Salvesen. Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Så er det jo og litt hvor mye morro man får for pengene. En hybrid til 500k har kansje 180hk og en del utgifter på drivstoff og service, mens hos Tesla får du en teknobombe av en sportsbil med 333-532hk som er "gratis" og bruke og omtrent ikke krever service. Mange glemmer også at de etter få mil mister en god del av kraften på hybriden sin. Sant det. Men fordelen er at man kan kjøre lengre distanser. Men nå er det såppas bra med ladestasjoner langs norge og nedover at det går veldig greit. Var nylig en Tesla som kjørte Roma - Nordkapp og tilbake på 8 dager. Ja for de som må kjøre i ett strekk eller ellers kjører veldig mye ser jeg helt klart fordeler, men som du sier så er det så godt med ladere i dag at det ikke er noe problem. Tesla bjørn hadde jo nettopp "race" med en honda til Trondheim, med ett matstopp på begge kom Tesla'en først frem.. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Jeg ville holdt mag langt unna hybrider. Om fem år sitter du med en bensinbil, som har et helt ut-datert el-system i seg, som må vedlikeholdes og fraktes rundt for all fremtid. De kommer til å bli nesten verdiløse om 5-10 år. Kjøp enten fossil, eller el. Vedlikeholdskostnadene vil være høyere, men jeg tviler sterkt på at de vil være verdiløse om 5 år. Toyota har jo bevist at de kan lage hybridbiler med høy grad av driftssikkerhet. Tipper nok heller at noen av de dyrere elbilene (skal ikke nevne navn ) vil være veldig lite verdt om 10 år. En hybrid har, som nybil, svært dårlig rekkevidde på batteriet. Når el delen i tillegg svekkes noe over tid, vil den bli enda dårligere. Drivstoff forbruket vil ligge unaturlig høyt, ettersom en hybrid har mye ekstra vekt pga. dobbel drivlinje. Det er også økte utgifter til vedlikehold, noe som er svært negativt i bruktmarkedet. Jag kan ikke forstå at noen vil kjøpe en hybrid som er 5-10 år gammel i 2025. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg ville holdt mag langt unna hybrider. Om fem år sitter du med en bensinbil, som har et helt ut-datert el-system i seg, som må vedlikeholdes og fraktes rundt for all fremtid. De kommer til å bli nesten verdiløse om 5-10 år. Kjøp enten fossil, eller el. Vedlikeholdskostnadene vil være høyere, men jeg tviler sterkt på at de vil være verdiløse om 5 år. Toyota har jo bevist at de kan lage hybridbiler med høy grad av driftssikkerhet. Tipper nok heller at noen av de dyrere elbilene (skal ikke nevne navn ) vil være veldig lite verdt om 10 år.En hybrid har, som nybil, svært dårlig rekkevidde på batteriet. Når el delen i tillegg svekkes noe over tid, vil den bli enda dårligere. Drivstoff forbruket vil ligge unaturlig høyt, ettersom en hybrid har mye ekstra vekt pga. dobbel drivlinje. Det er også økte utgifter til vedlikehold, noe som er svært negativt i bruktmarkedet. Jag kan ikke forstå at noen vil kjøpe en hybrid som er 5-10 år gammel i 2025. Hvorfor vil batteriet svekkes over tid? Batteriet til elbiler er ment å vare bilens totale levetid. Hybridbiler bruker samme type batteri, bare i mye mindre utgave. Vedlikeholdskostnadene vil sannsynligvis være høyere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Jeg ville holdt mag langt unna hybrider. Om fem år sitter du med en bensinbil, som har et helt ut-datert el-system i seg, som må vedlikeholdes og fraktes rundt for all fremtid. De kommer til å bli nesten verdiløse om 5-10 år. Kjøp enten fossil, eller el. Vedlikeholdskostnadene vil være høyere, men jeg tviler sterkt på at de vil være verdiløse om 5 år. Toyota har jo bevist at de kan lage hybridbiler med høy grad av driftssikkerhet. Tipper nok heller at noen av de dyrere elbilene (skal ikke nevne navn ) vil være veldig lite verdt om 10 år.En hybrid har, som nybil, svært dårlig rekkevidde på batteriet. Når el delen i tillegg svekkes noe over tid, vil den bli enda dårligere. Drivstoff forbruket vil ligge unaturlig høyt, ettersom en hybrid har mye ekstra vekt pga. dobbel drivlinje. Det er også økte utgifter til vedlikehold, noe som er svært negativt i bruktmarkedet. Jag kan ikke forstå at noen vil kjøpe en hybrid som er 5-10 år gammel i 2025. Hvorfor vil batteriet svekkes over tid? Batteriet til elbiler er ment å vare bilens totale levetid. Hybridbiler bruker samme type batteri, bare i mye mindre utgave. Vedlikeholdskostnadene vil sannsynligvis være høyere. Batterier som brukes i elbiler tar mye skade av å være 100% oppladet, og helt tom. På biler med små batteripakker som f.eks Nissan Leaf estimeres det at man mister ca 5% kapasitet hvert år, så på 4 år har man 20% kortere kjørelengde. Hybridbiler har enda mindre batteri og vil nok svekkes enda raskere (uten at jeg vet noe statistikk på dette) Tesla f.eks har såppas store batteripakker at man aldri lader det helt fult, og aldri tømmer det helt. Taper da bare ca 1% batterikapasitet i året. Endret 20. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Batterier som brukes i elbiler tar mye skade av å være 100% oppladet, og helt tom. På biler med små batteripakker som f.eks Nissan Leaf estimeres det at man mister ca 5% kapasitet hvert år, så på 4 år har man 20% kortere kjørelengde. Hybridbiler har enda mindre batteri og vil nok svekkes enda raskere (uten at jeg vet noe statistikk på dette) Tesla f.eks har såppas store batteripakker at man aldri lader det helt fult, og aldri tømmer det helt. Taper da bare ca 1% batterikapasitet i året. De mindre batteriene har brick protection i både topp og bunn, altså vill de aldri være verken 0 eller 100%. Hvor du har fått 5% estimatet til leaf aner jeg ikke, for dette har jeg aldri sett. Leaf holder godt på kapasiteten til nå, og de begynner etterhvert å få en god del erfaring. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Bare å google litt, står mye om slikt. Nå opplever neppe alle like mye degradering, men mange tar mindre vare på batteriene enn andre, som vil ødelegge statisikken. Selv om du har "brick protection" så har du mye høyere og lavere lading på batteriet enn på biler med større batteripakker, som vil slite mer. På f.eks tesla er det vanlig å lade til ca 80%. Kan velge å lade 100% om man virkelig skal kjøre langt men annbefales ikke. Derfor er degraderingen hos tesla mye lavere enn hos andre produsenter. Nyere Leaf har vel større batteri og ikke like stort problem, så det kommer seg nok etterhvært. En hybrid har veldig små batteri og for det meste bare dødvekt å dra på når det er tomt. Endret 20. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Bare å google litt, står mye om slikt. Nå opplever neppe alle like mye degradering, men mange tar mindre vare på batteriene enn andre, som vil ødelegge statisikken. Selv om du har "brick protection" så har du mye høyere og lavere lading på batteriet enn på biler med større batteripakker, som vil slite mer. På f.eks tesla er det vanlig å lade til ca 80%. Kan velge å lade 100% om man virkelig skal kjøre langt men annbefales ikke. Derfor er degraderingen hos tesla mye lavere enn hos andre produsenter. Nyere Leaf har vel større batteri og ikke like stort problem, så det kommer seg nok etterhvært. En hybrid har veldig små batteri og for det meste bare dødvekt å dra på når det er tomt. Dette er jo bare ett estimat, poenget med at de reserverer i topp er jo at selv om det lades til 100% hver dag så gjør det ikke det. Slik er det ikke i tesla, lader en 100% der, så er du oppe i 4,2V i celle spenning. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Men så må man jo "aldri" lade en Tesla helt opp da den har over dobbelt så stor batteripakke. Tesla har forsåvidt også vannkjøling på batteriene, noe de tidligere Leaf ikke hadde (vet ikke på nyeste) som og har en del å si. Når man har såppas mye mindre batteri blir det gjerne nesten dobbelt så mange ladesykluser, som også bidrar selfølgelig. "The Leaf batteries were especially vulnerable, given the volume of cells in the pack and no active cooling capability. Regen, fast charging, and high ambient temperatures all shorten the battery lives of many Leafs in warm/hot climates." Some Tesla Model S owners say one of the ways to minimize battery degradation and range loss is for most EVs not to use quick charging unless necessary. However, Tesla actually says range loss from using its Supercharger network is negligible because Tesla has a good thermal management." http://www.torquenews.com/1/biggest-3-causes-tesla-model-s-and-nissan-leaf-battery-capacity-loss Virker forøvrig som at Nissan Leaf er en av få elbiler som ikke har aktiv kjøling av batterier. Merkelig av Nissan egentlig. Endret 20. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Men så må man jo "aldri" lade en Tesla helt opp da den har over dobbelt så stor batteripakke. Tesla har forsåvidt også vannkjøling på batteriene, noe de tidligere Leaf ikke hadde (vet ikke på nyeste) som og har en del å si. Når man har såppas mye mindre batteri blir det gjerne nesten dobbelt så mange ladesykluser, som også bidrar selfølgelig. "The Leaf batteries were especially vulnerable, given the volume of cells in the pack and no active cooling capability. Regen, fast charging, and high ambient temperatures all shorten the battery lives of many Leafs in warm/hot climates." Some Tesla Model S owners say one of the ways to minimize battery degradation and range loss is for most EVs not to use quick charging unless necessary. However, Tesla actually says range loss from using its Supercharger network is negligible because Tesla has a good thermal management." http://www.torquenews.com/1/biggest-3-causes-tesla-model-s-and-nissan-leaf-battery-capacity-loss Virker forøvrig som at Nissan Leaf er en av få elbiler som ikke har aktiv kjøling av batterier. Merkelig av Nissan egentlig. Poenget er bare at de har sikret seg for at batteriet blir toppet av, og det hjelper mye. Ang temperatur regulering er dette ett viktig punkt, men heldigvis spiller det liten rolle her hjemme pluss de har forbedret det. Ang lade syklusser så blir det absolutt mer av dette jo mindre batteriet er, men med nok beskyttelse oppe og nede spiller det liten rolle, men akkurat hvordan de har sikret dette i leaf vet jeg ikke. Men, leaf har vist seg å holde seg veldig bra. var jo nettopp en artikkel om dette i TU. Selv kjører jeg Tesla og har ekstremt små sykluser, foruten langtur som nesten aldri skjer. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Elbil gir uansett mye for pengene nå før staten skrur avgiften i taket, så kan lønne seg å kjøpe det. Her oppe i nordnorge hvor jeg holder til er det omtrent bare Tesla som finnes av elbil, da man må kjøre store distanser av gangen. Er skeptisk til en del hybridbiler. Var jo nylig en sak om en BMW suv, hvorpå hybridmodellen brukte mere drivstoff en modellen uten Hybrid, da elmotoren og batteriene gav såppas mye dødvekt så snart batteriet var tomt, og batteriet gikk tomt meget raskt. Men de er vel gjerne litt billigere i innkjøp siden de er mere "milijøvennlig" Endret 20. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Nyere Leaf har vel større batteri og ikke like stort problem, så det kommer seg nok etterhvært. En hybrid har veldig små batteri og for det meste bare dødvekt å dra på når det er tomt. Batteriet blir jo ikke tømt på nyere hybridbiler. I Prius, for eks. holdes batterikapasiteten mellom 38-82%. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Virker forøvrig som at Nissan Leaf er en av få elbiler som ikke har aktiv kjøling av batterier. Merkelig av Nissan egentlig. e-golf har heller ikke aktiv kjøling. Det er jo en måte å holde kostnadene nede på. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har pr i dag det de fleste poilitikere ser på som satans verk stående i oppkjørselen: en BMW 525 xdrive med piggdekk om vinteren. Jeg er ikke redd for prisutviklingen nettopp av den grunn at jeg planlegger da ikke å ha bilen for alltid. Bil er uansett et tapsprosjekt uansett. Bilen skrives ned i verdi, og lånet nedbetales samme f. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har pr i dag det de fleste poilitikere ser på som satans verk stående i oppkjørselen: en BMW 525 xdrive med piggdekk om vinteren. Jeg er ikke redd for prisutviklingen nettopp av den grunn at jeg planlegger da ikke å ha bilen for alltid. Bil er uansett et tapsprosjekt uansett. Bilen skrives ned i verdi, og lånet nedbetales samme f. Jeg solgte nettopp en 520d til fordel, det var grusomt. Verditapet altså. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har pr i dag det de fleste poilitikere ser på som satans verk stående i oppkjørselen: en BMW 525 xdrive med piggdekk om vinteren. Jeg er ikke redd for prisutviklingen nettopp av den grunn at jeg planlegger da ikke å ha bilen for alltid. Bil er uansett et tapsprosjekt uansett. Bilen skrives ned i verdi, og lånet nedbetales samme f. Ikke Frp-ere :-) Er vel egentlig bare MDG-Lan som hater alt annet enn el-biler og sykler. Selv han gamle partilederen kjører en eldre RAV4. Verditapet føles større ut for dyrere biler, selv om det ikke nødvendigvis er det i prosent. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hvorfor vil batteriet svekkes over tid? Batteriet til elbiler er ment å vare bilens totale levetid. Hybridbiler bruker samme type batteri, bare i mye mindre utgave. Vedlikeholdskostnadene vil sannsynligvis være høyere. Jeg sier bare omtrent som en direktør i Honda sa.. Hvem bryr seg om hvordan tilstanden er om ti år? Da skal jo bilen være skrota for lengst! I Norge forventer vi at bilen varer litt lenger enn man forventer i eksempelvis USA og Japan.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hvorfor vil batteriet svekkes over tid? Batteriet til elbiler er ment å vare bilens totale levetid. Hybridbiler bruker samme type batteri, bare i mye mindre utgave. Vedlikeholdskostnadene vil sannsynligvis være høyere. Jeg sier bare omtrent som en direktør i Honda sa.. Hvem bryr seg om hvordan tilstanden er om ti år? Da skal jo bilen være skrota for lengst! I Norge forventer vi at bilen varer litt lenger enn man forventer i eksempelvis USA og Japan.. Men hvor er holdepunktet ditt for at de ikke holder mer enn 10 år? Ift km er det ikke noe stress, normal kjørelengde i Norge er på rundt 14 000, det blir 140 000 det. Mange som har elbiler med slik kjørelengde uten nevneverdige problemer med batteriene. Ift aldring er det dog noe usikkert, enda. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har pr i dag det de fleste poilitikere ser på som satans verk stående i oppkjørselen: en BMW 525 xdrive med piggdekk om vinteren. Jeg er ikke redd for prisutviklingen nettopp av den grunn at jeg planlegger da ikke å ha bilen for alltid. Bil er uansett et tapsprosjekt uansett. Bilen skrives ned i verdi, og lånet nedbetales samme f. Ikke Frp-ere :-) Er vel egentlig bare MDG-Lan som hater alt annet enn el-biler og sykler. Selv han gamle partilederen kjører en eldre RAV4. Verditapet føles større ut for dyrere biler, selv om det ikke nødvendigvis er det i prosent. Jeg har pr i dag det de fleste poilitikere ser på som satans verk stående i oppkjørselen: en BMW 525 xdrive med piggdekk om vinteren. Jeg er ikke redd for prisutviklingen nettopp av den grunn at jeg planlegger da ikke å ha bilen for alltid. Bil er uansett et tapsprosjekt uansett. Bilen skrives ned i verdi, og lånet nedbetales samme f. Jeg solgte nettopp en 520d til fordel, det var grusomt. Verditapet altså. Verditapet er forferdelig. Når jeg ser på finn.no, får jeg vondt i magen når jeg tenker på hva jeg betalte for min vs hva den er verdt i dag. Men nå er da livet slik at jeg trenger en bil. Jeg trenger stasjonsvogn, og jeg synes det er beleilig med xDrive. Synes på toppen av det at F11 chassiet ser ganske strøkent ut, og tenker som så at jeg lever bare en gang. Livet er for kort osv.. Med det sagt, så tipper jeg at neste hovedbil blir en el-bil. enten fra Tesla (model 3), eller fra nysatsingen til mercedes (60mrd kroner på el-bil satsing over 2 år). Så får jeg ha en Bensin Golf med hengerfeste som nummer 2 bil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg sier bare omtrent som en direktør i Honda sa.. Hvem bryr seg om hvordan tilstanden er om ti år? Da skal jo bilen være skrota for lengst! I Norge forventer vi at bilen varer litt lenger enn man forventer i eksempelvis USA og Japan.. Men hvor er holdepunktet ditt for at de ikke holder mer enn 10 år? Ift km er det ikke noe stress, normal kjørelengde i Norge er på rundt 14 000, det blir 140 000 det. Mange som har elbiler med slik kjørelengde uten nevneverdige problemer med batteriene. Ift aldring er det dog noe usikkert, enda. Det får du vel spørre sitatets opprinnelige eier om, altså denne direktøren i Honda. Det var hans svar da norske eiere klagde på rustangrep for noen år siden (kanskje 15 år tenker jeg). Poenget er altså at vi i Norge holder bilene våre i live langt lenger enn hva som er normalen i landene der de utvikler og produserer mange av de.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå