Lynxman Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Kan dere ikke bare døpe om Tesla Ukeblad (TU) til Electric Science Fiction (ESF)? Det er vel ingen som tvinger deg til å klikke på denne artikkelen? Nei, ingen tvinger ham, men han har ett, om enn litt skjult, poeng. TU er ikke hva det var. Det bærer mer og mer preg av å være en blekke for forbrukertester. Sikkert interessant nok for de aller aller fleste da verden er mer og mer selv fokusert og ikke ønsker å lære noe, bare få i seg billig tanketom føde (sukkervann) som "artikkler a-la lettvekt". Lite ny kunnskap for tiden, mest se og rør reportasjer i TU. Jeg kunne for eksempel telle hele elleve (11 !) artikler på topp siden til tu.no som refererte til elbil. Av disse står fire under en egen seksjon som har samle-overskrift "elbil". 5 av disse handler om eller refererer til Tesla (bilen) i artikkel teksten. Da har jeg ikke tatt med tu.live. Det er mye. Det står sjelden artikler i TU som er gir matnyttig kunnskap, men så lenge folk er fornøgd med brød og sirkus vil frafallet på realfags linjene bare øke. I tillegg er de aller fleste artiklene rene maskin oversatte artikler hvor referanse til kilde som regel mangler. Skulle jeg mot formodning referere til en artikkel i TU uten å referere til min kilde, skulle jeg tro det ble ramaskrik. Men slik opererer altså TU for tiden. Veldig lite matnyttig, og ekstrem liten egeninnsats... Elbil er faktisk i vinden. Er man ikke interessert i moderne teknologi så er det rart at man oppsøker det. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Kan dere ikke bare døpe om Tesla Ukeblad (TU) til Electric Science Fiction (ESF)? Det er vel ingen som tvinger deg til å klikke på denne artikkelen? Nei, ingen tvinger ham, men han har ett, om enn litt skjult, poeng. TU er ikke hva det var. Det bærer mer og mer preg av å være en blekke for forbrukertester. Sikkert interessant nok for de aller aller fleste da verden er mer og mer selv fokusert og ikke ønsker å lære noe, bare få i seg billig tanketom føde (sukkervann) som "artikkler a-la lettvekt". Lite ny kunnskap for tiden, mest se og rør reportasjer i TU. Jeg kunne for eksempel telle hele elleve (11 !) artikler på topp siden til tu.no som refererte til elbil. Av disse står fire under en egen seksjon som har samle-overskrift "elbil". 5 av disse handler om eller refererer til Tesla (bilen) i artikkel teksten. Da har jeg ikke tatt med tu.live. Det er mye. Det står sjelden artikler i TU som er gir matnyttig kunnskap, men så lenge folk er fornøgd med brød og sirkus vil frafallet på realfags linjene bare øke. I tillegg er de aller fleste artiklene rene maskin oversatte artikler hvor referanse til kilde som regel mangler. Skulle jeg mot formodning referere til en artikkel i TU uten å referere til min kilde, skulle jeg tro det ble ramaskrik. Men slik opererer altså TU for tiden. Veldig lite matnyttig, og ekstrem liten egeninnsats... Elbil er faktisk i vinden. Er man ikke interessert i moderne teknologi så er det rart at man oppsøker det. Verden er ikke så snever, men det kan virke som om mange tror det. Lenke til kommentar
Lotec Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Simen1, jeg har normalt veldig like meninger med deg, og setter pris på dine innlegg forskjellige steder. Ofte gir de mye mer substans til selve saken, er lærerike osv. Jeg forstår også at folk ønsker en elektrisk Lotus Elise liknende bil. Har kjørt den i Opel versjon, med forbrenningsmotor, og det er fine kjøreegenskaper. Elbiler trenger ikke se helt teite ut. Tesla har vist dette. Jeg kan derimot nevne to gode grunner til at vi trenger skikkelige elektriske kassebiler og kassebiler som har plass til mer enn 7 passasjerer. 1. Firmaer kjører kassebiler med store kostnader i drivstoff, bomtasjoner og parkering. Snakker fort flere hundre tusen i besparelser på selv veldig små firmaer. Disse bilene kjører ofte mye lenger enn privatpersoner. Se på Mercedes Vito liknende biler på finn.no, og se at de har gått 6-700 000km på ganske kort tid. De kjører 100% på diesel, og de slipper ut mye over levetiden sin. Nesten alle har en Webasto som slipper ut mye. 2. Kjører gammel Caravelle selv med 8 seter. Plass til kone og unger. 1993 modell. I 1993, så lanserte Intel den første Pentium prosessoren, Microsoft lanserte NT 3.1, WWW ble til i Cern, Debian GNU/Linux distribusjonen ble til.. dere ser hva jeg mener. Amiga CD32 kom.. anyway.. Gammel bil. Alderen krever sitt, og det er ikke så interessant å ligge under bilen en uke i året for å bytte deler, og legge på sparkel. Disse gamle bilene har så høyt innhold av glassfibersparkel og polyester at de skifter navn fra tyskerbrakke til plastsjekte, her på Sørlandet. Når man parkerer bilen i en bratt bakke, borer hull i toppen av kanalen, setter en trakt i hullet og heller på 15 liter med polyester iblandet korte glassfiber - på hver side av bilen.. så stemmer nok det nevnet ganske bra. Må ha ny bil. Elbil er da fristende, pga miljø og ikke minst kostnad i innkjøp og bruk. Ny Caravelle liknende bil hadde jo vært topp. Helt til man ser på prisen. Staten må jo ha røyka sokkene sine, eller fått inntrykk av at alle tjener like mye som de. Diesel kommer jo til å bli straffa i Norge fremover, så man må velge bensin. Ny Caravelle med minste bensinmotoren i lang type koster ca 721 000kr. Bor et sted hvor jeg gjerne kunne hatt 4x4 noen få dager i året. Den koster 874 000kr. Da er det rett over 400 000kr i registreringsavgift. Uten avgifter hadde den vært billig. 874 000kr er derimot heelt utenfor vår prisklasse. Måtte i såfall skiftet jobb og blitt politiker, eller vunnet i lotto. Hadde jeg kunne kjøpt den som elektrisk bil til f.eks 400 000kr i lang type, 8 seter og 4x4 så hadde jeg vært ganske happy. Da kunne jeg strekt meg til å kjøpe den. Men det finnes ikke. Ytelse spiller ingen rolle. Rekkevidde og pris gjør. Så valger vårt er å kjøpe to små bensinbiler og kjøre to biler hele tiden. Eller vi kan kjøpe en større bil enn vi trenger. Noe vi kommer til å gjøre. Minibuss. Så vi kommer til å kjøpe en brukt 13 seters minibuss, slenge ut noen seter og kjøre av sted. Veier nesten det dobbelte av Caravellen, og har høyere forbruk. Men spiller liten rolle med vår kjørelengde, er sjelden i bomstasjoner etc. Eneste er ekstra kostnad på ferje til utlandet.. Så det er et kjempemarked for større elektriske biler til storfamilier, idrettslag og firmer mm. Men innen det kommer, så er vel avgiftene skrudd opp, så det blir mindre vits i å kjøpe noe slik. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 (endret) Jeg er helt enig med deg Lotec. Det er nok en avsporing fra min side å etterlyse en ny 2-seter i denne tråden, men grunnen til at jeg gjorde det var faktisk litt relatert til ditt behov. Min nåværende bil er en Nissan NV200 diesel. En av de billigste relativt nye 7-seterne på markedet. Skal jeg på helgetur eller bilferie velger jeg denne. Men jeg ønsker mer elektrisk hverdagskjøring og da kunne en elektrisk 2-seter vært glimrende. Men Tesla roadster er ganske dyr og ikke spesielt interessant med tanke på alderen. Hadde det dukket opp en litt rimeligere ny elbil i samme sjanger kunne jeg vært interessert i den til hverdagskjøring (butikk, jobb, trening etc). Per i dag er batterier så dyrt at jeg kan ikke se for meg å kjøpe en elbil som egner seg for bilferier uansett fasong. Dermed må jeg ty til dieselbilen når jeg og familien skal langt. Vanlige 5-seters elbiler som Leaf er billige og har plass til 5, men er også langt mindre spennende enn en litt spretten 2-seter. De ekstra setene betyr lite for meg ettersom jeg trenger 7 for langkjøring. Per i dag har jeg bare en bil og personantallet fordeler seg ca slik: 80% av kjøringen med 1-2 personer i bilen og resterende 20% med 3-7. PS. Det finnes en e-NV200 elbil som har 5 seter som standard og 7 som tilvalg. Den er forholdsvis rimelig (rett under 200 000 ny). Regner med det blir ett sete for lite for din familie, men det er i hvert fall et alternativ for en litt mindre familie. Dvs. ikke for meg, for jeg vil ha en som egner seg for bilferier for 7 og ikke i Tesla-prisklassen. Jeg håper for din og mange andres del at noen produsenter ser markedet for 8+ seter elbil snart og at den kommer med både vanlig batterikapasitet rundt 30-40 kWh og ekstra stor kapasitet (80+ kWh) for langkjøring med superhurtiglader som tilvalg for taxi-kjøring. Endret 16. juli 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Kan dere ikke bare døpe om Tesla Ukeblad (TU) til Electric Science Fiction (ESF)? Det er vel ingen som tvinger deg til å klikke på denne artikkelen? Nei, ingen tvinger ham, men han har ett, om enn litt skjult, poeng. TU er ikke hva det var. Det bærer mer og mer preg av å være en blekke for forbrukertester. Sikkert interessant nok for de aller aller fleste da verden er mer og mer selv fokusert og ikke ønsker å lære noe, bare få i seg billig tanketom føde (sukkervann) som "artikkler a-la lettvekt". Lite ny kunnskap for tiden, mest se og rør reportasjer i TU. Jeg kunne for eksempel telle hele elleve (11 !) artikler på topp siden til tu.no som refererte til elbil. Av disse står fire under en egen seksjon som har samle-overskrift "elbil". 5 av disse handler om eller refererer til Tesla (bilen) i artikkel teksten. Da har jeg ikke tatt med tu.live. Det er mye. Det står sjelden artikler i TU som er gir matnyttig kunnskap, men så lenge folk er fornøgd med brød og sirkus vil frafallet på realfags linjene bare øke. I tillegg er de aller fleste artiklene rene maskin oversatte artikler hvor referanse til kilde som regel mangler. Skulle jeg mot formodning referere til en artikkel i TU uten å referere til min kilde, skulle jeg tro det ble ramaskrik. Men slik opererer altså TU for tiden. Veldig lite matnyttig, og ekstrem liten egeninnsats... Elbil er faktisk i vinden. Er man ikke interessert i moderne teknologi så er det rart at man oppsøker det. Verden er ikke så snever, men det kan virke som om mange tror det. Du fabler. Av 29 artikler på forsiden er fire om elbil. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 driver eget firma med solceller og drømmer om en rask ELvarebil med bra rekkevidde. At alt kan leveres hvor som helst innen en time er jo bare en bonus he he :-) Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Kan dere ikke bare døpe om Tesla Ukeblad (TU) til Electric Science Fiction (ESF)? Det er vel ingen som tvinger deg til å klikke på denne artikkelen? Nei, ingen tvinger ham, men han har ett, om enn litt skjult, poeng. TU er ikke hva det var. Det bærer mer og mer preg av å være en blekke for forbrukertester. Sikkert interessant nok for de aller aller fleste da verden er mer og mer selv fokusert og ikke ønsker å lære noe, bare få i seg billig tanketom føde (sukkervann) som "artikkler a-la lettvekt". Lite ny kunnskap for tiden, mest se og rør reportasjer i TU. Jeg kunne for eksempel telle hele elleve (11 !) artikler på topp siden til tu.no som refererte til elbil. Av disse står fire under en egen seksjon som har samle-overskrift "elbil". 5 av disse handler om eller refererer til Tesla (bilen) i artikkel teksten. Da har jeg ikke tatt med tu.live. Det er mye. Det står sjelden artikler i TU som er gir matnyttig kunnskap, men så lenge folk er fornøgd med brød og sirkus vil frafallet på realfags linjene bare øke. I tillegg er de aller fleste artiklene rene maskin oversatte artikler hvor referanse til kilde som regel mangler. Skulle jeg mot formodning referere til en artikkel i TU uten å referere til min kilde, skulle jeg tro det ble ramaskrik. Men slik opererer altså TU for tiden. Veldig lite matnyttig, og ekstrem liten egeninnsats... flott at de har mye fokus på elbil, for det er det som er fremtiden og folk flest har ikke ide om hvor bra de er og kjøre og hvor bra det er for miljøet. selv skolerte sivil ingeniører og andre mindre skolerte ingeniører forstår ikke dette og henger igjen i fosilalderen blendet av oljepenger. flott at TU har mye fokus på fornybar energi. mer omelbiler og solkraft :-) 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Kan dere ikke bare døpe om Tesla Ukeblad (TU) til Electric Science Fiction (ESF)?Det er vel ingen som tvinger deg til å klikke på denne artikkelen?Nei, ingen tvinger ham, men han har ett, om enn litt skjult, poeng. TU er ikke hva det var. Det bærer mer og mer preg av å være en blekke for forbrukertester. Sikkert interessant nok for de aller aller fleste da verden er mer og mer selv fokusert og ikke ønsker å lære noe, bare få i seg billig tanketom føde (sukkervann) som "artikkler a-la lettvekt". Lite ny kunnskap for tiden, mest se og rør reportasjer i TU. Jeg kunne for eksempel telle hele elleve (11 !) artikler på topp siden til tu.no som refererte til elbil. Av disse står fire under en egen seksjon som har samle-overskrift "elbil". 5 av disse handler om eller refererer til Tesla (bilen) i artikkel teksten. Da har jeg ikke tatt med tu.live. Det er mye. Det står sjelden artikler i TU som er gir matnyttig kunnskap, men så lenge folk er fornøgd med brød og sirkus vil frafallet på realfags linjene bare øke. I tillegg er de aller fleste artiklene rene maskin oversatte artikler hvor referanse til kilde som regel mangler. Skulle jeg mot formodning referere til en artikkel i TU uten å referere til min kilde, skulle jeg tro det ble ramaskrik. Men slik opererer altså TU for tiden. Veldig lite matnyttig, og ekstrem liten egeninnsats... Elbil er faktisk i vinden. Er man ikke interessert i moderne teknologi så er det rart at man oppsøker det.Verden er ikke så snever, men det kan virke som om mange tror det. Du fabler. Av 29 artikler på forsiden er fire om elbil. Den 16 Juli når jeg skrev var det ikke 4. Du skjønner, verden forandrer seg raskt, men det er ikke alle som henger med. Ikke alle artiklene hadde nødvendigvis elbil som del av overskriften heller. Jeg snakker om artikler som bruker elbil som konsept som en del av artikkelens innhold. Da tar jeg også med de som bruker tesla som referanse. Vi snakker fortsatt 10 artikler pr. i dag. Da av 36 artikler / tester totalt. Kommer an på hvordan du teller. Andelen er uansett altfor stor for en blekke som tar sikte på å være ett teknologisk tidsskrift. Spesielt når slikt vedvarer over tid. Det samme gjelder forøvrig vindkraft. Uansett, til forståsegpåere med forutinntatte holdninger. Jeg har aldri sakt jeg ikke liker elbil som konsept, og jeg er temmelig sikker på at det blir en elbil på meg også om noen år. At jeg kjører fosilbil nå har med det faktum at den dekker de behovene jeg har. Om du mot formodning, noe jeg ikke vet men bare kan synse om, skulle mene at en elbil også ville dekke mine behov uten problem så er jeg imponert, for ikke kjenner du meg, og ikke vet du hva mine behov er. Dog så ler jeg høyt hver gang elbil entusiastene snakker seg selv opp som miljøets voktere mens de slenger dritt om fosilbilisten. Ennå ett stykke frem før ditt bidrag har noen som helst betydning for noen som helst (annet enn for banken da, om du er så hinnsides at du setter deg i gjeld for å skaffe deg en tesla.) Det jeg snakker om her er at TU har blitt ett sneversynt tidsskrift for sneversynte lesere. Ikke noe annet. En liste av topp artiklene for de lesetrengte.: (linker hentet 19. Juli klokken 22.20) http://www.tu.no/artikler/en-av-fire-biler-fra-audi-skal-vaere-elektrisk/349585 http://www.tu.no/artikler/vil-lansere-ny-elbil-generasjon-annethvert-ar/349578 http://www.tu.no/artikler/mer-enn-tre-ganger-teslas-kapasitet/349565 http://www.tu.no/artikler/tesla-vil-endre-pa-radar-for-a-hindre-nye-ulykker/349536 http://www.tu.no/artikler/na-kommer-nissans-autopilot/349485 http://www.tu.no/artikler/na-far-ogsa-el-golfen-storre-batteri/347413 http://www.tu.no/artikler/audi-hybridbiler-er-bare-en-mellomlosning/320971 http://www.tu.no/artikler/bmw-sjef-rekkevidde-forlenger-er-en-psykologisk-greie/320993 http://www.tu.no/artikler/na-naermer-tradlos-elbillading-seg-hurtiglading/345998 http://www.tu.no/artikler/denne-varebilen-kjorer-fra-tesla-model-s/349469 Endret 19. juli 2016 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå