hean Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Listene er lagt relativt bra men etter 6-8 måneder ser jeg at glipene har blitt veldig store enkelte plasser. Må vel kjøpe en slags fugemasse eller noe... noen som vet hva som er vanlig for å skjule slikt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Akryl passer veldig bra til slikt. Du må male over for å få det helt perfekt, muligens fugen blir gul etterhvert også om du ikke maler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Akryl - snekkerens beste venn! Lister som ikke er skikkelig tørket krymper litt når de tørker, så sprekker er dessverre vanlig. Jeg legger som regel en stripe akryl når jeg legger listene, selv om de passer godt, så holder det lenger før det sprekker. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 (endret) Man kjøper tempererte lister, så slipper minsker?, -man problemet. ? Endret 16. juli 2016 av War Lenke til kommentar
Oter Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 som sagt så må listene ligge inne en liten stund før de blir montert,lønner seg også grovkappe de først,kapp de 1cm lenger en det de skal være,og la de ligge inne et par uker før du kapper de til rett lengde og monterer dem,de vil uansett krympe litt,men ikke så mye som når de blir montert med engang Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Tips fra en som har erfaring med akryl.. Husk å la fugen tørke godt før overmaling, gjerne flere døgn. Maler du for tidlig vil fugen sprekke. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Snodig tips, for jeg ble fortalt mal over mens den er våt. Men mine sprakk, så kanskje heller høre på deg. Skal liste 300m2 hus om 2 uker, så tips er gull verdt. Ting jeg har funnet ut Kjøp tempererte lister, finnes ikke i trondheim, så legger de i stua 1 uke. Akryl må males over, da er jeg usikker på om jeg gidder, da ser de hjemmemalt ut og da er poenget med hvite borte. Tenker da på spikerhull og skjøter. Tenker jeg skal bruke tresparkel over spikerhullene og gni rett av med fingern, så evt flekkmale og ikke helmale. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jeg har latt akryl tørke i månedsvis før jeg malte over, sprekker likevel. Dersom listene ikke er skikkelig tørre før de monteres, krymper de lenge. Poenget med hvite er at du trenger å male over bare med et strøk. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Ser det er mange tips om akryl her men jeg kjenner pr. dags dato ingen snekkere eller malere som bruker akryl lenger, og jeg kjenner en del av dem. Tec7 eller Würth MS40 har tatt over den oppgaven for mange år siden. Gulner ikke og sprekker ikke opp igjen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 (endret) TS. Her er det normalt 2 problem. 1) Listverket har for høy RF fuktighet og da krymper treverket etter montering, hvis den RF i rommet er lavere. Det er en Norsk Standard, som setter keav til treverk også en egen for listverk. Men i perioder klarer ikke produsentene å levere raskt nok tilfredstillende RF på listverket. Og både forbrukere og proffe tar det de får, uten å kontrolere RF. 2) Det går for lang tid, mellom montering og difusjonstett behandling. Ved bruk av vannbassert beis/maling, er det mer kritisk at treverkets RF, er på nivå med rommets RF. Ellers kryper treverket. Akryl fugemasse er ok, ved små sprekker. Men da må sprekken fylles helt inn til bunn. Større sprekker, er vanskelig å behandle. Ved bruk av oljebassert maling, her jeg bedre tro på det gamle linoljekittet. Men, det må overmales med minst 2 strøk, helst 3. Dette er et problem for en del proffe og ennå større problem for amatører. Her er det mange feil som kan påvirke. Feil RF, feil transport og oppbevaring av lisverk på byggeplassen, feil montering/behandling, for få strøk med maling, m.m. Uten at du nevner det, antar jeg at du/dere har benyttet vannbasert beis/maling. Det er lite gunstig. Akryl tørker mer, enn linoljekritt. For få strøk med oljemaling, tørker ut treverket. Endret 15. juli 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Kanskje derfor acryl har gått så mye ned i pris? Koster bare en brøkdel nå av hva det gjorde for endel år siden. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Jeg har latt akryl tørke i månedsvis før jeg malte over, sprekker likevel. Dersom listene ikke er skikkelig tørre før de monteres, krymper de lenge. Poenget med hvite er at du trenger å male over bare med et strøk. Akryl tørker også, så det er ingen løsning å tørke akryen. Få på tilstrekkelig med oljemaling rasket mulig. Det er normalt løsningen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Ser det er mange tips om akryl her men jeg kjenner pr. dags dato ingen snekkere eller malere som bruker akryl lenger, og jeg kjenner en del av dem. Tec7 eller Würth MS40 har tatt over den oppgaven for mange år siden. Gulner ikke og sprekker ikke opp igjen. Snekkere, hva er det? Det er tømrere som bygger hus og monterer listvekert! Det er ikke jobben til tømrere, å behandel treverk. Det er malerens jobb. Tømrere skal primært tilpasse, sammenføye og om nøvendig bruke lim, på treverk. Alt annet, er malerens jobb. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Man kjøper tempererte lister, så slipper man problemet. Temperete lister? Har lite med probleme å gjøre. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 (endret) Var på byggmakker ista, selv der sa de ikke bruk akryl hehe Bruk vinduskitt eller hva det heter og mal over. ( edit, var deres tips i treavdelinga) vet ikke hva jeg skal bruke jeg, alt formange tips Endret 15. juli 2016 av War Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2016 Del Skrevet 15. juli 2016 Var på byggmakker ista, selv der sa de ikke bruk akryl hehe Bruk vinduskitt eller hva det heter og mal over. ( edit, var deres tips i treavdelinga) vet ikke hva jeg skal bruke jeg, alt formange tips Desvrre så tar ikke byggevarene vare (lønn, m.m.) på dyktige folk, så de som har relevant kompetanse forsvinner raskt. Men jeg er enig, i rådet du fikk her. Det gamle linolje-kittet er trolig det beste. Men det krever oljemaling. Og etter min mening, det eneste riktige på listverk. Men dette betinger ubehandlet treverk, som blir grunnet før kittet blir montert. Ferdigmalt trevirke, har vi nok litt lite erfaring med. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 8 innlegg forsvant. Håpløst store sitatpyramider. Og bare innholdet var bare krangling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå