Gå til innhold

Store datapakker i ferien. Ekstremt dyrt

Anbefalte innlegg

Jeg har i 2 uker vært borte og har kjøpt ekstra datapakker for å kunne strømme video. Hos Talkmore hvor jeg har abonnement så koster 10GB ekstra 299kr. Det bruker man fort opp når man ser på Netflix.

Jeg har hittil i ferien bruk 3x10GB og har i dag kjøpt den fjerde datapakken med 10GB. Totalt blir det 1200kr. Når datapakken er oppbrukt så gjelder ordinær pris 0.99kr/MB, med makspris per døgn 39kr opp til 9.9GB. Med mindre Talkmore struper hastigheten når man har brukt opp datapakken så vil jo 39kr per døgn være mye billigere enn å kjøpe pakker på 10GB.

Telenor sine abonnementer med små datapakker er dyrere enn Talkmore. 399kr mot 299kr for abonnement med 5GB datapakke, men de har mulighet for datapakker opp til 60GB (dog for 799kr) med ekstra 40GB til 299kr. For de ordinære små abonnementene koster Telenor sin 10GB ekstra datapakke 100kr mindre enn Talkmore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De deler markedet mellom seg, så én operatør ikke alltid er billigst uansett.

Med ditt forbruk er neppe Talkmore billigst.

Kan så hende, men til vanlig bruker jeg lite data. Er kun i ferien hvor jeg er borte når jeg trenger ekstra mye data (3 ganger i året).

Jeg har Talkmore 5GB abonnement til 299kr. Telenor så koster samme abonnement 399kr, men til gjengjeld har de 60GB abonnement til 799kr.

Lenke til kommentar

Jeg har i 2 uker vært borte og har kjøpt ekstra datapakker for å kunne strømme video. Hos Talkmore hvor jeg har abonnement så koster 10GB ekstra 299kr. Det bruker man fort opp når man ser på Netflix.

Jeg har hittil i ferien bruk 3x10GB og har i dag kjøpt den fjerde datapakken med 10GB. Totalt blir det 1200kr. Når datapakken er oppbrukt så gjelder ordinær pris 0.99kr/MB, med makspris per døgn 39kr opp til 9.9GB. Med mindre Talkmore struper hastigheten når man har brukt opp datapakken så vil jo 39kr per døgn være mye billigere enn å kjøpe pakker på 10GB.

Telenor sine abonnementer med små datapakker er dyrere enn Talkmore. 399kr mot 299kr for abonnement med 5GB datapakke, men de har mulighet for datapakker opp til 60GB (dog for 799kr) med ekstra 40GB til 299kr. For de ordinære små abonnementene koster Telenor sin 10GB ekstra datapakke 100kr mindre enn Talkmore.

Funnet på TalkMore sine sider: http://kundesenter.talkmore.no/support/solutions/articles/4000045039-makspris-data

Makspris Data gir deg enklere kontroll på ditt dataforbruk (GPRS). 

Hos Talkmore har du muligheten til å surfe for maks 25 kroner pr dag. 

Datapakkene gjelder kun for datatrafikk i Norge. Makspris Data følger alle våre abonnement og aktiviseres automatisk.

• Etter passerte 6 GB strupes hastigheten til 128 kb/s ut måneden.
  • Makspris Data gjelder opp til 9500 MB / mnd.
  • Pris pr MB følger prislisten, men er begrenset oppad til maks belastning kr 25 pr dag.
Lenke til kommentar

Kundene er tydeligvis villige til å betale prisen.

Lenke til kommentar

Funnet på TalkMore sine sider: http://kundesenter.talkmore.no/support/solutions/articles/4000045039-makspris-data

Makspris Data gir deg enklere kontroll på ditt dataforbruk (GPRS). 

Hos Talkmore har du muligheten til å surfe for maks 25 kroner pr dag. 

Datapakkene gjelder kun for datatrafikk i Norge. Makspris Data følger alle våre abonnement og aktiviseres automatisk.

• Etter passerte 6 GB strupes hastigheten til 128 kb/s ut måneden.
  • Makspris Data gjelder opp til 9500 MB / mnd.
  • Pris pr MB følger prislisten, men er begrenset oppad til maks belastning kr 25 pr dag.

Så hastighet strupes etter 6GB. Jeg kan da bruke data med makspris per døgn opp til 6GB med full hastighet. Det vil jo bli billigere enn å kjøpe store datapakker. Maksprisen er egentlig 39kr. https://www.talkmore.no/priser#ng

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Om du vet du skal bruke mye data der, kan det som oftest lønne seg å kjøpe ett simkort med en viss mengde data inkludert i det landet du besøker.

Hvis man ferierer i utlandet. Har ferien min i Norge. Drar snart hjem og blir godt å komme tilbake til en "ordentlig" Internettforbindelse igjen. Har nå brukt nesten 1700kr utover vanlig abonnementspris.

Mobilt bredbånd er prismessig kun tilrettelagt for moderat strømming fra nettet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg har Telia, og skriver dette fra en kafé i Amsterdam.

Nei, jeg spiser ikke hasj-kake.

Med Telia kan jeg bruke abonnementet akkurat som om jeg var hjemme. Det er meget behagelig, og reduserer terskelen for å dra til utlandet.

Er mobilpriser en terskel for å reise på ferie? Haha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg har stor nytte av Google Maps og andre funksjoner på smarttelefonen på tur i en fremmed by, er "Roam like home" en stor fordel.

Du kan jo bare fortsette med kart, kompass og telefonkatalog på storbyferie. Jeg vil vite hvor jeg er og hvor jeg skal.

Jeg viste nettopp en turist veien til Anne Frank-huset. Smarttelefonen er gull verdt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Selvsagt klarer man seg uten data om man er godt forberedt.

Men forberedelser tar også tid.

Det er en fordel at det funker. Det er slik jeg kan skrive dette uten å lete åpen wifi-sone. Jeg kan ringe og kommunisere fritt. Du får ikke overbevist meg om at det ikke er en fordel.

Da jeg var i Portugal med en annen operatør, gikk jeg over utlands-kvoten på en fredag. Data sluttet å fungere fullstendig. Først på mandag ettermiddag fikset de det.

Når jeg sier at det er en ulempe å være uten data, vet jeg hva jeg snakker om.

I Polen hadde jeg Here med offline-maps. Telefonen mistet kontakt pga. en roaming -relatert bug i Sony z3. Here i offline-modus kunne vise kart, men bedrifter og adresser må du være online for å få. Jeg fant hotellet mitt ved å logge meg på wifi fra McDonald's, slik at Here kunne søke opp adresser.

Det er er en stor lettelse å nå ha en stabil teleoperatør med gode åpningstider på support, og ingen begrensninger i EU.

Jeg skriver dette fra en argentinsk restaurant i Amsterdam. Ubegrenset mobildata i utlandet er en fordel. Case closed.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...