Gladgutt Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Jeg kan jo starte innlegget med å si at jeg øvelseskjører. Bilen jeg kjører er en ganske så moderne diesel bil. For å få bilen til å trille sakte fremover, så trenger man kun å ta ut clutchen ( uten å gi noe gass). Når jeg står ved et kryss eller en rundkjøring, så pleier jeg som oftest å ta ut clutchen sakte ( da beveger bilen fremover) og når jeg har tatt ut clutchen helt, så gir jeg gass. Denne metoden kan være lite effektivt, for bilen beveger seg ikke så fort fremover. Det kan igjen være et problem for meg i ganske så trafikkerte veier. Hva kan jeg gjøre for å få bilen fortere fremover når jeg har stoppet den helt? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 uhm.. Du gir gass mens du slipper ut clutchen, så vil du komme raskere avgårde. 2 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Gi gass mens du tar ut clutchen, altså ikke vent til den er helt ute. Clutch+gassbruk tar bittelitt tid å bli komfortabel med, det er rett og slett en øvingssak. 1 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Du kan slippe clutchen litt raskere ut samtidig som du gir litt gass 1 Lenke til kommentar
Gladgutt Skrevet 14. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2016 Når skal jeg begynne å gi gass? Skal jeg gi gass med en gang jeg begynner å slippe clutchen eller skal jeg ta ut clutchen litt( eks ved gripepunktet ca) og så gi gass? Hvor mye gass pleier dere å gi ? Hva pleier turtallmåleren deres å vise. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Du må bare øve deg til dette sitter inne. Det er noe forskjell fra bil til bil ha som er mest effektiv timing. Det vil f.ex være forskjell på diesal og bensinbil, da bensin er lettere å kvele. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Det kommer av en feeling du får, så ville bare prøvd meg frem borte fra trafikk. Du bumper turtallet litt opp, holder det der, og slipper kløtsj sakte ut. Eneste mellomrommet mellom gasspedal og kløtsjpedal skal være de få millisekundene det tar for turtallet å øke. Gir du for mye gass og er for brå på kløtsjen så har du launchet bilen og rallytrofeen din ligger i nærmeste skogkratt, så vær lett på gass og kløtsj. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Du må bare øve deg til dette sitter inne. Det er noe forskjell fra bil til bil ha som er mest effektiv timing. Det vil f.ex være forskjell på diesal og bensinbil, da bensin er lettere å kvele. Har du kjørt biler med manuelt gir og såkalt moderne dieselbil? I tidligere tider var det du skriver her riktig, men med moderne turbodieselbiler er det ikke lenger slik.. I tillegg har bensinbilene utviklet seg i en retning av å bli vanskeligere å kvele. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Som alle andre har sagt; øvelse, øvelse, øvelse. For lite gass for sent, og du kveler motoren. For mye for tidlig, og du ruser motoren opp i høyt turtall uten at det skjer noe "nyttig". Siden du spør om turtall, så ville jeg sjeldent vært over 12-1300 omdreininger før clutchen var helt ute, tror jeg (med mindre poenget var å sette ny pers på 0-100...), men det er sånt som man overhodet ikke tenker over med 15-20 år bak rattet, det går uten å tenke, og uten å se på turtelleren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå