Gå til innhold

Hjelp til valg av skjermkort til billig-PC


Anbefalte innlegg

Hei, 

tenkte å gi vekk en gammel PC til en i familien. I den anledning ønsker jeg å oppgradere den med et dedikert skjermkort (har kun brukt det integrerte skjermkortet i hovedkortet).

Hvilke skjermkort er fornuftig å kjøpe til: GA-F2A88XM-HD3

 

Ser det står på AMD sine sider: "The AMD FM2+ series platform showcases AMD Dual Graphics technology, allowing users to further boost 3D graphics performance by adding an additional discrete AMD Radeon™ graphics card to the system."

 

Betyr dette at det mest fornuftige er å kjøpe et: AMD Radeon™ skjermkort?


Ser forøvrig at det også står følgende på siden: 
Note:
1. Please use both AMD Dual Graphics technology qualified A-series APU and VGA card.


Er det noen som har tips til et passende skjermkort?
Budsjett: inntil 1200.-


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du planlegger å stappe et AMD skjermkort inn i en maskin kan det være en ide å opplyse om hva slags strømforsyning maskinen har. Det finnes gode brukt-deals på AMD kort der ute, og enkelte av dem sluker langt mer strøm enn hva en typisk 500W PSU klarer å levere.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du planlegger å stappe et AMD skjermkort inn i en maskin kan det være en ide å opplyse om hva slags strømforsyning maskinen har. Det finnes gode brukt-deals på AMD kort der ute, og enkelte av dem sluker langt mer strøm enn hva en typisk 500W PSU klarer å levere.

Hei, absolutt helt enig. 

Har 650 w PSU. Dersom det er behov for det, kan jeg oppgradere. 

Lenke til kommentar

Hei, 

tenkte å gi vekk en gammel PC til en i familien. I den anledning ønsker jeg å oppgradere den med et dedikert skjermkort (har kun brukt det integrerte skjermkortet i hovedkortet).

Hvilke skjermkort er fornuftig å kjøpe til: GA-F2A88XM-HD3

 

Ser det står på AMD sine sider: "The AMD FM2+ series platform showcases AMD Dual Graphics technology, allowing users to further boost 3D graphics performance by adding an additional discrete AMD Radeon™ graphics card to the system."

 

Betyr dette at det mest fornuftige er å kjøpe et: AMD Radeon™ skjermkort?

Ser forøvrig at det også står følgende på siden: 

Note:

1. Please use both AMD Dual Graphics technology qualified A-series APU and VGA card.

 

Er det noen som har tips til et passende skjermkort?

Budsjett: inntil 1200.-

 

 

Det er ikke integrert skjermkort i hovedkortet, men i APU'en (AMD kaller CPU med integrert skjermkort for APU). Avhengig av hvilken APU du har, kan man velge et dedikert skjermkort i samme klasse, og kjøre skjermkortet i crossfire med APU'en. Det vil gi litt bedre ytelse enn med bare APU, men bare i spill som støtter crossfire. Og for å få mest mulig ut av både den interne grafikken, og derfor også en crossfire løsning. Er man avhengig av raskt system minne, siden APU bruker det til grafikk også. 2400MHz minne vil gjerne øke ytelsen med ~25%-40%+ (om jeg ikke husker helt feil) i forhold til om du har 1600MHz minne i maskinen nå. Og selvfølgelig enda mye raskere om du har 1333MHz. Det er altså viktig å vite hvilken APU du har nå, for å kunne si hvilket dedikerte skjermkort som vil passe.

 

Jeg tipper at det er en litt eldre APU du har (og også litt tregt minne), og at det derfor ikke har mye for seg med en slik crossfire løsning. Avhengig av hvilken APU og strømforsyning du har. Vil jeg tro det er bedre å gå for kun ett dedikert skjermkort. I prisklassen du nevner er det egentlig bare Nvidias GTX750/ti som er et godt alternativ å kjøpe nytt, skjønt jeg ville jo selv lagt inn et par hundrelapper til for et GTX950. Eller som en nevnte, vente et par uker og se på hva AMDs RX460 kan tilby. GTX750ti er gjerne ~20% raskere enn et vanlig GTX750. Mens GTX950 er ~37% raskere enn GTX750ti igjen. 

 

Har du en grei APU, og strømforsyning med litt ekstra Watt, så er bruktmarkedet veldig interessant for tiden. Med nye skjermkort nettopp kommet til markedet er det mange som oppgraderer akkurat nå. Og det presser ned prisene. Jeg har sett GTX970 helt nede i 1500Kr på finn.no. Og jeg vil tro man finner GTX960 eller kanskje også GTX950 til greie priser. Har du god nok strømforsyning er eldre kort som er veldig glad i strøm, men som også yter veldig bra for alderen gode alternativer. Skjermkort som AMDs HD 7970/GHz, og R9 280X er samme kortet, og bør fåes godt under tusenlappen nå. Nvidia har GTX670/680/760 og 770 som bør ligge på samme pris. Disse kortene vil ligge på ~70-85% raskere enn GTX750ti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...