Gå til innhold

WTF? Låst MP på "gammel" Barton?

Rippmaster

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte PC-en rundt uke 33 tror jeg... Se signatur for prossesoren jeg kjøpte...

På søndags ettermiddag/kveld, satt jeg der med skjelvende hender foran min PC til 17 000, to tusen utskrevene ark med overklokkingsguider og en CD med tjue programmer for klokking og tredve for å teste effekten og stabiliteten... Og joda, jeg kom meg godt i gang, først teste jeg bare hva som skjedde når jeg økte FSBen og jada, til min fornøyelse crasha ikke PC-en min grunnet økninga på 3 MHz (ytelseøkning: 3*13=39 MHz) og jeg kunne stolt konstatere ved hjelp av WCPUID at jeg nå hadde en AMD Athlon XP Barton 2205 MHZ :dribble: ...

Godt fornøyd med egen innsats, innstalerte jeg Powerstrip og satte i gang med skjermkorte (mitt kanskje svakeste komponent, bortsett fra hardisken, som fikk 69 poeng i PCMark, er det unormalt eller;))...

Etter å ha funnet ut at korte mitt kjørte 100 % stabilt på 300/601 ( :thumbs: ) og at jeg hadde fått en økning i poeng på 3DMark 2001 SE på godt over 3000 poeng, fant jeg ut at jeg skulle vende tilbake til prossesoren min...

Jeg restarta maskinen og gikk inn i biosen (award et eller annet) og konsulterte HK-manualen (vet det er en skam å bruke den, men hakke løst å f***e noe serri bare fordi jeg vil bevise at I got game!) hvor jeg kunne stille multipliern... Etter hvert fant jeg den, under navnet CPU Ratio og la merke til at den sto innstilt på [by H/W] (viste at den sto på 13, så det i WCPUID)... OK, tenkte jeg, da peiser vi den ned til en 8-10, slik at jeg kan sjekke hvor høyt FSB-en min er villig til å gå... Joda, jeg satte den på 9 og restarta maskinen og gikk til og med inn i biosen på nytt bare for å forsikre meg om at alt var i orden, og alt så greit ut... Da jeg endelig klarte å karre meg inn i Windows, oppdaget jeg til min store forskrekkelse at WCPUID meldte at MPen ennå sto på 13... Jeg prøvde på nytt å på nytt og på nytt, men fikk ikke forandra detta! :cry:

Så kom jeg på at jeg hadde lest en plass på dette forumet at AMD skulle begynne å låse MP-en på Barton-prossesorene sine, men jeg trodde ikke de begynte før etter uke 36???!!!

Kjører nå med FSBen på 100% stabilt på 178, uten volt mod (av en eller annen grunn klikker maskinen så jævli når jeg prøver å øke voltn! Skulle forrestn gjerne hadd ei forklaring på det og)...

PS. Oppdaga i BIOSen at min AGP Apature size er på 64 MB, selv om skjermkorte mitt er på 128 MB... Når jeg prøvde å skrue det opp, kom jeg meg så vidt inn i Windows og maskinen klikka hvis jeg åpna 3DMark o.l.! Normalt eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...