Gå til innhold

EXCEL - Liste opp alle verdier fra tabell som oppfyller et bestemt kriterium

Anbefalte innlegg

Kort orientering:

1. Takstnummer, styrende parameter for hva som er relevant data og ikke. Denne er generert utifra Autocad-tegningen min, hvor jeg har tildelt et takstnummer til hver eiendom som blir berørt av prosjektet jeg arbeider med. Hvert takstnummer har sitt individuelle gård og bruksnummer.

2. GnrBnr, Gård- og bruksnummer, hver eiendom har sitt individuelle gård- og bruksnummer.

post-169482-0-56999400-1468576210_thumb.jpg

Disse to danner grunnlaget for hvilke data jeg ønsker å hente ut fra adresselisten.

3. Adresseliste, adresselisten inneholder oversikt over et større område med beboere, adresser og postnr på på et utstrakt område. Her er det bare de eiendommene som oppfyller nøyaktig treff på Gård- og bruksnummer som er aktuelle for videre innthenting av tilhørende data.

post-169482-0-23539000-1468576219_thumb.jpg

Problemstilling:

post-169482-0-86456400-1468576225_thumb.jpg

Jeg har 300 takstnummer fra tegningen min som som jeg ønsker å samkjøre med Adresselisten slik at jeg får listet opp alle beboerne på det aktuelle takstnummeret. Jeg klarer til dels å oppfylle oppgaven med hjelp av FINN.RAD funksjonen i excel. Problemet her er at jeg bare får listet opp første treffet i en adresselisten, som er et problem da flere eiendommer har mer enn 1 beboer.

Jeg ønsker å få listet opp alle beboerene på takstnr1 før jeg fortsetter til neste rad og takstnr2 osv.

Av praktiske årsaker mtp. tegningslayout ønsker jeg å representere hver beboer på den enkelte adresse med ny rad som vist under.

post-169482-0-20681300-1468576285_thumb.jpg

Finnes det noen måter å gjøre dette på for en hobbyexcelist?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Se vedlagt eksempel

I tabellen Adresseliste kan du lage en kolonne som sjekker om Matrikkelen ligger i GnrBnr:

=HVISFEIL(HVIS(FINN.RAD(B2;GnrBnr!B:B;1;USANN)<>"";"Ja";"");"Nei")

Den vil returnere Ja hvis adressen ligger i listen din og Nei hvis den ikke gjør det

Så kan du sette på et filter og kun vise Adressene som er aktuelle.

http://www.excelguru.no/download/2481/

Vennlig hilsen Ketil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...