OLSEN SKOGBRUK Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Hei fikk to 6×9 høytalere på 300w å en 12t sub på 700w hva trenger jeg til å koble opp dette. Tenker på hvilken forsterker som spiller greit og om noen vet om en billig forsterker. Takk for svar? Lenke til kommentar
Krist81 Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 En grei 4-kanals forsterker er det du trenger. 2 kanaler til høyre/venstre, og de to siste brokobler du til subwoofer. Hvordan har du tenkt å montere 6x9? Her er en rimelig og grei forsterker av kjent merke. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/gm-d8604 Pass bare på at det er lett å ta knekken på høyttalere med for svak forsterker, det er bedre med en som er for stor. Bruk så mye penger som du kan på forsterker sånn sett, den kan du flytte videre til neste bil uansett. Lenke til kommentar
OLSEN SKOGBRUK Skrevet 15. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2016 Takk for svar jeg skal montere høytalerene i hatthyllen på biln Lenke til kommentar
Krist81 Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Takk for svar jeg skal montere høytalerene i hatthyllen på biln Blir nok grei lyd det da. Husk bare på å bruke delefilter på forsterker, så slipper 6x9 ta alt for mye juling. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Pass på impedanse når du kobler subwoofer til 4 kanals forsterker, de liker dårlig under 4 ohm når de er brokoblet. Hvis subben er på 4 ohm så burde det gå greit. Dette er ikke en optimal løsning, men det er den rimeligste løsningen, det beste er å drive subben med en separat forsterker, men dette kommer sannsyligvis til å spille helt kurant. Har du muligens en link til sobben med litt mer detaljerte spesifikasjoner? Er stor forskjell på en 700w billig subwoofer og en 700w kvalitets subwoofer. Lenke til kommentar
Krist81 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Pass på impedanse når du kobler subwoofer til 4 kanals forsterker, de liker dårlig under 4 ohm når de er brokoblet. Hvis subben er på 4 ohm så burde det gå greit. Dette er ikke en optimal løsning, men det er den rimeligste løsningen, det beste er å drive subben med en separat forsterker, men dette kommer sannsyligvis til å spille helt kurant. Har du muligens en link til sobben med litt mer detaljerte spesifikasjoner? Er stor forskjell på en 700w billig subwoofer og en 700w kvalitets subwoofer. Har hatt billige elementer til under 500,- har også hatt Pioneer sitt 2000w element drevet med Pioneers 3000w monoblokk. Tro meg, det spiller ingen trille om du har ett billig eller dyrt element i bil. De beste opplevelsene har jeg hatt med 2x12" av ukjent merke til 700,- pr stk. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Vil tro dyrere elementer tåler noe mer juling da? Lenke til kommentar
Krist81 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Egentlig ikke. Det nevnte Pioneer-elementet hadde en stygg tendens til å lukte når man hadde spilt på det lenge med høy effekt. Men den letteste måten å ta livet av ett element på er alltid å spille høyt med for lite effekt. Da brenner du det. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Du har rett i det hvertfall, jeg kjører som regel ganske overdimensjonert forsterker på mine subber. Har 2 Hertz 8 tommere i min bil med oppgitt effekt tålighet på 200 watt, men forer de med ca. det dobbelte fra en Hertz monoblokk. Har ikke klart å spille de i stykker etter ca. 4 år med hard bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå