Gå til innhold

Boligmarkedet i Oslo


Sir

Anbefalte innlegg

Jeg tror boligmarkedet i Oslo er en boble.

 

-Jeg tror ikke det er mangel på boliger i Oslo.

 

-Jeg tror folk tror det er mangel på bolig fordi det er mange på visning og boligene blir solgt fort. I tillegg kjøper folk i større grad før de selger, så flere sitter med to boliger i en overgang. Det er fortsatt nesten samme volum som blir solgt nå som tidligere år, men de blir solgt fortere.

 

-Samtidig er folk villig til å betale stadig mer fordi prisene går stadig opp.

 

-De fleste unge i dag har vokst opp med foreldre som maser om at man må komme seg inn på boligmarkedet. De kjenner ikke et dårlig marked, og det gjør at mange føler seg immune mot prisfall. Gjelder forøvrig også foreldre i stor grad.

 

-Mange investerer overskuddskapital i bolig, noe som gir inntrykk av bolugmangel. Dette viser seg i flere utleieboliger, og boliger som står tomme.

 

-Den aller mest betydningsfulle grunnen til at boligprisene går opp er fordi folk ser at de kan betjene et millionlån med små avdrag hver måned. Noen få har vært så smarte at de har bundet renta lavt. De er allikevel ikke fritatt for risiko av den grunn. Avdrag må betales uansett, og fremtidens marked kan være bittert om man kjøpte 30 kvadrat for 3 mill, og ikke får mer enn 2 mill om 7 år. Kalkuleres da også vedlikehold er dette ett pengesluk. Man slal ikke lenger tilbake enn 98-99 da vi hadde en nær dobling av markedsrenten på 1 år. En rask oppgang i rentenivået også i 2007. I dag er det derimot mye mer sannsynlig at vi faktisk vil få en dobling av renten, siden den er så lav. 2% høyere rente vil for mange være en dobling av utbetalingene hver måned.

Endret av Sir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du tar feil. :)

 

Den enkle forklaringen på det er at når man vet at det i snitt bor 1,8 personer per husstand i Oslo, befolkningen øker med rundt 12-13.000 i året og det ferdigstilles et sted rundt 3.000 boliger i året, så går ikke regnestykket opp.

-Er de 3000 inkludert eksisterende bygg ombygd til boliger?

-En snitthusstand på stovner er vel 2.5? De som flytter inn til Oslo nå er jo i stor grad innvandrere og arbeidere fra østeuropa. De bor garantert ikke 1.8 i hver bolig.

-Jeg kan snu på det. Om Oslos befolkning øker med 12 000 i året og det bare er plass til 5400(3000*1.8), hvor blir det da av de 6600 som ikke har noe sted å bo?

 

A: De bor på gaten.

B: Det er mange flere boliger i markedet enn det statistikken viser.

C: Statistikken som viser befolkningsvekst er feil.

D: Har du andre forklaringer?

Lenke til kommentar

- De rundt 3.000 er nye boliger. Usikker på om tallet inkluderer ombygde eksisterende bygg, men mest trolig gjør de det ettersom dette også er nye boliger.

 

- Snitthusstanden på Stovner var i 2011 noe større enn snittet for Oslo.  Finner ikke nye tall i farten.

 

Stovner:

39 % bor alene

26 % bor 2 personer

36 %  bor 3 eller flere personer

 

Oslo:

53 % bor alene

23 % bor 2 personer

23 % bor 3 eller flere personer

 

Men så har vi andre sentrale bydeler hvor 70-80 % er enehusholdninger.

Tallene her: https://www.ssb.no/a/kortnavn/fobhushold/tab-2012-12-18-05.html

 

- De 6600'ish som havner på utsiden i henhold til statistikken vil jeg anta ordner seg på mange måter. Mange bor som du sier helt sikkert noe tettere. Andre leier seg inn på ekstra soverom hos venner og bekjente, eller i bofellesskap. En ting er i alle fall klart i mine og mange andres øyne, og det er at det utvilsomt er boligmangel i Oslo - og at det i hovedsak skyldes ferdigstillelse av for få nye boliger.

Denne mangelen driver boligprisene opp!

 

 

Lagt til kl. 21:30

Du må gjerne betvile tall over befolkningsvekst, men vit da at du betviler SSB.

 

Oslo:

1. jan 2015 - 647 676

1. jan 2016 - 658 390

 

Befolkningsvekst 10.714. Beklager, veksten har avtatt noe siden sist jeg sjekket.

 

Kilde: https://www.ssb.no/256001/folkemengd-1.januar.heile-landet-fylke-og-kommunar

 

 

Lagt til kl. 21:40

Antall ferdigstilte boliger i Oslo, de siste 5 årene:

2015: 2059

2014: 3351

2013: 3329

2012: 3962

2011: 1362

 

Kilde: http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/index.jsp?study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FFullfoerteboliger-11-1&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FFullfoerteboliger-11-1_C1&mode=cube&v=2&top=yes&language=no

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Jeg må nødvendigvis betvile SSB siden SSB mener det er boligmangel. Samtidig betviler du IMF.

 

Jeg er enig med deg om at det er mangel på boliger i form av at det er folk der ute som er interessert i å kjøpe bolig i Oslo men som ikke har råd fordi andre har mer penger, men jeg betegner ikke dette som boligmangel. Med boligmangel tenker jeg at folk ikke har noe sted å bo. At det er for dyrt fordi de er mange andre som syns det er kult å kjøpe en bolig i Oslo, syns jeg ikke er nok til å kalle det en mangel. En mangel betegner jeg som at det er en etterspørselsside, men ingen tilbudsside. I essens at det ikke spiller noen rolle hvor mye penger du har. Tomme hyller. Det er ikke dette som skjer i Oslo nå.

 

Hvis det da er slik at man har 6600 personer som ikke har noe sted å bo(!) slik at de må spre seg utover de forskjellige boligene som eksisterer, da vil man få en årlig økning på 0.038 personer per husstand. Jeg syns ikke det er mye.

 

Hvor har du nyboligstatistikken fra? Jeg finner ikke noe pm Oslo.

Lenke til kommentar

Først; hvem eller hva er IMF?

 

Da tenker vi ulikt om hva som er boligmangel. Dersom boligmangel kun oppstår når folk faktisk ikke har et sted å bo, som i at de er nødt til å bo under ei bru eller et tre i skogen, ja da har vi liten boligmangel i Oslo - og neppe kommer vi til å få noen mangel heller.

Slik jeg forstår hadde Oslo hatt boligmangel dersom det fantes 0 (null) boliger til salgs, men ikke mangel dersom det fantes 1 (en) bolig til salgs. Ref. tomme hyller vs. ikke tomme hyller..

 

Boligmangel for meg er når etterspørselen etter boliger er større enn tilbudet. Med tallene nevnt ovenfor, og prisveksten og artikler i media siste årene bør det være åpenbart at antall boliger er for lavt.

Når tilbudet er lavere enn etterspørselen stiger prisene!

 

Nyboligstatistikken står nevnt ovenfor, med link til Statistikkbanken Oslo kommune. Deres kilde er så vidt jeg vet SSB,

Lenke til kommentar

Andre interessante tall i statistikken er snittet på antall rom og kvadratmeter i de nybygde boligene.

2015: 3,5 rom, 121 m2

2014: 3,1 rom, 107 m2

2013: 3,1 rom, 105 m2

2009: 3,0 rom, 89 m2

2007: 2,8 rom, 85 m2

 

I en tid hvor det er skrikende behov for små 2-roms leiligheter som de nyetablerte har råd til, bygges boligene større og større, med flere og flere rom. Ikke rart at prisene på 2-rom i størrelsen 40-50 m2 når nye høyder, hvert eneste år.

Politikerne evner ikke å ta realiteten inn over seg!

 

Jeg eier en attraktiv leilighet i indre by og burde ikke klage, men føler for generasjonen under meg.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Hvordan IMF kan vite noe bedre enn oss her hjemme må gudene vite. Oslo er et gedigent pressområde, og det eneste som kan skape en boble her måtte være om det dukket opp en "halvmillionby" ut av ingensteds et annet, sentralt sted.

IMF kan se på de objektive standardene. De er svært vanskelig for de som er midt oppe i det. At det er trykk i markedet betyr ikke at det ikke er en boble.

Lenke til kommentar

Først; hvem eller hva er IMF?

 

Da tenker vi ulikt om hva som er boligmangel. Dersom boligmangel kun oppstår når folk faktisk ikke har et sted å bo, som i at de er nødt til å bo under ei bru eller et tre i skogen, ja da har vi liten boligmangel i Oslo - og neppe kommer vi til å få noen mangel heller.

Slik jeg forstår hadde Oslo hatt boligmangel dersom det fantes 0 (null) boliger til salgs, men ikke mangel dersom det fantes 1 (en) bolig til salgs. Ref. tomme hyller vs. ikke tomme hyller..

 

Boligmangel for meg er når etterspørselen etter boliger er større enn tilbudet. Med tallene nevnt ovenfor, og prisveksten og artikler i media siste årene bør det være åpenbart at antall boliger er for lavt.

Når tilbudet er lavere enn etterspørselen stiger prisene!

 

Nyboligstatistikken står nevnt ovenfor, med link til Statistikkbanken Oslo kommune. Deres kilde er så vidt jeg vet SSB,

International Monetary Fund.

 

Du bruker da en annen definisjon av ordet mangel enn det det betyr i økonomi. Etter denne definisjon har vi da mangel på luksusbiler i Oslo, siden det er mange som ønsker å kjøpe men ikke har råd, selv om det fysisk ikke er en mangel.

 

Hvis det til enhver tid er én bolig i markedet så er det da ikke mangel. Med en gang denne er solgt vil det da ikke lenger være mulig å kjøpe bolig, og da har man en mangel. Med dette følger også at det kan være mangler i bydeler eller gater, men det er ikke mangel i Oslo.

 

Hvis jeg bruker populærdefinisjonen av boligmangel(at folk ikke har råd) har vi muligens en mangel på boliger, men det tror jeg ikke er fordi det er fordi det er for få boliger. Jeg tror dette skyldes at vi har investorer som sitter på 2 eller flere boliger, og at folk kjøper før de selger.

 

Hvor i den statistikken står det om nybygg per år de siste årene?

Endret av Sir
Lenke til kommentar

I så fall undres jeg på hvorfor du "tror" det ikke er boligmangel i Oslo. At det er mer enn én bolig til salgs på enhver tid er 100 % opplagt, og det burde du også _vite_

Dermef burde det ikke være noe å diskutere i det hele tatt.

 

Jeg er ikke alene om å bruke mangelordet på boligmarkedet i Oslo. Media, utbyggere og andre bruker samme tale.

 

Den linkede statistikken viser antall fullførte boliger per år. Forstår du ikke hva det betyr?

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

I så fall undres jeg på hvorfor du "tror" det ikke er boligmangel i Oslo. At det er mer enn én bolig til salgs på enhver tid er 100 % opplagt, og det burde du også _vite_

Dermef burde det ikke være noe å diskutere i det hele tatt.

 

Jeg er ikke alene om å bruke mangelordet på boligmarkedet i Oslo. Media, utbyggere og andre bruker samme tale.

 

Den linkede statistikken viser antall fullførte boliger per år. Forstår du ikke hva det betyr?

Jeg tror det ikke er boligmangel i Oslo av de grunner jeg nevner i åpningsposten.

 

At det alltid er minst én bolig til salgs syns jeg ikke er opplagt.

 

Det er mange som bruker ordet "mangel" istedenfor "dyrt" men i de fleste slike medieinnslag nevnes det jo hvorfor det er "mangel". Det er for dyrt for etablererne.

 

Siden du linker til inneholder en meny til flere titalls sratistikker. Jeg finner ikke tallene du nevnte tidligere.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Tro er noe man gjør i kirka. Det er helt klart boligmangel i Oslo. Etterspørselen, spesielt for 2-roms 40-60 kvm, er langt større enn tilbudet. Boligmangelen er en betydelig drivkraft for prisutviklingen de siste 10 årene.

I 2010 kjøpte jeg en to-roms 32kvm stor leilighet for 1.1 mill, solgte den for 2 mill for et par måneder siden. Det er helt sykt. Etterspørselen for små leiligheter er enorm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det ikke er boligmangel i Oslo av de grunner jeg nevner i åpningsposten.

 

At det alltid er minst én bolig til salgs syns jeg ikke er opplagt.

 

Det er mange som bruker ordet "mangel" istedenfor "dyrt" men i de fleste slike medieinnslag nevnes det jo hvorfor det er "mangel". Det er for dyrt for etablererne.

 

Siden du linker til inneholder en meny til flere titalls sratistikker. Jeg finner ikke tallene du nevnte tidligere.

Da vi har vidt forskjellig oppfatning ser jeg i grunn liten vits i å diskutere videre.

Oslo kommune, utbyggere, eiendomsmeglere, media, osv. er tydelige på at det er boligmangel i Oslo, mens du tror det motsatte til tross for motargumenter og dokumentasjon. Kan du vise til noen tall eller dokumentasjon?

 

På Finn.no ligger det per nå 805 boliger til salgs i Oslo: http://m.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20061&filters

Jeg ser ikke for meg at dette noen gang går ned til null. Men tro gjerne det motsatte...

 

denne linken, posten ovenfor, tar deg ikke direkte til oversikten over fullførte boliger?

Utvid i så fall "Arbeids- og næringsliv, bygg", deretter "Byggevirksomhet" og velg "Fullførte boliger i Oslo etter antall rom og boligareal (historisk)"

Lenke til kommentar

Tro er noe man gjør i kirka. Det er helt klart boligmangel i Oslo. Etterspørselen, spesielt for 2-roms 40-60 kvm, er langt større enn tilbudet. Boligmangelen er en betydelig drivkraft for prisutviklingen de siste 10 årene.

I 2010 kjøpte jeg en to-roms 32kvm stor leilighet for 1.1 mill, solgte den for 2 mill for et par måneder siden. Det er helt sykt. Etterspørselen for små leiligheter er enorm.

Bra at du er sikker i din sak. Hvorfor solgte du leiligheten din nå om du vet det er boligmangel? Du kunne jo tjent enda mer om to år. Flere som vet at prisene skal opp 20-30 % til de neste to årene.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror det ikke er boligmangel i Oslo av de grunner jeg nevner i åpningsposten.

 

At det alltid er minst én bolig til salgs syns jeg ikke er opplagt.

 

Det er mange som bruker ordet "mangel" istedenfor "dyrt" men i de fleste slike medieinnslag nevnes det jo hvorfor det er "mangel". Det er for dyrt for etablererne.

 

Siden du linker til inneholder en meny til flere titalls sratistikker. Jeg finner ikke tallene du nevnte tidligere.

Da vi har vidt forskjellig oppfatning ser jeg i grunn liten vits i å diskutere videre.

Oslo kommune, utbyggere, eiendomsmeglere, media, osv. er tydelige på at det er boligmangel i Oslo, mens du tror det motsatte til tross for motargumenter og dokumentasjon. Kan du vise til noen tall eller dokumentasjon?

 

På Finn.no ligger det per nå 805 boliger til salgs i Oslo: http://m.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20061&filters

Jeg ser ikke for meg at dette noen gang går ned til null. Men tro gjerne det motsatte...

 

denne linken, posten ovenfor, tar deg ikke direkte til oversikten over fullførte boliger?

Utvid i så fall "Arbeids- og næringsliv, bygg", deretter "Byggevirksomhet" og velg "Fullførte boliger i Oslo etter antall rom og boligareal (historisk)"

På Romsås er det jo kun én bolig til salgs.

 

Svalbard er også et sted der det nesten er boligmangel.

 

Da kom jeg direkte inn på statistikken, takk.

 

Det er eiendomsmeglere og økonomer som har vært ute i media å sagt at det ikke er boligmangel. Hvorfor ikke høre på dem også?

 

Vet ikke helt hva slags tall jeg kan vise til for å illustrere at det ikke er boligmangel i Oslo.

 

Kanskje leieprisene som faller? http://e24.no/privat/eiendom/rekordmange-utleieleiligheter-staar-tomme/23484429

 

Eller antallet boliger der eier ikke bor selv:

https://www.nrk.no/norge/_hytter_-i-storbyene-presser-opp-boligmarkedet-1.12284786

 

Statistikk på antall solgte boliger per måned forskjellige år:

http://eiendomnorge.no/boligprisstatistikken/

Ingen tegn til drastisk nedgang som det vel burde være om det ikke er nok boliger.

 

Her kan man se økning i innbyggertallet per år: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/statistikk/befolkning/folkemengde-og-endringer/

 

Jeg mener dette styrker argumentet om at prisene går opp fordi de går opp. Folk kjøper til stadig høyere priser grunnet forventningen opp at prisen skal opp.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

 

Tro er noe man gjør i kirka. Det er helt klart boligmangel i Oslo. Etterspørselen, spesielt for 2-roms 40-60 kvm, er langt større enn tilbudet. Boligmangelen er en betydelig drivkraft for prisutviklingen de siste 10 årene.

I 2010 kjøpte jeg en to-roms 32kvm stor leilighet for 1.1 mill, solgte den for 2 mill for et par måneder siden. Det er helt sykt. Etterspørselen for små leiligheter er enorm.

Bra at du er sikker i din sak. Hvorfor solgte du leiligheten din nå om du vet det er boligmangel? Du kunne jo tjent enda mer om to år. Flere som vet at prisene skal opp 20-30 % til de neste to årene.

 

Mitt mål var ikke å tjene mest penger, men jeg hadde behov for en større leilighet, så jeg solgte da jeg var heldig å vinne en budrunde på en større og finere leilighet. I og med at alle leiligheter stiger i pris og ikke bare min egen, så ser jeg ikke noe særlig poeng i å vente.

Lenke til kommentar

Generelt er det ørten grunner til å selge bolig. Hvordan markedet arter seg er EN grunn, men ikke mer enn det.

 

Er det matmangel først når det er 101 mann på 100 riskorn?

Allikevel rart å kaste 2-300 000 ut av vinduet.

 

Et menneske mangler mat når det ikke har tilgang på den maten det er behov for.

 

I økonomisk sammenheng er det en mangel om tilbudet ikke møter etterspørselen. Økonomien hensyntar ikke at x antall mennesker som er blakke ikke har råd til mat.

Lenke til kommentar

 

 

Tro er noe man gjør i kirka. Det er helt klart boligmangel i Oslo. Etterspørselen, spesielt for 2-roms 40-60 kvm, er langt større enn tilbudet. Boligmangelen er en betydelig drivkraft for prisutviklingen de siste 10 årene.

I 2010 kjøpte jeg en to-roms 32kvm stor leilighet for 1.1 mill, solgte den for 2 mill for et par måneder siden. Det er helt sykt. Etterspørselen for små leiligheter er enorm.

Bra at du er sikker i din sak. Hvorfor solgte du leiligheten din nå om du vet det er boligmangel? Du kunne jo tjent enda mer om to år. Flere som vet at prisene skal opp 20-30 % til de neste to årene.

Mitt mål var ikke å tjene mest penger, men jeg hadde behov for en større leilighet, så jeg solgte da jeg var heldig å vinne en budrunde på en større og finere leilighet. I og med at alle leiligheter stiger i pris og ikke bare min egen, så ser jeg ikke noe særlig poeng i å vente.

Du skulle ha beholdt begge. Det ekstra lånet hadde jo betalt seg selv. Det er jo de minste som stiger mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...