Eirik Helland Urke / TU Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Ukens podcast handler om solceller og batterier.– Fossil energi i alle former kommer til å slite Lenke til kommentar
Haldor Nordland Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Takk for bra podcast!. Har dere noen nyttige lenker/info/anbefalt lesning rundt dette med "hjemmeprodusjon" av hydrogen? Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 For 30 år siden var flertallet av bygningene i den vestlige verden varmet opp med olje. I dag er det nesten ingen som fyrer med olje. Uansett har oljeforbruket steget kraftig. At vi får en gradvis utfasing av fossilt brensel i biler er trolig avgjørende for at vi ikke skal få alvorlig mangel på olje. I overskuelig fremtid vil nok fly og skip bruke olje, og her er veksten veldig sterk. I tillegg brukes olje til mye annet enn drivstoff og brensel. Jeg er på ingen måte bekymret for at oljeetterspørselen skal avta, og det vil være en fordel om dagens sterke vekst i oljeetterspørselen avtar. Kullforbruket vil forhåpentligvis reduseres de nærmeste årene, noe som også er viktig av klimahensyn. Vi ser jo allerede en nedgang i kullforbruket i Kina og USA, og i år er første året på svært lenge at ikke CO2-utslippene øker. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 I overskuelig fremtid vil nok fly og skip bruke olje, og her er veksten veldig sterk. I tillegg brukes olje til mye annet enn drivstoff og brensel. Jeg er på ingen måte bekymret for at oljeetterspørselen skal avta, og det vil være en fordel om dagens sterke vekst i oljeetterspørselen avtar. I OEDC, der veksten i fly- og skipstrafikken er størst, nådde oljeforbruket toppen i 2005. Mesteparten av oljeproduksjonen går til bensin og diesel, og det er primært drivstoff til bilar. Bilar er på full fart over på straum. Dei siste åra har salet av elektriske bilar auka med 60% år for år på verdsbasis, trass i rekordlåg oljepris. Då er det berre eit spørsmål om tid før botnen fell ut av oljemarknaden. Bloomberg New Energy Finance hevdar at elektriske bilar erstattar 2 millionar fat olje om dagen i 2023, dersom veksten held fram, og derifrå vil fallet i oljeforbruket akselerere kraftig. Då fell forbruket og prisen so fort at dei fleste felt er ulønsame utan statsstøtte. Vi må stenge brønnar og felt lenge før dei er tomme. Bloomberg trur veksten i sal av elektriske bilar vil sakke litt pga fallet i oljeprisen, fordi bensin kan konkurrere med straum i mange store marknadar når oljeprisen er under 20 dollar fatet, so dei trur ikkje fallet i forbruk med 2 millionar fat om dagen vil inntreffe før i 2026. Bilprodusentane siktar seg inn på ein stad imellom desse. Kullforbruket vil forhåpentligvis reduseres de nærmeste årene, noe som også er viktig av klimahensyn. Vi ser jo allerede en nedgang i kullforbruket i Kina og USA, og i år er første året på svært lenge at ikke CO2-utslippene øker. Kolforbruket har nok nådd toppen. Frå 2014 til 2015 var nedgangen 1,8%, og kolprisane på verdsmarknaden er so låge at kolgruver over heile verda legg ned. Dei som er avhengige av eksport eller transport av kolet over lange avstandar er ikkje økonomisk levedyktige. Knapt nok kortreist kol er det. Tyskland subsidierte kolindustrien direkte med 1,65 milliardar euro i fjor, fordi det smertar for mykje å leggje ned titusenvis av arbeidsplassar. I tillegg får kolindustrien store subsidiar i form av gode skatteordningar, avskrivingsreglar og liknande. Det er berre sysselsettingstiltak som held kolforbruket oppe. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 (endret) Det er bra TU med sin podcast passer på at vi alle ikke er rumpediltere/ bakstreversk hele tiden.... Endret 16. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Der finnes mer enn 1 mrd biler i verden. Av disse er 200,000 elektrisk - eller 0,02%. 60 % av ørlite, er fremdeles ørlite. Om en elbil bruker 1,5 KWh/mil, og kjører 20,000 km/år så gir det et elkraft forbruk på 3 MWh/år. Det tilsvarer halvparten av elektrisitetsforbruket til en innbygger i OECD, og i EU. Mao om bilparken skal elektrifiseres må genereringskapasitet i OECD økes med bortimot 50 %. Det er ingen enkel sak - det kommer aldri til å skje. Produksjon og brenning av kull derimot, medfører så store skader på miljø og mennesker, at kullkraft vil etter hvert erstattes av sol og vind, og sikkert også kjernekraft, mens olje og gass vil vi fortsette å bruke til lageret i jordskorpen er økonomisk tømt. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Der finnes mer enn 1 mrd biler i verden. Av disse er 200,000 elektrisk - eller 0,02%. 60 % av ørlite, er fremdeles ørlite. Om en elbil bruker 1,5 KWh/mil, og kjører 20,000 km/år så gir det et elkraft forbruk på 3 MWh/år. Det tilsvarer halvparten av elektrisitetsforbruket til en innbygger i OECD, og i EU. Mao om bilparken skal elektrifiseres må genereringskapasitet i OECD økes med bortimot 50 %. Det er ingen enkel sak - det kommer aldri til å skje. Produksjon og brenning av kull derimot, medfører så store skader på miljø og mennesker, at kullkraft vil etter hvert erstattes av sol og vind, og sikkert også kjernekraft, mens olje og gass vil vi fortsette å bruke til lageret i jordskorpen er økonomisk tømt. Litt gamle tall kanskje? Det er ca 1,2mrd biler i verden og elbil nr 1 million ble passert i september-15. Derimot så har du rett i at det kan bli vanskelig å øke elektrisitetsproduksjonen for å dekke bortfall av fossil-energi men at det aldri kommer til å skje? Der tar du nok feil igjen. Solceller har allerede nådd punktet hvor det er billigere enn ny kullkraft og den tekniske og økonomiske utviklingen for elbiler er et nesten perfekt komplement for solceller. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Der finnes mer enn 1 mrd biler i verden. Av disse er 200,000 elektrisk - eller 0,02%. 60 % av ørlite, er fremdeles ørlite. Om en elbil bruker 1,5 KWh/mil, og kjører 20,000 km/år så gir det et elkraft forbruk på 3 MWh/år. Det tilsvarer halvparten av elektrisitetsforbruket til en innbygger i OECD, og i EU. Mao om bilparken skal elektrifiseres må genereringskapasitet i OECD økes med bortimot 50 %. Det er ingen enkel sak - det kommer aldri til å skje. Du tek utgangspunkt i feil tal. Talet på elektriske bilar totalt aukar ikkje med 60% i året. Det reknestykkjet er meir komplisert. Batteri-elektriske bilar utgjorde 0,6% av nybilsalet på slutten av 2015. Det aukar med 60% i året. Dvs at vi kjem nær 1% på slutten av 2016, 1,5% i 2017, 2,5% i 2018, 3,9% i 2019, osv. Vi har god tid til å auke straumproduksjonen, samstundes som prisraset på fornybar energi ikkje er venta å bremse med det første. Du har visst gått glipp av denne podcasten. Sjølvsagt skjer det. Sjå på Tyskland. Eller Storbritannia. Storbritannia kutta kolkraftproduksjonen med 25% i fjor. Alle trudde at dei kom til å ta det att i auka gasskraftproduksjon, men det skjedde ikkje. Gasskraftproduksjonen gjekk faktisk litt ned. I staden tok dei det att i auka produksjon av fornybar energi, redusert forbruk pga energieffektivisering (til dømes at glødelamper vert erstatta med LED etter naturleg avgang) og litt auka import. Det er faktisk ein veldig enkel sak å auke straumproduksjonen. Stadig fleire tak vert dekka av solcellepanel. I det meste av Europa vert dei fleste med solcellepanel over heile taket på ein einebustad plusskundar. I Noreg har vi ikkje ein gong eit problem. Om alle bilar vert elektriske, aukar straumforbruket med ca 5%. Litt