nor50 Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Mine døtre har MAC. Går det an å kopiere, flytte/slette filer på NTFS-formaterte, eksterne, disker på den? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 15. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2016 Eh, ja vel ja....? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 (endret) Det finnes nok ganske sikkert tredjepartsprogrammer som gjør at Mac (ikke MAC, som er noe helt annet*) kan lese og skrive til NTFS-disker. Omtrent slik det nok finnes tredjepartsprogrammer som gjør at Windows kan lese (og muligens skrive til) HFS+-disker. Jeg tviler på at slike programmer finnes på App Store, så du må nok laste det ned fra nettet og godkjenne installasjonen til tross for advarsler (lurt å sjekke ulike reviews på nettet før man installerer slike tredjepartsprogrammer). Men det burde gå greit. Jeg har opptil flere "uautoriserte" programmer på mine Mac-er, uten hickups av noe slag. * MAC er en forkortelse for Media Access Control, et adressesystem for nettverksdatamaskiner. MAC-adresser finnes i alle moderne datamaskiner, inkludert Windows-maskiner, Android mobiltelefoner, smartklokker, nettbrett, robotgressklippere som rapporterer hvor de er via trådløsnett/mobilnett og alt annet som kan kommunisere med andre datadingsebomser over trådet, trådløst eller mobilt nettverk. MAC-adressene kan ikke endres, de er unike for hver enhet. Mac er en kortform av Macintosh, operativsystemet som Apple lanserte i januar 1984. Også Mac-er er utstyrt med MAC-adresser ... Endret 15. juli 2016 av SeaLion Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Hvis du kobler disse diskene på en PC eller ruter med USB, og deler de på nettverket, så ser Mac'en ingen forskjell på NTFS eller FAT32 Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jeg bruker selv Paragon NTFS for Mac og er strålende fornøyd med denne. Koster noen kroner men fungerer helt smertefritt.https://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 De fleste sidene til produsentene av de eventuelle eksterne harddiskene har drivere for mac på sine sider, som gjør at de fungerer med mac. Dette er ofte gratis fra produsents side. Hva slags harddisk er det snakk om? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Hvis du kobler disse diskene på en PC eller ruter med USB, og deler de på nettverket, så ser Mac'en ingen forskjell på NTFS eller FAT32 Det håper jeg virkelig at den gjør. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Man kan aktivere NTFS-støtte i Mac OS X uten tredjepartsprogrammer. F.eks. http://www.howtogeek.com/236055/how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac/ Tidligere har man kalt støtten "eksperimentell", men det har den nå vært et par år - og ser ikke på det som så mer eksperimentelt enn tredjepartsløsningene. I tillegg baserer man vel her seg på kode som har vært brukt lenge på andre OS-er vil jeg tro. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 16. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2016 De fleste sidene til produsentene av de eventuelle eksterne harddiskene har drivere for mac på sine sider, som gjør at de fungerer med mac. Dette er ofte gratis fra produsents side. Hva slags harddisk er det snakk om? Det er uaktuelt. Jeg har kun windows, og jeg legger ting på harddisker til dem for å spille av via Nvidia Shield. De har Mac, og for da å rydde på diskene for å slette duplikater, flytte filer fra en disk til en annen etc, så må de kunne lese diskene mine. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Du kan vurdere å reformattere diskene til exFAT, et filsystem som støttes av både OS X/MacOS og Windows. MERK: ALLE FILER PÅ DISKEN BLIR BORTE NÅR DU GJØR DETTE, så sørg for å ha kopiert de ut fra disken først. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 De fleste sidene til produsentene av de eventuelle eksterne harddiskene har drivere for mac på sine sider, som gjør at de fungerer med mac. Dette er ofte gratis fra produsents side. Hva slags harddisk er det snakk om? Det er uaktuelt. Jeg har kun windows, og jeg legger ting på harddisker til dem for å spille av via Nvidia Shield. De har Mac, og for da å rydde på diskene for å slette duplikater, flytte filer fra en disk til en annen etc, så må de kunne lese diskene mine. Det er uaktuelt å installere drivere på MACENE som gjør at disken også fungerer mot de, i tillegg til mot din Windows PC? Dette gir ingen mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå