Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av gaminglaptop til rundt 10k

Anbefalte innlegg

Har tenkt å flytte i nærmeste framtid, og flytter så langt att det å få med seg desktopen min blir nærmest umulig, har derfor tenkt å selge den og investere i en laptop som kan kjøre alle spillene mine.

Er ute etter å kunne spille "alt" av nye spill på high/ultra, som feks Total war:Warhammer, The witcher 3, Fallout 4, GTA V og Overwatch.

Har tenkt å bestille denne så snart den kommer på lager:

https://www.komplett.no/product/879251/pc-nettbrett/pc-baerbar/gaming-pc-er/msi-ge72-173-full-hd-matt-med-ryggsekk

Men lurer på om det ikke er andre maskiner i samme prisklasse som utkonkurrerer denne?

Fra stasjonær til laptop blir jo uansett en "nedgradering" men håper på og fortsatt kunne spille spillene mine på high/max, og ettersom desktopen min har en GTX 970 tenker jeg att denne laptopen bør ha ca samme ytelse..

Endret av Batmanuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei dessverre, GTX 970M har ikke samme ytelse som GTX 970. GTX 970M tilsvarer omtrent  GTX 960 i ytelse - litt svakere, men ikke mye. Heller ikke GTX 980M vil nå helt opp til GTX 970 i ytelse, men er mye nærmere naturligvis. Men da er vi over i en annen prisklasse også - regn med 17-18k minimum for en laptop med GTX 980M.

Det finnes også laptoper med GTX 980 (uten M bak) som tilsvarer det stasjonære GTX 980 fullt ut, men da er vi over i en helt annen prisklasse ... og vekt, og størrelse.

Du vil få problemer med å makse grafikkinnstillingene i Witcher 3 med GTX 970M, men du trenger ikke a moderere deg så veldig mye heller. Jeg må for eksempel kutte ut Nvidia HairWorks, og justere bittelitt ned på ett par andre detaljer for å få akseptabel fps i Withcer 3. (40+). Fallout 4 går også veldig greit med et par forsiktige modereringer, og Overwatch burde kunne makses helt ut. (Jeg har en Multicom Kunshan P651R med GTX 970M 6GB, 8GB DDR4 RAM, SSD + HDD, og Intel Core i7 6700HQ. G-Sync. Kostet ca. 14500)

PS. Det med mengde RAM på grafikkortet bør du kanskje tenke litt på, ettersom det viser seg at flere av de nyere spillene er temmelig kravstore på akkurat det.

Notebookcheck.net's beskrivelse og spill-benchmark for GTX 970M

GTX 970M vil kunne kjøre så godt som alle spill enten helt eller nesten helt makset, som du ser. Det kommer jo an på hva du anser som akseptabel fps. For meg er GTX 970M et veldig godt kompromiss mellom ytelse og prisklasse for en laptop.

Hvis du ser etter konkurrenter til den maskinen du lenket til, må du først og fremst se på Multicom's bærbare gaming laptoper, tenker jeg, eller Asus G-serie. Men prisen er omtrent så lav jeg har sett noen laptop med GTX 970M i.

Hvis du vil ha noe som er nærmere 10-11-12k, så er det GTX 965M som gjelder, for øyeblikket.

Nvidia's nye GTX 10XXM serie er jo på vei, men det er ennå uklart når de er på markedet ... det er nok noen måneder unna.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Alt jeg vet er at f.eks. Notebookcheck.net har testet dette kortet i begge versjoner, altså med 3GB/6GB RAM, og finner at i enkelte spill så kan man merke forskjell. Det småstotrer litt mer med 3GB versjonen der 6GB-verjonen flyter fint. Jeg tror Assasins Creed var et av disse spillene. Jeg tror det først og fremst gjelder for spill som er omkodet fra spillkonsoll til pc, der spillene det gjelder gjerne vil bruke mye VRAM. Spill som er laget for pc først er mer optimalisert for pc i utgangspunktet og har sjelden slikt stort behov for VRAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...