalt jevnlig, alt en trenger å gjøre er enten å ringe eller gjøre det via nettbanken om de har det

Det verste en gjør er å unnlate å betale for da sender de inkasso og krever inn hele lånet 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...