Gå til innhold

Denne varebilen kjører fra Tesla Model S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varebil? Hvorfor?

Lotus Elise var er en fantastisk bil. Med sin svært lave vekt fikk den enorm akselerasjon med en forholdsvis liten motor. Begge disse tingene bidro til lave avgifter og priser i Norge. Tesla Roadster (TR) er praktisk talt en elektrifisert Lotus Elise, men den begynner å dra på årene med tanke på batterilevetid og kanskje også litt på egenskaper (energitettheten og effekttettheten til batteriene). "Alle" prøver å lage billige små elbiler med 4-5 seter, kjipt utseende og kjipe egenskaper. Hvorfor prøver ingen å ta over der TR slapp? El-sportsbiler med høy energitetthet og effekttetthet, helst litt under prisen til TR.

Endret av Simen1
er
Lenke til kommentar

0-100 km/t på 3,1 sekunder? Er vel mer rundt 0-97 km/t. Skal ikke se bort fra at de måler med rollout også. De kunne også ha valgt en litt spenstigere Ferrari, eks. 488 GTB. Tesla-en har vel heller ikke LM.

 

Logisk siden vi sammenligner små sportsbiler i utgangspunktet :p

Lenke til kommentar

Varebil? Hvorfor?

 

Lotus Elise var en fantastisk bil.

 

Lotus Elise er en fantastisk bil, den er fortsatt i produksjon. Selv verdens raskeste produksjonsbil Hennessey Venom GT er basert på Lotus Elise. Det var Opel Roadster også, men også den er forlengst gått ut av produksjon.

 

Det franske sportsbilmerket Venturi (som nå produseres i Monaco) slo Tesla Roadster med to år (produksjonsstart i 2006). Venturi Fétish regnes som verdens første elektriske sportsbil, og i motsetning til TR er Fétish fortsatt i produksjon. Fétish er dessuten ikke basert på en annen bil, slik Tesla Roadster var.

https://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_F%C3%A9tish

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Varebil? Hvorfor?

 

Lotus Elise var en fantastisk bil. Med sin svært lave vekt fikk den enorm akselerasjon med en forholdsvis liten motor. Begge disse tingene bidro til lave avgifter og priser i Norge. Tesla Roadster (TR) er praktisk talt en elektrifisert Lotus Elise, men den begynner å dra på årene med tanke på batterilevetid og kanskje også litt på egenskaper (energitettheten og effekttettheten til batteriene). "Alle" prøver å lage billige små elbiler med 4-5 seter, kjipt utseende og kjipe egenskaper. Hvorfor prøver ingen å ta over der TR slapp? El-sportsbiler med høy energitetthet og effekttetthet, helst litt under prisen til TR.

Elise produseres vel fortsatt. Tesla Roadster var en sterkt overvektig (400 kg +) Elise med heller begrenset rekkevidde, og jeg forstår at bilprodusentene har vært avvendende.

Lenke til kommentar

SeaLion: Takk for oppdatering. Jeg viste ikke at Elise fortsatt er i produksjon. Venturi fetish ser ut til å bomme ganske kraftig på "forholdsvis rimelig" og ser en hel del kraftigere og bedre ut enn det jeg forventer av en TR konkurrent.

 

tl-ettellernnet: Alle elbiler har begrenset rekkevidde. Men akkurat som det finnes sportsbiler med bensinmotor som komplement til vanlige biler med bensinmotor så mener jeg det bør være et marked for el-sportsbiler som kompement til vanlige elbiler. I dag er utvalget begrenset til rimelige "konebiler" a la Leaf eller den ene dyre sedanen model S. TR var jo en suksesshistorie for noen år siden så jeg vet ikke hvorfor tilsvarende biler ikke skulle bli noen suksesshistorie.

 

Selv kan jeg godt tenke meg en stor familie-dieselbil for bilferier og en snerten forholdsvis rimelig TR-lignende bil til småkjøring.

 

Model 3 skal vistnok komme i flere varianter (der jeg antar forskjellene er vesentlig større enn mellom de ulike model S- variantene) og da ser jeg for meg at toppen og sete-layout kommer til å variere en hel del. En slags modulær bil der understell, drivsystem osv er likt, men at det kommer 5-setere, 2-setere, cabriolet-utgaver, stasjonsvognutgaver osv. Kanskje det dukker opp en TR-erstatter basert på model 3?

Lenke til kommentar
tl-ettellernnet: Alle elbiler har begrenset rekkevidde. Men akkurat som det finnes sportsbiler med bensinmotor som komplement til vanlige biler med bensinmotor så mener jeg det bør være et marked for el-sportsbiler som kompement til vanlige elbiler. I dag er utvalget begrenset til rimelige "konebiler" a la Leaf eller den ene dyre sedanen model S. TR var jo en suksesshistorie for noen år siden så jeg vet ikke hvorfor tilsvarende biler ikke skulle bli noen suksesshistorie.

 

Selv kan jeg godt tenke meg en stor familie-dieselbil for bilferier og en snerten forholdsvis rimelig TR-lignende bil til småkjøring.

 

Model 3 skal vistnok komme i flere varianter (der jeg antar forskjellene er vesentlig større enn mellom de ulike model S- variantene) og da ser jeg for meg at toppen og sete-layout kommer til å variere en hel del. En slags modulær bil der understell, drivsystem osv er likt, men at det kommer 5-setere, 2-setere, cabriolet-utgaver, stasjonsvognutgaver osv. Kanskje det dukker opp en TR-erstatter basert på model 3?

Tesla solgte 2.450 av Roadster fra 2008-12. Vil nok ikke kalle det en salgsuksess, selv om det ikke er så verst med tanke på den skyhøye prisen. Usikker på om det er mulig å lage en rimelig el-sportsbil, eks. type MX-5. Tipper man må opp i $60k-70k pga. lettvektsmaterialer for å holde vekten nede (eks. som i8). Et stort batteri vil også dra opp prisen, i hvert fall sammenlignet med en mindre turbomotor. 4C har eks. et dyrt chassis, men en billig, liten turbomotor. Den koster $55k i USA.

 

Den nye Roadster vil sannsynligvis bli basert på samme platform som Model 3.

http://electrek.co/2016/05/16/tesla-next-gen-roadster-faster-bigger/

Lenke til kommentar

Tesla solgte 2.450 av Roadster fra 2008-12. Vil nok ikke kalle det en salgsuksess, selv om det ikke er så verst med tanke på den skyhøye prisen.

 

2500 var etter avtale med Lotus. Tesla ville ikkje lage fleire, sidan det skulle vere ein eksklusiv bil. Det var ikkje salet det stod på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla solgte 2.450 av Roadster fra 2008-12. Vil nok ikke kalle det en salgsuksess, selv om det ikke er så verst med tanke på den skyhøye prisen.

2500 var etter avtale med Lotus. Tesla ville ikkje lage fleire, sidan det skulle vere ein eksklusiv bil. Det var ikkje salet det stod på.

 

Leser at de gikk tom for gliders (biler u/motor) i desember 2011 og produserte sin siste bil i januar 2012. I 2012 ble Model S lansert. Tipper det var årsaken til at de avsluttet salget, og ikke et ønske om eksklusivitet.

Lenke til kommentar

Leser at de gikk tom for gliders (biler u/motor) i desember 2011 og produserte sin siste bil i januar 2012. I 2012 ble Model S lansert. Tipper det var årsaken til at de avsluttet salget, og ikke et ønske om eksklusivitet.

 

Tesla slutta å ta imot ordrar på Tesla Roadster eit halvt år før den siste vart levert. Det var ikkje mangel på ordrar, men tvert imot lang ventetid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Leser at de gikk tom for gliders (biler u/motor) i desember 2011 og produserte sin siste bil i januar 2012. I 2012 ble Model S lansert. Tipper det var årsaken til at de avsluttet salget, og ikke et ønske om eksklusivitet.

Tesla slutta å ta imot ordrar på Tesla Roadster eit halvt år før den siste vart levert. Det var ikkje mangel på ordrar, men tvert imot lang ventetid.

 

The End Of An Era: Roadster To Be Discontinued, But Tesla Not Done With Electric Supercars

 

"...And now Tesla has announced that it is discontinuing Roadster sales in two months to focus on the more reasonably priced Model S..."

 

Tesla Roadster nears the end of its production run, company switches focus to Model S

Lenke til kommentar

 

Kan dere ikke bare døpe om Tesla Ukeblad (TU) til Electric Science Fiction (ESF)?

 

Det er vel ingen som tvinger deg til å klikke på denne artikkelen?

Nei, ingen tvinger ham, men han har ett, om enn litt skjult, poeng. TU er ikke hva det var. Det bærer mer og mer preg av å være en blekke for forbrukertester. Sikkert interessant nok for de aller aller fleste da verden er mer og mer selv fokusert og ikke ønsker å lære noe, bare få i seg billig tanketom føde (sukkervann) som "artikkler a-la lettvekt".

 

Lite ny kunnskap for tiden, mest se og rør reportasjer i TU.

 

Jeg kunne for eksempel telle hele elleve (11 !) artikler på topp siden til tu.no som refererte til elbil. Av disse står fire under en egen seksjon som har samle-overskrift "elbil". 5 av disse handler om eller refererer til Tesla (bilen) i artikkel teksten. Da har jeg ikke tatt med tu.live. Det er mye. Det står sjelden artikler i TU som er gir matnyttig kunnskap, men så lenge folk er fornøgd med brød og sirkus vil frafallet på realfags linjene bare øke.

 

I tillegg er de aller fleste artiklene rene maskin oversatte artikler hvor referanse til kilde som regel mangler. Skulle jeg mot formodning referere til en artikkel i TU uten å referere til min kilde, skulle jeg tro det ble ramaskrik. Men slik opererer altså TU for tiden. Veldig lite matnyttig, og ekstrem liten egeninnsats...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...