Snylter Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Klart en skal handle det en ønsker seg, men når transportplan går inn for å slutte å selge fossilbiler i 2025 skjønner jeg at folk blir skeptiske. Spessielt når en ser hvordan diesel bilister blir behandlet i dag ift hva de ble lovet for få år siden Hvilken transportplan er det du henviser til her? Kan du komme med link til denne? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Klart en skal handle det en ønsker seg, men når transportplan går inn for å slutte å selge fossilbiler i 2025 skjønner jeg at folk blir skeptiske. Spessielt når en ser hvordan diesel bilister blir behandlet i dag ift hva de ble lovet for få år siden Hvilken transportplan er det du henviser til her? Kan du komme med link til denne? Den nasjonale som skal bli revidert neste år. Her er litt info: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/06/Dette-sier-NAF-om-stopp-i-salg-av-bensin-og-dieselbiler Altså, det er ikke bestemt men om de skal nå målene sine som de sier blir det gjerne en konsekvens. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Om så batteribyttemyten bare er en myte, så vil den være såpass seiglivet at å kjøpe en fossilbrenselbil nå ikke kan sammenlignes med å skyte seg selv i foten. Folk flest vil ikke ta sjansen på å kjøpe en brukt elbil rett og slett fordi de frykter å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser. Fossilbrenselbilenes andrehåndsverdi vil derfor holde seg flere tiår enda, ikke minst i utlandet, der elbiler fortsatt er et sjeldent fenomen. Se bare i vårt naboland Sverige, det selges knapt en eneste elbil der og da kun til idealister. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Om så batteribyttemyten bare er en myte, så vil den være såpass seiglivet at å kjøpe en fossilbrenselbil nå ikke kan sammenlignes med å skyte seg selv i foten. Folk flest vil ikke ta sjansen på å kjøpe en brukt elbil rett og slett fordi de frykter å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser. Fossilbrenselbilenes andrehåndsverdi vil derfor holde seg flere tiår enda, ikke minst i utlandet, der elbiler fortsatt er et sjeldent fenomen. Se bare i vårt naboland Sverige, det selges knapt en eneste elbil der og da kun til idealister. Det selges ganske mange brukte elbiler... Sverige sin markedsandel av elbiler økte med 70% fra 2014 til 2015, mens i Norge økte den med rundt 60%. Så jo, elbiler selges i utlandet også, og det er økende. Men, klart her i Norge har de en stor særfordel og kan ikke sammenlignes, men at markedsandelen i verden er økende, det er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Prosentvis økning sier null og niks med mindre vi snakker om prosentpoeng, og det gjør man neppe.. 70 prosent økning er veldig mye om utgangspunktet er ti. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Jeg ville holdt mag langt unna hybrider. Om fem år sitter du med en bensinbil, som har et helt ut-datert el-system i seg, som må vedlikeholdes og fraktes rundt for all fremtid. De kommer til å bli nesten verdiløse om 5-10 år. Kjøp enten fossil, eller el. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Klart en skal handle det en ønsker seg, men når transportplan går inn for å slutte å selge fossilbiler i 2025 skjønner jeg at folk blir skeptiske. Spessielt når en ser hvordan diesel bilister blir behandlet i dag ift hva de ble lovet for få år siden Hvilken transportplan er det du henviser til her? Kan du komme med link til denne? Den nasjonale som skal bli revidert neste år. Her er litt info: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/06/Dette-sier-NAF-om-stopp-i-salg-av-bensin-og-dieselbiler Altså, det er ikke bestemt men om de skal nå målene sine som de sier blir det gjerne en konsekvens. Ut fra hva jeg har forstått er virkeligheten en litt annen enn du forsøker å få frem her.. Faktum er at de ønsker å tilrettelegge for miljøvennlige valg, og det er egentlig det. Det er et av tullestøttepartiene som mener det skal forbys (og derav slutte å selge de) NTP er ikke klar før etter revisjonen (pussig det der), og dagens NTP inneholder ingen slik formulering så vidt jeg vet. Hvordan den reviderte vil se ut vet vi først når den legges frem. Å forskuttere hvordan den blir seende ut allerede nå kan være dumt. Sitat: – Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens Næringsliv, sier Tina Bru, som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen i en pressemelding natt til fredag. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Den nasjonale som skal bli revidert neste år. Her er litt info: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/06/Dette-sier-NAF-om-stopp-i-salg-av-bensin-og-dieselbiler Altså, det er ikke bestemt men om de skal nå målene sine som de sier blir det gjerne en konsekvens. Ut fra hva jeg har forstått er virkeligheten en litt annen enn du forsøker å få frem her.. Faktum er at de ønsker å tilrettelegge for miljøvennlige valg, og det er egentlig det. Det er et av tullestøttepartiene som mener det skal forbys (og derav slutte å selge de) NTP er ikke klar før etter revisjonen (pussig det der), og dagens NTP inneholder ingen slik formulering så vidt jeg vet. Hvordan den reviderte vil se ut vet vi først når den legges frem. Å forskuttere hvordan den blir seende ut allerede nå kan være dumt. Sitat: – Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens Næringsliv, sier Tina Bru, som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen i en pressemelding natt til fredag. Poenget er at for å nå målet så må det nesten bli en realitet. Og jeg sa aldri at det ville bli slik, jeg sa at de går inn for slike mål. Norge er heller ikke alene, flere land antyder til det samme, noen med kortere tidshorisont og noen med lengre. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Kan ikke TS bare kjøpe en brukt bil enn så lenge, også se an hva som faktisk skjer de nærmeste årene dersom han er veldig usikker? Da har allerede noen andre tatt brodden av prisen, noe som gjør det mulig å eventuelt selge igjen etter 1-2 år uten altfor store tap. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jeg vil anbefale trådstarter å vurdere behovet sitt først og fremst. Bor du på landet, spiller det mindre rolle om det er fossil-bil eller ikke. Bor du i Oslo, Bergen eller andre storbyer, bør du holde deg langt unna diesel. Både forbud og skyhøye bompengetakster for dieselbiler bare venter på bli innført i de fleste store byer. Bensin er nok det tryggeste valget. Det er ingenting som tyder på noen særforbud eller begrensinger på bensinbiler, samtidig som de ikke har problemet med stadig synkende rekkevidde etterhvert som de blir eldre, slik elbiler har. Hybrider er ofte dyre å vedlikeholde etterhvert som de blir eldre, da de har to drivlinjer, og kan by på økte utgifter. I tillegg har de også mange av elbilens bakdeler. Når det gjelder verditap er elbiler uten tvil taperen. Prisene på elbilene er stadig synkende, samtidig som rekkeviddeproblematikken svekker verdien ytterligere. De fleste av dagens elbiler har såpass kort rekkevidde at det ikke er så mye "å ta av". Til syvende og sist er dette et tapsprosjekt uansett. Om fem år er nok både bensin og dieselbiler langt mindre attraktive enn i dag, og brukte elbiler vil være enda mer verdiløs, da fremtidens elbiler vil være både billigere og ha lengre rekkevidde. Det beste er nok enten å kjøpe en bil for å ha den "livet ut", eller å kjøpe en brukt bensinbil. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Når det gjelder verditap er elbiler uten tvil taperen. Hvor har du dette i fra? Tesla feks er vell den bilen som har holdt seg best i pris de siste årene, pga etterspørsel og valuta endring. Ang resten har jeg aldri sett annet enn spådommer om at de faller mer i pris enn sine fossile søsken. Har du dette fra en plass eller er det bare synsing? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Hvor lenge tror du valutaendringene kommer til å foregå? Hvor langt ned tror du krona skal? Det at valutaendringer har bidratt til lavt verditap for Tesla hittil er jo faktisk noe som taler for at de vil kunne få en ekstra kraftig trøkk når den norske krona eventuelt styrker seg igjen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Hvor lenge tror du valutaendringene kommer til å foregå? Hvor langt ned tror du krona skal? Det at valutaendringer har bidratt til lavt verditap for Tesla hittil er jo faktisk noe som taler for at de vil kunne få en ekstra kraftig trøkk når den norske krona eventuelt styrker seg igjen. Men det er ikke poenget. Poenget er at prisene har holdt seg godt, med god hjelp såklart. Ang kronen og styrkning så ser jeg ikke helt det komme med det første, i tillegg innføres moms gradvis etterhvert som igjen presser opp prisen. Så jeg er ikke særlig bekymret for noe prisdumping. Det er uansett ganske normalt, altså å tape masse penger på bil. Så om en kan ha en periode med mindre tap er jo det bare ett pluss så vill det som skjer i fremtiden bli som det blir. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Å vise til valutaforskjeller som en grunn til at prisene har holdt seg svært bra er jo en måte å bekrefte at prisene har holdt seg kunstig bra, og videre en måte å erkjenne at det kommer til å komme en kraftig nedtur om ikke alt for lenge.. Andre bilimportører er nok bedre skodd for valutaendringer og lar ikke prisen svinge på samme måte som Tesla har gjort.. Hadde de latt prisene svinge på samme måte ville nok de også sett varierende prisutvikling på nyere bruktbiler ut fra variasjonen i valutakursen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Å vise til valutaforskjeller som en grunn til at prisene har holdt seg svært bra er jo en måte å bekrefte at prisene har holdt seg kunstig bra, og videre en måte å erkjenne at det kommer til å komme en kraftig nedtur om ikke alt for lenge.. Andre bilimportører er nok bedre skodd for valutaendringer og lar ikke prisen svinge på samme måte som Tesla har gjort.. Hadde de latt prisene svinge på samme måte ville nok de også sett varierende prisutvikling på nyere bruktbiler ut fra variasjonen i valutakursen. Det er bare synsing, det er ikke sikkert tesla justerer "tesla dollaren", ikke er det sikkert at kursen endrer seg innen momsen kommer heller slik at det blir tilnærmet uendret osv. Poenget er bare at den har holdt seg godt i verdi, og det er jo sant. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jeg ville holdt mag langt unna hybrider. Om fem år sitter du med en bensinbil, som har et helt ut-datert el-system i seg, som må vedlikeholdes og fraktes rundt for all fremtid. De kommer til å bli nesten verdiløse om 5-10 år. Kjøp enten fossil, eller el. Vedlikeholdskostnadene vil være høyere, men jeg tviler sterkt på at de vil være verdiløse om 5 år. Toyota har jo bevist at de kan lage hybridbiler med høy grad av driftssikkerhet. Tipper nok heller at noen av de dyrere elbilene (skal ikke nevne navn ) vil være veldig lite verdt om 10 år. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Jeg ville holdt mag langt unna hybrider. Om fem år sitter du med en bensinbil, som har et helt ut-datert el-system i seg, som må vedlikeholdes og fraktes rundt for all fremtid. De kommer til å bli nesten verdiløse om 5-10 år. Kjøp enten fossil, eller el. Vedlikeholdskostnadene vil være høyere, men jeg tviler sterkt på at de vil være verdiløse om 5 år. Toyota har jo bevist at de kan lage hybridbiler med høy grad av driftssikkerhet. Tipper nok heller at noen av de dyrere elbilene (skal ikke nevne navn ) vil være veldig lite verdt om 10 år. Hvorfor? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 (endret) Så er det jo og litt hvor mye morro man får for pengene. En hybrid til 500k har kansje 180hk og en del utgifter på drivstoff og service, mens hos Tesla får du en teknobombe av en sportsbil med 333-532hk som er "gratis" og bruke og omtrent ikke krever service. Tenkter på om man kjøper en 1-2 år gsmmel Model S i dag altså. Trenger man ikke autopilot og slikt kan man jo kjøpe enda eldre omså. Endret 16. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Så er det jo og litt hvor mye morro man får for pengene. En hybrid til 500k har kansje 180hk og en del utgifter på drivstoff og service, mens hos Tesla får du en teknobombe av en sportsbil med 333-532hk som er "gratis" og bruke og omtrent ikke krever service. Mange glemmer også at de etter få mil mister en god del av kraften på hybriden sin. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Så er det jo og litt hvor mye morro man får for pengene. En hybrid til 500k har kansje 180hk og en del utgifter på drivstoff og service, mens hos Tesla får du en teknobombe av en sportsbil med 333-532hk som er "gratis" og bruke og omtrent ikke krever service. Mange glemmer også at de etter få mil mister en god del av kraften på hybriden sin. Sant det. Men fordelen er at man kan kjøre lengre distanser. Men nå er det såppas bra med ladestasjoner langs norge og nedover at det går veldig greit. Var nylig en Tesla som kjørte Roma - Nordkapp og tilbake på 8 dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå