OscarMike1 Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jeg kjøpte en iPhone6 da den kom for snart to år siden. Så ganske fort at frontkameraet hadde sklidd litt ut av posisjon men tenkte ikke mer over det før jeg hørte at dette er et kjent problem som Apple ikke reparerer, bare erstatter telefonen. Leverte inn, fikk "ny" enhet tilbake. Samme skjedde med denne etter 6 mnd. Leverte inn også denne, fikk "ny" enhet tilbake Samme skjedde med denne etter kort tid og jeg fikk nok en ny. Nå har det samme skjedd med denne. Jeg har denne fortsatt men skal få byttet også denne snart. Sannsynligvis får jeg nok engang ny enhet tilbake. Jeg kommer da til å være på min femte "nye" iPhone6 på to år. Og slik jeg forstår det blir reklamasjonen resatt hver gang jeg får ny enhet. Jeg er dritt lei av å levere en så dyr telefon til service hvert halvår og vurderer å kreve å heve kjøpet. Har jeg en sak? Eller må jeg innfinne meg med at dette blir rutinen fremover? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 En leverandør har som regel ikke rett til mer enn to avhjelpsforsøk (reparasjon eller omlevering) for samme mangel. Etter to avhjelpsforsøk har du rett til å heve kjøpet. 1 Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jepp. Du har rettigheter til å heve kjøpet etter så mange utbytte ihht. forbrukerkjøpsloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6 § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30.Gjennomføring av avhjelpAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 32 gjelder dersom § 30 ikke har ført frem etter to avhjelpsforsøk for samme mangel. 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 15. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2016 Takk for svar. Får være litt taktisk og heve kjøpet når neste iPhone kommer. Kanskje litt ufin måte å gjøre det på, men sånn får det bli. Skal ihvertfall ikke stole blindt på ansatte i telebutikker igjen. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Skal ihvertfall ikke stole blindt på ansatte i telebutikker igjen. Selvagt ikke, men hva mener du med det? Det er vel ikke en ansatt som har lurt deg. Du sier jo selv at det er et kjent problem med enheten og du har fått ny fire ganger. Høres ut som at du har blitt behandlet ganske bra. 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 15. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2016 Det var en ansatt som informerte meg om at reklamasjonen nullstilles ved hver omlevering. Men etterhvert har jeg jo tenkte at dette ikke kan fortsette inn i evigheten. Men ja, selve servicen har vært upåklagelig. Rask behandling og god oppfølging. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Det var en ansatt som informerte meg om at reklamasjonen nullstilles ved hver omlevering. Men etterhvert har jeg jo tenkte at dette ikke kan fortsette inn i evigheten. Men ja, selve servicen har vært upåklagelig. Rask behandling og god oppfølging. Reklamasjonsretten din nullstilles ja. Men butikken har ikke tre nye forsøk på å rette mangelen. Kanskje selgeren var uklar eller at du har misforstått hva som menes med reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 15. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2016 Selgeren var veldig klar på at Apple "fraskrev seg" reklamasjon ved å heller bytte ut enheter med slike feil. At å motta ny enhet var likestilt som et nytt kjøp. Det er derfor jeg ikke har tenkt noe på det i etterkant. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Apple prøver seg alltid. Desverre for dem er de underlagt norsk lov når de selger i Norge. Lenke til kommentar
branick Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Apple kom vel med en utvidet garanti spesifikt som dekket denne problemstillingen? Har du hevdet garanti eller har du reklamert på produktet når du har vært i kontakt med selger? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 15. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2016 (endret) Apple kom vel med en utvidet garanti spesifikt som dekket denne problemstillingen? Har du hevdet garanti eller har du reklamert på produktet når du har vært i kontakt med selger?Det er jeg faktisk usikker på. De har bare sagt de skal sende den på service og en uke senere kommer en ny enhet tilbake. Har det betydning for veien videre ift heving av kjøp? Endret 15. juli 2016 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 De har ihvertfall bra service.. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Her blir forbruker rettighetene tiet om ser jeg. Ikke helt uvanlig dessverre. Tragisk. Jeg har jobbet som kundeveileder selv, og da var jeg den eneste i bedriften som forklarte alle rettighetene for kunden, selv om bedriften gjerne ikke tjente penger på det akkuratt. Men kundene ble nok fornøyd og kom tilbake, og da går det vel opp i opp. Ser at mange ikke er som meg, og i dag så får jeg ikke jobb engang. I Norge får de værste svina jobb, mens de som vil jobbe, de kan heller sitte hjemme å spille dataspill. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jobbet i service og kundemottak og om kunden hadde fått byttet iPhonen sin 3 eller flere ganger lot vi selvfølgelig kunden få heve kjøpet om kunden leverte tilbake all tilbehør som medfulgte den orginale telefonen.. Kunden fikk kreditert pengene og vi solgte så Byttenheten som en B-vare.. Var null stress i butikken jeg jobbet i.. Mye av årsaken at det er mye piss med byttenhetene er at de er snekret sammen av nettop defekte telefoner.. Og det er tydligvis noen som ikke gjør jobben med å kvalitetsikre alle de produktene.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Takk for svar. Får være litt taktisk og heve kjøpet når neste iPhone kommer. Kanskje litt ufin måte å gjøre det på, men sånn får det bli. Skal ihvertfall ikke stole blindt på ansatte i telebutikker igjen. Det er en 100% lovlig måte å være "sleip" på. Bare pass på at du leverer telefonen innen to måneder etter at feilen ble oppdaget, eller bare ikke si hvor lenge siden det er du oppdaget feilen, hvis det er mer enn to måneder siden. Det er fordi fristen for å reklamere på en mangel/feil ikke kan være kortere enn to måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå