Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom og IP telefoni

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i kontakt med bluecom og de sier at jeg vil få et ekstragebyr på kr 79 pr. måned hvis jeg sier opp telefonlinjen fra Telenor. Tenkte da og prøve ut tilbudet fra Telio, men for meg vil det ikke være mye å vinne på det da.

Har ikke fått noe klart svar på hvorfor de må ha en ekstra avgift. Er det ikke andre netttilbydere som ikke forlanger noe ekstra? Noen som veit hvorfor bluecom må ha denne avgiften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er telenor som skal ha betalt for selve kabelen inn til huset ditt.

og når du ikke lengre har fasttelefon, så må du alikavel betale for leie av den kabelen.

men at det er hele 70-80 kroner er jo litt høyt for en kabel som bare ligger der og leder litt strøm.

det er telenor som opprinnelig har lagt og betalt for den kabelen, og har også ansvaret for evt reperasjoner på kabelen helt til husveggen din.

alle adsl-leverandører jeg vet om har det samme gebyret.

Lenke til kommentar
Har ikke fått noe klart svar på hvorfor de må ha en ekstra avgift. Er det ikke andre netttilbydere som ikke forlanger noe ekstra? Noen som veit hvorfor bluecom må ha denne avgiften?

Fordi Telenor Networks krever høyere leie fra Bluecom på reine linjer uten telefon.

Lenke til kommentar
Jeg har vært i kontakt med bluecom og de sier at jeg vil få et ekstragebyr på kr 79 pr. måned hvis jeg sier opp telefonlinjen fra Telenor. Tenkte da og prøve ut tilbudet fra Telio, men for meg vil det ikke være mye å vinne på det da.

Dette er fordi Bluecom ikke har eget utstyr men videreselger ADSL fra Telenor. - Leste ellers at de skulle begynne å bygge eget nett nå (Som NextGenTel)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann alle dere som vurderer å bli lurt av Telio.

Jeg har et lite spørsmål. Hvorfor er Telio først ute med å komme med IP-telefoni for vanlige forbrukere og ikke noen andre som f.eks Telenor, Nextgentel, Bluecom eller Tele2? Jo, fordi alle har testet det ut og funnet ut at det ikke fungerer ennå. Grunnen til dette er at ingen kan tilby QOS(Quality of service, måte for å prioritere trafikk i nettet på) ennå. De første aktørene kommer med dette i løpet av første halvår neste år. Og dessuten, tror dere at de kommer til å la Telio sin trafikk gå via sitt nett? I dont think so, de vil levere egen IP-telefoni! Alle aktører anser Telio for å være snyltere, noe de også er. De tyvlåner den infrastrukturen som er der fra før av og som andre betaler for(Altså leverandører av internett og Telenor). Det er også en ufattelig smal å sperre for trafikken til Telio i et nett, faktisk like enkelt som å tørke seg bak. Lykke til Telio

Forresten, grunnen til at de forskjellige leverandørene fakturerer ekstra for de som ikke har telefoni er den at Telenor Networks fakturerer de 60,- kroner(eks. mva) ekstra pr mnd for abonnenter som ikke har telefoni. Dette gjelder også Nextgentel, men disse viderefakturerer ikke sine kunder dette gebyret da de har veldig lave linjekostnader fra før(de betaler til Telenor ca. 70 kroner pr. abonnent som har telefoni fra før og 130 for de som ikke har, mens de andre betaler fra 155 kroner mer pr måned ). Men jeg er helt sikker på at NGT kommer til å viderefakturere dette til de kundene som ikke har telefoni om ikke altfor lenge, det må de for å overleve. Alle prisene jeg nevnte er forøvrig eks. mva

Lenke til kommentar

Hvor får du all denne infoen din fra knugentheknig ?

Du skrev akkurat det samme om telio i en annen post, men lurer på kildene dine. Hvorfor vet du så mye om hva telenor tar seg betalt for, og hva ngt krever av kundene sine? Og hvorfor er det like lett å sperre telio som å tørke seg bak, og hvorfor skulle de ville gjøre det? Da nekter de jo meg å bruke et produkt som jeg betaler for da?

edit: Når jeg ser etter så har knugentheknig skrevet det samme i alle sine 5 (!!) poster..

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Ja, det er faktisk helt korrekt. Første dag på dette forumet. Og grunnen til at jeg har skrevet det samme i fem andre innlegg er at jeg gjerne vil advare andre mot å lurt av Telio. Jeg vet veldig godt at dette ikke vil fungere. Det er en veldig enkel sak å sperre ip-trafikk fra Telio i et nett. Og jeg kjenner til innprisene fordi jeg jobber med flere leverandører av bredbånd, innprisene er forøvrig den letteste saken i verden å skaffe seg(vel, noe vanskeligere enn å tørke seg bak).

Og ja, de nekter deg å bruke et produkt du betaler for. Vet du hvorfor? Fordi den leverandøren du bruker(telio) tyvlåner nettet til din internettleverandør

Lenke til kommentar
Og ja, de nekter deg å bruke et produkt du betaler for. Vet du hvorfor? Fordi den leverandøren du bruker(telio) tyvlåner nettet til din internettleverandør

De tyvlåner jo ingen ting. Når jeg leier linje hos ngt, så må jeg jo få dele denne med de jeg vil. Så om jeg velger å ha tilkoblet 4 maskiner på samme linje eller 1 maskin + iptelefoni må da være mitt valg. Om jeg ikke betalte noe til ngt, men likevel kunne ringe fra telio, da hadde det hvert å tylåne. Men som sagt, jeg betaler for linjen min, og må få bestemme selv hva jeg vil bruke den til.

Om microsoft legger inn patcher på maskinen min automatisk, tyvlåner de linjen da for å kunne forbedre produktet sitt?

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt, men mye av forretningsmodellen til NGT og andre bredbåndsleverandører er basert på å levere verdiøkende tjenester som IP-telefoni, VOD osv. etterhvert. IP-telefoni er det aktørene regner med å tjene mest på forøvrig. Så på bakgrunn av dette uttaler jeg med(samtidig som jeg vet hva de mener selv)

Lenke til kommentar

Minner mest om en desperat løpegutt for telenor dette. Kvaliteten på tjenesten til Telio vet de fleste av oss lite om nå, men regner med at vi vil få fyldige tester og evalueringer av dette på nyåret.

Påstanden om at Telio tyvlåner nettet til internettleverandøren blir jo litt morsom. Det Telio gjør er å tilby en tjeneste over internett, og selvfølgelig går denne over nettet til leverandøren min. Det er jo nettopp tilgang til internett han skal levere til meg.

Og skal påstanden om at dette er å "tyvlåne" nettet legges til grunn, må også dette gjøres gjeldende for alle leverandører av tjenester og innhold på nettet.

Lenke til kommentar

Lykkeliten: JEG er ikke noen løpegutt for Stjelehor. Jeg hater Telenor. HATER TELENOR! Men, jeg bare sier hva jeg hører av de jeg kjenner i forskjellige bredbåndsselskap. De kommer til å sperre for Telio, og dersom du hadde kjent til forholdene i bransjen, hadde du kanskje skjønt hvorfor. Telio er ikke internetttrafikk, det er IP-trafikk.

Lenke til kommentar

Må da være fryktelig kjedelig å gå rundt og hate Telenor, men hver sin lyst og en står jo fritt til å velge hva man vil bruke tiden sin til.

Det er klart at enkelte leverandører av nett også har ønske om å levere innhold, men å gjøre dette ved å eksludere konkurenter blir jo noe spesielt. Men det kan jo hende at du som er hater Telenor og er for fri konkuranse synes dette virker fornuftig?? For de fleste andre blir det å møte seg selv i døra.

Tror debatten kommer til å gå rimelig høylydt om noen begynner å stenge ute tjenester de ikke liker, er jo mange som kan falle i unåde med den logikk du presenterer.

Hadde kanskje vært nyttig om du forklarte hva som er forskjellen på internettrafikk og IP-trafikk og hva som hører hjemme i kategoriene.

Lenke til kommentar

Knugen: Jeg synes du virker lite interessert i å forsvare begrunnelsen av å snakke om tyvlåning. Nå har en kommentert dettte her, og du svarer heller på ting som egentlig er irrelevant (om du er telenors løpegutt...) enn å forsvare dine påstander. Jeg kommenterte det samme i en annen tråd. Kan du være så vennlig å gi noen gode argumenter for at iptelefoni snylter på ISPenes linjer, men andre content providers ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...