FJERNET111 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) Edit: SBS: stabilitet. På dette ene området har *den gjennomsnittlige* Windows-PC ingenting å stille opp. Dette er vel mer snakk om bruker"feil" enn selve software/hardwaren sin skyld. MAC folk har vel generelt bedre kompetanse på det de driver med enn pc brukere? edit: wilbur: mente ikke å høres hissig ut, men syns det er viktig å poengtere at det ikke er det samme. Endret 25. november 2003 av SBS Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Edit: SBS: stabilitet. På dette ene området har *den gjennomsnittlige* Windows-PC ingenting å stille opp. Dette er vel mer snakk om bruker"feil" enn selve software/hardwaren sin skyld. MAC folk har vel generelt bedre kompetanse på det de driver med enn pc brukere? edit: wilbur: mente ikke å høres hissig ut, men syns det er viktig å poengtere at det ikke er det samme. Grunnen er kanskje at OSX er mer brukervennlig enn Windows? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Edit: SBS: stabilitet. På dette ene området har *den gjennomsnittlige* Windows-PC ingenting å stille opp. Dette er vel mer snakk om bruker"feil" enn selve software/hardwaren sin skyld. MAC folk har vel generelt bedre kompetanse på det de driver med enn pc brukere? edit: wilbur: mente ikke å høres hissig ut, men syns det er viktig å poengtere at det ikke er det samme. Grunnen er kanskje at OSX er mer brukervennlig enn Windows? Mer brukervennlig enn windows? aiai da er det jo like før noen taster på maskinen for deg. Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Edit: SBS: stabilitet. På dette ene området har *den gjennomsnittlige* Windows-PC ingenting å stille opp. Dette er vel mer snakk om bruker"feil" enn selve software/hardwaren sin skyld. MAC folk har vel generelt bedre kompetanse på det de driver med enn pc brukere? edit: wilbur: mente ikke å høres hissig ut, men syns det er viktig å poengtere at det ikke er det samme. Grunnen er kanskje at OSX er mer brukervennlig enn Windows? Mer brukervennlig enn windows? aiai da er det jo like før noen taster på maskinen for deg. Har du prøvd OSX? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Tja, jeg vil tro at alle her har opplevd (sjelden, riktignok, men det skjer) å få blåskjerm i Windows helt ut av det blå. Uten å ha modifisert noe eller kjøre spesielt harde prosesser. Min følelse (og ikke mer enn det - jeg VET ikke) er at, brukerfeil eller ikke, PCer har langt lavere terskel for kræsj og heng enn det Mac har. Og det gjør noe med tilliten til maskinen: jeg jobber med PC'en min på en måte som tar høyde for mulige heng... Selvfølgelig, disse problemene har jo langt mer med Windows å gjøre enn med PCer som sådan. Aner ikke om Linux gjør slikt, for eksempel. Men det er tross alt, hva, 90%?, Windows-dominans i PC-verdenen. Så det er det vi må forholde oss til, spør du meg. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 hehe *Le i skjegget* "Trodde det var hevet over tvil for lenge siden at pc'er er raskere til spill/encoding/etc?" Trodde det var hevet over tvil for lenge siden at AMD stinket max! => Sant nok AMD stinket max når de konkurrerte med PentiumII. Trodde det var hevet over hver tvli for lenge siden at Intel stinket max! => Sant nok, de tidlige modellene av P4 hadde (om jeg ikke husker helt feil) dårligere ytelse enn AMD sine prosessorer på den tiden. Trodde det var hevet over hver tvil at Intel banker rumpen til AMD => Joda, men de er dyrere! Trodde det var hevet over enhver tvil at AMD banker Intel i støvelen! => Joda, men det er nå som de har kommet med 64 bits prosessor. Mitt poeng (joda det er et) er at hvilke maskiner som har best ytelse forandrer seg over tid. Når Apple kom med G5 hadde ikke (etter hva jeg har forstått) AMD enda kommet med sine 64 bits prosessorer og dermed var (faktisk!) Apple raskere da, men kanskje ikke lengre? Og til sist. Må le litt jeg. For det skal liksom være Mac-entusiaster som kommer med usaklige argumeter og forsvarer sitt valg uten å innse fordeler og ulemper med konkurerende systemer. Noen av pc-tilhengerene på dette formumet, må jeg dessverre påpeke, mangler totalt vidsyn. Jada, Apple prøver å selge flere systemer, men det gjør da også Alienware. Ikke vær naive nå. For de aller fleste bedrifter handler det om å tjene penger (helst gode). Og akkurat det gjør Apple, så noe må de da være flinke til. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Må nok skuffe deg med at pc'er var raskere når mac kom med G5 og... var vel P4B3.06MHz som var den raskeste da? Og den derre retorikken med at pc'er ikke kan være raskere nå fordi de er nyere enn G5'en.. hva er det for noe tull? Raskest er raskest og har ingenting med når det kom ut å gjøre. Og til sist kan jeg jo nevne at spillstøtten til Mac er helt utrolig dårlig. Kan jo like godt kjøpe en GBA og få mere bredde i spillene. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) QUOTE SBS: "Må nok skuffe deg med at pc'er var raskere når mac kom med G5 og... var vel P4B3.06MHz som var den raskeste da?" Joda, den er raskere om du ser på klokkesykler per tidsenhet, og ja G5 har færre sykler per tidsenhet enn en Intel-prosessor. Men, og det er altså her du går i fellen, dette er ikke avgjørende for hvor fort en datamaskin jobber. Det avgjørende er hvilken jobb som blir gjort av prosessorene på denne tiden. Ettersom det er to forskjellige prosessortyper har de forskjellige instruksjonssett, og dermed er ikke det helt sammenlignbart. Så å bruke dette mot Apple er helt tåpelig og argumentet baserer seg på uvitenhet. Det er denne problematikken AMD prøvde å gjøre noe med da de lanserte feks XP1800+ prosessorene. Den mente at disse prosessorene var like kjappe som Intel sine prosessorer som hadde klokkefrekvens på 1.8GHz, mens XP1800+ hadde en del mindre 1.5GHz eller noe i realiteten. De andre argumentene faller på sin egen urimelighet. Man kjøper ikke en Mac for kun å spille på den, ingen har noen gang påstått at en maskin som kommer ut senere enn noen annen er kjappere av den grunn. EDIT: Skriveleif + hele siste avsnitt. Endret 25. november 2003 av dansesareven Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Syntes alle her som ikke har prøvd OSX panther burde prøve det en stund. Og jeg mener ikke bare 5 min. Det er mange måte å måle raskt på, kanskje dere får ett annet syn da. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) jeg brukte mac i 4-5 uker på skola for et halvår siden, det var mac OSX. skal si at de var u fattelig trege, og noen av mac'ene bare klikka og tryglet om en omstart. skal også legges til at de mac'ene var G4 800mhz, men skulle tilsvare P4 1400Mhz eller noe i den duren... men nei da.. vi hadde 1Ghz P3 på den andre siden av veggen og kjørte photoshop og mye annen dritt, alt var bedre og kjappere på pc. eneste fordelen jeg kan komme på med mac, er at OSX deler opp minnet og "dedikerer" det til de forskjellige programmene. PC banker MAC, begrunnelse over og that's it! (søt w00t foresten ) Endret 25. november 2003 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
gekko513 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Latterlig test med latterlige programmer ... se heller PcMagazine Apple Dual 2.0 GHz G5 er totalt 21% raskere enn en Dell Dual 3.06 GHz P4 Xeon hvis man regner totaltiden for de 4 programmene som er testet. Acrobat: Apple er 50% raskere Photoshop: Dell er 28% raskere Lightwave: Dell er 2% raskere Sorensen Squeeze: Apple er 62% raskere Pris Apple: kr 29.190,01 Pris Dell: kr 34.427,00 Den eneste konklusjonen man kan trekke er at ytelsen kommer helt an på programmet, hvilken oppgave man setter det til og hvor mye innsats programmererne har gjort for å optimalisere akkurat denne oppgaven for hardwaren. (Merk for øvrig at Mac World er søstermagasinet til PC World og at testen der G5 knuses like godt kan være gjennomført av "PC folk" som av "Mac folk") Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 eneste fordelen jeg kan komme på med mac, er at OSX deler opp minnet og "dedikerer" det til de forskjellige programmene. Hmm.. høres mer ut som OS 9 for meg ... Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 eneste fordelen jeg kan komme på med mac, er at OSX deler opp minnet og "dedikerer" det til de forskjellige programmene. Hmm.. høres mer ut som OS 9 for meg ... den skal da gjøre det i OSX og? er det forskjell på OSX ifra stasjonær og bærbar? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 er MAC PC? I min verden er PC pc, og MAC mac, kan ikke sammenlignes Pr. definisjon er Mac en PC. PC er forkortelse for Personal Computer (personlig datamaskin), og hvis en Mac ikke kan betegnes som personal computer, så vet ikke jeg. Det er bare våre egne definisjoner på hva en PC er som gjør at PC er PC og Mac er Mac. Det vi ser på som PC er egentlig IBM PC, men kalles nå bare PC. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) eneste fordelen jeg kan komme på med mac, er at OSX deler opp minnet og "dedikerer" det til de forskjellige programmene. Hmm.. høres mer ut som OS 9 for meg ... den skal da gjøre det i OSX og? er det forskjell på OSX ifra stasjonær og bærbar? Mulig jeg har misforstått deg, men i OS9 kunne man gå inn og allokere minne til enkeltapplikasjoner. OSX, windows og linux allokerer minne etter som det trengs, "automagisk" ... Endret 25. november 2003 av ibrotha Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 har prøvd eldre versjoner av OSX en del, men ikke de nyeste. Nå var det ikke akurat noen kraft-mac'er jeg testa heller (Imovie, Word og annet rask) , men likevell mener jeg at det var treigt og ustabilt. Ang brukervennlighet må jeg si meg _noe_ uenig. Hvis man skal definere brukervennlighet som "godt GUI", så har nok apple vunnet, men dette mener jeg er helt feil. En gang jeg satt å jobbet med et video prosjekt kom det en ganske uvitende dame som var på omvisning på skola bort til meg og kunne fortelle meg at mac var veldig bra. Jeg spurte henne hvorfor hun mente det, og da svarte hun at det var fordi det så så pent ut! Er også ganske lei av folk som har jobbet mye med mac og ikke prøvd en pc siden P3 slot1 stadiet og hardnakket mener at mac fortsatt er best til alle typer oppgaver. Uansett ytelse mener jeg at pc'n er overlegen da det også ofte er snakk om pris inn i bildet.... og kompitablitet. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Snedig at det alltid blir så mye støy når det er snakk om mac. Apple har vel totalt litt over 5,6% markedsandel worldwide. La oss si 6% av de som kjøper en datamaskin i 2003 kjøper en mac, (resten kjører alminnelige pc'er med enten Windows eller Linux (linux har vel knapt 1% av brukerne)). Men hu hei som disse 6%'ene roper og skriker da... Makan. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Brattern: var det ikke G4 700mhz'ere vi brukte? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 (endret) joda DJ-JK, men jeg satt på en 800 den eneste, var jo "teknisk sjef" vettu Endret 25. november 2003 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
KarateK1d Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 xstian: er vell egentlig pc folk som "roper" mest synes nå jeg. Som oftest de som kommer med flest ubegrunnede og usaklige kommentarer også. Selv om det bestandig er unntak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå