Gå til innhold

[Løst] Støvsugermotor og tilhørende PCB


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg er interessert i fagfeltet jeg nå skal bevege meg utpå, men i og med at jeg har svært lite kunnskap om det jeg skal gjøre, kryper jeg til forumet for hjelp. Kanskje jeg slipper å sjokke meg til døde :)

 

Jeg har trebearbeiding/møbelsnekring som hobby, og trenger en ShopVac(grovstøvsuger). Denne har jeg tenkt å bygge selv ved hjelp av trearbeiderskills, litt internetthjelp og en god 1600w støvsugermotor:

 

post-294005-0-30840800-1468433474_thumb.jpg

 

 

Jeg har dratt ut motoren og tilhørende PCB, men innså fort at jeg ikke aner hva jeg driver med når det kommer til kretskort. Jeg prøvde motoren direkte inn i 220v-kontakten, og jeg hørte fort at turtallet bevegde seg opp mot det utrygge. Jeg konkluderte med at kretskortet kanskje har en jobb:

 

post-294005-0-77496200-1468433505_thumb.jpg

 

Jeg er over middels god på å lodde, så det skal ikke være noe problem å få dette sammen på en måte som er trygg for fremtidig bruk. Jeg trenger bare hjelp med forståelsen av det hele :)

 

Mine spørsmål er: Hva skal jeg koble sammen, og hvordan fungerer dette kortet?

 

 

 

post-294005-0-66283000-1468433488_thumb.jpg

post-294005-0-20118700-1468433522_thumb.jpg

post-294005-0-74393000-1468433535_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så fryktelig flink med elektronikk selv, men kretskortet ser ut til å være en spenningsregulator. Jeg ser ihvertfall en triac og en kapasitiv dropper krets, som tyder på at den skal kunne regulere støvsugermotoren, og trolig har en øvre grense for å hindre at motoren tar så mye strøm den trenger for å rive seg selv ihjel.

Lenke til kommentar

Eh, har du et makerspace i nærheten? eller noen du kjenner som kan elektronikk?

 

Det vet jeg ikke!

 

 

spenningsregulator

 

Skjønnerskjønner, takk for svar!

 

Hva med å sette på et potmeter på ledningen mellom på-knapp og motor? Så kan jeg vet "høre" hvor den kjører bra, og teste litt rundt med multimeter ved de forskjellige nivåene på potmeteret.

 

Å koble til det kortet bryr jeg meg ikke så mye om, jeg vil helst at det ikke skal være en del av ShopVac'en i det hele tatt... Tenker mest på hva jeg skal erstatte det med, og om det kan gjøres uten et kretskort.

 

En av/på-knapp og hastighetsregulering er alt jeg trenger =)

Lenke til kommentar

Om jeg skal tippe så er AC1 inngangen for strømtilkopling og AC2 utgangen som koples mot motoren. Kretsen har en Triac og da er det nok en hastighetsregulator for motoren. Tipper du må kople et potmeter inn på den hvite pluggen på kortet. Sjekk på støvsugeren, tipper du finner potmeteret på toppen av støvsugeren. Om ikke så forsøk med et 10KOhm potmeter.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Nå er det på tide å oppdatere denne, ettersom jeg ikke scrappet prosjektet allikevel!

 

Et par uker etter siste innlegg bestilte jeg en transformator fra kina på ebay. Den tar 220v fra rett fra stikk, og mater ut 0-190v. Spenningen justeres med en trinnløs skruknott som sitter montert på transformatoren.

 

Jeg har bygd en kasse rundt motoren, som dere ser på vedlagt bilde. Fra venstre til høyre er oppsettet i kassen slik: åpning for utblåsing->motor->hepafilter->støvsugerpose->overgang til slange. Jeg delte kassen på midten og satte på hengsler bak, så jeg kan åpne denne og sjekke innhold i posen. Den svarte streken er tetningslist.

 

post-294005-0-40036200-1493477587_thumb.jpg

 

Før støvet/sponet når posen går det gjennom en syklonseparator, så mesteparten går i bøtta.

 

post-294005-0-43583600-1493477658_thumb.jpg

 

Den er koblet til støpsel med fjernkontroll så jeg slipper å gå frem og tilbake.

 

Oppsettet fungerer bra, og posen har en håndfull støv etter flere måneder i bruk.

 

Har brukt avkapp og deler fra gjenbrukstorg, så bortsett fra syklon til 250,- transformator til 70,- og bøtte til 29,90,- kostet det meg bare noen timer i garasjen.

 

Denne brukes til småverktøy som elhøvel, fres og slipemaskin.

 

post-294005-0-78481600-1493477697_thumb.jpg

 

Det større sponavsuget tar seg av de grovere oppgavene.

 

Meget godt fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...