meir når all tungtransport er elektrifisert. Produksjon og brenning av kull derimot, medfører så store skader på miljø og mennesker, at kullkraft vil etter hvert erstattes av sol og vind, og sikkert også kjernekraft, mens olje og gass vil vi fortsette å bruke til lageret i jordskorpen er økonomisk tømt. Olje er som sagt økonomisk tømt om 7-10 år. Då må det subsidiar og sysselsettingstiltak til for å halde oppe produksjonen, som med kolgruvedrift i EU. Gass varer kanskje litt lenger, men ikkje mykje samanlikna med tida som trengst for å utvikle eit nytt gassfelt. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Der finnes mer enn 1 mrd biler i verden. Av disse er 200,000 elektrisk - eller 0,02%. 60 % av ørlite, er fremdeles ørlite. Om en elbil bruker 1,5 KWh/mil, og kjører 20,000 km/år så gir det et elkraft forbruk på 3 MWh/år. Det tilsvarer halvparten av elektrisitetsforbruket til en innbygger i OECD, og i EU. Mao om bilparken skal elektrifiseres må genereringskapasitet i OECD økes med bortimot 50 %. Det er ingen enkel sak - det kommer aldri til å skje. Du tek utgangspunkt i feil tal. Talet på elektriske bilar totalt aukar ikkje med 60% i året. Det reknestykkjet er meir komplisert. Batteri-elektriske bilar utgjorde 0,6% av nybilsalet på slutten av 2015. Det aukar med 60% i året. Dvs at vi kjem nær 1% på slutten av 2016, 1,5% i 2017, 2,5% i 2018, 3,9% i 2019, osv. Vi har god tid til å auke straumproduksjonen, samstundes som prisraset på fornybar energi ikkje er venta å bremse med det første. Du har visst gått glipp av denne podcasten. Sjølvsagt skjer det. Sjå på Tyskland. Eller Storbritannia. Storbritannia kutta kolkraftproduksjonen med 25% i fjor. Alle trudde at dei kom til å ta det att i auka gasskraftproduksjon, men det skjedde ikkje. Gasskraftproduksjonen gjekk faktisk litt ned. I staden tok dei det att i auka produksjon av fornybar energi, redusert forbruk pga energieffektivisering (til dømes at glødelamper vert erstatta med LED etter naturleg avgang) og litt auka import. Det er faktisk ein veldig enkel sak å auke straumproduksjonen. Stadig fleire tak vert dekka av solcellepanel. I det meste av Europa vert dei fleste med solcellepanel over heile taket på ein einebustad plusskundar. I Noreg har vi ikkje ein gong eit problem. Om alle bilar vert elektriske, aukar straumforbruket med ca 5%. Litt meir når all tungtransport er elektrifisert. Produksjon og brenning av kull derimot, medfører så store skader på miljø og mennesker, at kullkraft vil etter hvert erstattes av sol og vind, og sikkert også kjernekraft, mens olje og gass vil vi fortsette å bruke til lageret i jordskorpen er økonomisk tømt. Olje er som sagt økonomisk tømt om 7-10 år. Då må det subsidiar og sysselsettingstiltak til for å halde oppe produksjonen, som med kolgruvedrift i EU. Gass varer kanskje litt lenger, men ikkje mykje samanlikna med tida som trengst for å utvikle eit nytt gassfelt. Så Du mener skarpere analyser eller kultur for entrepenørskap vil opprettholde våre grønne forpliktelser.Siste raporter viser at over 75% av vår strømm kommer fra kullkraft. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Siste raporter viser at over 75% av vår strømm kommer fra kullkraft. Siste rapporter? Når har du lest en rapport forrige gang? http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Electricity_Statistics_2013-2015_(in_GWh)_update.png 47.8% i de 28 EU-landene var i 2015 konvensjonell varmekraft, da er Norge med vannkraften ikke med. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Det er bra TU med sin podcast passer på at vi alle ikke er rumpediltere/ bakstreversk hele tiden.... Er det noen som skjønner hva denne personen prøver å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå