Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av fossil bil (Utrygt idag pga el-biler?)


Avean

Anbefalte innlegg

Driver å planlegger kjøp av ny bil (Hybrid) men føler markedet idag er veldig merkelig pga el-bil boomen som vi har hatt i landet. Tesla tok helt av da bilen kostet normale summer nedi 500 000 men nå koster de nærmere 800 000 og salget har falt betraktelig. Men i 2017 kommer Model 3 som skal legge seg på 300 000 prisklassen. Akkurat det gjør meg nervøs. Hva skjer med fossilbiler man kjøper til 500 000 idag? Frykter veldig at når Model 3 kommer så vil prisene på fossilbiler rundt 400-500 000 klassen falle altfor mye for å ikke snakke om gamle biler som selges til 200-250 0000. 

 

Rett og slett usikker om jeg hele tatt TØR å kjøpe bil idag før markedet har normalisert seg litt, om det hele tatt gjør det. Men mener også å kjøpe ny elbil er enda skumlere pga teknologien som hele tatt utvikler seg.

Hva mener dere?

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite som tyder på at det skal være utrygt å kjøpe en ny bil med brenselmotor i dag. Du eier en ny bil i kanskje 5 år, og det er ikke signalisert noen store endringer innen da.

 

Kanskje det blir litt mer smertefullt å kjøre bensin/dieselbil de neste 5 årene, men ingenting tyder på at de blir kapret av henholdsvis ny teknologi innen du skal bytte bilen igjen. Elbil er ikke nisje lenger, men det er ikke akkurat det naturlige valget heller.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært så redd ift hva som skjer med bilen, men det som jeg ville tenkt på var utgiftene. Om man hører på politikerne om dagen vill de ikke være nådige med fossilbiler i fremtiden. Men, det trenger ikke å bli innført. Men jeg solgte diesel bilen min i år og sover nå bedre om natten :) 

 

Elbil er forøvrig tipp topp, så anbefaler deg å prøve. 

Lenke til kommentar

Utgiftene er høye uansett og det er heller elbiler som får avgift-smellen fremover med innføring av bompenger, momspliktig kjøp og dyre ladestasjoner. På 5 år så vil ting holde seg mer eller mindre konstant, med muligens noen små endringer i bompenger og drivstoffpriser. Etter 5 år så selger du bilen din, så har du trolig elbiler med mye bedre rekkevidde enn dagens modeller.

 

Elbil er topp, men jeg ville ikke gjort denne vurderingen på så kort grunnlag der vi flisespikker på kroner og øre når bilen i seg selv uansett er det største tapet.

 

Tenk heller på om du vil kjøpe en elbil i dag fremfor å prøve å spå fremtiden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Utgiftene er høye uansett og det er heller elbiler som får avgift-smellen fremover med innføring av bompenger, momspliktig kjøp og dyre ladestasjoner. På 5 år så vil ting holde seg mer eller mindre konstant, med muligens noen små endringer i bompenger og drivstoffpriser. Etter 5 år så selger du bilen din, så har du trolig elbiler med mye bedre rekkevidde enn dagens modeller.

 

Elbil er topp, men jeg ville ikke gjort denne vurderingen på så kort grunnlag der vi flisespikker på kroner og øre når bilen i seg selv uansett er det største tapet.

 

Tenk heller på om du vil kjøpe en elbil i dag fremfor å prøve å spå fremtiden.

 

Om du har fulgt med er det ikke oss som får smellen nei, det foreslås lave satser mens fossilt øker enda mer. 

Lenke til kommentar

Nå har det allerede blitt innført bompenger for elbil. Dessuten så driver du på med samme spekuleringen til fordel for et alternativ, og jeg synes spekulering skal gå i favør til normalen.

 

Innført bompenger? Denne var ny for meg. Tja spekulering, det er jo ut i fra forslag som foreligger, så helt spekulering er det jo ikke. Det er høyst sannsynlig. Så jo sist forslag fra Oslo, rundt 10'eren for elbiler og opp det dobbelte for fossil, var det ikke noe slik? 

 

Altså, jeg snakker bare for meg selv. Jeg hadde ikke turt å gå for fossilt pr idag og derfor tok jeg et annet valg :) 

Lenke til kommentar

Men poenget mitt var uansett ikke at det blir surere å kjøre elbil. Poenget mitt er at du skal ikke gjøre et kjøp i dag fordi du spekulerer at staten kan gi deg et ballespark 5-10 år frem i tid. Det var jo ikke akkurat gull og grønne skoger å kjøre bensin/diesel i 2011, så hvorfor 2021 skal bli så ille at du svinger en enorm investering vet jeg ikke.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Men poenget mitt var uansett ikke at det blir surere å kjøre elbil. Poenget mitt er at du skal ikke gjøre et kjøp i dag fordi du spekulerer at staten kan gi deg et ballespark 5-10 år frem i tid. Det var jo ikke akkurat gull å grønne skoger å kjøre bensin/diesel i 2011, så hvorfor 2021 skal bli så ille at du svinger en enorm investering vet jeg ikke.

 

Klart en skal handle det en ønsker seg, men når transportplan går inn for å slutte å selge fossilbiler i 2025 skjønner jeg at folk blir skeptiske. Spessielt når en ser hvordan diesel bilister blir behandlet i dag ift hva de ble lovet for få år siden :) 

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg nå. Jeg taler absolutt i favør til elbiler, da jeg synes det er topp. Men jeg synes ikke at TS skal skremmes til å gjøre et valg han ikke vil ta. Har du lyst på elbil i dag så gir jeg tommel opp. Her er tallene klare og tydelige i hvor mye det koster i investering og utgifter, så kan du gjøre et valg basert på dette.

 

Kjøp for all del også elbil om det får deg til å sove godt om natta. Jeg sier bare at det ikke er vits i å gjøre det.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg nå. Jeg taler absolutt i favør til elbiler, da jeg synes det er topp. Men jeg synes ikke at TS skal skremmes til å gjøre et valg han ikke vil ta. Har du lyst på elbil i dag så gir jeg tommel opp. Her er tallene klare og tydelige i hvor mye det koster i investering og utgifter, så kan du gjøre et valg basert på dette.

 

Kjøp for all del også elbil om det får deg til å sove godt om natta. Jeg sier bare at det ikke er vits i å gjøre det.

 

Det er jeg enig i også, om en absolutt ikke vill kjøre El bør en ikke gjøre det bare fordi det kan bli problemer i fremtiden med fossilt, for all del kan det være elbil som blir problemet. Vi vet jo ikke. Så jeg stiller meg bak dette :) 

Lenke til kommentar

Jeg ville først og fremst tenkt på hvilke behov du har idag. Ingen vet hvordan fremtiden vil bli, men uansett så vil verken batteri eller bensin være noen "dårlig" investering de nærmeste årene. Selv ser jeg ikke på bil som noen økonmisk god investering uansett. Bil er bare et redskap til å utføre en oppgave.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært nervøs for bruktbilverdien.

 

Hva blir bruktbilverdien på elbiler når det nærmer seg fullt batteripakkebytte om noen få år? Tesla tilbyr nå å bytte batteripakken på Tesla Roadster for 250 000 kroner. Og da påstår de at det er selvkostpris, altså uten fortjeneste. Tesla Roadster ble satt i produksjon i 2008, så disse bilene er nå maksimalt 8 år gamle ...

Lenke til kommentar

Mens Bmw varsler om 7000 euro for bytte av batteripakke, med 50% økning av kapasitet. Ikke at det skulle være nødvendig, da orginale batteripakken bør holde i sikkert 15 år (med noe redusert kapasitet etterhvert).

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært nervøs for bruktbilverdien.

 

Hva blir bruktbilverdien på elbiler når det nærmer seg fullt batteripakkebytte om noen få år? Tesla tilbyr nå å bytte batteripakken på Tesla Roadster for 250 000 kroner. Og da påstår de at det er selvkostpris, altså uten fortjeneste. Tesla Roadster ble satt i produksjon i 2008, så disse bilene er nå maksimalt 8 år gamle ...

 

Kan ikke helt sammenlignes, det er ikke pga dårlige pakker de tilbys. Det er for å øke rekkevidde. I tillegg er kjemien i roadster en helt annen en det som tilbys nå. Og prisen er pga mye manuelt arbeid, altså stor time kost for å produsere pakkene. 

 

Forskning tyder jo på at det er ingen tegn til at pakkene skal måtte byttes ila livstiden til bilene på moderne pakker. 

Lenke til kommentar

Tja, si ikke det. Batteripakkene i Tesla Model S er opphengt på en sånn måte i bilens konstruksjon at den kan byttes på få minutter, noe som neppe hadde vært nødvendig hvis batteriene ikke forventes byttet i hele bilens levetid.

 

Batteritypen i moderne elbiler er den samme som i mobiltelefoner og bærbare datamaskiner, og de byttes som kjent gjerne ut etter et par år, før batteriene tar kvelden. Bare ytterst sjelden har man mobiltelefonen sin eller den bærbare datamaskinen i over fem år. Biler har en forventet levetid på minst tjue år, altså fire til ti ganger så lenge som mobiltelefoner. Jeg tipper batteribytte vil bli påkrevd minst et par ganger i løpet av tjue år, bortsett fra at mange elbiler antagelig blir skrotet allerede når det første byttet er nødvendig, på grunn av den høye batteribyttekostnaden. Hvis bruktbilprisen på en elbil pluss batteribyttekostnaden overstiger prisen på en ny elbil blir bruktelbilen skrotet.

Lenke til kommentar

Tja, si ikke det. Batteripakkene i Tesla Model S er opphengt på en sånn måte i bilens konstruksjon at den kan byttes på få minutter, noe som neppe hadde vært nødvendig hvis batteriene ikke forventes byttet i hele bilens levetid.

 

Batteritypen i moderne elbiler er den samme som i mobiltelefoner og bærbare datamaskiner, og de byttes som kjent gjerne ut etter et par år, før batteriene tar kvelden. Bare ytterst sjelden har man mobiltelefonen sin eller den bærbare datamaskinen i over fem år. Biler har en forventet levetid på minst tjue år, altså fire til ti ganger så lenge som mobiltelefoner. Jeg tipper batteribytte vil bli påkrevd minst et par ganger i løpet av tjue år, bortsett fra at mange elbiler antagelig blir skrotet allerede når det første byttet er nødvendig, på grunn av den høye batteribyttekostnaden. Hvis bruktbilprisen på en elbil pluss batteribyttekostnaden overstiger prisen på en ny elbil blir bruktelbilen skrotet.

 

En av grunnene til det er jo for å gjøre det effektivt å bytte om man skulle gå for patenten de hadde i usa der en byttet tomme batteri mot fulle for å få ned ladetiden osv. I tillegg er det smart ift service osv. 

 

Problemet er at du bare tipper og har lite kunnskap om batterier, grunnen til at vi bytter ofte i mobilen er pga varme og at batteriene ikke lades optimalt. Ett litium batteri konker fort ut om det ikke temperatur reguleres under lading. Det er heller ikke vits å tippe da det er mye forskning på området. 

Lenke til kommentar

Hvis du kan vise til forskning som viser at dagens mobiltelefonbatterier, plassert i biler, har en levetid på tjue år, så værsågod, gi oss en link ...

 

Denne lecturen er fin for å forstå hva som påvirker levetiden til batterier: 

 

denne artikkelen tar opp litt av det jeg har fortalt om levetid på batteribilene: 

http://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750

 

Poenget er at om en behandler batteriet bra med en god BMS er det ingen overhengende fare at en må bytte batteri i hytt og gever og det aller meste tyder på at de ikke trengs å byttes ila levetiden, som dog er nærmere 14 år en 20 her i landet.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...