phnx85 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Jeg har moddet viften i PSU'et til og kjøre på 7V og den er ganske stille, men jeg vil at den skal bli stillere Kan jeg kjøre viften på 5V uten at PSU'et kneler av varmen? Jeg tenkte på å borre masse hull i kassen til PSU'et slik av varmen som stiger kan slippe ut, men så kom jeg på et par ting. Jeg har nemlig husker å ha lest noe om "tunnell effekten", det var en fyr som testet om PSU'et ble kjøligere av å kjøres uten lokk, noe det ikke fordi viften ble mindre effektiv uten lokk. En annen ting er viftesus, med masse hull så oppstår jo faren for viftesus, men det bør vell ikke bli så stort problem når viften bare står på 5V..? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Ingen som vet noe? Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Har en sunon vifte som kjører 5v, det tilsvarer ca 800-100 rpm, det er akkurat passe, og er MEGET stille. og har 2nd psu på 300w, puttet 2nd og skrudd fast der viftesuger skal egentlig stå, hastighet er 1500 rpm.Tempen på CPU CPU CPU (ikke skrivefeil) min er nå 60-65'c 3,4 ghz. Endret 28. november 2003 av Qwseyvnd Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 [b]Helo[/b] Jeg har en 360 watts Chieftech PSU, den med 1 vifte (selges oxo under navnet [url="http://www.highpowersupply.com/product-ps-hpc360102.htm"]High Power[/url]). Denne har jeg modda på følgende måte (etter [url="http://www.overklokking.no/annet/PSUmod/index.html"]inspirasjon[/url] fra Overklokking.no):[list] [*]Tok ut orgnial vifta [*]Sagde et hull (Ø125) i lokket [*]Monterte en 120mm [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=4412FGM"]Papst[/url] med [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZIVDM120"]vibrasjonsdempende pakning[/url] [*]Koblet denne på 5v [*]Er litt jålete, så jeg skrudde oxo på en [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FG120G"]grill[/url] [/list]Dette fungerer helt flott (står oppgitt i specs til vifta at spenningsområde er 8-15V, men min fungerer flott på 5v) Ikke for å skryte, men jeg tok meg tid til å gjøre det for-seg-gjort. Og det ble veldig lekkert, mye penere enn i guiden til Overklokking.no Har overvåket temperaturen inne i PSU'en i en uke, ligger på rundt 40 grader <-- Det samme som resten av kabinettet mitt Og det beste: Når jeg skrur sammen boksen min, kan jeg ikke høre den i det hele tatt! Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Takk for svarene, men det jeg egentlig lurte på var om det kom til å bli for varmt i PSU'et hvis jeg kjørte orginalviften på 5V og om det ble bedre effekt av å bore masse hull i lokket på PSU'et Endret 28. november 2003 av phoen|x Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 [b]Helo again[/b] Hvis du har et sånt digitalt utetermometer, ville jeg festet dette til en av kjøleribbene i PSU'et oxo overvåket tempen over tid. Har troen på det med tunelleffekt, hvis vifta på PSU'et ditt er den eneste "exhauste'en" du har... Leste en artikkel der en kar bare fjerna lokket på PSU'et, og tempen gikk ned med noen grader. Dette tror jeg var fordi varmen i PSU'et fordelte seg utover i kabinettet. Dette er trolig ikke noe særlig for deg hvis dette er den eneste vifta du har til å suge ut luft.. Hvis du skal kjøre [u][b]EN[/b][/u] vifte på 5v, ville jeg nok beholdt lokket på i håp om å oppnå tunell-effekt. Ellers tror jeg ikke du har sjans til å få nok luftstrøm forbi kjøleribbene i PSU'et. Alternativt: For å få bedre kjøling på PSU'et med vifta på 5v, kunne du kanskje satt den til å blåse kald luft inn. Oxo sette en vifte til å suge ut av kabinettet (altså en ny "exhaust") et annet sted. Men dette er trolig ikke noe god løsning hvis du ikke får festet denne vifta oppe i kabinettet. Det har seg jo sånn at all varm luft stiger opp, så det er ikke uten grunn at "exhaust'en" sitter øverts i kabinettet. [color=red][i]Dette er bare synspunkter fra meg. Gjør dine egne tester/beslutninger, og fortell hvordan det gikk [/i][/color] Lenke til kommentar
Quietman Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg ville tro at tipset til Pedro80, om å montere en ekstra vifte, er det beste hittil. Du kan muligens også montere en 80mm, på motsatt ende av der den orginale sitter. Da får du rimelig direkte luftstrøm gjennom PSU. Hvis du har plass kan du kanskje til og med kjøre med 3 vifter: foran, bak og under PSU. Disse kan da kjøres på lavere hastighet, og det blir ganske så stille! Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg har laget et 120 viftehulle i toppen av kassen og vips 7 grader i kaldere i kassen og 5 i psu som har fått byttet viften med en papst 12db på halv hastighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå