PSV Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Hei og hå! Ålreit, da var det på tide å oppgradere PC igjen, etter å ha hatt nåværende uten endring i 6,5 år. Brukte vel omtrent 20.000,- på den, og med en måneds-kostnad som da blir rundt 250 kroner (perspektiver!), så er ikke det dyrere enn at man kan gjøre det samme en gang til! Jeg kunne sikkert hi-jacket en av de tilsvarende trådene, men foretrekker min egen, da jeg har resonert meg frem til et oppsett selv som jeg gjerne ønsker kommentarer på! Det jeg ønsker er feedback til tweaks og produkter man eventuelt kan vurdere å bytte ut om det fører til bedre støyreduksjon/ytelse. Jeg føler jeg sånn omtrent har klart å lese meg opp på komponenter og hva som er tilgjengelig, men lurer fortsatt på noen av valgene, kanskje spesielt dette med hovedkort (bortsett fra at jeg aldri i livet skal ha et Gigabyte-kort til), men også noen spørsmål lengre nede i innlegget. Bruksområdet blir vel primært idling og sommel, men lett videoredigering og heavy gaming må også påregnes, og om den klarer å håndtere Excel godt så kan det være at jeg bytter til å bruke denne istedenfor laptop (litt usikker på hva som avgjør hvor godt Excel kjører) da jeg sliter veldig med dette programmet nesten overalt. Hvordan ser dette oppsettet ut? CASE Corsair Carbide Quiet 600Q (Sort) PSU Corsair HX750i 750W HK ASUS Z170-A ATX DDR4 CPU Intel Core i7-6700K Skylake, LGA1151 Quad Kjøler Scythe Mugen 4 CPU Cooler (SCMG-4000) GPU Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC 8GB SSD Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB RAM Kingston HyperX Fury Black DDR4 2666MHz 2x8GB Erstatning til case vifter (Corsair sliter visst med sine): Vifte Phantek PH-F140HP PWM 140mm Vifte Phantek PH-F140HP PWM 140mm Vifte Scythe Glide Stream 120mm 1600rpm Jeg har utelukkende prøvd å følge denne guiden: http://www.silentpcreview.com/4K_Gaming_Build med noen få og små justeringer. Jeg fant ikke anbefalt PSU, så jeg erstattet den med et av alternativene som var nevnt. Har også oppgradert grafikkortet til 1080 som har kommet i ettertid. Gjerne et tips på hva som er greiest av Twin Frozr (MSI) og Strix (Asus) hvis noen har lest seg opp på detalj om dette. Jeg setter stor pris på at maskinen jeg benytter er så stillegående som mulig. Om den brummer litt når man drar i gang de aller grommeste spillene så gjør ikke det noe (for da har jeg jo som regel støyreduserende headset! ), men for de lette spillene må den gjerne være så uhørbar som mulig. Ellers er jo ekkel viftesus noe av det verste som finnes... !!! Noen konkrete spørsmål ellers: - Er det verdt det å kjøpe en 4K PC-skjerm, eller er dette formatet for lite til at man praktisk merker forskjell? Er det bedre å koble opp til 55-tommern i stua hvis man vil oppleve noe som helst 4K? - Vannkjøling på CPU istedenfor valgt kjøler? Noe merkbar forskjell sånn egentlig? Jeg bryr meg egentlig bare med at PC’en er så stille som mulig, om det er litt lunk i den gir jeg egentlig blaffen i. - PCIe SSD? 950 EVO, hva utgjør forskjellen her, egentlig? Er forskjellen responsmessig noe i samme dur som HDD mot SSD var, eller er dette egentlig bare et showoff-produkt inntil videre? - Ser ut som "sweetspot" på RAM ligger på 16GB for tiden, trenger man noen gang så mye/mer? - Hva med PSU? Kalkulatorer viser behov for kun 450W, men hva trengs egentlig? Er det greit å ha litt ekstra? Ang. OS så er det mulig jeg bare kjøper en Windows 10 på flash drive, har vel en lisens på kjipeste versjonen av Windows 7 liggende et sted, men ser ingen grunn til å inkludere noe optisk drev på innsiden av denne og har hørt at det er store fordeler her. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 (endret) Noen tips : - Fractal Design Define S - Noctua NH-U14S (eventuellt lillebror U12S) - Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 DC 16GB - Hovedkortet er greit, eventuellt gå for Z170 Hero kortet til Asus hvis du har nok penger - MSI 1070/1080 Gaming X (skal være det mest stillegående ute nå blandt de nye korta) - Samsung 850 EVO og/eller 950 PRO / SM961 1TB (SM961 må bestilles fra utlandet akkurat nå) - Corsair AX860 (jo mer watt, jo mer stillegående under lettere load) En PCI-E SSD er ikke bortkastet, men en Samsung 850 EVO holder til det meste. Så opp til deg. Kanskje bare gå for 850 EVO nå, og så oppgradere til noe raskere senere. Så legger du pengene i andre komponenter. Angående 2 skjermkort i SLI. Det anbefales IKKE med tanke på støy! Kjøp heller nytt skjermkort igjen når behovet melder seg. 4K skjerm, da spessielt i 32" størrelse er digg ja, men dagens skjermkort er ikke kraftige nok for god fps i nye spill, derfor er det best med en 1440p, 144 Hz skjerm til spilling (gjerne med G-Sync). Vannkjøling kan gi en veldig stillegående PC, om du velger komponenter fra øverste hylle og vet hva du driver med. Men den CPU kjøleren jeg satt opp holder fint til i7 6700K. Ja 16GB RAM er en sweetspot, iallefall til gaming. Til mer proffe programmer kan det være kjekt med 32GB da. Ja kjøp en Win10 PRO lisens og lag en USB boot pinne Endret 15. juli 2016 av Betroz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå